Poštovani gospodine predsedniče, poštovana gospođo ministar, dame i gospodo narodni poslanici, celog dana slušamo analize i primedbe na ovaj zakon, kako onih koji hvale zakon, tako i onih koji ga kritikuju. Slažem se sa onima koji kažu da je zakon trebalo doneti, ali istovremeno ne mogu da se ne zapitam šta bi bilo da i sada taj zakon nije donet.
Krajem 2005. godine mediji su obilovali napisima o interesima stranih korporacija za kupovinu zemljišta, i to naravno u Vojvodini, tamo gde su najveći posedi, gde je zemlja najvrednija i gde bi se višestruko isplatilo.
Donošenjem ovog zakona taj proces se prekida. Ovaj zakon decidirano kaže da fizičko ili pravno lice koje nije sa teritorije države Srbije ne može biti vlasnik zemlje. Po meni je to najvažniji aspekt ovog zakona.
Drugi, isto jako važan, jeste to što lokalna samouprava konačno može da upravlja i da pravi strategiju razvoja poljoprivrede na svom području, pa će tako onaj predsednik opštine i oni stručnjaci koji se nalaze na toj teritoriji moći da se organizuju onako kako smatraju da je za njihovo područje najbolje. Moći će da planiraju za naredni period, za pet, 10, 15 i više godina, razvoj poljoprivredne proizvodnje, da obrade neobrađeno i da na taj način zaposle višak svojih nezaposlenih za koje znamo da ih je na birou jako puno. Na taj način se povećava bruto društveni proizvod, omogućava se poljoprivredi da preživi, ali nije cilj samo preživljavanje, cilj je i ekonomska dobit.
Prošlo je vreme kada se poljoprivredna proizvodnja radila onako kako su radili naši preci 100 godina unazad. Sada poljoprivredna proizvodnja mora da se radi na način da se ostvari profit, dobit i da se uloži za narednu godinu.
Što se tiče komasacije, ukrupnjavanja zemljišta i ekonomskog aspekta ukrupnjavanja, vidim na primer u mojoj opštini, opštini Varvarin, u jednom delu moje opštine je ukrupnjena zemlja, znači površina je povećana u ataru sela Obrež i tu se rezultati vide posle 10 i više godina od urađene komasacije. Na tim površinama niču plastenici i staklenici, neki su dobili donacije, neki su dobili kredite, neki su se pozajmili, ali poljoprivredna proizvodnja živi. Što se tiče drugog dela, gde je isto tako plodna zemlja, gde nije urađena komasacija, ovakav napredak ne možemo da zapazimo.
Znači, što se tiče tog ekonomskog aspekta, na ovaj način sa komasacijom ćemo povećati ekonomsku moć poljoprivrede. Pomoravlje je regija, posle Vojvodine, koja je jako važna za razvoj poljoprivrede. Znači, ne možemo mi da se u Pomoravlju upoređujemo sa Vojvodinom, gde je više stotina hektara obradive površine u vlasništvu jednog ili nekoliko domaćinstava, a znamo da je na nivou Republike Srbije tri hektara prosek. U Pomoravlju u jednoj našoj opštini je prosek površine 17,5 ari. Ne može da se pravi nikakva proizvodnja sa 17,5 ari, osim ako neko ne bude u toj lokalnoj samoupravi pametno razmišljao, pa napravio nekoliko žetvi u toku godine, pa to pokrio, pa dobio profit.
Što se tiče same organske proizvodnje, istakla bih, prvo, da je značajno to što je moguće u područjima koja su nezagađena da se forsira i razvija organska proizvodnja. Tu je naša prednost zato što smo bili siromašni. Kako god da to paradoksalno zvuči, ali to nam je sada prednost u ovom periodu.
To što naše fabrike nisu radile dovelo je do toga da nam ni reke nisu zagađene, da je voda u određenim delovima, sa određenih izvorišta čista i da može da se koristi za organsku proizvodnju.
Drugi značaj, u tim ruralnim krajevima je narod najsiromašniji. Sertifikacijom tih poljoprivrednih proizvoda, taj narod može da se pojavi na tržištu EU. Šta to znači? Ovaj zakon jeste usklađen sa uslovima EU, i to nije urađeno samo pro forme, ali da bismo mogli da prodamo nešto na tržištu EU ne možemo da odemo i da kažemo – časna reč, to je zdrava hrana; moramo imati napisano, moramo imati sertifikovano, moramo imati atest za to i onda se pojaviti i biti konkurent. Hvala.