Dame i gospodo narodni poslanici, poštovano predsedništvo, poštovani gospodine ministre, poštovani građani, u startu da kažem da će G17 plus podržati ove izmene i dopune Zakona o radio-difuziji, jer smatra da se ovim predlogom izmene i dopune zakona zaista jedna bitna oblast uređuje na pravni i valjani način.
Sa svim svojim prethodnicima koji su govorili ovde mogu u jednome da se složim, a to je da vlada apsolutni haos u oblasti radio-difuzije i u oblasti elektronskih medija. Napraviću kratak pregled svega onoga što se dešavalo.
Dakle, dobro ste rekli da je Zakon o radio-difuziji u ovoj skupštini usvojen 18. jula 2002. godine. Zašto se nije primenjivao i sprovodio do sada, to je možda i krucijalno pitanje, zašto, a odgovoriću vam: pa zato što je Narodna skupština prekršila odredbu člana 24. stav 12. Zakona, po kojoj je bilo nužno i bitno da biografije kandidata koji su predloženi budu 30 dana dostupne javnosti na uvid, jer javnost mora da zna ko će predstavljati u ovom odboru, i moguće da javnost može da utiče da se u Agenciji, a pre svega u Savetu ne nađu ljudi koji ne zaslužuju.
Znate i sami da ovaj savet jeste jedno telo koje ima apsolutna ovlašćenja da bude nezavisno, nezavisno od politike, ali i nezavisno od vlasti, kao što je nezavisno i od ekonomskih uticaja. Dakle, kada biramo jedno takvo telo, koje je potpuno nezavisno, u tom telu moraju da budu ljudi koji imaju moralni kredibilitet i stručni kredibilitet.
Elem, Skupština je prekršila Zakon, član 24. stav 12, i, naravno, da Savet nije mogao da dobije legitimitet. On je izabran, ali taj legitimitet dve godine nije postojao. Zbog toga postoji jasan predlog zašto bi trebalo da se usvoje ove izmene i dopune Zakona o radio-difuziji na jedino pravni način, a ne da bi se prekomponovao, ne da bi drugi politički faktori davali svoje ljude koji će određivati radio-difuziju.
Znate jednu stvar koju moramo da ponovimo svi ovde, predlagači predlažu ljude koji ne moraju biti, a kada su narodni poslanici u pitanju, svakako ne mogu biti narodni poslanici, imenovana ili ovlašćena lica, ne mogu biti ljudi koji mogu da imaju bilo kakav konflikt interesa. To se odnosi i na druge, ali predlažu ljude koji ne odgovaraju onima koji ih predlažu, ne moraju biti iz tih redova, pa tako rešavamo problem i crkve. Ne mora da bude sveštenik u Radiodifuznom savetu, već onaj za koga crkva smatra da će na najbolji način učestvovati u rešavanju radio-difuzije, u sređivanju radio-difuzije, jer ima poverenja u njega.
Još jednu stvar da vam kažem, član 26. kaže da članovi ne predstavljaju u Savetu organe koji su ih predložili, već obavljaju dužnost samostalno, po sopstvenom znanju.
Očekujem, jer nemam razloga da verujem u suprotno, da će predstavnici koje bude predložila Narodna skupština, ali i svi drugi ovlašćeni predlagači, biti zaista moralni ljudi i zaista stručni.
Ne vidim razloga zašto bi unapred razmišljali o tome da će neko biti izmanipulisan, da će neko biti potkupljen i da neko neće raditi u skladu sa zakonom, u skladu sa moralom. Vidim mogućnost da ovde svi zajedno izaberemo najkvalitetnije ljude, koji će srediti onaj haos koji ste vi pominjali.
Dakle, moram da vas podsetim da su ovde neke poslaničke grupe ukazivale na to da se krši zakon prilikom izbora onog Radiodifuznog saveta, ali očigledno da se nije čuo. Moram vas podsetiti da su domaća udruženja novinara radio-difuzije ukazivala da se mora ponovo izabrati Savet, jer ovaj savet nema legitimitet, pa kao i mnoge međunarodne organizacije, poput OEBS-a i svih drugih koji, čini mi se, žele da pomognu da se ova oblast, koja je jako bitna, reši na pravno valjani način.
Kakvo je stanje u medijima danas u Srbiji? Čini mi se da moramo da kažemo da oblast medija u Evropi danas regulišu preporuke dva jako bitna organa, dva jako bitna tela, kao što je Evropska unija i Savet Evrope. Taj Savet Evrope je 2000. godine, u decembru, napravio preporuku i tom preporukom svim zemljama članicama Saveta Evrope, a i mi smo u Savetu Evrope, predložio, ništa u formi moranja, da izaberu nezavisno regulatorno telo koje će rešavati sve probleme radio-difuzije.
Moram vas podsetiti ili obavestiti da je Azerbejdžan 2000. godine usvojio ovaj zakon, da je Estonija 2000. godine usvojila ovaj zakon i da su mnoge druge zemlje, koje su sada u Evropskoj uniji, mnogo ranije usvojile zakon. Dakle, složili smo se da je Zakon potreban, složili smo se da se Zakon ne sprovodi i složili smo se da se ne sprovodi zbog toga što je Radiodifuzni savet izabran nelegalno, uz kršenje zakonske procedure. Dakle, ovim otklanjamo to.
Dakle, kakvo je zatečeno stanje u medijima, stanje koje danas jeste radiofrekvencija, prirodni resurs i opšte dobro, ali su ograničeni ovim dozvolama koje će Agencija, tj. Savet radiodifuzni da se bavi, da dodeljuje samo po dva kriterijuma. Prvi kriterijum je programski, a drugi tehnički. O kriterijumima ću kasnije.
Jako je bitno da su posledice nesređenog stanja u radio-difuziji ogroman broj emitera koji, kao što smo mogli da čujemo, rade bez dozvola, sa dozvolama koje su davali raznorazni organi, dakle, jedan potpuno nesređen pravni sistem. Ova agencija će srediti to da ljudi koji ispunjavaju uslove dobiju mogućnost da na pravi način izveštavaju ili obogaćuju, ili šta god vezano za medije, građane Srbije.
U medijskom vodiču iz 2003. godine državne agencije za medije pobrojano je 456 radio-stanica. Nezvanično, 2002. godine je pobrojano 600, a 2003. više od 800 radio-stanica. Šta je posledica ovolikog broja radio-stanica? Posledica je previše radio-stanica, recimo, dolazi do zakrčenja, mešaju se mnogi na istoj frekvenciji, ali ono što je vrlo bitno za one koji se bave ovim poslom profesionalno, dakle za emitere, jeste mogućnost zarade.
Ako imate ovoliki broj radio-stanica, od čega su mnoge džu-boks radio-stanice, pozdravi i želje slušalaca radio-stanice, vi ne možete da na pravi način parirate nečemu što je jeftino. Ako neko priveže kompjuter na predajnik, on ima radio-stanicu. Moraju da se ispune tehnički kriterijumi, da bi se omogućilo onom ko ulaže zaista u ovaj medij da može i da zaradi. Dakle, onaj ko ima dobre ljude koji rade, profesionalce koji rade, njegove reklame su skuplje i njemu se mora omogućiti da radi.
Nema mesta u radio-difuziji, ali nema mesta ni u ekonomiji za ovoliki broj radio-stanica, obzirom na to da je ovo nelegalna i nelojalna konkurencija.
Hoću da dam nekoliko primera koji će vam jasno i slikovito reći koliko je kod nas ova oblast potpuno neuređena. Na primer, u Novom Sadu je 247.000 stanovnika i oni mogu da čuju 39 radio-stanica. U Čačku je 24 radio-stanice, a u Beogradu su čak 93 radio-stanice. Poređenja radi, u Londonu može da se čuje svega 17 radio-stanica, a u Budimpešti 18, u Sofiji može da se čuje 11 radio-stanica, u Ljubljani 10.
Čini mi se da ovaj primer na pravi način govori da radio-stanice mogu da se izbore za svoj deo na tržištu, ali ako se ova oblast uredi.
Još jedna paradoksalnija činjenica je da Srbija ima, uslovno rečeno, skoro 1000 radio-stanica, a da jedna Kina, sa onolikim brojem stanovnika, ima 2000 radio-stanica, s tim da Mađarska ima 160 radio-stanica.
Ovi primeri govore o tome da je potpuno neuređen ovaj deo i da ova agencija ima zadatak da podeli dozvole. Na koji će način to raditi, to sam već rekao. To će učiniti tako što će strogo poštovati programske i tehničke kriterijume.
Situacija sa TV stanicama uopšte nije drukčija od situacije sa radio-stanicama.
Savezna agencija za istraživanje medija pobrojala je 2002. godine 176 TV stanica. Nezvanična istraživanja agencija Stratedžik Risrč i Stratedžik Marketing došla su do toga da danas ima između 300 i 350 televizijskih stanica.
Zašto ne postoji mogućnost održanja tolikog broja TV stanica? Razlog je isti kao i kod radio-stanica: nemogućnost održivosti ovako velikog broja medija je čisto ekonomski, jer privreda i kupovna moć stanovništva i potrebe velikih oglašavača ne mogu da prate ovoliki broj medija.
Dakle, kada uredimo ovu oblast, a nećemo je uređivati mi, već je uređivati Agencija koja bude izabrana, a već smo rekli na kojim principima, zaista će imati zadatak da na pravi način proceni sve emitere. Agencija ima zadatak da daje dozvole, ali ima i zadatak da kontroliše kako se te dozvole, koje su date, eksploatišu, na koji način se one eksploatišu. Naravno, kriterijumi se moraju ispunjavati programski, ali ste dužni da se držite toga, dok budete imali dozvolu.
Veoma je bitno da nijedan organ vlasti ne učestvuje u davanju dozvola, jer je prošlo vreme kada su se dozvole davale zbog toga što ste bliski nekoj političkoj partiji, zbog toga što neka politička partija...
(Predsedavajući: Da li koristite i drugih 10 minuta?)
Da, koristim i drugih 10 minuta... ima dobre veze sa vama, pa će vam dati dozvolu. Prolazi vreme da vlast i predstavnici političkih partija mogu da utiču na rad emitera.
Kada jednom organu, kada jednom telu date mogućnost da na pravi, na demokratski način izabere članove, onda su oni nezavisni. Zakonska procedura vrlo strogo definiše na koji način mogu biti zamenjeni ljudi koji su u Agenciji, odnosno u ovom savetu, a to je ovih devet ljudi. Ne može ni ova većina u Skupštini, niti u Vladi, niti bilo koja sledeća da ih menja.
Možemo da se vratimo na početak: zašto se menja Zakon?
Zakon se ne menja zbog toga da bi se promenio sastav Saveta, nego da bi se omogućilo Savetu da Zakon o radio-difuziji primenjuje. Šta nam vredi Zakon, koji smo usvojili 2002. godine, čak i da je najbolji, ako ga ne sprovodimo. Sada ima da ga sprovodimo kada budemo izabrali telo po jasnoj zakonskoj proceduri.
Koji su tehnički kriterijumi da biste dobili dozvolu, ako ste emitor?
Tehnički kriterijumi podrazumevaju dve stvari: da imate emisionu tehniku, dakle da ne ometate rad drugih medija, drugih emitera, da imate adekvatnu studijsku tehniku. Morate da imate sve ono što je propisano, sve ono što je normalno u svim zemljama, kao što su standardi tehnike koja se u medijima koristi. Naravno, potrebno je da imate i neke građevinske uslove da biste mogli da imate medije, jer je nemoguće u podrumu imati radio-stanicu ili u nekom neosvetljenom prostoru TV stanicu.
Što se tiče programskih kriterijuma, oni su vrlo strogi. Morate da imate 50% programa koji je na srpskom jeziku, a od toga se mora imati 90% programa koji sami uređujete, što znači da ne možete samo program da preuzimate, nego morate imati i ljude koje ćete obučiti da sami prave televiziju, da sami uređuju, da ti zaposleni budu kvalitetni ljudi, da to budu novinari koji zaista znaju svoj posao i onda ćete, ako možete da zaradite, a moći ćete da zaradite uređujući ovaj sistem, te ljude moći i da platite.
Dakle, ko ima koristi od sprovođenja ovog zakona?
Pre svega, korist imaju građani Srbije, jer će građani Srbije u budućnosti gledati kvalitetnije televizije, nepristrasne televizije, objektivne televizije, one televizije koje štite njihove interese, a naravno postojaće i emiteri koji će moći, ako rade na pravi način, da zarađuju i, na taj način, omogućavaće izdržavanje programa, izdržavanje tehnike, da mogu da plate sve ono što su dužni da plate, da nema pirata na televiziji, znači, prema agencijama koje se bave zaštitom autorskih prava moći će da ispunjavaju svoje obaveze.
Želim da kažem šta sve može da znači kada se ovaj zakon usvoji. Ovo što ću sada reći mislim da će odgovoriti na neka pitanja koja su postavili prethodni govornici.
Kada se sprovodi ovaj zakon imate mogućnost, što je veoma bitno, osim dozvola koje će biti podeljene, dodeljene, kada se po jasno utvrđenoj zakonskoj proceduri bude javljalo na konkurs, jasno je zakonom definisano kako se formira javni servis u Srbiji. Dakle, javni servis nije državna televizija. Državna televizija je ona televizija koju plaća Vlada, iz novca koji se porezima uzima od građana Srbije.
Građani Srbije su plaćali RTS, omogućili da RTS funkcioniše. Sada i mi možemo da budemo zadovoljni i nezadovoljni programom, možemo da kažemo da smatramo da bi ovoga ili onoga trebalo da bude više ili da bi ovoga ili onoga trebalo da bude manje. Javni servis je telo koje ima upravni odbor, a taj upravni odbor bira ovaj savet, koji ćemo mi izabrati. Dakle, to nije savet koji predstavlja političke partije, to je savet koji predstavlja građane Srbije u celini.
Članovi Saveta će izabrati upravni odbor, a upravni odbor će imenovati direktora, naravno posle sprovedenog konkursa. Postojaće još jedno telo, veoma je bitno, a to je programski savet, koji će štititi interese građana Srbije, tako što će gledati i nadgledati da li se sprovode sve one programske koncepcije koje su nužne i bitne za javni servis.
Javni servis mora da štiti interese građana Srbije u celini, mora da ima najsveobuhvatniji program, najozbiljniji program, koji će biti sastavljen i od programa koji je naučnog, kulturnog, umetničkog, sportskog, zabavnog, obrazovnog sadržaja.
To je televizija koja će biti javni servis zbog toga što će je građani Srbije plaćati. Građani Srbije će ocenjivati kako ta televizija radi.
Niko neće imati, pa ni političke partije, čega se ovde najviše bojimo ili čega se građani Srbije najviše boje, nikakav uticaj. To je kvalitet, opet govorim vezano za sprovođenje ovog zakona. Ovaj zakon će se sprovoditi samo pod uslovom da izaberemo na pravno valjani, na regularan način, ovaj savet, tj. ovih devet ljudi, koji će uređivati ovu nimalo laku oblast i koji će imati zaista ogroman zadatak u ovom prvom periodu, kada je sve to potrebno urediti.
Verujem da će u tom savetu sedeti stručni, kompetentni i nepotkupljivi ljudi. Naravno, to zavisi od nas. Nadležni odbor Skupštine će birati troje ljudi koji će nas predstavljati, ali je Skupština ovde telo koje je zastupljeno i predstavnicima vlasti, ali i predstavnicima opozicije. Nemam ništa protiv, niti bilo ko iz poslaničke grupe G17 plus, da predstavnici opozicije učestvuju u biranju baš onog čoveka koji će na pravi način, na način za koji se svi zalažemo, zastupati interese pre svega radio-difuzije u Srbiji.
Ono što mi se čini veoma bitnim jeste da razrešimo odnosno da probamo da razrešimo dve dileme. Neki od kolega su već govorili o tome. Kakvo je iskustvo zemalja u okruženju? Postoje dva tasa, postoje dva mišljenja, jedno mišljenje kaže da predstavnici vlasti imaju preveliki uticaj na formiranje ovog saveta, a drugi kažu da predstavnici civilnog društva imaju preveliki uticaj na formiranje ovog saveta.
Čini mi se da se predlogom za izmene i dopune Zakona o radio-difuziji ta ravnoteža održava. Imamo četiri člana koje, uslovno rečeno, predlažu predstavnici politike, odnosno predstavnici države, oni koji su izabrani na najlegitimniji način od strane naroda, da zastupaju njihove interese. Ne vidim ništa loše u tome. Ne vidim zašto bi bilo koji predstavnik, uslovno rečeno vlasti, bio potkupljiv manje ili više od nekog drugog.
Ali, imamo i onaj tas na vagi koji kaže, imamo četiri predstavnika civilnog društva. Dakle, imamo predstavnike crkve. Ovaj zakon je jedini u svetu, da budem precizniji, u Evropi, koji uključuje i ovako bitan segment društva. Imamo predstavnike nevladinih organizacija, koje se bave zaštitom prava i slobode govora, zaštitom prava nacionalnih i etničkih manjina, što je jako bitno za nacionalne i etničke manjine. Mogu imati svog predstavnika u tom savetu, kao i zaštitu prava dece.
Naravno, u ovom savetu imate predstavnike univerziteta i organizacija koje se profesionalno bave ovom oblašću. Dakle, imamo apsolutnu ravnotežu.
Ali, vratimo se na ono što smo rekli ranije. Svi oni zastupaju radio-difuziju. Oni zastupaju svoje predlagače. Njih osmoro dvotrećinskom većinom biraju devetog člana. Izvinite, ako se predsednik bira dvotrećinskom većinom, ako se deveti član bira dvotrećinskom većinom, naravno da će taj savet morati da se dogovori. Naravno da će taj savet raditi u interesu sređivanja onoga za šta je izabran.
Mislim da smo otišli korak dalje. Možemo da uzmemo tri zemlje koje su u tranziciji. U Hrvatskoj Vlada predlaže svih devet članova Radiodifuznog saveta, u Bugarskoj predlaže parlament pet članova, a četiri predlaže predsednik Republike, u Rumuniji predlaže Senat, parlament, Vlada i predsednik.
Znači, oni idu u Evropu, a to je naš konačni cilj. Ovo jeste evropski zakon, koji na pravi način reguliše ovu oblast. Oni imaju predstavnike vlasti. Mi imamo predstavnike civilnog društva i čini mi se da pokazujemo veću demokratičnost u svemu tome.
Hoću da kažem na kraju, i time završavam, da će G17 plus, kao što sam rekao na početku, podržati ovaj predlog izmena i dopuna Zakona. G17 plus će podržati sve ono što reguliše svaku oblast u kojoj je nesređeno stanje.
G17 plus se ne plaši i ne boji da bude na bilo koji način neko ko će preuzeti odgovornost za sređivanje svega onoga što u ovoj zemlji ne funkcioniše, ma koliko to građani Srbije na ovaj ili na drugi način cenili, ma koliko imali prilike da vidite kako jedna od televizija na najbesramniji, najneadekvatniji način, potpuno u suprotnosti sa ovim zakonom, može da napada jednu političku partiju, zbog toga što smo politički protivnici.
To se danas može dešavati nama, sutra će se dešavati bilo kojoj drugoj političkoj partiji. Dakle, mi smo za sređivanje stanja u radio-difuziji, ali smo i za sređivanje stanja u celoj državi. Stojimo iza svega onoga što je dobro.
Dakle, G17 plus će glasati za ovaj zakon zbog toga što smatramo da će u Savetu sedeti nepotkupljivi ljudi, zbog toga što smatramo da ne može sve novcem u ovoj državi da se kupi, i zbog toga što smo sigurni da kao predstavnici partije G17 plus jesmo oni koji mogu da predlažu, jer znamo da nismo potkupljivi i znamo da se borimo za prave stvari. Očekujem od Narodne skupštine da ono što je nesporno, a to je sređivanje stanja u radio-difuziji, prepusti legalno izabranom telu, koje će zaista na pravi način ovu oblast srediti i očekujem od svih poslanika da će ovo podržati. Hvala.