Poštovani predsedniče, poštovani gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, danas imamo na dnevnom redu Predlog zakona o energetici koji je jedan od najvažnijih zakona koji ovaj saziv Narodne skupštine treba da razmatra i usvoji. To je zbog toga što je donošenje ovog zakona od strateškog značaja, što praktično znači da je to jedan od osnovnih uslova za dalji razvoj energetskog sektora i privrede naše zemlje u celini.
Dugo smo čekali da se ovaj predlog zakona nađe na dnevnom redu Skupštine, i to više od godinu dana od momenta kada je prvi predlog ovog zakona izašao, do danas, to se nije desilo zahvaljujući nedostatku političke volje i nerazumevanju potrebe za ovakvim zakonom.
Energetski gledano, naša zemlja raspolaže ograničenim rezervama primarne energije, izuzev rezervi....
(Predsednik: Gospodine Mihajloviću, ne mogu tehnički da pomognem oko zvuka. Samo namestite mikrofone. Zahvaljujem.)
... imamo nešto rezervi lignita na Kosovu i Metohiji, a i sami znamo šta je sa Kosovom. Takođe imamo visoko učešće iskorišćenog hidropotencijala, tako da će se u narednom periodu, u zavisnosti od uvoza električne energije, sigurno povećavati. U prilog ovoj činjenici ide i podatak da postoji trend smanjenja domaće proizvodnje nafte i prirodnog gasa, nasuprot procesu povećavanja finalne potrošnje, pre svega gasa u industriji.
U skladu sa tempom, oporavak privrede, uvođenje novih tehnologija, takođe u svetlu sveobuhvatnih reformi društva, nameće se potreba za jednim novim institucionalnim, zakonodavnim i ekonomskim okvirom, u kome bi energetski sektor sigurno i kvalitetno obavio svoju ulogu.
Donošenjem ovog zakona stvaraju se uslovi za izradu strategije razvoja energetike Republike Srbije, tj. za donošenje srednjoročnih i dugoročnih planova razvoja u okviru te strategije. Uslovi koje EU stavlja na polju energetike, baziraju se na atinskoj povelji, na principima povezivanja energetskog sektora naše zemlje u energetski sistem evropskih zemalja, direktivama koje regulišu unutrašnje tržište i tranzit električne energije, kao i tranzit prirodnog gasa.
Cilj svega ovoga da se ujednači pravna regulativa sa zemljama EU, odnosno da se usklade naši propisi sa zakonodavnom regulativom u samom regionu. Pri tom se polazi od realnog stanja razvijenosti energetike.
U ovom trenutku u našem pravnom sistemu na snazi su zakoni koji pojedinačno uređuju i način i uslove obavljanja energetskih delatnosti. To je Odluka o opštim uslovima za isporuku električne energije, Zakon o elektroprivredi, Uredba o opštim uslovima za isporuku prirodnog gasa, Odluka o tarifnom sistemu za prodaju električne energije itd. To je još jedan od razloga za donošenje ovog zakona, kako bi se vodila jedna jedinstvena politika. Razvoj energetike znači razvoj svih delatnosti u oblasti energetike.
Novi zakon predviđa četiri osnovne energetske delatnosti, i to – proizvodnja, prenos, upravljanje prenosnim sistemom, organizovanje tržišta, distribucija, upravljanje i trgovina električnom energijom.
Druga delatnost je proizvodnja derivata nafte, transport nafte naftovodom, derivata nafte produktovodom i drugim oblicima transporta, skladištenje, trgovina naftom i naftnim derivatima.
Treća delatnost je transport i upravljanje transportnim sistemom za prirodni gas, skladištenje, distribucija i trgovina prirodnim gasom.
Poslednja u ovom zakonu – proizvodnja, distribucija, upravljanje i snabdevanje toplotnom energijom tarifnih kupaca.
U prvoj od ove četiri delatnosti, ovim zakonom predviđeno je najviše izmena, obzirom na postojeće stanje i organizaciju EPS-a.
U odnosu na prvi predlog ovog zakona, u ovom predlogu koji je danas na dnevnom redu imamo jedan deo koji je manje reformski, a to je, pre svega, izbacivanje trgovca na veliko za tarifne kupce.
Na taj način se odlaže uvođenje konkurencije u oblasti proizvodnje i distribucije električne energije, odnosno održava se postojeći vertikalni integrisani sistem organizacije javnih preduzeća. To je, po mišljenju DS, nedovoljno reformsko rešenje koje nema ekonomskog opravdanja, jer zadržava glomazni sistem EPS-a i sve neracionalnosti jednog takvog sistema.
Uvođenjem konkurencije i tržišta sigurno se smanjuju troškovi poslovanja, povećavaju efikasnost i produktivnost, a horizontalni integrisani sistem organizacije, kao suprotnost ovome, to definitivno pokreće i nameće se kao konačno i teoretski najbolje rešenje.
Aktuelni primer za raščišćavanje tih internih odnosa imamo i u aktuelnom štrajku u okviru EPS-a, gde se elektrodistributivna delatnost nalazi u podređenom položaju u odnosu na proizvodnju i prenos, i traži ravnopravan odnos, odnosno traži svoje mesto u raspodeli, na način kako to određuju ove druge dve delatnosti.
Imamo letak sa tog štrajka, gde su pare, kao jedna ilustracija ovoga, da je konačno razdvajanje proizvodnje i distribucije, odnosno uvođenje tržišta do kraja potpuno reformsko, trajno i konačno rešenje za organizaciju elektroprivrede u celini.
Opravdanje za ovo, odnosno uporište za ovakav predlog u novom zakonu može se verovatno naći u iskustvima zemalja u okruženju, odnosno zemalja u tranziciji, ali i u iskustvima i trendovima elektroprivrede razvijenih zemalja.
Taj trend vertikalnih dezintegracija elektroprivrede koji je otpočeo otvaranjem tržišta, prekinut je naročito nakon energetskih kriza u Kaliforniji, tako da je u poslednje dve–tri godine to kretanje baš u pravcu vertikalnih integracija, i to je možda jedino opravdanje za ovo postepeno uvođenje tržišta, a ne onako radikalno, kako je bilo u prvom predlogu zakona.
Horizontalno organizovano preduzeće praktično znači potpuno odvajanje proizvodnje i distribucije od električne energije, i kako već imamo više puta sam po sebi posebno organizovan prenos električne energije, tako se dobijaju tri potpuno odvojene celine elektroprivrede.
Možemo reći da je možda i obaveza koja je sadržana u direktivi Evropskog parlamenta i člana 43. ovog predloga zakona, da u slučaju da energetski subjekt obavlja dve ili više delatnosti, obaveza da vodi posebne računa za svaku od tih delatnosti je prelazno rešenje do potpunog uvođenja tržišta, odnosno konkurencije u ovaj sistem.
Ovome bi verovatno mogli u prilog da stavimo i stanje Elektroprivrede Srbije u pogledu organizacije i dostignutog stepena restrukturisanja, odnosno započetih reformi.
U ovom predlogu zakona značajno mesto zauzimaju i povlašćeni proizvođači električne energije, tj. oni proizvođači koji koriste obnovljive izvore električne energije ili otpad, kao i oni koji koriste kombinovane procese proizvodnje električne energije.
Ostavljeno je, na kraju ovog prvog dela o ovoj delatnosti, Vladi Republike Srbije da, u skladu sa aktuelnim zahtevima razvoja proizvodnje, tehničkom i tehnološkom razvoju mreža, organizuje tržište električne energije. To je dodatno opterećenje za sprovođenje ovakvog zakona, a istovremeno ne zatvara u potpunosti mogućnost uvođenja tržišta u ovu oblast trgovine električnom energijom.
U oblasti nafte i naftnih derivata nema značajnijih promena u odnosu na prethodni predlog zakona, sem u oblasti transporta nafte i naftnih derivata, naftovodom, odnosno produktovodom, gde je regulisan pristup dominantan. Postoje neke nelogičnosti u ovom delu, a pre svega se odnose na definisanje energenata. Radi se o tome da prirodni gas i nafta nisu energija. Oni se tretiraju energentima i onda, u skladu sa daljim članovima ovog predloga zakona, postoje neke protivurečnosti, a to ćemo naknadno reći u raspravi o pojedinostima.
(Predsednik: Gospodine Mihajloviću, hoćete li da koristite i drugih 10 minuta sada?)
Da. Takođe se oseća nedostatak zakona o rudarstvu, koji bi zaokružio ovaj deo oko energije, odnosno energenata. U vezi sa transportom, skladištenjem i distribucijom prirodnog gasa, specifično je da transport, skladištenje i upravljanje u vezi sa prirodnim gasom može obavljati isti energetski subjekt, takođe, da je energetski subjekt za distribuciju prirodnog gasa istovremeno i operator distributivnog sistema, i jedini isporučilac prirodnog gasa tarifnim kupcima na teritoriji gde obavlja svoju delatnost.
Posebna delatnost u ovom predlogu je proizvodnja i distribucija toplotne energije. Za razliku od prethodnih delatnosti, ona je organizovana na lokalnom nivou i ima karakter komunalne delatnosti. U tom delu, DS je amandmanom uticala na status povlašćenog proizvođača toplotne energije, koji treba da bude u nadležnosti Vlade, odnosno Republike, ne lokalne samouprave.
Jedna od suštinskih stvari ovog predloga zakona jeste osnivanje dve agencije, pre svega, agencije za energetiku ili regulatorne agencije i agencije za energetsku efikasnost. Agencija za energetiku je samostalno regulatorno telo koje posluje bez profita i finansira se iz godišnje naknade, a obavlja najvažnije poslove u ovoj oblasti.
Agencija izdaje licence, donosi tarifni sistem uz saglasnost Vlade Republike Srbije, određuje graničnu potrošnju za kvalifikovane kupce, utvrđuje metodologiju za određivanje cena po osnovu opravdanih troškova poslovanja, daje Vladi Republike Srbije mišljenje na predloge cena, daje saglasnost na propise o radu energetskih subjekata, utvrđuje kriterijume i način određivanja troškova priključka na sistem, odlučuje po žalbi na akte o odbijanju pristupa sistemu.
Jednom rečju, agencija za energetiku preuzima veliki deo posla nadležnog ministarstva i javnih preduzeća, koji obavlja na neprofitnoj i, pre svega, profesionalnoj osnovi, vodeći računa o strateškim planovima energetike i interesima države u celini.
U odnosu na prethodni predlog zakona, iz ingerencija ove agencije oduzeto je izdavanje energetskih dozvola, koje je vraćeno u Ministarstvo. Na taj način je smanjena uloga ove agencije. To još nekako spada u onaj nedovoljno reformski deo ovog predloga zakona.
Posebnu pažnju bih posvetio agenciji za energetsku efikasnost, koja je, za razliku od prethodne agencije, osnovana još septembra 2002. godine i radila je naredne dve godine, odnosno do ove godine, kada je ukinuta. U uslovima energetske neefikasnosti, potreba za ovom agencijom je više nego očigledna. Njena uloga je, pre svega, pokretačka, konsultativna, savetodavna i edukativna.
Ona promoviše programe i mere za racionalnu upotrebu električne energije, stimuliše korišćenje obnovljivih izvora energije, vodeći računa o zaštiti životne sredine, unapređuje energetsku efikasnost i racionalno korišćenje u svim fazama proizvodnje i potrošnje, pokreće obrazovne programe, postavlja standarde i autoritet je za sve informacije racionalnog korišćenja energije, sarađuje sa Vladom Republike Srbije u izradi i realizaciji politike koja podržava energetsku efikasnost u celini, nudi savet i podršku svim javnim institucijama i preduzećima u izboru i primeni energetski efikasnih tehnologija, primeni zakona i propisa iz te oblasti, povezuje se sa svim relevantnim organizacijama, aktivnim u ovom polju u zemlji i van nje, predlaže i postavlja sve finansijske mehanizme i sredstva za realizaciju svih projekata iz ove oblasti, kao i da upravlja srpskim fondom za energetsku efikasnost.
Namerno sam osnovne funkcije ove agencije rekao, jer je u protekle dve godine svog rada agencija radila ovo o čemu sam pričao, ispunila svoj zadatak, uz veoma male troškove. Poslovala je uglavnom na bazi donacije Evropske unije, preko Evropske agencije za rekonstrukciju, a njeno postojanje je predstavljalo isključivi uslov za sve donacije iz sveta na polju energetske efikasnosti.
U Predlogu ovog zakona ne postoji član koji se odnosi na upravljanje agencijom, ukinuti su organi agencije: upravni odbor, direktor, nadzorni odbor, odnosno način organizovanja agencije kao javnog preduzeća. Na taj način je agencija za energetsku efikasnost pripojena resornom ministarstvu. Mislimo da je agencija u protekle dve godine opravdala svoje postojanje i da ovakav način organizovanja i rada agencije nije dobar.
Postoji više razloga zbog kojih treba prihvatiti ovakav predlog zakona, uprkos činjenici da u sebi sadrži niz nedostataka koje sam načelno već izneo. Na prvom mestu to je povećanje sigurnosti snabdevanja potrošača energijom kroz uvođenje tržišne konkurencije, kontrolu monopolskih delatnosti i smanjenje troškova poslovanja, odnosno uvođenje temeljne reforme energentskog sektora.
U vezi sa izrečenim nedostacima, ovde postoji rezerva u vezi sa brzinom uvođenja tržišne konkurencije. Pre svega, tu mislim na izbacivanje iz Predloga zakona trgovine na veliko za tarifne kupce, odnosno kontrolu monopola javnih preduzeća.
Drugi razlog je potreba da se energetski sektor obrazuje kao sektor koji će privući investiciona ulaganja, kroz regulisanje zakonskih, organizacionih i, pre svega, nediskriminatorskih uslova. Tako treba privući privatni kapital sa najvećom dozom izvesnosti i sigurnosti. Ovo je posebno izraženo u oblasti proizvodnje električne energije, a naročito kod obnovljivih izvora energije. Na taj način se obezbeđuje i dugoročni razvoj energetike u celini.
Usvajanjem ovog predloga zakona vrši se usaglašavanje sa regulativom Evropske unije i sa regulativom zemalja u regionu, u skladu sa potpisanom Atinskom poveljom u novembru 2002. godine. Po tom dokumentu se predviđa da se regionalno tržište za električnu energiju otvori od 1. januara 2005. godine. Pošto već kasnimo godinu i više sa donošenjem ovog zakona, treba imati u vidu iskustva zemalja u okruženju, da treba skoro dve godine od donošenja zakona da bi se postigla puna operativnost svih novoformiranih reformskih institucija.
Zbog svega ovoga, poslanički klub Demokratska stranka – Boris Tadić će podržati ovaj zakon u načelu, a u delu zakona u pojedinostima će pokušati da amandmanima popravi dati predlog.
Na kraju bih iskoristio ovo vreme da kažem da se ovaj zakon donosi u okvirima reforme, pre svega menjanja tržišta, i da se kao drugi okvir nameće restrukturiranje, pre svega, javnog sektora, radi efikasnije strukture preduzeća. U ovom trenutku restrukturiranje započeto 2001. godine, konkretno najviše u delu elektroprivrede, na neki način je zastalo, jer traži stabilnost, kako izvršne vlasti, tako i zakonodavne.
Mislim da je to preko potrebno, ali nameće se još jedan problem, a to je aktuelni izraz "kohabitacija". Možda naizgled nema nikakve veze sa ovim, ali ako su najuspešniji delovi Elektroprivrede Srbije sa svojim najvišim rukovodiocima postigli najveće uspehe u restrukturiranju, u ovom trenutku su oni uglavnom smenjeni.
Postoji jedna, verovatno partijska, ili većinska želja da se taj proces dovrši do kraja, pa tako imamo mnogo slučajeva da su od upravnog odbora Elektroprivrede Srbije do upravnih odbora javnih preduzeća izvršene kompletne promene, a i u javnim preduzećima koja su najviše otišla u prestrukturiranju, čak dobili prestižne nagrade, ugledne nagrade, koje daje Elektroprivreda Srbije, odnosno nagradu "Đorđe Stanojević".
Navešću samo dva primera. Direktor "Elektro Srbije" Kraljevo je smenjen upravo nekoliko meseci pošto je dobio uglednu nagradu "Đorđe Stanojević". Ne znamo iz kojih razloga. Restrukturiranje je potpuno zastalo u "Elektro Srbiji" Kraljevo. Takođe, direktor TE Veliki Crljeni, koji je za vreme svog mandata učinio najviše u restrukturiranju, maltene utrostručio proizvodnju električne energije, takođe je smenjen.
Za to postoji niz primera, koje ću verovatno u narednim izlaganjima izneti, ali sve do kraja. Znači, radi se direktno i zaustavljanju restrukturisanja, a i sami smo svesni koliko je to značajan proces u okviru perioda u kome se ovaj zakon donosi i koji nikako ne bi smeo da bude zaustavljen. Hvala.