DRAGAN S. PAVLOVIĆ

Nestranačka licnost

Poslednji put ažurirano: 06.05.2016, 09:50

Osnovne informacije

Statistika

  • 0
  • 0
  • Nema pitanja koja su upućena poslaniku

Članstvo u radnim telima

Poslanik nije ni u jednom radnom telu.

DVANAESTO VANREDNO ZASEDANjE, 17.07.2003.

Dame i gospodo narodni poslanici, ispred poslaničke grupe SRS podneo sam amandman na član 32. stav 1. i to da se reči "Odbor narodne skupštine nadležan za finansije" zamene rečima "odgovarajuće radno telo Narodne skupštine".

Ovim amandmanom se sledi prethodni amandman. Ovaj amandman sam podneo iz dva razloga. Prvi razlog je čisto pravno-tehničke prirode. Ovo sam predložio iz prostog razloga što se Odbor za finansije može i drugačije zvati, ali će ovim mojim predlogom biti definisano da to radi odgovarajuće radno telo Narodne skupštine, koje može biti jeddan ili više odbora Narodne skupštine Republike Srbije. Moj amandmanski predlog je pravno-tehnički ispravniji nego rešenje koje je ponudio predlagač zakona o Narodnoj banci Srbije, tj. Vlada Republike Srbije.

Drugi razlog je izuzetno velika obaveza, a i odgovornost radnih tela Narodne skupštine Republike Srbije koja predlažu izbor guvernera i saveta Narodne banke Srbije.

Narodna skupština Republike Srbije dužna je da na obrazloženi predlog Odbora za finansije, u roku od 60 dana od dana utvrđivanja uslova za prestanak funkcije guvernera ili članova saveta Narodne banke Srbije, donese odluku o prestanku funkcije, odnosno o razrešenju guvernera ili članova saveta Narodne banke Srbije.

Postavlja se pitanje šta će se desiti ukoliko Narodna skupština Republike Srbije ne prihvati predlog Odbora za finansije i ne donese odluku o prestanku funkcije, tj. o razrešenju bilo guvernera, bilo članova saveta Narodne banke Srbije. Sve ovo ukazuje na veliki pravno-tehnički nedostatak ovog predloga zakona, kao i na preveliku obavezu koja se stavlja pred radna tela Narodna skupština Republike Srbije. Hvala.

DVANAESTO VANREDNO ZASEDANjE, 16.07.2003.

Dame i gospodo narodni poslanici, podneo sam amandman na član 22. u kome tražim da se briše ovaj član, koji glasi: "Političke stranke su dužne da, u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona, Odboru za finansije podnesu izveštaj o svojoj imovini, iskazan po vrsti, visini i poreklu imovine. Izveštaj se objavljuje u "Službenom glasniku Republike Srbije" o trošku političke stranke".

Ja sam u svom amandmanu tražio da se ovaj član briše iz mnogo razloga. Ko je Odbor za finansije da bi se njemu podnosio izveštaj? Da li je on istureno odeljenje Vlade? Besmisleno je da se ovaj izveštaj objavljuje u "Službenom glasniku" i to o trošku političkih stranaka, i to iz dva razloga. Prvi razlog je da "Službeni glasnik" čitaju pravnici, i to u okviru svog posla. Drugi razlog - zašto bi političke stranke finansirale "Službeni glasnik"? Prava javnost se postiže ako se ovaj izveštaj sačini i ako ga objave mediji, a obaveza stranaka je da to medijima dostave. Izveštaj o imovini, odnosno poreska prijava se podnosi nadležnom poreskom organu. Nadležni državni organi su ovlašćeni za praćenje zakonitosti rada pravnih lica, a ne skupštinski odbori.

To što ste vi počeli vašu izbornu kampanju na ovaj način neće uticati na volju birača. Sve što radite vratiće vam se kao bumerang. Vi ćete vaš politički i finansijski izveštaj podneti građanima Srbije na izborima, ali budite sigurni da vam oni to neće usvojiti.

JEDANAESTO VANREDNO ZASEDANjE, 15.07.2003.

Dame i gospodo narodni poslanici, razlog donošenja ovog zakona po hitnom postupku nije stvaranje pravnog okvira za finansiranje političkih stranaka, što je od značaja za rad državnih organa i organizacija, već strah vladajuće političke oligarhije koja je svesna da njihova politika nema uporište u narodu, a znajući da će katastrofalno proći na izborima koji su neminovni, želi da svoje političke protivnike još više materijalno oslabi i kontroliše da bi imala bolju startnu poziciju i sačuvala kakav-takav ugled kod svojih političkih mentora sa Zapada. Kao i svi zakonski predlozi koje smo dobili od Vlade Srbije kao predlagača i ovaj predlog zakona nije dobar i teško ga je urediti amandmanskim rešenjem.

Pošto mi iz Srpske radikalne stranke znamo da će ovaj zakon biti usvojen, pa da ćemo kasnije svi snositi posledice njegove primene, mi smo brojnim amandmanima koje smo podneli pokušali da bar ovaj zakon podvedemo pod ustavne okvire. Ovaj predlog zakona je karakterističan po tome što u posao finansiranja stranaka uvodi skupštinski Odbor za finansije i što se Predlogom zakona na ovaj odbor prenosi ovlašćenje državnih organa, što je potpuno neustavno.

Izbori su jedan od redovnih vidova delovanja političkih stranaka, ali treba praviti razliku u finansiranju izbornih kampanja iz sredstava budžeta i za izbor poslanika i za izbor predsednika Republike. Promotivni skupovi su jedan od najvažnijih vidova izborne kampanje i oni nikako ne treba da zavise od volje stranaka na vlasti. Politička stranka može sticati sredstva i svojim radom, a ne samo u toku izborne kampanje, ukoliko to reguliše statutom. Ako neko kršenjem zabrane ostvari nezakonitu korist, ta korist treba da mu se oduzme, a kako su do sada mnogi finansirani iz inostranstva, trebalo bi da ta sredstva vrate na račun budžeta Republike Srbije.

Ne postoji ustavni osnov za ograničavanje ulaganja fizičkih lica za izbornu kampanju političkih stranaka i nepotrebno je otvaranje posebnog računa samo za izbore, s obzirom da političke stranke imaju račun koji je podložan svim vidovima kontrole. Političke stranke imaju legitimno pravo trošenja legitimno stečenih sredstava i nadležni državni organi su ovlašćeni za praćenje zakonitog rada pravnih lica, a ne radna tela Skupštine Srbije. Zato me i čudi predlog ograničavanja sredstava koja stranke mogu da dobijaju od fizičkih lica, jer je nečuveno da neko zakonom može da ograniči trošenje privatnih sredstava.

Način raspodele sredstava koja se izdvajaju iz budžeta je više nelogičan i nikako ne može da odgovara realnom statusu političkih stranaka. DOS-ovsko viđenje transparentnosti na račun političkih stranaka je neprihvatljiv za Srpsku radikalnu stranku.

Mi smo apsolutno za javnost finansijskog poslovanja političkih stranaka, ali to se postiže na način koji smo mi amandmanima predvideli. Ovo je samo deo, a inače su brojni razlozi zbog kojih Srpska radikalna stranka neće glasati za ovaj predlog zakona. Hvala.