Gospodine predsedavajući, gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, počeću ovde gde je dr Žarko Obradović završio svoje izlaganje, a to je da poslanička grupa Socijalističke partije ocenjuje predloge ovih zakona kao kvalitetne i mi smo spremni da ih podržimo pri njihovom usvajanju.
Međutim, takođe bih počeo od jedne rečenice koju je ministar izneo u svom uvodnom izlaganju, a to je da ovi zakoni predstavljaju dobar pravni okvir i ambijentalni ili okvir ambijenta. Slažem se, bez razlike, da je ovaj pravni okvir dosta dobar, čak mislim i suštinski okvir dobar, ali što se tiče ambijente bio bih slobodan da u ovom svom izlaganju ukažem na nekoliko trenutaka za koje ocenjujem da nisu baš naročito pogodni za kvalifikovanje ambijenta kao dobrog.
Pre svega, hoću da kažem da suštinska strategija naučnoistraživačkog rada treba da bude njegova svrsishodnost, rad na projektima od nacionalnog značaja, koje država pokreće da bi obezbedila privredni i društveni razvoj, kao i naučno-tehnološku nezavisnost države. Više ću pokušati da govorim sa jedne specifične pozicije, odnosno sa pozicije one druge strane, a to je partnera naučno-istraživačkom radu, a to je zapravo privreda. Pokušaću više sa tog aspekta da gledam na ovaj problem.
U celini naučno-istraživački rad ocenjujemo kao fundamentalna, kao primenjena i kao razvojna istraživanja, a mislim da zalaganja treba usmeriti na što brži transfer znanja iz nauke u privredu. U tom smislu zakon suštinski dobar okvir daje i da se formiranje budućeg nacionalnog saveta može tretirati kao jedna ohrabrujuća institucija, koja bi se pobrinula oko ovoga o čemu sam sada rekao.
Takođe, SPS, i to je u njenom programskom opredeljenju, smatra važnim prioritetom, u cilju očuvanja i jačanja, ponavljam, tehnološke i naučne samostalnosti i nezavisnosti ukupne države, očuvanje i razvoj naučnoistraživačkog potencijala kroz različite forme transformacije naučnoistraživačkih institucija. Pri tome mislimo na institute koji su u državnom vlasništvu, mislimo na stvaranje mešovitog vlasništva instituta i takođe mislimo na stvaranje uslova za nesmetani prolaz privatnog kapitala.
Međutim, tu želim da jednu malu napomenu dam. Privatizacija instituta, govorim o institutima u državnom vlasništvu, mora da se obavlja na pažljiv način. To je jedan od elemenata ambijenta o kojem govorim. Ako bi pri toj privatizaciji odabrali ovaj neoliberalni koncept, koji je prethodna vlast afirmisala, onda bismo bili u velikom problemu.
Onda bi teoretski mogli da dođemo u situaciju da nam se privatni kapital ulaže u institute državne, kvalitetne institute, da ih srozava u svakom pogledu i da krajnji efekat bude njihovo zatvaranje, čime bi se konkurencija sklanjala i otvaralo tržište za prodor nekih drugih naučnoistraživačkih institucija, najverovatnije van naše države. U tom smislu mislim da Ministarstvo, posle usvajanja ovog zakona, mora da učini puno napora da stvori te uslove za implementaciju svega o čemu pričamo i što ćemo, nadam se, usvojiti.
Takođe, ocenjujemo da stalni zadatak treba da bude jačanje veza između fakulteta, instituta i privrede. To je suština na kojoj potenciram.
Treba potencirati mogućnost laboratorijskog eksperimentalnog rada, kako za studente, tako i nastavnike, saradnike, imajući u vidu da nuka bez struke teško da može, a još više važi obrnuto.
Mora se insistirati na obavezujućoj direktnoj strategiji između privrede i nauke. Kada kažem obavezujućoj, ne mislim da to obavezivanje treba da se ostvari nekim državno-administrativnim merama.
To niti je moguće, niti bi takav pristup bio zadovoljavajući, ali mislim da podsticajne mere ka naučnoistraživačkom radu mogu da stvore uslove da privreda, bez obzira na njen vlasnički status, oseti taj interes u saradnji sa naučnoistraživačkim institucijama i da ta saradnja prosto se na jedan spontani način, kao jedna interesna pojava, može ostvarivati.
U tom smislu hoću da kažem, a bilo je već govora, i čini mi se da o kome god problemu da govorimo, uvek nam su na prvom mestu mladi, i kako da stimulišemo mlade, i kako da sačuvamo da nam mladi ne napuštaju državu, ne napuštaju našu privredu, delatnosti.
Naravno da nikakav problem nije reći sad da mi smatramo da treba doneti povoljne uslove za stipendiranje dobrih đaka, dobrih studenata, naročito za stipendiranje i stvaranje povoljnih uslova za doktorske studije i za naučni rad.
Naravno da nije problem da mi kažemo ovde da smatramo da se treba pobrinuti da mladi naučnici i umetnici rešavaju svoja stambena pitanja, što je u ovoj državi danas jako veliki problem, ali sve to kada kažemo na to stavimo tačku a problem se ne rešava.
Navešću vam jedan primer iz privrede i kada navodim primere uglavnom se ograničavam na one segmente gde je država vlasnik, jer smatram da država treba prve implementacije svojih zakona da vrši baš tamo gde ona ima dominantni uticaj.
Kada smo usvajali budžet i u raspravi o budžetu razgovarali smo sa Ministarstvom finansija i tada smo im rekli da je situacija blokada ili zamrzavanje ličnih dohodaka u javnim preduzećima vrlo destimulativna baš u ovom smislu položaja mladih stručnjaka koji napuštaju javna preduzeća, odlaze u druge firme.
Govorim o mladim ljudima koji su ostvarili između pet do deset godina staža, koji dobro govore strani jezik, koji vladaju informatičkim tehnologijama i koji rade za platu koja je krajnje nedovoljna za stvaranje i lične, a kamoli profesionalne karijere.
Problem je što taj kadar nije spreman da se glasno oglašava. Taj kadar ne štrajkuje. Nama je rečeno iz ministarstva da je njima dovoljan pokazatelj to što nema štrajkova.
Taj kadar ne štrajkuje, on odlazi, traži druge firme, druge firme traže njih, radi se o kvalitetnom, školovanom, spremnom kadru za nastavak profesionalne karijere i nikakav problem nije da nađu bolje angažovanje, i to se upravo i dešava i to je nešto što vam govorim iz prve ruke.
Prema tome, tu Vlada mora da učini mnogo više, jer izgovor da držanjem plata pod kontrolom regulišemo makro-ekonomsku stabilnost, verovatno da to jeste tako, ali verovatno je i tako da ćemo postići makro-ekonomsku stabilnost, ali nećemo imati mlade kadrove. Treba staviti na vagu jedno, staviti drugo, pa da vidimo šta je dugoročni interes zemlje i ono oko čega treba više da se brinemo.
Oko ovih nekoliko programskih opredeljenja naše partije koje sam sada izneo, a koji se u dobroj meri poklapaju sa ovim zakonskim okvirom o kojem govorim, hoću da kažem da mi očekujemo u smislu sprovođenja puno od buduće strategije koja treba da se donese. Ne očekujem da zakon može rešiti ova pitanja o kojima govorim. On stvara okvire, strategija je ta koja treba malo da nam približi šta mi to želimo u prvoj godini, a šta u petoj ili u desetoj godini njene primene.
Tu moram da podvučem nešto što je takođe ovde rečeno. Mi imamo jedno iskustvo sa donošenjem jedne takođe važne strategije. To je bila strategija energetskog razvoja do 2015. godine, koja je pred ovaj parlament došla u alternativnom obliku, varijanta A i varijanta B. Zašto? Zato što mi još uvek nemamo generalnu strategiju privredno-ekonomskog razvoja, a na tu strategiju moraju da se naslone i sve ostale, pa i ova za koju vidim, bez rezerve ocenjujemo, da je jedna od najvažnijih koja za ovo društvo može da se donese.
Čini mi se da sam u zakonu video da je godinu dana rok za donošenje te strategije, ne znam da li da apelujemo odavde na Vladu ili na koga da se ta generalna strategija razvoja ove države konačno donese i da se svi separati, pa i ovako važni o kojima danas govorimo, mogu nasloniti na nju i mislim da bi to dalo dodatni kvalitet svakom zakonu o kome govorimo.
Ovaj deo da zaključim time da još jednom kažem da ocenjujem da je Predlog zakona dobar, međutim da je neophodno da država svojom stalnom aktivnom politikom podržava kontinuirani razvoj i implementaciju ovog zakona u domenu naučnoistraživačke delatnosti.
Kada govorimo o ambijentu želim da kažem još nešto i da potkrepim jednim primerom koji je možda relativno sitan, ali mislim da je slikovit. Znamo da je naš segment naučnoistraživačkog posla prošao kroz teške periode.
Period sankcije, ekonomske blokade, prekid transfera tehnologija, informacija, imali smo jednu izolovanu situaciju u kojoj su svi segmenti društva imali problema, možda najviše ovaj o kome danas govorimo.
Međutim, u tom periodu treba reći da su naše naučne istraživačke institucije u velikoj meri pomogle domaćoj privredi da prevaziđe neke svoje probleme koji su inicirani ovim o čemu sam rekao. Ponovo ću to govoriti na primeru jednog državnog sistema, to je energetika, to je elektroprivreda, i ma koliko svima možda bilo neugodno da pričamo o tome, ipak ću vas podsetiti na dva momenta.
Prvi momenat, da je taj sistem radio neprestano tokom perioda od 1990. do 2000. godine, uz sve teškoće i probleme koje je imao. Podsetiću vas da zbog nemogućnosti transfera inostranih tehnologija, a to je sistem koji koristi inostrane tehnologije i inostranu opremu, mi smo bili prinuđeni da se povežemo sa našom "domaćom pameti", odnosno sa naučnoistraživačkim institucijama ovde u zemlji.
Pošteno je reći da su te institucije u velikoj meri nadomestile ono što nam je nedostajalo od izvornih tehnoloških centara, odnosno od isporučilaca opreme, koji su zbog uvedenih sankcija bili sprečeni da vrlo često i komuniciraju sa nama.
Drugi karakterističan primer, verovatno se svi sećate da su prilikom eksperimentalnih NATO akcija na naše sisteme bačene one čuvene bombe sa visokoprovodnim vlaknima i verovatno se sećate da su američki energetski stručnjaci procenili da će ova zemlja biti oko tri meseca u mraku, jer to je neki period u kome su cenili da smo u mogućnosti da otklonimo posledice takvih dejstava. Za noć smo, sa odgovarajućim institutima, utvrdili o kojoj se materiji radi, kakve su karakteristike vlakana koja su bačena kao paučina po našim postrojenjima i definisali smo načine njihovog otklanjanja.
Umesto tri meseca, koliko je bilo predviđeno, to smo otklonili u prvom putu za tri dana, a u sledećim do sedam dana je trajalo vraćanje na početno stanje. Ne bi trebalo to smetnuti sa uma da smo u jednoj prinudnoj situaciji, daleko bilo da prizivam to vreme, daleko bilo da ga ovde afirmišem kao bog zna kako kvalitetno, ne ponovilo se, međutim, ne treba smetnuti sa uma da je domaća naučnoistraživačka delatnost tada takođe prisilno pokazala vanredne rezultate u otklanjanju onoga što nam je bilo tada nametnuto.
Da li je danas tako i ako nije danas tako zašto nije tako. Ponovo vraćam na priču o ambijentu. Mi danas imamo jednu pomalo iracionalnu situaciju. U ovih pet godina u državu, odnosno u njene sisteme ušla je, za moje shvatanje, izuzetno velika količina finansijskih sredstava. To je sigurno preko milijardu evra.
Valjalo bi pregledati dokumentaciju pa videti koliko je od tih stotina miliona ili preko milijardu evra plasirano u naše naučnoistraživačke institucije, a koliko sredstava je vraćeno tamo odakle su zapravo i došla.
Mi danas imamo problem vrlo često da angažujemo domaće institucije, institute i fakultete. Dominantno je ponekad mišljenje da sve to treba kupiti vani i šta ima mi da se bavimo istraživanjem kada je sve otprilike istraženo što je moglo, a uostalom tu su Amerikanci koji to istražuju jako lepo, pa pitaćemo njih i onda bi naše institucije mogli i da zatvorimo. Da li se to zove uvoznički lobi ili nekako drugačije, nije predmet o tome danas da pričamo. Neko je rekao da je to nekritični odnos prema nauci. Mislim da je malo reći - nekritični odnos.
Drugo, kada govorimo o ambijentu, bilo bi dobro zaviriti u arhive Uprave za javne nabavke, pa videti koliko tamo ima zahteva i koliko je zahteva odobreno da se poslovi iz domena nauke i istraživanja, govorim o studijama, projektima, koliko je dobijeno dozvola da se vrši direktno ugovaranje sa stranim partnerima. Znači, koliko je stvoreno situacija da naše domaće naučne institucije nisu u stanju čak ni da uđu u takmičenje jednog otvorenog tipa, kako zapravo nalaže Zakon o javnim nabavkama.
Na par sitnih primera pokušao sam da kažem da taj ambijent nije baš tako sjajan. Znam da ministar za nauku nije ni moćan, niti je ideja da on sve ovo rešava. Prosto mislim da sa aspekta cele vlade o ovim pitanjima mora malo da se razmisli. Objektivno, mi danas imamo naučne institucije koje su spremne za velike projekte. Ovde sam čuo i suprotna mišljenja, koja možda imaju malo osnova, ali mislim da još uvek imamo potencijale.
Govorim o energetici, velike napore smo morali da uložimo da Institut "Mihajlo Pupin", koji ima izuzetno razrađenu tehnologiju, odnosno razrađen sistem uvođenja digitalnih tehnologija na sistemima upravljanja energetskih postrojenja, koja su potpuno suprotstavljena "Simensovim", da ne ređam i ne reklamiram kompanije, imali smo velike probleme da dovedemo situaciju do toga da "Pupin" to može da instalira i ugrađuje na naša postrojenja. Verovatno ne treba ni napomenuti da je njegov posao više nego duplo jevtiniji, nego isti takav koji nam je radila neka inostrana kompanija. Efekti su se pokazali. Ne čujem dobro, ne ulazim u motive, pokušavam da definišem samo pojavu.
U tom smislu, gospodine ministre, morali bi se uložiti dodatni napori za implementaciju. Potpuno se slažem sa prethodnikom koji je rekao da je najvažniji posao implementacija ovog zakona. On je zaista dobar, zaista nudi sjajan okvir, ali ta implementacija se mora pažljivije sprovoditi sa svih aspekata, kadrovske politike, sa aspekta poštovanja normativa i dokumenata koje sama država donosi itd.
Još nekoliko reči oko inovacione delatnosti. Nema potrebe, mislim da je ministar u uvodnom izlaganju sasvim korektno objasnio o čemu se radi, jasno nam je da je to prvi put da se zakonom uređuje ovako važna oblast.
Jasno nam je da ova delatnost, zajedno sa naučnoistraživačkom delatnošću, predstavlja pokretačku snagu u ukupnom tehnološkom razvoju svake države, pa i naše, i da je to osnovni uslov za održavanje koraka u toj tehnološkoj trci.
Međutim, ono što je i tu dominantno važno je stvaranje uslova za implementaciju tog zakona. Mislim i verovatno ćemo se složiti da je kod nas uvek postojao raskorak između nauke i inovacionog stvaralaštva, sa jedne strane, i potreba privrede i reagovanja privrede na to, sa druge strane.
Razlozi za to se mogu naći i u sistemskim razlozima. Vidimo, prvi put donosimo ovakav zakon, do sada ga nismo imali. Ja sam optimista da će taj zakon doprineti poboljšanju ovakvog stanja. Međutim, postoje i neki drugi elementi.
Uzeću još minut da kažem primer: 15 godina, ili 20 ili 25 godina, nije važno, opet se vraćam na domen energetike i opet se vraćam na državni sektor, imamo izuzetno razvijen inovatorski ili inovacioni, kako god hoćemo da ga nazovemo, proces u tom sektoru, gde smo ostvarili izuzetno zapažene rezultate.
Tu se slažem sa prethodnikom koji je rekao da to nisu rezultati naučnih institucija nego zaposlenih tamo, ali to ne umanjuje njihov značaj. Ljudi su zbog toga dobijali priznanja na međunarodnim skupovima inovatorstva. Ljudi su u tadašnjem Saveznom zavodu za patente zaštićivali svoja tehnička rešenja i pretvarali ih u intelektualnu svojinu, i na bazi normativnih akata ostvarivali su neka prava na naknadu, koja su simbolična u odnosu na ukupne uštede.
Šta se dogodilo? Vraćam se na ambijent. Dogodilo se da se posle 2001. ili posle 2000. godine, kada su, ne znam koliko je to puta ovde rečeno, principom kriznih štabova dovedeni, tamo dovedeni dominantno iz Demokratske stranke, ne direktori fabrika i postrojenja, nego politički komesari. Znate šta se desilo? Desilo se to da je rečeno - ne, više se neće davati dinar za inovacije i inovatore, jer je to relikt bivšeg vremena. To je relikt starog režima, mi smo novo društvo, mi smo novi ljudi, mi se time baviti nećemo.
Gospodine ministre, takva situacija je i dan-danas. Nemam ništa protiv što se kadrovska slika održava na tom nivou i što, u krajnjem slučaju, vi kao čovek koji vodite jedan vanredno važan resor u ovoj vladi, možda ne uviđate koliki je to problem u ovom ambijentu o kom govorimo, ali pretpostavljam da će se u implementaciji ovih zakona i o tome povesti malo računa.
Opominju me da moram da završim, jer ističe mi vreme. Na kraju ću samo reći da ono što smo na početku rekli, da je ovo delatnost koja vrlo utiče na tehnološku i tehničku nezavisnost i samostalnost zemlje, pre nego što se bilo ko nasmeje toj tezi, vraćam se na nešto što je prethodnica, gospođa iz G17 plus rekla, države i razvijene, a sve više i nerazvijene države, izdvajaju do 3% društvenog proizvoda za ovu oblast, pa verovatno i oni ocenjuju da je to tako.
Na kraju, želim da kažem da će naša poslanička grupa podržati usvajanje ovih zakona uz, još jednom da kažem, da u budućoj implementaciji treba učiniti značajan napor da se ovi zakoni primene.