Prikaz govora poslanika

Prikaz govora poslanika <a href="https://otvoreniparlament.rs/poslanik/7957">Milan Rodić</a>

Govori

Poštovani predsedniče, predsedništvo, predsedniče Vlade, članovi Vlade, kolege narodni poslanici, poslanička grupa Jugoslovenske levice podržava predloženi zakon o izboru narodnih poslanika u Veće republika Savezne skupštine. Stvaranje uslova za funkcionisanje savezne države, na Ustavom utvrđenim principima, čini jedan od osnovnih pravaca delovanja Jugoslovenske levice. Otuda, ocenjujemo da ovaj zakon neposredno doprinosi potpunijem i sveobuhvatnijem ostvarenju atributa državne vlasti ustrojenih Ustavom Savezne Republike Jugoslavije.
Predloženi zakon stvara uslove za srazmerno predstavljanje svih interesa u ovoj skupštini. Detaljno i jasno uređena izborna procedura, naročito u pogledu obaveza i ovlašćenja predsednika Narodne skupštine, izborne komisije, načina glasanja, uz precizno utvrđivanje rokova za izbor poslanika u Veće republika, oslikavaju poseban kvalitet predloženog zakona. Otuda, nesumnjivo je da sa donošenjem ovog propisa Narodna skupština čini značajan korak ka usaglašavanju republičkih zakona sa saveznim Ustavom. Kao posebnu vrednost ističemo deo zakona koji uređuje obavezu poslaničkih grupa da prisustvuju sednici na kojoj se vrši izbor. Na taj način otklanja se mogućnost da neka od poslaničkih grupa prvo predloži kandidate, a potom neopravdano izostane sa sednice na kojoj se vrši izbor. Ovakva rešenja na najneposredniji način ustanovljavaju princip odgovornosti svih poslaničkih grupa u njihovom delovanju u republičkim i saveznim institucijama.
Poslaničke grupe koje nemaju iskrenu i stvarnu nameru da učestvuju u radu najvišeg organa vlasti Jugoslavije ne mogu ni očekivati da po osnovu jeftinih zavrzlama ometaju redovno obavljanje funkcija zajedničke države.
Poštovani narodni poslanici, kao partija savremene leve humanističke i patriotske orijentacije, Jugoslovenska levica je svoje delovanje usmerila ka izgradnji, razvoju i stalnom jačanju jugoslovenske federacije. Smatramo da državni suverenitet čini osnov opstanka i slobode Savezne Republike Jugoslavije i svih njenih građana. Ukupna zbivanja na prostorima prethodne Jugoslavije, a naročito NATO agresija i nedavni događaji u Republici Srpskoj, učvršćuju i potvrđuju ova naša uverenja. Svakom patriotski, iole dobronamerno nastrojenom građaninu, jasno je da iza svih pritisaka i nasrtaja na našu zemlju i srpski narod stoji NATO. Agresivnim i sada već neskrivenim delovanjem, pod okriljem Ujedinjenih Nacija, oličenim u SFOR-u i KFOR-u, ta alijansa želi da čitavom svetu nametne sopstvene poglede. Te težnje oličavaju se kroz diktat sile, ekonomsko, kulturno i duhovno porobljavanje svih slobodoumnih i slobodnomislećih zemalja i naroda. Agresija na Jugoslaviju najupečatljivije oslikava takve težnje. Minula i sadašnja događanja nesumnjivo potvrđuju da je naše republičko i savezno rukovodstvo na vreme i u potpunosti prepoznalo suštinu delovanja agresora i njihovih ovdašnjih ispostava. Poznata dešavanja na jugoslovenskim prostorima nesumnjivo potvrđuju da je sporazum iz Rambujea vodio okupaciji i porobljavanju naše zemlje i naroda. Ucene, pretnje i sveopšti teror, uz gubitak nezavisnosti, slobode i razbijanja državne zajednice, činile su suštinu tog dokumenta zaodenutog u plašt tobožnjeg sporazuma.
Kao najrečitiji dokaz ovoj istini služe primeri razbojničkog hapšenja najviđenijih predstavnika našeg naroda u Republici Srpskoj i potpune ekonomske i životne nesigurnosti njenih građana. Tamošnji i ovdašnji tzv. realni, na žalost, srpski političari ćute ili se pak upinju da objasne da sve ove akcije izvodi SFOR radi tobožnjeg sprovođenja sporazuma iz Dejtona i stvaranja nekakvih uslova za razvoj i jačanje poverenja. Nasuprot tome, sve češće, čak i u javnosti zemalja agresora, prodiru saznanja da tzv. sporazum iz Rambujea i milosrdni anđeo, nisu ništa drugo nego klasični primer sile i međunarodnog terorizma. Jedinstvo i sveopšte poverenje naroda i državnog rukovodstva pokazali su kako jedna, samo uslovno rečeno, mala zemlja može da očuva svoju slobodu i dostojanstvo.
Uvažene kolege narodni poslanici, u prilici smo da usvajanjem predloženog zakonskog teksta damo značajan doprinos daljem razvoju i jačanju savezne države na ustavom utvrđenim principima. Istovremeno, donošenjem ovog zakona Narodna skupština na najneposredniji način ispunjava obavezu usklađivanja propisa sa saveznim Ustavom, uz puno poštovanje odluke i ugleda Saveznog ustavnog suda. Donošenje ovog zakona čini nesumnjiv odraz naše jasne i iskrene težnje za stabilnom, jakom i uređenom jugoslovenskom državom. Stoga, ispred poslaničke grupe Jugoslovenske levice, pozivam vas da usvojimo zakon o izboru saveznih poslanika u Veće republika Savezne skupštine. Hvala vam. (Aplauz.)
Poštovani predsedniče, članovi Vlade, kolege narodni poslanici, poslanička grupa Jugoslovenske levice podržava zakon o budžetu, ocenjujući da je predloženi obim budžeta usaglašen stanju u kome se naša privreda i zemlja nalaze.
Ujedno, dajemo podršku predlozima izmena i dopuna zakona koji su u funkciji njegovog sprovođenja. Kao naročito značajnu ističemo činjenicu da, uprkos nominalnom povećanju, ukupna sredstva namenjena javnoj potrošnji neće preći 49,5% planiranog društvenog proizvoda.
Stav Jugoslovenske levice u pogledu učešća potrošnje oduvek je bio jasan, ona mora biti usklađena sa obimom društvenog proizvoda i ni u kom slučaju ne sme biti činiocem koji bi poslao inflaciju. Finansiranje budžeta iz realnih izvora čini doslovnu pretpostavku za obezbeđivanje uslova za obnovu i dalji razvoj privrede i zemlje u celini, uz istovremeno zadovoljavanje osnovnih potreba u domenu javne potoršnje.
Predlaganjem ovakvog obima i načina finansiranja budžeta, Republička vlada je pokazala najviši stepen odgovornosti i uvažavanja realnog stanja. Otuda, Jugoslovenska levica koja učestvuje u Vladi narodnog jedinstva, obavezuje se da će i u nastupajućem vremenu svojim zalaganjem i odgovornošću dati pun doprinos njenom delovanju, upravljanju i obnovi zemlje.
Poštovani narodni poslanici, kao naročito značajnu ističemo razvojnu funkciju budžeta. U celini posmatrano nedovoljna, predviđena sredstava oko 2, 2 milijarde dinara daju osnova za početno ostvarivanje najnužijih razvojnih aktivnosti. Duboko svesna stanja u kome se privreda i zemlja u celini nalaze, još u vreme NATO agresije Jugoslovenska levica sačinila je projekat materijalne i duhovne obnove društva i dostavila ga Republičkoj i Saveznoj vladi na ocenu i sprovođenje.
Ovaj dokument sadrži i veliki broj potpuno razrađenih i razvojnih programa, koji predstavljaju veoma značajnu podlogu za delovanje nedavno osnovanog Centra za strateška istraživanja i reforme. Takođe, visoko cenimo činjenicu da su i ostale stručne, privredne i naučne institucije sačinile i dostavile Vladi Srbije veliki broj projekata istorodne namene.
Naši programi zasnovani su na korišćenju postojećih resursa u zemlji. Među njima, posebno mesto pripada razvoju brdsko - planinskog područja, o čemu ću šire govoriti. Mada zahvataju preko 60% teritorije Srbije i raspolažu ogromnim mogućnostima, ovi prostori nisu razvijani u potrebnom obimu.
Ova područja pružaju izuzetne uslove za proizvodnju zdrave hrane, gljiva, lekovitog bilja, uzgoja i korišćenja divljači, brojne vidove domaće radinosti, proizvodnju drvenih briketa i galaneterije, ćumura, eteričnih ulja, šumskih dekorativnih sadnica, lovni, rekreativni seoski turizam i ostale brojne sadržaje.
Osnovna karakteristika ovih, uslovno rečeno, malih programa ogleda se u činjenici da za njihovu realizaciju nisu potrebna velika početna ulaganja. Oni pružaju mogućnost za ostvarenje značajnog profita, budući da se njihovim sprovođenjem dobijaju proizvodi visokog kvaliteta, koji imaju prođu na svetskom tržištu.
Od naročitog značaja je činjenica, da njihovo sprovođenje omogućuje radno angažovanje oko 70.000 radnika. Organizovano i sve obuhvatno sprovođenje ovog koncepta neposredno je usmereno na ostvarivanje sledećih osnovnih ciljeva: da se omogući odgovarajuće korišćenje postojećih resursa za proizvodnju zdrave hrane i ostalih dobara, da se obezbedi upošljavanje slobodne radne snage na selu, a naročito radnika koji su usled NATO agresije privremeno ostali bez posla, da se stvore uslovi za prekvalifikaciju i nove oblike zapošljavanja dela radnika, kao i sprovođenje svojinske transformacije, da se ponovo oživi i razvije koncept proizvodnje kroz kooperaciju sa seoskim stanovništvom i vlasnicima zemljišta, da se stvore uslovi za poboljšanje kvaliteta življenja u seoskim, naročito brdsko - planinskim sredinama, uz izgradnju objekata i infrastrukture, kao što su PTT i elektro mreža, zdravstvene i veterinarske ambulante, stvaranje uslova za organizovanje kulturnih aktivnostih i brojnih drugih sadržaja.
Za realizaciju pomenutih razvojnih programa, kao i sveukupno oživljavanje domaće privrede, potrebna su odgovarajuća sredstva, odnosno svež kapital. Postoji više načina za njihovo obezbeđivanje.
Nedavno su u našoj zemlji boravili najviđeniji predstavnici dijaspore. Neosporno je da je veliki broj tih ljudi voljan da investira deo svog kapitala u domaću privredu. Postavlja se pitanje šta smo uradili da ove ljude upoznamo sa mogućnostima ulaganja i poslovne saradnje?
Neophodno je da članovi Vlade, odnosno ministri i njihovi saradnici, a naročito domaći stručnjaci posete klubove i ostala udruženja Jugoslovena, i da ih neposredno upoznaju sa sadržajem programa u uslovima poslovanja, a naročito o mogućnostima sticanja profita.
U tu svrhu smatramo celishodnim napore Republičke i Savezne vlade usmerene ka stvaranju povoljnih zakonskih okvira koji omogućuju slobodan protok kapitala, carinske i poreske olakšice i ostalo potrebno za realizaciju zajedničkih poslova.
Ovako organizovanim, stručnim i odlučnim radom možemo uspešno animirati brojne investitore našeg porekla.
Stanje u kome se naša privreda i zemlja nalaze ukazuju na nesumnjivu potrebu sprovođenja sveobuhvatnih reformi, uključujući svojinsku transformaciju. Ona se mora sprovoditi efikasno, organizovano i racionalno, u skladu sa interesima većine građana.
Jugoslovenska levica smatra da sredstva ostvarena po ovom osnovu treba usmeriti prvenstveno u privredne i razvojne projekte. Samo kod stvaranja novih vrednosti steći će se uslovi za postizanje sveukupne privredne i socijalne stabilnosti.
Duži niz godina značajan deo privrednih aktivnosti odvija se van legalnih tokova. Delovanje takozvane sive ekonomije neminovno prati sva društva koja polaze kroz korenite promene. Ova pojava naročito se ispoljava kroz neplaćanje poreskih i drugih obaveza, što direktno vodi umanjenju sredstava za finansiranje svih vidova potrošnje.
Neophodnost ubrzanog razvoja i postignuti rezultati u obnovi zemlji obavezuju sve institucije sistema da svojim delovanjem suzbijaju ovu pojavu. To bi na najneposredniji način doprinelo smanjenju pritiska na privredu i građane, koji svoje poreske i druge fiskalne obaveze sve teže ispunjavaju.
Sve ovo nedvosmisleno ukazuje da siva ekonomija predstavlja i svojevrsno kadrovsko pitanje. Poznato je da su u našoj zemlji stvoreni uslovi za davanje koncesija. Ocenjujemo da postoji puna opravdanost da se ovako prikupljena sredstva, kao i sredstva ubrana na osnovu posebnih naknada za puteve i slično, usmere u izgradnju saobraćajnica i drugih objekata infrastrukture, koja su u brdsko - planinskim područjima.
Na taj način stvoriće se osnovni uslovi za unapređivanje i kulturnog razvoja ovih prostora i zemlje u celini. Smatramo, da se svi ovi poslovi moraju sprovoditi sveoubhvatno i organizovano. Otuda je i neophodno odrediti nosioce tih aktivnosti. To bi pre svega bili veliki poslovni sistemi, koji bi svojim delovanjem sprovodili zadatke koji vode ostvarenju pomenutih razvojnih ciljeva.
Uvaženi narodni poslanici, Jugoslovenska levica ocenjuje da obnova i sveukupni razvoj zemlje isključuju sve vidove ekonomskog štetnog delovanja. Pored sive ekonomije, o kojoj sam već govorio, nikako ne možemo da prihvatimo činjenicu, da naša zemlja uvozi proizvode koji se izrađuju u našim fabrikama i kojih imamo dovoljno i za izvoz.
Ionako oskudna devizna sredstva nepotrebno se troše za uvoz brojnih vrsta roba. Tako, neprihvatljiv je uvoz roto papira, celoluze, nameštaja i sličnih dobara, za čiju proizvodnju postoji razvijeni lanac. Umesto da, primera radi, domaćim nameštajem opremamo objekte izgrađene u našoj zemlji, kao i objekte koje naša preduzeća grade u inostranstvu, ovu robu i dalje uvozimo, umesto da zaposlimo brojne, domaće fabrike.
Kada ovome dodamo činjenicu da se devize nepotrebno troše na uvoz tekstila, prehrambenih proizvoda i drugih roba široke potrošnje, tada je sva štetnost i ekonomska nelogičnost ovih pojava više nego očigledna.
Sve ovo nanosi štetu našoj privredi koja, uprkos svim pritiscima i ograničenjima spolja, uspeva da očuva svoje vitalne kapacitete. Ujedno, ovakvo delovanje sprečava sprovođenje reformi, što čini jedan od osnovnih pravaca delovanja Jugoslovenske levice. Tokom NATO agresije svi građani i institucije sistema pokazali su najviši stepen odanosti svojoj zemlji i slobodi. U ovom trenutku, patriotizam se mora ispoljavati u svim vidovima društvenog i ekonomskog delovanja. Stoga, pomenute pojave predstavljaju najrečitiji primer nepatriotskog postupanja i nanošenja direktnih šteta privredi i zemlji u celini.
Uvažene kolege narodni poslanici, Jugoslovenska levica smatra da predložni obim budžetskih sredstava čini jedan od vidova doprinosa stabilizaciji i ostvarivanju osnovnih funkcija zemlje u vremenu obnove i njenog daljeg razvoja. Otuda, ispred poslaničke grupe Jugoslovenske levice, pozivam vas da damo podršku Predlogu zakona o budžetu i paketu izmena pratećih zakona, koji stvaraju podlogu za njegovo sprovođenje. Hvala. (Aplauz.)
Poštovani predsedniče, predsedništvo, predsedniče Republike Srbije, predsedniče Vlade, članovi Vlade,članovi naše delegacije u Francuskoj, poštovani narodni poslanici, poslanička grupa JUL-a u potpunosti podržava nastup i delovanje državne delegacije na razgovorima o rešavanju kosmetskog problema. U tim razgovorima naša delegacija dala je prednost mirnom političkom rešenju, zašta se JUL oduvek zalagala. Na prethodnoj sednici ova skupština je nedvosmisleno izrazila stavove o načinu i uslovima vođenja razgovora, o mirovnom rešavanju kosmetske krize zasnovanom na ustavnim rešenjima i najvišim svetskim standardima.
Tom prilikom jasno su utvrđeni okviri delovanja državne delegacije, usmereni na iznalaženje najpovoljnijih rešenja, koja bi zadovoljila interese svih nacionalnih zajednica, koje žive u našoj južnoj pokrajini. O tom opredeljenju svedoči i višenacionalni sastav naše delegacije.
Postojeća ustavna rešenja, najviši svetski standardi o autonomnom položaju i pravima nacionalnih manjina, činili su krajnje granice, preko kojih se na razgovorima u Francuskoj nije moglo, niti smelo preći. Uprkos svim pritiscima, podmetanjima, neretko agresivnim i neprimerenim nastupima predstavnika dela međunarodne zajednice, naša delegacija i predsednik Srbije uspeli su u potpunosti da ispoštuju mandat i poverenje koje im je ova skupština dala.
Svojim jedinstvenim, odlučnim i odgovornim nastupom, naša delegacija uverila je domaću i međunarodnu javnost u punu doslednost i ispravnost politike rukovodstva Srbije i Jugoslavije, usmerene isključivo ka mirnom prevazilaženju krize na Kosovu i Metohiji. Činjenica da građani naše zemlje svakodnevno izražavaju podršku ovakvim opredeljenjima, uz punu spremnost za odbranu naše zemlje, nedvosmisleno ukazuje da jedino mirno rešavanje kosmetske krize, uz očuvanje suvereniteta i teritorijalne celovitosti Srbije i Jugoslavije, vodi sveopštem napretku i očuvanju nacionalnog dostojanstva.
Svesna činjenice višenacionalnog karaktera Srbije i Jugoslavije, Jugoslovenska levica oduvek se zalagala za potpunu ravnopravnost svih ljudi, bez obzira kojoj naciji i veri pripadali. Višenacionalna šarolikost, naročito je zastupljena na Kosovu i Metohiji, što iziskuje obavezu obezbeđivanja jednakih uslova života za sve zajednice, ne samo albansku.
Otuda, JUL u potpunosti odbacuje sve ucene, diktate i pretnje agresijom, čiji je cilj nasilno nametanje rešenja, koje bi bilo u interesu albanskih separatista. Neodrživ je stav NATO-a da radi ostvarivanja tobože savremenih principa novog svetskog poretka, Albancima treba dati još jednu državu, ali na srpskoj teritoriji. Takva nakaradna državna tvorevina postojala je na prostoru Kosmeta za vreme fašističke okupacije.
Ovakav cinizam, začinjen jezikom ucena, pretnje i sile, neviđen je u svetskoj istoriji. Kao i stratezi fašističkog novog poretka u predvečerje Drugog svetskog rata, moćna NATO mašinerija nastoji da iznova čovečanstvo podvrgne jednoj volji, volji sile, sveopšteg ekonomskog, kulturnog i duhovnog disciplinovanja, shodno njihovom poimanju dobra.
Nažalost, na kraju ovog veka, još uvek nije izgrađen način organizovanog i sveobuhvatnog suprotstavljanja ovim mračnim namerama. Smatraju li tzv. "jastrebovi" iz Vašingtona i Brisla da građani ove zemlje nemaju dostojanstva, snage i volje da brane i odbrane sebe i svoju zemlju od terorizma i agresije?
Ova skupština je isuviše odgovorno mesto da bi dala povoda solidarisanju sa kapitulantskim držanjem pred nosiocima separatističkih i terorističkih zlodela, koja u suštini vode otelotvorenju agresivnih i varvarskih stremljenja NATO-a.
Shvataju li separatisti i teroristi da je NATO spreman da se bori do poslednjeg Albanca i Srbina, koristeći avione i rakete, sejući smrt i razaranje iz vazduha, što će obezbediti širenje granica uticaja i dodatni profit njihovoj vojnoj industriji?
Misle li separatističke poglavice da će NATO rakete pogađati samo srpske ciljeve, a da će kuće i imovina Albanaca ostati netaknuti?
Uvažene kolege narodni poslanici, sve vreme od izbijanja kosovske krize državno rukovodstvo Jugoslavije i Srbije nudilo je pregovore, koji su vodili mirnom rešavanju krize, izražavajući stavove ogromne većine građana i naprednog dela međunarodne zajednice.
Istorija kazuje da srpski narod i srpska država nikad nisu bili pobornici osvajanja i nasilnog rešavanja spornih pitanja. Nikada se nisu vodili osvajački nego samo odbrambeni ratovi. I sada smatramo da se sve teškoće mogu prevazići na miran i civilizovan način. Ali, naša zemlja i njeni građani ne mogu da prihvate poniženja, ucene i pretnje silom, oličene u krajnjoj liniji dolaskom NATO trupa na Kosovo i Metohiju radi tobožnjeg čuvanja mira, koji su sami ugrozili, održavajući i podržavajući terorizam. Narodno jedinstvo, ispoljena saglasnost svih relevantnih parlamentarnih stranaka, a nadasve rodoljubiv i čvrst stav ogromne većine građana dovoljno govori o odlučnosti da se zemlja brani i odbrani od terorizma, od agresora. Srbija i Jugoslavija suprotstaviće se svakoj agresiji, braneći slobodu i svoje građane, teritoriju i dostojanstvo. Mada maloborjan, srpski narod ima dovoljno iskustva i pameti da izbegne rizik uništenja i pada u stanje potčinjenosti i sveopšteg beznađa. Ispravnost i doslednost državne politike u pogledu rešavanja kosmetske krize daju nam za pravo da tražimo i predlažemo najpovoljnije načine njenog mirnog prevazilaženja.
Jugoslovenska levica smatra da u ovim teškim i sudbonosnim trenucima za našu zemlju sve institucije sistema i svi građani moraju delovati odgovorno i savesno. Svako je u obavezi da svoj posao obavlja na najbolji način, jer tim u najvećoj meri doprinosi stabilnosti i spremnosti zemlje za odbranu. Upravo ovakvo postupanje predstavlja najviši čin patriotizma i odanosti zemlji i narodu.
Uvaženi narodni poslanici, Jugoslovenska levica ocenjuje da uprokos pretnjama, otmicama i ubistvima, ogromna većina kosmetskih Albanaca gaji osećanje lojalnosti i pripadnosti Srbiji i Jugoslaviji. Smatramo da narod kao celina nikada ne može biti neprijatelj. Postoje samo izrodi, koji svojim delovanjem i zločinima prema drugima bacaju ljagu na svoje sunarodnike. Na taj način žele da u javnosti stvore sliku o tobožnjoj ugroženosti i omraženosti naroda, kome na žalost pripadaju.
Nebrojeni su primeri da su upravo lojalni Albanci pružali žestok otpor teroristima i separatistima. Možda se nedovoljno zna da je hrabri Šumar Ramadan Baljaj sa svojim sinovima, uprkos teškom ranjavanju, uspeo da likvidira dvojicu terorista, a ostale zarobi i preda organima vlasti. Ovakvi i slični primeri stvaraju nam obavezu njihovog sveobuhvatnijeg i češćeg isticanja, što u najvećoj meri može da doprinese jačanju međusobnog poverenja i svesti samih Albanaca o svim prednostima i neophodnosti života u Srbiji. Stoji nepobitna činjenica da nijedan savestan i odgovoran Srbin i Albanac nije za rat, jer rat i agresija su ideal neodgovornih i pakosnih ljudi, kadrih da drugima nanose zlo i nesreću.
Uvažene kolege narodni poslanici, aktivnost i jasna opredeljenja rukovodstva SR Jugoslavije i Srbije, Vlade narodnog jedinstva i državne delegacije uživaju punu podršku ogromne većine građana i ove skupštine, ulivajući uverenje u mirno rešavanje kosmetske krize i ujedno našu punu spremnost za odbranu suvereniteta i teritorijalne celovitosti zemlje. Ovakva podrška ujedno govori i o opravdanim težnjama naših građana, usmerenim ka sveukupnom ekonomskom oporavku, radi stvaranja uslova za privredni razvoj i poboljšanje uslova života.
Nebrojeno puta Srbija i Jugoslavija uverili su svet u sposobnost da ponude brojne i kvalitetne ekonomske, stručne, naučne i humanističke vrednosti i saznanja. Otuda JUL smatra da sveukupno pozitivno, odgovorno i nadasve patriotsko delovanje naše delegacije i Vlade narodnog jedinstva iziskuju punu mobilizaciju svih snaga ekonomskog razvoja zemlje u celini. Građani naše zemlje iznad svega cene svoju slobodu, dostojanstvo i neće nikom dati da ih naruše. Uverena da deli mišljenje ogromne većine građana, Jugoslovenska levica čvrsto ostaje pri opredeljenju da se kosmetska kriza može rešiti na miran i civilizovan način, dijalogom i političkim sredstvima. Ali, u slučaju agresije, za Jugoslovensku levicu nema dilema. Srbija je jedna. Mora se braniti, odbraniti i ekonomski ojačati. Hvala. (Aplauz).
Poštovani predsedniče, članovi predsedništva, predstavnici Vlade, uvaženi ministri, poštovane kolege narodni poslanici, Jugoslovenska levica smatra da mirno rešavanje kosovske krize vodi ka ostvarenju naših osnovnih i najviših interesa, a to su očuvanje mira na ovim prostorima, opstanak naše države i poboljšavanje uslova življenja naših građana.
Od svog osnivanja JUL je značajan deo svog delovanja usmerila ka razumevanju aktuelnih procesa na Kosovu i Metohiji. Krajnje odgovornim ponašanjem nastojali smo da afirmišemo politiku mira i najviših humanističkih vrednosti savremene civilizacije. Nedopustivo je bilo koje rešenje za Kosovo i Metohiju koje bi ignorisalo ustavna rešenja Republike Srbije i Savezne Republike Jugoslavije. Nedopustiv je cinizam sadržan u brojnim pokušajima osporavanja prava jednoj suverenoj zemlji da se odbrani od terorizma, separatizma i drugih vidova agresije. Krajnje bezobzirno i bez ustezanja deo međunarodne zajednice upućuje neprekidne pretnje Jugoslaviji, a najglasniji su kada je u pitanju beznačajna ugroženost njihovih interesa. Samo zlonamerni neće i ne žele da vide da je separatizam i terorizam na Kosmetu izazvan spolja. Bujanje ovih krajnje nazadnih pojava, praćeno nepodnošljivim pretnjama i ucenama, u direktnoj je saradnji sa dugogodišnjim ekonomskim, propagandnim i oružanim nasiljima. Sve ovo zarad ostvarivanja poznatih osvajačkih i nasilničkih ambicija.
Suspenzijom osnova sistema međunarodne bezbednosti, uz bezočno potiranje svih principa pravde i istine i kroz otvorenu podršku terorizmu i separatizmu NATO pakt preti direktnom agresijom. Suprotno Povelji Ujedinjenih nacija, bez legitimne odluke Saveta bezbednosti, prvi put u istoriji čovečanstva Savet NATO-a ovlastio je jednog čoveka da samostalno i samovoljno naredi vojnu agresiju na našu zemlju. Nasilnim nametanjem političkih rešenja vojnim sredstvima NATO pakt otvoreno pokazuje nameru uspostavljanja svojih nadležnosti, ne samo na Kosmetu, već i na celokupnoj teritoriji Jugoslavije.
Shodno takvim ciljevima nameću se dve alternative sa istim ishodom: prvo, da prihvatimo ulogu kolonije NATO pakta, čime bi bila dodatno opravdana logika postojanja ove alijanse kao tobožnjeg čuvara mira, i, drugo, da budemo izloženi kombinovanom dejstvu spoljne intervencije i kosmetskih separatista i terorista, kao i ostalih nosioca dezintegracije zajednice. Time bi samo na manje proceduralan način bio postignut prethodni cilj.
Pred ovakvim alternativama ovoj skupštini preostaje da iznađe, podrži i osnaži mirno političko rešenje. Za takvo rešenje na raspolaganju nam je snaga argumentovane i principijelne politike, koju podržava i značajan deo međunarodne zajednice. Ključni bedem pred pretnjom i nasiljem prema Srbiji i Jugoslaviji čini iskazano poverenje građana u politiku državnog vrha i visok stepen saglasnosti svih značajnih političkih činilaca unutar zemlje po pitanjima od opšteg interesa, koja nadilaze stranačke ideološke razmirice.
Postignuto jedinstvo o ovim pitanjima ne sme biti skršeno nikakvim manipulacijama, ultimatumima, ucenama i cenovnicima izdaje. Tim činom osujećene su namere dela međunarodne zajednice, prvenstveno NATO pakta, da stvaranjem razdora među najznačajnijim političkim činiocima i neopravdanim optužbama za navodno nepristajanje za razgovore, iznađu povod za intervenciju.
Uvažene kolege narodni poslanici, naša zemlja od izbijanja kosovske krize zalagala se za njeno mirno rešavanje, kroz otvorene i bezuslovne pregovore sa predstavnicima svih nacionalnih zajednica i političkih partija. Nebrojeno puta je Vlada Republike Srbije pozivala predstavnike albanskih političkih partija na pregovore o svim spornim pitanjima. Umesto pregovora, nosioci separatističke politike, podstaknuti i ohrabreni neskrivenom podrškom dela međunarodne zajednice, opredelili su se za nastavak nasilja u vidu najsvirepijih terorističkih zlodela. Teroristi su instrument u rukama najuticajnijeg dela međunarodne zajednice, koja ih štiti i naoružava. Međutim, nisu ih uspeli oprati od krvi, zločina i oslonca na najmračniji deo svetske narko mafije.
Za ekstremne albanske političke lidere terorizam je put do cilja - Kosovo Republika, a za njihove bahatne podstrekače, instrument za destabilizaciju Srbije, Jugoslavije i šireg regiona. Dakle, potrošni materijal.
Nasuprot ovim ciljevima stav JUL-a po pitanju terorizma oduvek je bio jasan. Raspaljivanje terorizma i nacifašizma je zločin protiv čoveka i ljudske civilizacije, koji nećemo nikada prihvatiti, niti ćemo dozvoliti stvaranje fašističko-terorističke despotije na sopstvenoj teritoriji. Istinski interes Albanaca na Kosmetu je mir, rad i ravnopravnost, što je u saglasnosti sa opštim interesom državne zajednice. Jugoslavija je jedna od retkih zemalja koja je očuvala sve vrednosti višenacionalnog zajedničkog življenja.
Uvažene kolege narodni poslanici,kao jedan od osnivača Ujedinjenih nacija Jugoslavija čini neraskidivi deo međunarodne zajednice, ne dovodeći u pitanje ni u jednom trenutku ispunjenje svojih međunarodnih obaveza. Do sada pokazano strpljenje u rešavanju spornih pitanja na Kosmetu nedvosmisleno pokazuje našu punu spremnost za razgovore u rešavanju nastale krize.
Predloženi principi Kontakt grupe o očuvanju suvereniteta Srbije i Jugoslavije, ravnopravnosti svih nacionalnih zajednica i građana Kosmeta i političkom rešavanju krize čine sastavni deo našeg dosadašnjeg delovanja po ovim pitanjima. Ovi principi pružaju dovoljno osnova za upućivanje delegacije parlamentarnih stranaka na razgovore u Pariz. S druge strane, neodazivanje na razgovore u skladu sa pomenutim principima dalo bi zlonamernim povod za dalju satanizaciju Srbije i Jugoslavije, što bi stvorilo neposredne pretpostavke za nove pritiske.
Smatramo da ova delegacija, koja treba da izrazi zastupljenost političkih partija u Skupštini i višenacionalni karakter Kosmeta, mora u potpunosti zastupati naša gledišta, sadržana u Ustavu, dosadašnjim odlukama Narodne skupštine i državnih organa o pitanjima rešavanja kosmetske krize, a nadasve legitimno izraženu volju slobodnih i ravnopravnih građana. Podsećam da se na prošlogodišnjem jesenjem zasedanju, posvećenom stanju na Kosmetu, Jugoslovenska levica odlučno založila za potpuno i neizostavno poštovanje svih Ustavom i zakonom utvrđenih mehanizama za očuvanje teritorijalne celovitosti i suvereniteta naše zemlje. Pomenuti principi čine limit svakom učesniku u razgovoru. Nijedan akt delegacije neće biti valjan sve dok ga ova skupština ne potvrdi.
Uvažene kolege narodni poslanici, u političkom delovanju, kao i u životu, postoje slučajevi koji traže nadrastanje partijskih interesa i razmirica, zahtevajući mobilisanje svih snaga u očuvanju države i njenih građana. Izgrađena svest o neophodnosti mirnog rešavanja kosmetske krize, uz otklanjanje stalnih pretnji dela međunarodne zajednice, a naročito naša spremnost da pokažemo dobru volju, podstiče nas da se, uprkos brojnim nepovoljnostima, opredelimo za upućivanje delegacije na predstojeće razgovore. Havala lepo (aplauz).
Poštovani predsedniče, poštovano predsedništvo, članovi Vlade, uvažene kolege narodni poslanici, pred nama je zakonski projekat koji uređuje osnovna pitanja vezana za obim i raspoređivanje sredstava za finansiranje javnih rashoda Republike Srbije.
Poslanička grupa JUL-a podržava predloženi zakon o budžetu, smatrajući da ovaj zakon nedvosmisleno i potpuno opredeljuje sredstva neophodna za ispunjenje ustavnih i zakonskih obaveza Republike.
Podsećam vas da smo na prethodnoj sednici doneli izmene i dopune većeg broja zakona iz fiskalne i finansijske oblasti, stvorivši reralnu podlogu za donošenje zakona o budžetu.
Reformom fiskalnog sistema jasno smo definisali ciljeve, sredstva i način ostvarivanja javnih prihoda i rashoda. Stoga predloženi zakon o budžetu u potpunosti oslikava pomenuta opredeljenja.
Činjenica je da se sredstva za javne potrebe sve teže obezbeđuju, dok su obaveze Republike jasno definisane Ustavom i zakonima i moraju se u potpunosti i bez izuzetka ispunjavati.
Bez obzira na ove naizgled neuskladive okolnosti, jedna od osnovnih karakteristika predloženog budžeta ogleda se u njegovoj zasnovanosti na realnim izvorima finansiranja.
Iskustvo je pokazalo da je inflatorno finansiranje budžeta, odnosno javnih rashoda, vodilo prema ekonomskoj katastrofi. Stoga, zasnovanost budžeta na realnim postavkama čini jednu od osnovnih poluga obezbeđenja uslova za stabilan razvoj privrede i zadovoljavanje javnih potreba.
Protekle nedelje Savezna skupština donela je savezni budžet za narednu godinu. Donošenjem republičkog budžeta zaokružiće se proces definisanja sredstava za finansiranje javnih potreba u našoj zemlji.
Prema relevantnim procenama, vrednost društvenog proizvoda Jugoslavije iznosiće u 1999. godini 174 milijarde dinara. Predloženi obim republičkog budžeta u potpunosti uvažava osnovne parametre, vodeći računa o uravnoteženosti obima javnih rashoda i vrednosti društvenog proizvoda. Na taj način stvaraju se realne osnove za finansiranje državnih funkcija, socijalnog programa i javnih službi.
Obaveze u oblasti zdravstvene i socijalne zaštite, prosvete, zatim agrarni budžet, kao i otklanjanje posledica i saniranje stanja na Kosovu i Metohiji, izazvano delovanjem terorista, iziskuje posebne napore Republike, što se može zaključiti iz predloženih budžetskih stavki.
Jugoslovenska levica smatra da se potpuno ostvarenje budžetskih funkcija može uspešno sprovesti uz redovnu i potpunu kontrolu trošenja budžetskih sredstava od strane njihovih korisnika. Stoga Jugoslovenska levica izričito insistira na sprovođenju mera kontrole prema svakome i bez izuzetka. Na taj način obezbediće se uslovi da se izdvojena i prikupljena sredstva za finansiranje javnih potreba koriste celishodno i prema njihovoj nameni.
Uvažene kolege narodni poslanici, pri sveukupnom razmatranju predloga budžeta moramo imati u vidu i njegovu razvojnu funkciju, koja se pre svega očitava kroz agrarni budžet. Predviđena sredstva agrarnog budžeta nisu dovoljna, pogotovo ako se ima u vidu strateški značaj poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede za sveukupni razvoj zemlje, kao i prodor na inostrana tržišta kroz atraktivne i profitabilne programe. Svakako da u nastupajućim vremenima posebnu pažnju valja posvetiti povećavanju obima ovog budžeta, budući da izdvajanje za pomenute privredne grane, naročito u razvoj i unapređenje šumarstva, spada u red dugoročnih ulaganja, jer će pozitivne efekte uživati i dolazeće generacije.
Iskustva preduzeća iz kojeg dolazim ukazuju na široke mogućnosti ostvarivanja niza proizvodnih programa, zasnovanih na korišćenju postojećih potencijala, koji zbog svoje profitabilnosti i mogućnosti zapošljavanja slobodne radne snage i izvozne orijentisanosti zavređuju punu pažnju. Poznato je da preko 55% ukupne površine Republike Srbije zahvata brdsko-planinsko područje. Ovi predeli čine nezagađen, čist prostor, koji pruža idealne uslove za razvoj stočarstva, proizvodnju hrane, gljiva, lekovitog bilja i drugih proizvoda, za kojima vlada velika potražnja na tržištima visoko razvijenih zemalja. Ova područja pružaju izuzetne mogućnosti za razvoj eko turizma.
Valja naročito imati u vidu činjenicu da na ovim područjima živi pretežno seosko stanovništvo, koje je zbog svoje nerazvijenosti i nedostatka proizvodnih kapaciteta prinuđeno da se seli u veće gradove. Očigledno je da ovaj proces treba zaustaviti stvaranjem uslova za povratak radno sposobnog stanovništva u ove krajeve. Ovo se može sprovesti stvaranjem povoljnih životnih uslova, izgradnjom puteva, PTT mreže, vodovoda, a naročito finansiranjem razvojnih programa upravo kroz agrarni budžet.
Nedavno, upravni odbor preduzeća u kojem radim, čiji sastav čini značajan broj članova Vlade, uz prisustvo Dragana Tomića, potpredsednika Vlade i profesora Jovana Babovića, ministra poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, doneo je dugoročni program infrastrukturnih radova na zaštiti i unapređenju šuma. Ovaj program sadrži aktivnosti u ovoj oblasti do 2050. godine, saglasno postavkama Prostornog plana o postizanju optimalne šumovitosti.
Tom prilikom upravni odbor, potpredsednik Vlade i ministar poljoprivrede jednodušno su ocenili da program otvara široke mogućnosti razvoja i napretka prevashodno nerazvijenih područja, što će se pozitivno odraziti na brojne privredne grane.
Primera radi, samo obavljanje radova na pošumljavanju i nezi šuma stvoriće uslove za zapošljavanje oko 7,5 hiljada radnika. Ako ovoj činjenici pridodamo i mogućnost angažovanja radnika, koji će usled procesa privatizacije i prestruktuiranja privrede biti prinuđeni da traže druge poslove, dolazimo do pravog stanja stvari, koje će ostvarivanje izvršenog programa proizvesti.
Naročito naglašavam činjenicu da će planirana izgradnja novih šumskih puteva od oko hiljadu kilometara godišnje stvoriti uslove za povezanost ovih sela sa razvijenim sredinama. Prema realnim procenama, potpuno ostvarivanje ovog programa donosilo bi godišnji prihod od preko milijardu i 100 miliona nemačkih maraka. Ovome valja dodati poznatu činjenicu da prehrambeni potencijal šumskih područja višestruko nadrasta vrednost drveta. Upravo u ovoj oblasti postoje velike mogućnosti ostvarenja niza profitabilnih programa, koje smo sačinili i koji zavređuju podršku agrarnog budžeta, čime bi se stvorili uslovi za uposlenost stanovništva sa ovog područja. Jednom rečju, ostvarivanje pomenutog programa doprinelo bi oživljavanju naših sela i ponovnom povratku mladih ljudi svojim kućama i imanjima, gde bi svojim radom obezbeđivali sredstva za život.
Iz predloženog dela agrarnog budžeta da se zaključiti da je za pomenute namene izdvojena četvrtina potrebnih sredstava. Mada smo očekivali više, uvažavamo stav Vlade da se trenutno ne ostavlja više prostora za veća izdvajanja za pomenute profitabilne i prevashodno razvojne namene. Uveren sam da će se u slučaju urednijeg i potpunijeg priliva sredstava u budžet u toku godine stvoriti uslovi za povećanje obima.
Poštovani narodni poslanici, pre nepunih mesec dana Jugoslovenska levica nedvosmisleno je iznela svoje gledište o osnovama ekonomske politike u narednoj godini. Jedno od osnovnih opredeljenja ogleda se naročito u zalaganju za smanjenje udela javne potrošnje u raspodeli društvenog proizvoda, uz održavanje stabilnosti kursa dinara i suzbijanje inflacije. Predloženi budžet, zasnovan na realnim izvorima, daje dovoljno osnova za realno finansiranje javnih rashoda, bez zadiranja u ugrožavanje osnovnih privrednih funkcija, pa stoga zavređuje našu podršku.
Poštovani predsedniče, predsedništvo, uvažene kolege narodni poslanici, poštovani predsedniče Vlade, članovi Vlade, predloženi zaključci Vlade Republike Srbije Narodnoj skupštini o bezbednosnoj, socijalnoj i ekonomskoj situaciji na Kosovu i Metohiji, po oceni poslaničkog kluba Jugoslovenske levice, predstavljaju objektivno određivanje problema i realnu osnovu za njihovo prevazilaženje, za odbranu mira i teritorijalne celovitosti Republike. Predlozi su usklađeni sa ustavnim rešenjima, međunarodnim standardima i principima pune ravnopravnosti građana.
Jugoslovenska levica je uverena da će ova skupština ispoljiti punu rešenost u obuzdavanju destruktivne politike, izražene u separatizmu i terorizmu velikoalbanskih nacionalista i njihovih podstrekača. Zahtev građana, zahtev budućnosti i zahtev levice jeste neodložno prevazilaženje pretećih opasnosti od raspaljenog terorizma i nasilja na Kosovu i Metohiji.
Tražimo neodložno uspostavljanje osnovnih pretpostavki za obnovu i razvoj, uspostavljanje poverenja i sigurnosti svih lojalnih građana.Separatizam i terorizam na Kosovu i Metohiji ugrožavaju sva prava, pravo na rad, pravo na školovanje, na objektivno informisanje, na čuvanje i razvoj nacionalnog identiteta i iznad svega pravo na život.
Za Jugoslovensku levicu ne postoji nedoumica o prirodi i karakteru albanskog terorizma i separatizma. Svako odlaganje rešavanja ovog nesnošljivog problema još više ga otežava. Zato smatramo da je prvorazredni zadatak Skupštine da u skladu sa svojim nadležnostima obezbedi efikasne mehanizme radi zaštite teritorijalne celovitosti Republike i obezbeđivanja uslova za normalizaciju života i rada svih građana Kosova i Metohije u Srbiji i Jugoslaviji.
Od svog osnivanja Jugoslovenska levica ukazuje na pogubnost nastojanja nacional-šovinista da etničkim čišćenjem teritorija rešavaju međunacionalne odnose. Raspaljivanje terorizma na Kosovu i Metohiji, koji je kulminirao u zlodelima naci-fašističkog karaktera, nije nikakav hir istorije, niti njen haotični tok, već zločin protiv čovečnosti i atak na suverenitet i integritet naše države, čiji nosioci nisu nepoznati. Srbija i Jugoslavija su u obavezi da do kraja i bez ostatka saseku terorizam i da obezbede doslednu primenu zakona i uslove za bezbedan život svih građana.
Od beznađa, koje potiče od terorizma na Kosovu i Metohiji, niko nije zaštićen. U svetu nije sporna ocena opasnosti od monstruma, koji se zove terorizam, ali kada se dogodio na Kosovu i Metohiji, principijelnost ustupa mesto egoizmu, licemerju, selektivnosti. Za svako objektivno sagledavanje stvarne uloge pojedinih činilaca međunarodne zajednice na Kosovu i Metohiji jasno je da oni ne brane mir, niti žele sprečiti tzv. humanitarnu katastrofu, već žele da prošire granice vlastitog uticaja. U te svrhe angažovana su ogromna sredstva i energija, sračunati da po cenu života izmanipulisanih i tuđim interesima podjarmljenih kosovskih Albanaca obezbede uticaj i prisustvo na ovim prostorima, što im do sada nije polazilo za rukom. Otuda toliko krupnih laži i nasilja u vidu falsifikovanja elementarnih činjenica i uzaludnog bodrenja terorista.
Veliko je licemerje i podvala međunarodnom pravnom poretku kad se stavlja znak jednakosti između terorizma, s jedne strane, i zakona odbrane zemlje, s druge strane. Time se želi ekstremnim terorističkim organizacijama priznati politički subjektivitet i partnerstvo. Gorčinu od poraza terorista njihovi dušebrižnici neće moće da nadomeste kažnjavanjem, pretnjama i ucenama Srbije i Jugoslavije. Nisu nam nepoznate sklonosti osiljenih i moćnih da nepokorne i neposlušne pretvaraju u krv i pepeo da bi se odmah, iza toga, pojavili u liku tobožnjih humanitaraca. Zabluda samopouzdanih velesila da pokretanjem spirale terorizma obezbede prisustvo i uticaj u pojedinim regionima predstavlja civilizacijski sunovrat i rizik da naredni vek otpočne kao vek varvarstva. Građani Srbije nisu prihvatili mešanje u unutrašnje stvari, nisu prihvatili vazalnu ulogu, pa ni to da Kosovo i Metohija bude istureno komandno mesto tuđih oružanih snaga.
Albanski teroristi, osnaženi raznim komandosima, mudžahedinima i drugim psima rata, predstavljaju kaznenu ekspediciju prema samim Albancima lojalnim svojoj Republici Srbiji i Jugoslaviji. Država je obavezna da svim lojalnim građanima pruži punu zaštitu, pa i stvori uslove za bezbedan povratak kućama svih građana koje su teroristi silom pokrenuli kako bi poslužili za predstavu o tobožnjoj humanitarnoj katastrofi.
Za Jugoslovensku levicu ne postoje mali i veliki narodi. Postoje ravnopravni građani Savezne Republike Jugoslavije, postoje jednaka prava i slobode svih građana, sloboda izražavanja legitimnih interesa, politički pluralizam i društvena tolerancija, postoji rešenost da zakonima i drugim legitimnim sredstvima suzbijemo svaku diskriminaciju, uključujući i nacionalnu.
Poštovani narodni poslanici, uvereni smo da su građani Savezne Republike Jugoslavije danas uz Narodnu skupštinu Srbije, očekujući i jasnu reč osude terorizma i separatizma, ugrožavanja celovitosti Srbije i Jugoslavije, primenjivanja kaznenih mera prema našoj zemlji i podrške terorizmu, kao i osude medijskih i drugih manipulacija. Rešenost da izgrađujemo nezavisnu i stabilnu zajednicu ravnopravnih građana izložena je riziku da voljom pojedinih međunarodnih činilaca, podstaknutog terorizma i drugih ispostava u zemlji, budemo svedeni na izbor između vazalne uloge ili popuštanja pred nasiljem albanskog terorizma.
Otuda je danas ova skupština pred velikim političkim, moralnim, patriotskim i civilizacijskim izazovom da iskaže svoje odnose prema jedinstvu i nezavisnosti državne zajednice. Jugoslovenska levica u svom nazivu sadrži formulu odnosa prema nacionalnom, socijalnom i državnom pitanju. Nemamo nikakvih nacionalnih predrasuda, ali je sasvim jasno da, braneći Kosovo i Metohiju, branimo naš integritet, branimo čoveka, sebe i svoju budućnost.
Sa zločincima, teroristima, šovinistima i izrodima nema zajedničkog življenja.
Poštovani narodni poslanici, postoje momenti kad je neophodno nadrastanje međupartijskih razmirica i nesporazuma, kada je neophodno mobilisanje svih snaga odbrane zajedništva i solidarnosti. Uveren sam da nam je danas potrebna bezrezervna saglasnost i podrška predloženim zaključcima Vlade Republike Srbije.
Zahvaljujem na pažnji.
Uvaženi predsedniče, poštovani narodni poslanici, poslanici Jugoslovenske levice su juče, i danas će glasati za referendum isto onako kako će građani Srbije i srpski narod na ovim prostorima glasati protiv internacionalizacije kosovskog pitanja. To jeste pitanje koje se tiče Republike Srbije, ali je ovo jedinstvena prilika da građani Srbije i narod Srbije kaže međunarodnoj zajednici šta misli o njenom dosadašnjem prisustvu na ovim prostorima i kakve su rezultate postigli.
Kazaće, jer ima na to pravo, jedno veliko "ne" razbijanju prethodne Jugoslavije, jer da se oni nisu mešali, jedna mala Slovenija ne bi krenula na četvrtu vojnu silu u Evropi, ne bi pre vremena priznali te male, izmišljene države na Balkanu, ne bi srpski narod živeo u toliko država na Balkanu, ne bi nam izmislili sankcije, iz nama takođe nepoznatog, odnosno ne pravog razloga.
Kazaćemo im "ne" i na pritiske koje danas iskazuju prema Republici Srbiji i zamolimo ih da nam više na takav način ne pomažu, jer vidimo, svaki dan dolaze i kažu da hoće da nam pomažu. Ne traba nam takva pomoć. Ako žele da nam pomognu, onda neka nam kažu šta to u našem Ustavu nema, a u njihovom ima, a što se odnosi na položaj nacionalnih manjina, na nacionalne slobode, pa da o tome razgovaramo.
Neka nam kažu da li su vlasti u Srbiji sprečavale da Albanci participiraju u vlasti preko izbora, na koje ni jedan put do sada nisu izašli? Da li su to vlasti u Srbiji sprečavale albanski narod ili su to oni podstrekivali govoreći im - sačekajte da završimo sa rasturanjem Jugoslavije, pa kada dođe Srbija na red, onda ćemo o tome da razgovaramo.
Nije srpski narod bez pameti, dobro je uočio i naravno sa velikim podozrenjem gleda na svaki pokušaj internacionalizacije našeg pitanja, pre svega, Kosova i Metohije, koje je, kako rekoše moji prethodnici, kolevka srpskog naroda i srpstva. Jugoslovenska levica jeste jugoslovenska, mi jesmo za ravnopravnost i ravnopravne pregovore i dogovore, ali samo sa onima koji priznaju Republiku Srbiju i Jugoslaviju kao svoju domovinu, kao svoju otadžbinu.
Nisu nedostajali predlozi za razgovor albanskoj strani, ali sećamo se svih ovih godina da su oni pristali na razgovor, ali samo na temu osamostaljivanja Kosova. Izvinite gospodo, u ovoj zemlji, ili ja samo tako mislim, nemaju sagovornika na takvu temu, niti će naći sagovornika.
Dakle, pozivamo Albance da sednu za pregovarački sto, da se zajedno dogovorimo o zajedničkom životu u našoj zajedničkoj državi Srbiji i Jugoslaviji.