Poslanik nije ni u jednom radnom telu.
Nema informacija o glasanjima.
Nema informacija o predloženim aktima.
Gospodine predsedavajući, vaše su želje jedno, a potreba je nešto drugo.
Dame i gospodo narodni poslanici, javljam se u skladu sa članom 226. Poslovnika o radu Skupštine Republike Srbije koji kaže da narodni poslanik ima pravo da traži obaveštenje i objašnjenje od predsednika Narodne skupštine ili resornog ministra o pitanjima iz okvira prava i dužnosti ovih funkcionera.
Dakle, imam informaciju da ministar za lokalnu samoupravu Milan Marković ima nameru da, po scenariju Rume, preko specijalaca MUP-a Srbije, preuzme vlast u opštini Grocka, kako kažu njihovi predstavnici u opštini Grocka, od sutra, pa do kraja sledeće nedelje.
Moram da kažem da mi nemamo nikakav pravni akt od ministra za lokalnu samoupravu u vezi s pomenutim problemom, a na osnovu pisma DS-a iz opštine Grocka svom predstavniku, ministru Markoviću, da se na SO Grocka desio nezakonit proces oduzimanja mandata jednom odborniku PSS-a i, u skladu s tim, dodeljen je mandat drugom predstavniku PSS-a, u skladu sa potrebama i ostavkom pomenute stranke.
Dakle, pismo koje je uputio Milan Marković opštini Grocka ne nosi naznaku – mišljenje, odluka, rešenje. Pismo je upućeno, a i sam to tvrdi, kao mišljenje na osnovu dopisa njegovog odbornika iz SO Grocka, da su oni legalni, a da su ovi drugi nelegalni.
U skladu s tim, kaže, u poslednjem stavu: ''Navedeno rešenje stupa na snagu odmah. Molimo vas da izvršite primopredaju vlasti u opštini Grocka.''
Ovo je presedan za jednog ministra koji odavno ne vrši funkciju za koju je izabran, već je podredio svoj posao svojoj partiji.
Moram da kažem da je, na osnovu ovog pisma, ovog dopisa, SO Grocka uputila prateći materijal resornom ministru, gde se, u prilogu akta, kaže – dostavljamo vam zahtev PSS-a o konstatovanju promene odbornika na listi PSS-a, izjavu Simić Sonje o prihvatanju kandidature, to je novi odbornik PSS-a, Izveštaj Izborne komisije, Izveštaj Mandatne komisije i uverenje o izboru odbornika SO Grocka.
Dakle, kao što vidite, potpuno je ispoštovana procedura zamene mandata jednog odbornika u skladu s ostavkom člana stranke PSS.
Dan kasnije, bivši odbornik Aleksandar Ristić, u pisarnicu dostavlja dopis da se ne odriče mandata posle svršenog čina. U tom dopisu, on kaže, iako je to ranije tvrdio, kako nije podneo ostavku, a ja ovde imam dokaz da je podneo ostavku. Kaže – ne podnosim ostavku. Znači, sam sebe demantuje, ono što je već dan ranije uradio.
Posle svih ovih spisa i pisanija, ministar Marković pokušava da ovo pitanje razreši na način koji je u interesu njegove stranke, Demokratske stranke, grupacije koju oni zastupaju.
Takođe je jako važno da kažem da SO Grocka nesmetano radi u ovom sazivu, sve službe rade i na raspolaganju su građanima opštine Grocka, pa ne vidim razloga da ministar ne poštuje, pre svega, Zakon o lokalnoj samoupravi, a onda i druge prateće važeće akte koji regulišu ovakvu materiju.
Koristim ovu priliku da saopštim narodnim poslanicima u Parlamentu Srbije da je, na poslednjoj sednici, SO Grocka donela jednoglasno odluku, na predlog odbornika SRS-a, da je Vladimir Putin počasni građanin opštine Grocka.
Dame i gospodo narodni poslanici, amandman na član 16. Predloga zakona o osnovama uređenja službi bezbednosti Republike Srbije, a koji reguliše u poglavlju četiri nadzor nad radom službe bezbednosti, obrađen je u sedam tačaka Predloga zakona.
Član 16. reguliše ko nadgleda i kontroliše službu bezbednosti. Dakle, ovu službu apsolutno nadgleda i kontroliše Skupština Srbije, i to neposredno ili preko nadležnog Odbora za bezbednost.
To drži vodu kao pisani dokument u ovom predlogu zakona. Međutim, praktično to baš nije tako. Navešću jedan primer od pre 20 dana, recimo, kada smo imali zasedanje Odbora za bezbednost. Dan ranije smo mogli pročitati više podataka u dnevnoj štampi o radu službe bezbednosti nego na dan samog zasedanja Odbora za bezbednost. Posebno ako se osvrnemo na onaj tajni dokument koji smo svi potpisivali, u stvari poslanici koji su hteli da ga čitaju, ne bi li došli do nekakvog podatka koji je interesantan za poslanike ili za podatke koji ne treba da budu sakriveni od poslanika.
U tom tajnom dokumentu mi nismo mogli da nađemo nijedan tajni podatak, a nije zgoreg još reći, na samom Odboru za bezbednost predstavnici nadležne službe gotovo da nam nisu ništa rekli od onoga što smo očekivali da nam kažu. Bile su prazne priče, prazne fraze, a postavljam konkretno pitanje.
Možda mi iz opozicije nemamo dostupne podatke o radu službi bezbednosti, a imamo ih tri. Možda vi iz pozicije imate te podatke, jer ste u poziciji. Ako neko ima takav podatak, bilo bi dobro da ovde iznese i da vidimo na koji način kontrolišete ovakve službe.
Sam član 16. sadrži 11 oblasti, a samo neke od njih ću da analiziram, da ne bih oduzimao dragoceno vreme kolegama koji će verovatno da se jave po ovom amandmanu. Kolega kaže da imam svo vreme ovog sveta, u stvari 15 minuta povodom ovog amandmana.
Kaže se, Odbor nadzire ustavnost i zakonitost rada službe bezbednosti, nadzire usklađenost rada službi bezbednosti sa strategijom nacionalne bezbednosti i strategijom odbrane i bezbednosno-obaveštajnom politikom Srbije, nadzire poštovanje političke, ideološke i interesne neutralnosti u radu službi bezbednosti. Ovde bih se malo zadržao.
Večeras su mnoge kolege iznele nekoliko svojih viđenja vezano za ovu neutralnost, ideološku pripadnost ili, da tako kažemo jednostavnije da bi nas narod razumeo, političku nepripadnost nijednoj političkoj stranci.
Ako analiziramo službe, recimo BIA, koja deluje kao posebna organizacija, ona je pod potpunom kontrolom DSS. To zna svaki građanin. Nije potrebno da to sada posebno ističemo u ovakvim našim govorima. Recimo, VBA ili VOA, koje rade pri Ministarstvu odbrane, a pod potpunom kontrolom DS.
Zbog toga što su ove službe praktično više opredeljene da osmatraju jedna drugu unutar koalicije, ostavlja se jedan veliki teritorijalni prostor za dejstvovanje i rad stranih obaveštajnih službi na našoj teritoriji, a da nisu pod kontrolom.
Takve strane obaveštajne i kontraobaveštajne službe su praktično ušle u sve sfere našeg života: ekonomske, političke, finansijske, čak i bezbednosne, i to može dati kao konačan rezultat po našu privredu i po našu Srbiju jako loše rezultate.
Praktično smo ostavili njih da vršljaju kako hoće na našoj teritoriji, dok naše bezbednosne službe praktično rade ono što im nije uloga, posmatraju, snimaju, prate koalicione partnere unutar njih, a pomalo i opoziciju, i to je veliki problem po našu državu.
Predlažem da se ovaj član briše, a već je puno kolega govorilo o tome i da je već ova oblast regulisana Ustavnim zakonom članom 3. poglavlja 2, jedino ako mi nismo dovoljno obavešteni, pa vi možda smatrate da ovakav zakon i treba da predstavlja saveznu državu, možda je to smisao neke vaše dalje politike koju mi sada ne vidimo. Ovakav predlog zakona praktično reguliše članice saveza unutar jedne savezne države, a mi koliko znamo sada nemamo saveznu državu, već imamo jednu Srbiju, sa jednim svojim celovitim delom.
Moram da kažem i da se osvrnem vrlo kratko, nije tu ministar, na dve-tri njegove rečenice i njegove konotacije, vezano za neku njegovu kratku analizu posmatranja naših izlaganja, odnosno naše poslaničke grupe SRS vezano za rad službe bezbednosti.
Kaže, civilna kontrola; malopre sam u uvodnom izlaganju rekao da postoji civilna kontrola, ali stranačka, ne ona za šta se mi zalažemo. Vi šaljete jasne poruke nekome da je sva ova kontrola u vašim rukama, a cilj je nešto drugo.
Ili, kaže ministar, koji to stepen kontrole službe bezbednosti imamo mi u Srbiji? Voleo bih da mi ministar navede bar jedan stepen kontrole rada službe bezbednosti, ako izuzmemo da tu službu kontroliše apsolutno Boris Tadić, u funkciji kao predsednik Srbije, ili Vojislav Koštunica kao predsednik Vlade ili njihove isturene političke jedinice Ministarstvo odbrane ili neko ko kontroliše ovaj sektor delovanja unutar svoje stranke. Hvala.
Poštovane kolege, naša vojska je nekada bila moćna vojna oružana sila, poštovana i cenjena od svih vojnih stručnjaka i analitičara u okruženju i šire, sa odlično uvežbanim operativno-borbenim jedinicama i vrhunski obučenim kako oficirskim tako i podoficirskim kadrovima. Da nismo imali takvu vojsku Srbijom bi gazila okupatorska NATO čizma krajem devedesetih godina.
U to vreme je bila čast da mladići stasali za vojsku služe svojoj otadžbini i svome narodu; čak i oni koji zbog zdravstvenih razloga nisu mogli da prođu zdravstvenu regrutnu komisiju tražili su razne veze i vezice ne bi li odslužili vojni rok, jer je to jako važno za lokalnu sredinu u kojoj ti mladi ljudi žive.
Danas, sedam godina posle puč revolucije, gde je DOS preuzeo sve sisteme koji imaju nacionalnu vrednost, a DOS uglavnom predvode DS i DSS, Vojska je na meti razbijanja. Boris Tadić je bio prvi čovek iz redova DS-a koji je imao taj zadatak. Sistemski je uništavao taktičke jedinice i uklanjao sposobne, patriotski opredeljene oficire koji su se dokazali u ratu protiv NATO agresora. Njegov naslednik Davinić je nastavio tim putem, ili im je isti bio nalogodavac. Vi ste, gospodine ministre, dobili to mesto da zadate poslednji udarac Vojsci Srbije uništavajući ono što su vaši započeli, tj. bezbednosni sistem Vojske Srbije. A kroz ovaj zakon sve pod upravljanjem Vojskom prebacujete na Borisa Tadića i na vas.
No, vratiću se na podneti amandman na član 44. Predloga zakona o Vojsci Srbije, a u cilju jasnijeg definisanja člana već pomenutog zakona. Član 44. je sastavni deo poglavlja koje reguliše službu u Vojsci Srbije, i to u četiri dela: popunu Vojske Srbije, mobilizaciju, prijem u profesionalnu vojnu službu i četvrti deo reguliše prevođenje u drugi rod, odnosno službu, tu se misli na podoficire i oficire.
Član 44. pomenutog zakona upravo reguliše prijem u profesionalnu vojnu službu. On glasi, citiram: "U svojstvu profesionalnog vojnika u službu u Vojsci Srbije prima se lice na određeno vreme, pod uslovom da pored opštih uslova za prijem u profesionalnu vojnu službu ispunjava i posebne uslove."
Kao što se iz citiranog člana ovog zakona može zaključiti da ovaj predlog nije do kraja definisan, tako se nameće pitanje koji organ donosi te posebne uslove za prijem profesionalnih vojnika u vojnu službu.
Dakle, u ime SRS predlažem da se posle ovog stava 1. doda novi stav koji glasi: "Posebne uslove iz prethodnog stava donosi Vlada Republike Srbije."
Na ovaj način ne ostavljamo prostor da se pomenuti član tumači na ovaj ili onaj način, tj. kako kome odgovara. Ubeđen sam da će ministar prihvatiti ovaj amandman koji će biti sastavni deo člana 44. Predloga zakona o Vojsci Srbije. Hvala.