Poštovani gospodine predsedniče, uvaženo predsedništvo, poštovane koleginice i kolege, hteo bih samo nekoliko reči da kažem povodom ovog predloga zakona o informisanju, budući da smo najmanje o tom predlogu zakona imali prilike da čujemo koju suvislu i razboritu reč. Mislim da je odista reč o veoma važnom dokumentu, koji jednu sveobuhvatnu materiju rešava na izuzetno koncizan i precizan način.
Svi nesporazumi koji su nastali povodom tog dokumenta, vezani su za nerazumevanje njegove suštine, odnosno, odsustvo potrebe da se on valjano i temeljito pročita. Ako se on temeljno pročita (ja bih vas molio samo za malo mira i malo pristojnosti, ako je ikako moguće), dakle, lako se da razabrati da je reč o jednom dokumentu koji afirmiše princip slobode pojedinca, kako bi zbilja došlo do onoga o čemu su mnogi mislioci smatrali da je nužno. Dakle, da bi se došlo do slobode kolektiviteta, slobode svih.
Međutim, ovde neki apsolutnu slobodu, koja je u potpunoj korelaciji sa anarhijom, mešaju sa slobodom u demokratiji. Dakle, niko nije našao za shodno da analitičku reč prozbori o samom dokumentu, koji nigde ne poistovećuje apsolutnu slobodu, koja je uvod u svaku vrstu diktature i despotije. Ovde je reč o tome da se zaustavlja svaka mogućnost da se zloupotrebi sloboda novinarskog kazivanja, koju smo zloupotrebu imali mnogo puta prilike da vidimo, pogotovu u poslednje vreme.
Mnogi mediji su se otvoreno stavljali na onu stranu, koja je protivna interesima ove zemlje, i to je više nego jasno. Dovoljno je spustiti makar jedan laki, brzi i letimičan pogled na naslove tzv. nezavisne štampe, koja je sve drugo pre samo ne nezavisna, koja je i autoritarno i finansijski zavisna od drugih centara moći, pa jasno staviti do znanja da se ona ne bavi nikakvom vrstom informisanja, niti informacijom kao takvom.
Dakle, reč je o tome da je ovde, po mom viđenju, u stvari, važnost i princip slobode, ali slobode u demokratiji, koja podrazumeva uvažavanje određenih principa, i to principa koji su ugrađeni u sve demokratske institucije širom ovog sveta.
Dakle, ako se to shvati kao jedno od notornih načela koje nudi ovaj dokument, onda nikakvih nesporazuma ne može biti, da on nudi bilo kakvu mogućnost represije. On samo zaustavlja bilo kakvu mogućnost da novinari stvaraju događaje, a ne da o njima pišu. Prema tome, reč je o tome da bi u svakom slučaju ovaj dokument, po mom dubokom uverenju, valjalo podržati, iz nekoliko razloga.
Prvi je što on decidirano govori o tome da je nemoguće uvesti bilo kakvu vrstu cenzure, dakle, da je došlo do potpune afirmacije slobode novinarskog kazivanja. Njime nije onemogućena bilo kakva mogućnost da izraze svoje stanovište o bitnim političkim pitanjima, ali je jasno stavljeno do znanja ovim dokumentom, koji je saobrazan mnogim dokumentima evropskog standarda i mnogih evropskih zemalja, da se sloboda pojedinca ni u jednom segmentu ne može ugroziti.
Što se tiče kazni, da li su rigorozne ili ne, opet, ako se spusti jedan pogled na komparativnu analizu sa sličnim dokumentima zapadnih zemalja, onda će se videti da kazne nisu tako rigorozne, da je reč samo o tome da se mora zauzdati jedna ...... (ne razume se reč) koja je odista počela da kola Srbijom i koja je vezana za pojedine medije, koji su, praktično, živeli u bezobalnoj slobodi. Dakle, slobodi koja ničim nije bila ograničena.
Veoma smotreno slušam oponente i veoma sam ih smotreno slušao, ali nisam uspeo da nađem ni jedan jedini argument, osim niza izraza i niza oštrih reči, koje su upućene na račun pojedinih članova Vlade, a što je izraz nekog ličnog animoziteta.
Mi ovde ne pričamo o simpatijama i antipatijama. Imamo ispred sebe jedan dokument, koji je po mnogo čemu prekretnički, koji je odsudan po tome što zbilja neće niko od nas, pogotovu onih ljudi koji su na veoma odgovornim mestima, biti u situaciji da čitamo bilo koje novine, koje su u svakom slučaju, da ponovim, autoritarno zavisne od drugih centara moći, gde će vas neko u toku noći, ili u toku dana, svejedno, proglasiti moralno ili politički mrtvim, a sutradan vas pitati da li ste živi ili ne.
Dakle, zaista smo se suočavali sa odsustvom bilo kakvih normi i ovaj zakon vidim kao neku vrstu propodeutičkog akta, kojim se uvodi elementaran red, koji je saobrazan svim principima demokratskog sveta.
Niko ovde nije mogao jednu jedinu reč da kaže protiv ovog akta, a u saglasju sa ovim elementima o kojima sam govorio, a koji su važni za evropske standarde. Dakle, ako hoćemo ozbiljno da razgovaramo, a moramo, onda ćemo da vidimo da je niz onih akata, koji su ugrađeni u ovaj dokument, a koji su po nekim interpretatorima represivnog karaktera, daleko od bilo kakve mogućnosti da se porede sa onim elementima u zakonodavstvima zapadnih zemalja. Lišen sam bilo kakve potrebe da pričam anegdote, ali bilo ko, ko je posetio Pariz, mogao je da vidi da nikada ne možete gledati engleski film, a da se on ne presnimava na francuskom jeziku, da se ne nasinhronizuje. Znate šta želim da kažem. Ako smo u jednom trenutku skloni da u pojedinim evropskim civilizovanim zemljama vidimo uzor, ako smo skloni da se poredimo, zašto neko ne uporedi samo tu činjenicu da ovde možete gledati filmove, i to titlovane, sa slobodom da u isti mah slušate original jezika na kome je film snimljen. U drugim evropskim zemljama to nije slučaj. Dakle, nasinhronizacija je nešto što je imperativ, da ne govorim o drugim normama.
Takođe za mene je važna činjenica da se povlači oštra razlika između slobode ovako shvaćene i slobode onakve kakva treba da bude uzorom u svim demokratskim zemljama. U ovom dokumentu nisam našao ni jedan jedini element, gde bi se ta sloboda, shvaćena kao sloboda u demokratiji, kršila. Da je po nečemu to slučaj, ja bih voleo da iko od vas ovde prisutnih, a da ne govorim o onima, koji su nečasno napustili salu, što više govori o njima nego o nama koji smo ovde ostali, dakle da kažu koju suvislu reč, da upru prst u konkretan član, kojim se vređa bilo koja mogućnost da se ograniči sloboda korektnog i etički dostojnog novinarskog delovanja. Ja sam veoma pažljivo sve saslušao i još smotrenije pročitao dokument i mislim da nema nikakvog mesta jednoj ozbiljnoj kritici, koja bi dovela u pitanje, kako je neko rekao, podlokavanje demokratskih principa, na kojima počiva čitav ovaj sistem.
Ja ovaj akt, koji je Vlada podnela, vidim kao napor da se ojačaju demokratske institucije sistema. Demokratija nikad i ni u jednom sistemu, to ćete moći veoma lako da nađete kod bilo kog teoretičara, ne predstavlja i ne propagira apsolutnu slobodu. Demokratija je zagovaranje vrlo precizno omeđenog prostora, u kome svaki pojedinac može da se kreće, a s druge strane nešto o čemu su neki ovde vrlo reljefno i plastično govorili, a to je osnaživanje etosa, odgovornosti, rada i poštenja.
Po ovom zakonu, kako je i predlagač naveo u svome ekspozeu na samom početku sednice, navedeno je izrikom da ovaj dokument služi ovim principima i postulatima, o kojima sam govorio i to se ne može dovoditi u pitanje, bar što se mene tiče. Dakle, afirmišu se slobode novinarskog delovanja. S druge strane, ne samo izrikom, nego i u duhu je očigledno da ne postoji nikakva mogućnost cenzure, zabrane interpretacije. Ono što se onemogućava, a što se dosad podrazumevalo kao jedna notorna činjenica, kao aksiom, to je da novine služe zbog toga da prave događaje, a ne da o njima informišu javnost, sveobuhvatno, istinito i objektivno.
Mi smo došli u paradoksalnu situaciju. Ja ću se kloniti bilo kakvih anegdota, zato što prilika nije takva. Mnogi su s razlogom sednicu i sam dokument okarakterisali kao istorijski, ali u azbuci novinarskog kazivanja stoji da veoma retko novina može da objavi vest da je pas ujeo čoveka. Dobri poznavaoci novinarske prakse i teorije zagovaraju princip po kome može da se bjavi samo tekst u kome je čovek ujeo psa. Međutim, mi smo došli u situaciju da iz dana u dan čitamo novine, koje se autohipnotički nazivaju nezavisnim, a u kojima se ljudi nečasno difamiraju, u kojima se zemlja dovodi u situaciju u kojoj ona objektivno i realno nije, u kojoj se objavljuju informacije koje su potpuno izmišljene, koje su u potpunom neskladu sa političkom praksom i Vlade Republike Srbije i predsednika Republike Slobodana Miloševića, čime se posredno, ja to govorim zato što je derivat onoga što oni čine, a nije direktno važna i bitna stvar, ovaj narod kolektivno dovodi u veoma tešku situaciju, koja je ionako, bez tih dodavanja, teška i ozbiljna, kako su neki s razlogom upozoravali.
Prema tome, mi smo došli u situaciju da se objavljuje vest po kojoj zbilja Srbija nije kadra da se odupre pritiscima, pogledajte samo tri nedelje unazad, imali smo datume objavljivanja bombardovanja, mesta koja će biti bombardovana. Imali smo situacije da se od 1993. naovamo objavi više od 400 naslova, u kojima se predviđa fantastična inflacija, koja neće moći da izdrži probu vremena i slične situacije, koje apsolutno ne da ne služe na čast novinama, nego ne dopuštaju jednoj ozbiljnoj vladi i ozbiljnom parlamentu da se takva situacija nastavi.
Dakle, u potpunosti prihvatam ovaj dokument upravo iz razloga koje sam izneo, jer mislim da se u jednom totalnom haosu i anarhičnom stanju apsolutne slobode, u kojoj su uvrede i difamacija pojedinaca praktično osnovna stvar kojom se deluje, a interesi zemlje ne zastupaju na način koji bi bio usaglašen sa njihovim interesima. Sve u svemu, kada se podvuče jedna ozbiljna crta, reč je o dokumentu, koji, kada se ide od člana do člana, zaslužuje ozbiljnu pažnju. Praktično nemam nikakve ozbiljne primedbe na taj dokument, osim što bih svojim koleginicama i kolegama ovaj dokument predložio za usvajanje. Uz izvinjenje što sam bio duži, zahvaljujem. (Aplauz.)