Prikaz govora poslanika

Prikaz govora poslanice Dejana Vasić

Dejana Vasić

Socijaldemokratska partija Srbije

Obaveštenja i objašnjenja

Poštovani predsedniče naša poslanička grupa SDPS podržava obrazovanje kao prioritet i stalno to ističemo u našim govorima. Naravno, podržavamo i prof. dr Slavicu Đukić Dejanović kao predlog ministra prosvete.

Pred novim ministrom je jako veliki zadatak, s obzirom na sva dešavanja koja su bila u proteklim mesecima. Nova školska godina mora početi drugačije. Naravno, sve mere koje je naša država poduzela i koje se tiču bezbednosti samih đaka u školi, akcenat mora biti na psihološkom i mentalnom zdravlju učenika, što je u ovom slučaju budućoj ministarki vrlo bliska tema, s obzirom na njenu stručnosti. Smatram da će ona, naravno, izuzetno, što se tiče mentalnog zdravlja ovu sferu nekog interesovanja unaprediti.

Odbor za obrazovanje, čiji sam član, je istakao više puta značaj vaspitanja i da je neophodno posvetiti se uvođenju nekih novih pilot programa koje će produbiti svest naše dece o zdravlju, o zdravim navikama, zdravim stilovima života, ponuditi deci neke nove edukativne sadržaje koji će isticati neke nove koncepte nenasilja, humanosti, altruizma.

Pitamo se da li je moguće danas decu vratiti u škole, da rado idu u škole, vratiti ih knjigama, jednostavno, kreativnom nekom radu, nekim duhovnim vrednostima i umetnosti. Pitamo se da li su te stvari danas dovoljno relevantne, njima primamljive, da li su konkurentne, da li izazivaju njihovu pažnju i na koji način našu decu na neki način skloniti od negativnih uticaja bezgraničnih mogućnosti samog interneta koji naravno promovišu i neke negativne stvari.

Pogrešno je ovako razmišljati. Deci ne smemo ništa nametati, ne postoji neki ni vremeplov, ni reverzibilni proces koji može našu decu vratiti u neko vreme u kojem smo mi odrastali. Bilo kakvo nametanje i bilo koji pritisak na našu decu će izazvati kontraefekat zato što deca žive vremenu koje je možda nama manje blisko, ali i te kako imaju svoj stav i te kako pokazuju otpor i te kako pokazuju gnev ukoliko im se nešto nameće. Ličnost se razvija jedino ako je slobodna, jedino ako se razvija u skladu sa vremenom u kom živi, bez pritiska i bez nametanja na neku silu.

Svaki pritisak kod mladog čoveka će izazvati kontraefekat i potrebu da se brani, a mi smo tu da podržimo njihov zdrav razvoj, omogućimo im da odrastaju u svom vremenu i da koriste sva savremena sredstva na adekvatan način u, naravno, kako edukativne svrhe, tako i u svrhe zabave. Način na koji mi treba da utičemo jeste da kroz njihove kanale jednostavno njima na neki fin način nametnemo neke društvene vrednosti, da budemo savremenici njihovog sveta, da ih razumemo, da ih podržimo, da prihvatimo sve što oni vole, da nekako razumemo njihove uzore koje oni podržavaju, da podržimo njihov umetnički izražaj i vrednosti koje oni u njihovom svetu negde podržavaju i prate.

Ono što sam želela da pitam Ministarstvo prosvete jeste, s obzirom da je puno bilo tih nekih pilot programa koji su implementirani kroz različite predmete u nastavi, da li će biti, po pitanju nekog mentalnog zdravlja i ovoga što sam sada pričala, neki pilot program koji će integrativnom nastavom obuhvatiti sve segmente edukacije u tom nekom smislu? Drugo pitanje jeste da li će mentalno zdravlje biti prioritetan cilj u vaspitno-obrazovnom procesu? U onim pripremama koje pišu nastavnici postoje vaspitni ciljevi. Da li će mentalno zdravlje negde u tom nekom smislu biti prioritetno i da li će se raditi na tome?

Mi moramo edukovati našu decu da nije sramota tražiti pomoć kada smo slabi i kada jednostavno ne znamo da pronađemo izlaz. Jako je važno da već kroz školski proces oni nauče način kako će preventivno reagovati na neke situacije koje su nam se do sada dešavale i nadamo se da neće više nikada. Hvala.
Uvaženi predsedniče, poštovane kolege i koleginice poslanici, izuzetna mi je čast da imam priliku danas da se obratim prvi put i da postavim pitanje Ministarstvu za turizam i omladinu.

Radujem se što je omladina dobila svoje mesto u novom ministarstvu. Time je data mogućnost unapređenja i nastavka svih aktivnosti koje su započete u okviru prethodnog ministarstva. Znamo da su mladi najosetljivija kategorija našeg stanovništva i znamo da jako veliki deo svojih aktivnosti oni realizuju u okviru raznih manifestacija, okupljanja, aktivnosti koje podrazumevaju dinamiku, kretanje i okupljanja.

Drago mi je takođe što kao narodni poslanik i kao neko ko je dugo imao priliku da radi neposredno sa mladima ukažem na važnost ove teme u segmentima koji mislim da su neophodni i koje bismo trebali možda jasnije da sagledamo i da intenzivnije radimo na unapređenju.

Mladi su u razvijenijim zemljama sveta promovisani u sve važniju kategoriju stanovništva, posebno zbog činjenice višedecenijskog starenja stanovništva. Oni su zbog svoje specifičnosti onaj segment populacije koji predstavlja jako važnu kategoriju. Značajni su i kao akteri društvenih promena.

Zakonom o mladima Republike Srbije mladi se podrazumevaju u lica koja od 15 do 30 godina starosti i prema poslednjem popisu stanovništva čine 21% populacije.

Narodna skupština Republike Srbije je 2011. godine usvojila Zakon o mladima i njime se uređuju mere i aktivnosti koje preduzima Republika Srbija, AP Vojvodina, jedinice lokalne samouprave, a one imaju za cilj unapređenje položaja mladih i ostvarivanje njihovih potreba, prava i interesa.

Vlada Republike Srbije je 2015. godine usvojila Nacionalnu strategiju za mlade. Od 2015. godine do 2025. godine ona utvrđuje osnovne principe i načine delovanja, kao i rezultate koji su dati kao cilj u Zakonu mladih i zasniva se na strateškom opredeljenju naše države, da sarađuje sa mladima i da polazeći od ciljeva koji su zadati teži ka obezbeđenju uslova koji će omogućiti da se kod mladih postignu veći razvoj njihovih potencijala, da oni aktivno učestvuju u društvu, doprinoseći ne samo sopstvenom razvoju, nego i razvoju celokupnog društva.

Nacionalna strategija je jako važan dokument i ona je negde garancija mladima, ali i garancija državi da će zajednički delovati na realizaciji ciljeva, poštujući dogovorena načela i negujući partnerski odnos.

Ministarstvo sporta i omladine je u skladu sa zakonom uporedo počelo dva procesa. Jedan je proces bio izmena i dopuna Zakona o mladima, ali i revizija Nacionalne strategije za mlade. I sama sam učestvovala u tim aktivnostima, formirani su podtimovi, radilo se zaista svojski, bili su predstavnici Ministarstva, omladinskog sektora, analiziralo se, diskutovalo, na datu temu i zaista mislim, što će ujedno da bude i moje poslaničko pitanje, da bi ova dva dokumenta trebala da budu donesena što pre.

Moje pitanje jeste – kada će zvanično biti završen proces donošenja Nacionalne strategije za mlade u periodu 2022. do 2030. godine i kada će biti pripremljen zakon o izmenama i dopunama Zakona za mlade, kako bi što pre imali ta dva dokumenta?

Sama premijerka je juče rekla da je budžet uvećan za 1/3 za mlade i ono što je neophodno da što pre ova dva dokumenta budu donesena, jeste da bi mladima mogli da na osnovu toga realizuju svoje aktivnosti.

Ono što bih još volela da kažem, jeste da vodimo računa o tome da mladi uče po modelu. Govorim ovih dana o nasilju, o tome šta se dešava u našim školama, šta se dešava van škola, mislim da bismo mi ovde prvi trebali da vodimo računa o tome kakvu sliku ostavljamo našoj deci i onim mladima koji trebaju da nas naslede. Ono što je jako važno jeste da negujemo neku kako da kažem retoriku i govor koji će našim mladima na neki način pomoći da i oni slede nas, ali da slede na pravi način. Hvala.