Hvala vam.
Poštovana predsednice, poštovani predsedniče Vlade, uvaženi ministri sa saradnicima, drage kolege narodni poslanici, dragi građani, ispred Odbora za unutrašnje poslove i odbranu, na 17. sednici razmatrana su tri predloga zakona u načelu: Predlog zakona o zdravstvenoj zaštiti i zdravstvenom osiguranju vojnih osiguranika, Predlog zakona o vojnom obrazovanju i Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o vojsci Srbije.
Odbor je odlučio da predloži Narodnoj skupštini da prihvate navedene zakone, a ja bih iskoristio par minuta da o svakom zakonu malo prodiskutujem.
Što se tiče Predloga zakona o zdravstvenoj zaštiti i zdravstvenom osiguranju vojnih osiguranika, imajući u vidu činjenicu da je materija zdravstvene zaštite i zdravstvenog osiguranja uređena različitim propisima, postoji potreba da se prava i obaveze vojnih osiguranika, način ostvarivanja zdravstvene zaštite i zdravstveno osiguranje kao i organizacija rada vojnog zdravstva urede jedinstveno i sveobuhvatno donošenje zakona o zdravstvenoj zaštiti i zdravstvenom osiguranju vojnih osiguranika.
Donošenje zakona o zdravstvenoj zaštiti 2019. godine vojno zdravstvene ustanove i sanitetske jedinice i ustanove u Vojsci Srbije nisu bile prepoznate kao posebna vrsta zdravstvenih ustanova, što je kao i posledica imalo izostanak odgovarajućeg pravnog osnova za potpunu primenu opštih propisa u oblasti zdravstvene zaštite i zdravstvenog osiguranja u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije. Tek navedenim zakonom, a na inicijativu Ministarstva odbrane, vojno-zdravstven ustanove i sanitetske jedinice i ustanove u Vojsci Srbije prepoznate su kao posebna vrsta zdravstvenih ustanova koje se osnivaju u skladu sa posebnim zakonom. Time je stvoren pravni osnov da se posebnim zakonom urede oblasti zdravstvene zaštite i zdravstvenog osiguranja u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije i data je mogućnost da se uz predviđene specifičnosti vojnog zdravstva obezbedi primena opštih propisa iz oblasti zdravstva u vojno-zdravstvenim ustanovama i sanitetskim jedinicama i ustanovama Ministarstva odbrane i Vojske Srbije.
Novim rešenjem u Predlogu zakona omogućava se da se na isti način ostvaruje pravo pacijenata bez obzira da li im se zdravstvena usluga pruža u civilnom ili vojnom zdravstvu.
Omogućava se i korišćenje elektronskih servisa, poput eBebe, eRecept i eUput vojnim osiguranicima i članovima njihovih porodica, odnosno brže, lakše i efikasnije ostvarivanje prava iz oblasti zdravstvene zaštite i zdravstvenog osiguranja iz oblasti finansijske podrške porodicama sa decom.
Takođe, obezbeđuje se nesmetano sprovođenje nadzora nad primenom propisa iz oblasti zdravstva i nadzora nad radom vojno-zdravstvenih ustanova i sanitetskih jedinica i ustanova Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije od strane Inspektorata odbrane. Te ubuduće neće dolaziti do sukoba u nadležnosti između Inspektorata odbrane i inspekcije Ministarstva zdravlja.
Treba napomenuti i efikasnije planiranje i praćenje korišćenja sredstava ostvarenih pružanjem usluga od strane vojno-zdravstvenih ustanova osiguranicima RFZO, omogućava se bolja dostupnost zdravstvene zaštite korisnicima prava kroz mogućnost zaključivanja ugovora o pružanju zdravstvene zaštite između Fonda SOVO i civilnih zdravstvenih ustanova koje nisu u mreži zdravstvenih ustanova.
Osnovni cilj je naravno očuvanje zdravlja korisnika i prava davanjem dodatnih mogućnosti.
Da zaključim što se tiče ovog predloga. Donošenjem ovog zakona unapređuje se sistem zdravstvene zaštite Ministarstva odbrane i Vojske Srbije, organizacija vojnog zdravstva, prava i obaveznog zdravstvenog osiguranja, način ostvarivanja zdravstvene zaštite i zdravstvenog osiguranja, organizacija i finansiranje obaveznog zdravstvenog osiguranja, nadležnost, delokrug i organizacija Fonda SOVO, kao i nadzor nad sprovođenjem ovog zakona.
Što se tiče Predloga zakona o vojnom obrazovanju osnovni motiv za donošenje novog zakona jeste potreba da se norme koje se odnose na organizaciju i rad vojnih školskih ustanova usaglase sa propisima u oblasti obrazovanja u Republici Srbiji i da se normativno uredi specifičnost vojnog obrazovanja.
Propisana su osnovna načela na kojima se zasniva vojno obrazovanje, a koje proizilazi iz prirode vojne službe i organizacije rada vojnih ustanova uz poštovanje ljudskih prava i građanskih sloboda, uključujući i zabranu diskriminacije.
U aktuelnim zakonskim normama nisu bili jasno određeni, a delom nisu bili ni predviđeni niti regulisani svi modaliteti obrazovanja, naročito u materiji i usavršavanja i vojno-stručnog osposobljavanja.
Sada su posebno izdvojena i normirana usavršavanja i to kao opšti program usavršavanja, karijerno usavršavanje, usavršavanje zdravstvenih radnika i saradnika. Takođe, posebno je izdvojena i detaljnije izložena materija vojno-stručnog osposobljavanja.
Pored navedenog za razliku od važećih rešenja kojima brojna pitanja nisu definisana, sada se detaljno uređuje materija koja se odnosi na vrste studijskih programa koji se realizuju u vojnim školama, a na koje kandidat može da se upiše. Definisani su opšti uslovi za upis u vojne-školske ustanove i to kako državljana Republike Srbije, tako i stranih državljana.
Utvrđena je nadležnost za donošenje odluke o broju kandidata koji se mogu upisati u vojne školske ustanove. Ja sam još dosta toga pripremio, ali dobro, ako je isteklo vreme to je to. Hvala.
(Beograd, 29.08.2022.)
| Funkcija | Državni organ, javno preduzeće, ustanova, druga organizacija | Izvor prihoda | Interval | Neto prihod | Valuta | Vreme obavljanja / od-do |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Narodni poslanik | Narodna skupština Republike Srbije | Republika | Mesečno | 37242.00 | RSD | 01.08.2022 - |
| Transportgas Srbija d.o.o. Novi Sad (Član skupštine) | Naknada | Mesečno | 65218.00 | RSD | 27.10.2021 - | |
| Telekom Srbija a.d. Beograd (Specijalni savetnik direktora) | Javni prihod | Mesečno | 232716.00 | RSD | 17.06.2013 - |