Postoji posebna zainteresovanost kod nas iz DSS-a za ovaj zakon. Vi znate da kruži ona priča o našoj neobaveštenosti, tako da smo, prilikom izrade i stavljanja u proceduru ovog zakona, obratili pažnju i hteli smo da damo neki svoj doprinos i da vidimo da li će ta neobaveštenost da ostane i dalje ili neće.
Na primer, jedan sam od ljudi koji je prilično neobavešten, to moram da priznam, kao jedan od ljudi koji je učestvovao u osnivanju Demokratske stranke i možda prvog odbora u unutrašnjosti Srbije. U to vreme sam mislio da učestvujem u osnivanju stranke centra, međutim, kasnije se ispostavilo da je to stranka levice. Toliko o sopstvenoj informisanosti, a sada ću nešto i ovom zakonu.
Već je rečeno da je informisanje ogledalo demokraktičnosti i stanja društva, ta stvar stoji. Međutim, jako je bitno da ceo taj sistem informisanja ima povratno dejstvo na društvene tokove i na društvene odnose. Zato se, uostalom, vodi ta borba za upliv u medije, za ostvarenje što većeg uticaja u medijima, za to da se preko medija ostvari uticaj na društvo.
Imali smo nasleđeno stanje koje nije bilo nešto pozitivno. Zamenik ministra je govorio o zakonu iz 1998. godine. Mislim da je možda racionalnije da se vratimo duži period unazad, praktično da se vratimo u period zadnje decenije, gde je i počelo da se formira višestranačko društvo i gde su mediji poprimili veći značaj nego što su imali u onom prethodnom jednopartijskom sistemu.
Sva dešavanja i oslobađanje medijskog prostora, oslobađanje ljudske misli u tom periodu, desila su se iz nužde. Sam režim nije prihvatio neke stvari zbog toga što je to želeo, već zbog toga što je morao, i taj višepartijski sistem i taj podeljeni medijski prostor. Znači, bilo je jasno da više onakvog monopola na medijima kao ranije ne može biti.
Tu se čak javlja jedna paradoksalna situacija u samom tom početku; na osnovu svoje snage i uticaja na glasačko telo, režim je imao više lufta i mogao je da da više prostora ostalim strankama, tako da se ta višestranačka borba na neki način i prividno odvijala u tom periodu. Međutim, kako se ekonomska situacija zatezala, kako je zemlja ulazila u sve dublju krizu, tako je i granica tog medijskog prostora snižavana, tako da smo i došli do tog zakona iz 1998. godine, koji nije neki primer demokratičnosti u toj medijskoj sferi.
U tom periodu smo imali situaciju naglog rasta tih medijskih kuća, privatnih televizija, listova, radija. Imali smo neuređenost i situaciju medijske džungle. Svi gradovi, retko koji grad u Srbiji nije dobio neku od televizija, kao i radio. Sa povećanjem broja medija se snižavao kriterijum kvaliteta. Na tim medijima radili su sve manje spremni i kvalitetni ljudi, sve manje ljudi sposobni da odgovore zahtevima novinarske profesije, tako da smo dolazili i do toga da nam srednjoškolci vode neke emisije na televiziji. Nije ni čudo da je taj kvalitet spušten na najnižu moguću meru. Zato su se javili problemi, nesporazumi, konflikti, što je dovelo do toga da kad-tad mora da se reguliše nekim zakonom. Mi smo imali stanje koje, praktično, nije bilo u ovoj oblasti uređeno zakonom, od dana ukidanja onog prethodnog zakona do, nadam se, donošenja ovog novog zakona.
Mislim da je nužda da se jedan zakon takve vrste donese. Tu je bilo priče o vanrednom stanju. Uglavnom je bilo primedbi da je šteta što se zakon o javnom informisanju donosi u vreme vanrednog stanja.
Kao da je vanredno stanje produkt dešavanja u zemlji, kao da je to neka kolateralna šteta koja se dešava zbog toga da bi se neke bitnije stvari završile, pa hajde, sada ćemo medijsku blokadu, da završimo te stvari, i onda više nema medijske blokade.
Ipak mislim da je ta medijska blokada bila sama sebi cilj, da je bila iznad drugih stvari, da je bila primarna, na prvom mestu, da je mnogo bitnije bilo tu zatvoriti i regulisati neke stvari, nego u ovoj drugoj oblasti, tako da, eto, čim ovamo budu stvari rešene, onda i blokade više nema. Čak mislim, kada bi režim bio u situaciji da svojom voljom može da bira od tih stvari koje su uvedene tim vanrednim stanjem da jednu stvar može da ostavi i dalje da bi upravo ostavio tu vanrednu blokadu do daljnjeg, što njemu u ovoj situaciji prilično odgovara.
Sam zakon, za koga jedan broj ljudi ovde kaže da nije loš, ima neke pozitivne stvari, neka je vrsta usklađivanja propisa sa evropskim propisima i on je praktično u neku ruku i zakon koji je bio potreban. Forma u kojoj je ovaj zakon pisan daje utisak demokratičnosti i uvodi niz možda pozitivnih normi koje bi trebalo da daju neke pozitivne efekte u ovoj oblasti.
Ono što vidim kao skrivene namere i ono što bi možda moglo da se pokaže lošim jeste to što mi se čini da u ovom zakonu na neki način ostaju otvorena vrata za neke proizvoljnosti, za neka proizvoljna tumačenja, za neke stvari gde će moći neki članovi ovog zakona i neke oblasti da se regulišu po nečijem nahođenju, da to bude nečije diskreciono pravo, pa recimo on u jednom slučaju primenjuje jedne, a u drugom druge aršine. Uz neku, tu i tamo, delimičnu nepreciznost, mislim da su to slabije strane ovog zakona. Možda je trebalo više jasnoće i preciznosti u nekim odredbama. Tu je bilo reči i oko toga da ovim zakonom nije dovoljno zaštićena novinarska profesija.
Tu se javljaju nepreciznosti, u nekim članovima to postoji, ali ako se čita između redova. Sada je pitanje da li oni što primenjuju to hoće da čitaju između redova ili će se ponašati po svojim interesima.
Sve u svemu, mislim da je uz doradu ovog predloga zakona, uz neke male izmene, moguće doći do dobrog zakona za trajniju upotrebu.