Uvaženo predsedništvo, uvaženi narodni poslanici, poštovani ministre Veselinov, poštovani ministre Šabiću, ne znam kome da zahvalim što se napokon ova tačka našla na dnevnom redu. Čini mi se da je stalno prepisujemo, odlažemo itd. Stalno imamo neke preče teme i preča pitanja. Dobro je što u zasedanju nemamo tačku razno, plašim se da ne bi i pod tačkom razno, jer je i u okviru današnjeg zasedanja posle tri - četiri odlaganja na zadnjem mestu, pa hajde i to da odradimo. Bilo kako bilo, to je moj komentar i ocena.
Želim odmah na početku da nastavim u ovom tonu svog uvodnog izlaganja i da izrazim svoje nezadovoljstvo što smo ovu tačku dnevnog reda, koja je bila predložena da se razmatra u okviru prolećnog zasedanja ili prolećnih termina skupštinskih aktivnosti, odlagali; za nju nismo imali vremena, bile su važnije čak i one tačke čije će se odluke primenjivati tek za neko vreme, godinu ili dve. Ali, za program mera zdravstvene zaštite životinja za 2002, 2003. i 2004. godinu, koji smo bili dužni da po zakonu usvojimo do kraja 2001. godine i primenjujemo u toku 2002. godine, nije bilo vremena i verovatno razumevanja.
Što se tiče programa mera zdravstvene zaštite životinja, ne mislim da je u pitanju loša namera, bilo Vlade ili predsednika Skupštine da pogrešno proceni važnost pojedinih pitanja u sastavljanju dnevnog reda prethodnih sednica Skupštine, već je u pitanju isključivo nerazumevanje i nebriga aktuelne vlasti prema poljoprivredi.
Ovu tvrdnju potkrepio bih konkretnim primedbama, kada je u pitanju ovaj predlog mera. Članom 7. Zakona o zdravstvenoj zaštiti životinja utvrđena je obaveza Narodne skupštine Republike Srbije da do kraja oktobra, poslednja u tri godine perioda na koji se odnosi program mera, usvoji program za naredne tri godine, što ova skupština do danas nije uradila. S obzirom da i u ovom predlogu programa mera stoji da se ispitivanje i vakcinacija životinja obavlja u proleće i jesen, a pogotovo pre puštanja životinja na ispašu, složićete se sa mnom, mera je zakasnila za ovo proleće koje je već prošlo.
Posledicu ovog kašnjenja u jednom delu možemo svesti na rizik pojave bolesti stoke sa nesagledivim ekonomskim posledicama u ovoj i narednim godinama. Često čujemo da postoji težnja da Republika Srbija ponovo postane značajan izvoznik žive stoke, mesa i prerađevina od mesa. Preduslov, pored drugih uslova u smislu standarda, kada su u pitanju klanice itd, da bi se jedna zemlja kandidovala uopšte za izvoznika žive stoke i mesa je da ima usvojen program mera zdravstvene zaštite životinja koja je usaglašena sa evropskim standardima, kao i da se za realizaciju usvojenog programa obezbede sredstva i da se program mera u potpunosti realizuje.
Da rezimiram - posledice zakasnelog usvajanja programa mera i kašnjenja u njegovoj realizciji mogu se svesti na zaključak da izvoza životinja i mesa u ovoj godini teško da će biti, sa aspekta ovog kriterijuma koji se odnosi na usvajanje programa mera zdravstvene zaštite životinja.
U programu mera zdravstvene zaštite životinja ni kod jedne od navedenih bolesti ne stoji da je obeležavanje životinja obavezno prilikom dijagnostičkog ispitivanja ili preventivnih mera, iako takva obaveza postoji u Zakonu o zdravstvenoj zaštiti životinja, a na čemu se temelji i ovaj predlog mera.
Na strani 12. stav 1. postoje dve nejasnoće. U četvrtom redu se pominju druge operativne veterinarske službe, pojam koji Zakon o zdravstvenoj zaštiti životinja ne poznaje, već se u zakonu pominju pojmovi veterinarske stanice, instituti, fakulteti.
U šestom redu istog stava stoji da se rokovi mera moraju odrediti do kraja januara za tekuću godinu, što je, složićete se, za ovu godinu propuštena mogućnost i program mera se ne može za ovu godinu u potupnosti realizovati. Znači, usvajamo nešto za šta smo sigurni u momentu usvajanja da se u ovoj godini neće moći u potpunosti ostvariti, sa svim mogućim posledicama i rizicima koje nosi kašnjenja ovih mera.
Na strani 12. stav 2. stoji da se vakcinacija protiv besnila i ehinokokoze finansira iz budžeta Republike Srbije. Ne znam da li je taj podatak baš tačan, jer vlasnici, držaoci životinja, plaćaju iz svog džepa vakcinaciju protiv besnila. Kada smo kod plaćanja vakcine, novina je da će vlasnici svinja u 2002, 2003. i 2004. godini plaćati vakcinaciju protiv klasične kuge svinja, a da podsetim da je u prethodnom periodu ova mera zdravstvene zaštite životinja za vlasnike bila besplatna. Iako ovaj program mera još nije usvojen, niti je doneta naredba Vlade Republike Srbije, pojedine veterinarske stanice, i pored činjenice da je vakcinacija svinja protiv klasične kuge bila besplatna do sada, protivpravno i nezakonito naplaćuju vakcinaciju, verovatno na temelju predloga ovih mera ili preporuka nekog ko za to nema ovlašćenje.
U petom stavu strane 12. stoji da su za sprovođenje programa odgovorni držaoci životinja, MUP, nadležni državni organi, pravosudni organi, javne i druge veterinarske službe, a nigde nisam pročitao da bi, između ostalog, Ministarstvo poljoprivrede, sa svim ovim drugim institucijama, trebalo da ponese jedan deo odgovornosti za sprovođenje ovih mera.
Pored mogućih problema u stočarstvu, vezanih za zdravstveno stanje životinja što je stalna opasnost, stočarstvo, pa i ukupna poljoprivreda su ugroženi i merama ekonomske politike ove zemlje u domenu spoljno-trgovinske politike, politike liberalizacije režima uvoza i nedovoljne zaštite domaće proizvodnje, s jedne strane i odsustvom stimulacija i podsticaja izvoza, s druge strane.
Moram da priznam da sam nestrpljiv da se jedinstvena politika u agraru jedinstvene Republike Srbije napokon počne voditi sa jednog jedinog mesta. Zbog toga što danas to nije slučaj, imamo stalna sukobljavanja Republičke i Savezne vlade, odnosno ministarstava Republike i savezne nadležnosti. Imamo Republičku vladu, odnosno Ministarstvo poljoprivrede koje doživljavam kao prvog operativca i poslovođu u vođenju politike koja je odgovorna za bilanse, veću i jeftiniju proizvodnju, na jednoj strani, i Saveznu vladu koja se nametnula kao supervizor mera Republičke vlade, a koja je zadužena za otvaranje naše države u ekonomskom smislu prema svetu, tako što liberalizaciju režima uvoza vrši, čini mi se i bez neke ozbiljnije analize uticaja takvog otvaranja na uništavanje, da ne kažem na obaranje ili rušenje domaće proizvodnje.
Nisam i ne mogu zagovarati zatvaranje tržišta, već više apelujem na Saveznu vladu da u većoj meri uvažava predloge Republičke vlade, dok je ovakav odnos još uvek u funkciji, odnosno da više uvažava predloge republičkog Ministarstva poljoprivrede kako bi postignuti nivo obima proizvodnje u stočarstvu očuvali. U suprotnom, može nam se desiti da nekontrolisani uvoz, bez ili sa nedovoljnom zaštitom domaće proizvodnje, u ovoj godini dovede do smanjenja proizvodnje, odnosno, u konačnom, da poništi efekte ulaganja Republičke vlade, odnosno ulaganja iz budžeta kroz podsticajne i stimulativne mere, naročito u ovom delu stočarstva.
Zahvaljujem što ste otrpeli ovaj, u jednom delu, izlet koji je van ove teme, ali mislim da je značajan i da jednako može biti poguban u delu u kom može smanjiti stočarsku proizvodnju, maltene i zbog uticaja neke od ovih bolesti za koje propisujemo odgovarajuće mere.
Poslanička grupa SPS neće glasati za ovaj predlog mera zdravstvene zaštite životinja iz sledećih principijelnih razloga: nećemo podržati nijedan predlog koji i dalje pogoršava materijalni položaj već osiromašenih zemljoradnika, makar u onom delu u kom je to novi namet. I, nećemo podržati nijedan, pa ni ovaj predlog, gde prepoznajemo ulogu narodnih poslanika kao glasačkg tela koje treba naknadnim usvajanjem ovog programa mera zdravstvene zaštite da pokrije i overi propuste ili Vlade, (ali čini mi se da je dosta rano kroz skupštinsku proceduru krenuo ovaj predlog), ili Skupštine Republike Srbije. Neka način i vreme kada usvajamo veoma važan program mera bude opomena i Vladi Republike Srbije i Skupštini Republike Srbije zbog kašnjenja od 9 meseci u donošenju ovih mera, a poljoprivrednicima svojevrsna poruka da ova vlast i dalje nema mnogo razumevanja za njihove probleme.