Prikaz govora poslanika

Prikaz govora poslanika <a href="https://otvoreniparlament.rs/poslanik/9811">Boris Bajić</a>

Boris Bajić

Savez vojvođanskih Mađara

Govori

Hvala predsednice.

Poštovano predsedništvo, uvaženi članovi Vlade, dame i gospodo narodni poslanici, pored brojnih tema na ovoj sednici koje su veoma značajne za naše građane, iskoristio bih priliku da kažem nekoliko reči o Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o udžbenicima.

Ovaj predlog predstavlja važan korak napred, usmeren je ka unapređenju obrazovnog sistema u skladu sa evropskim standardima i Ustavom Republike Srbije, uzimajući u obzir tendencije kao što su inkluzivnost, ali i jačanje spoznaje nacionalnog identiteta.

U javnosti se o ovom predlogu najviše govorilo kroz prizmu udžbenika od nacionalnog značaja za predmete važne za očuvanje identiteta srpskog naroda. Mi naravno uvažavamo ovu težnju, međutim kao predstavnici mađarske zajednice u Srbiji, SVM je insistirao na ravnopravnom uvažavanju naših posebnosti, posebnosti nacionalnih manjina i zahvaljujući partnerskom odnosu uspeli smo to da ostvarimo.

Naime, zakonom je predviđeno uvođenje udžbeničkog paketa i za nacionalne manjine koje obuhvata devet predmeta osnovne škole i to maternji jezik, maternji jezik i književnost, srpski kao nematernji jezik, svet oko nas, priroda i društvo, istorija, geografija, muzička kultura i likovna kultura.

Ovo rešenje omogućava da se kroz nastavne sadržaje neguje i prenosi kulturno nasleđe nacionalnih manjina što je u skladu sa zaštitom prava manjina garantovanih Ustavom. Ovo je sasvim novi stepen unapređivanja zaštite prava nacionalnih manjina u oblasti obrazovanja, pošto je ovo prvi put da će zakonom biti utvrđeno koji su to predmeti koji su od posebnog značaja za nacionalne manjine.

Zakonodavni okvir obezbeđuje da nacionalni saveti nacionalnih manjina učestvuju u procesu donošenja odluka, o sadržaju udžbenika, čime se štiti kulturni identitet i obrazovne potrebe pripadnika manjina. Ovim se još jednom potvrđuje i kulturna autonomija nacionalnih manjina sada i u oblasti obrazovanja. Kulturna autonomija za koju se SVM decenijama zalaže.

Važno je istaći da su Predlogom zakona definisane i vrste udžbenika u smislu autorskog udžbenika, prevoda udžbenika sa srpskog jezika na jezik nacionalnih manjina, dodatak za udžbenike koji su od posebnog značaja za nacionalnu manjinu kao i udžbenik koji je izdat u stranoj državi, a odabran je prema našim propisima. Mudra je odluka da se izdavanje udžbenika za nastavu na jeziku i pismo nacionalne manjine generalno ostavi svim izdavačima s tim da u slučaju da privatni izdavač ne želi da svoj udžbenik prevede na jezik nacionalne manjine, onda ovaj posao spada u nadležnost javnog izdavača. Ovakav pristup potvrđuje opredeljenje Republike Srbije za razvoj inkuzivnog društva i obrazovnog sistema koji poštuje kulturnu različitost, a istovremeno obezbeđuje jedinstvo obrazovnog prostora.

Do ovakvog zakonskog rešenja i rezultata nismo stigli performansima, već sistematskim, predanim i institucionalnim radom, kako u Savezu vojvođanskih Mađara radimo već 31 godinu i zato imamo rezultate.

Koliko je takav pristup važan, vidimo i na današnjem primeru, vidimo to iz izjave ministre inostranih poslova Mađarske i Peteras i ARTA, da Srbija uvek može računati na Mađarsku, da će u ovom teškom trenutku za našu zemlju Mađarska pomoći da Srbija ima stabilno snabdevanje energijom.

Naravno, nisu ovi istorijski odnosi između naše dve države i naša dva naroda, rezultat slučajnosti, oni su rezultat ljudskog faktora, kao i uvek, kao i svuda u svetu. Moraju postojati ljudi koji sanjaju snove, koji snove i vizije uobličavaju u ciljeve i na kraju, koji ulažu svoju energiju i mudrost da se ti ciljevi i ostvare, upravo tako jedan izuzetan čovek državnik u pravnom smislu te reči, naš pokojni predsednik Ištvan Pastor, imao je jasnu viziju kako odnos između Srbije i Mađarske treba da izgledaju i prihvatio se posla. Imao je tu privilegiju i prednost da je na tom putu kucao na otvorena vrata, tu viziju prijateljskih odnosa, odnose se na najvišem nivou. Delili su i lideri naših zemlja, koji će sutra upravo zbog svega navedenog primiti nagradu koja nosi cenjeno ime našeg pokojnog predsednika. Govorim o gospodi, Aleksandru Vučiću i Viktoru Orbanu. Nastavićemo tim putem i dalje, putem saradnje, prijateljstva i uspešne zajedničke budućnosti. Zahvaljujem.
Hvala, predsedavajuća.

Mi bi po mišljenju pojedinih kolega iz Narodne skupštine iz opozicije trebali da se sklonimo svi u stranu i da ćutimo, da se skloni u mišiju rupu 20 od 24 nacionalna saveta, čiji glas prethodnih dana i nedelja niko nije želeo da čuje. Jedino je predsednica Narodne skupštine udostojila predstavnike 20 od 24 nacionalna saveta da se sa njima sastane i da čuje njihov glas. Oni su napisali zajedničko saopštenje, oni su napisali pismo koje su uputili brojnim kako međunarodnim, tako i domaćim organima i organizacijama ali njihov glas niko ne želi da čuje.

Mi ovde u Narodnoj skupštini želimo da budemo njihov glas. Mi ne želimo da kandidat koji uživa podršku samo jednog svog saučesnika u marifetluku pobedi kandidata koji uživa podršku u početku 15 od 24, sada već 20 od 24 nacionalna saveta. To više nije podrška od 62%, kao što je bilo u početku, to je podrška od 83% nacionalnih saveta.

Razumem ja da vas nacionalne manjine ne zanimaju, razumem da vas nacionalni saveti ne zanimaju, da vas ne zanima kako oni rade, kako oni odlučuju i to je iz aviona jasno da vi ovde štitite svoj politički interes, međutim obzirom da su nacionalni saveti po zakonu predlagači mi želimo da se njihov glas ovde čuje i mi želimo da se njihova zajednička volja ispoštuje.

Toliko. Zahvaljujem.
Hvala, predsedavajuća.

Dame i gospodo narodni poslanici, danas govorim o temi koja je, moram i ja, nažalost, konstatovati, narušila jedan mukotrpno građen sistem poverenja, saradnje i zajedništva među nacionalnim savetima nacionalnih manjina u Republici Srbiji.

Iznenađeni smo i razočarani pokušajima pojedinaca da manipulišu činjenicama i unesu razdor u redove nacionalnih saveta, organa koji predstavljaju stub personalne kulturne autonomije. Zato želimo da jasno postavimo stvari na svoje mesto kada je u pitanju predlaganje kandidata nacionalnih saveta u Savet REM-a.

Dakle, SVM smatra da se od devet kategorija Saveta REM-a izbor kandidata za osam odvijao po propisima i nadamo se da će oni i biti izabrani. Kod poslednjeg člana iz 8. kategorije kandidata nacionalnih savete nacionalnih manjina na pritisak različitih međunarodnih organizacija, dela opozicije, kao i pojedinih organizacija civilnog društva dogodilo se nešto što spada u kategoriju apsurda. Uprkos tome što su u više navrata krajem prošle godine i na proleće ove godine, ali i nedavno, 21. oktobra, izjašnjavanjem na sastanku organizovanom u tu svrhu nacionalni saveti koji zajedno kandiduju svoj predlog za Savet REM-a ogromnom većinom predložili svoje kandidate, među njima i Ištvana Bodžonija, na kraju iz navedenog razloga on nije kandidat.

Da malo pojasnim. Zakon o elektronskim medijima izričito predviđa da nacionalni saveti nacionalnih manjina imaju ovlašćenje i dužnost da predlažu kandidate za članove Saveta REM-a i da su u tome potpuno nezavisni.

Zakon o nacionalnim savetima nacionalnih manjina u članu 20. jasno kaže do predloga za dva kandidata nacionalnih saveta dolazi se zajedničkim dogovorom svih nacionalnih saveta. Dakle, ne jednog ili dva, već svih 24 nacionalna saveta, koliko ih ima. To je suština zajedničkog delovanja nacionalnih saveta, to je u duhu zakona.

Ustavom Republike Srbije utemeljeno je pravo nacionalnih manjina na samoupravu, između ostalog, i u oblasti informisanja. Ona se ostvaruje kroz kolektivno delovanje u formi nacionalnih saveta nacionalnih manjina. U pojedinim pitanjima koja su od opšteg interesa za svaku nacionalnu manjinu, nacionalni saveti zajednički deluju kroz zajedničko telo koordinaciju nacionalnih saveta.

Koordinacija je jedna od demokratskih tekovina kulturne, odnosno personalne autonomije u Republici Srbiji. Ona je pravna i politička realnost u našem sistemu. Njeno postojanje i značaj potvrđuje i prisustvo predsedavajućeg Koordinacijom na sednicama Republičkog saveta za nacionalne manjine kojim predsedava predsednik Vlade ili resorni ministar. Ona je bila, jeste i ostaje instrument zajedničkog delovanja nacionalnih saveta i ne samo u ovom slučaju, već i prilikom predlaganja zajedničkih kandidata za Nacionalni prosvetni savet, Nacionalni savet za kulturu i Savet za mlade. Decenijama unazad tako funkcioniše – dogovor, poverenje i međusobno uvažavanje.

Kada je u aprilu mesecu ponovo raspisan javni poziv za izbor članova Saveta REM-a, upravo je aktuelni predsedavajući u Koordinaciji pokrenuo proceduru usaglašavanja zajedničkih kandidata. U tom postupku 15 od 24 nacionalna saveta jasno je dalo podršku kandidatima Ištvanu Bodžoniju i Muhedinu Fijuljaninu. Preostalih devet saveta bilo je uredno obavešteno. Nisu glasali za, ali nisu glasali ni protiv, što je u skladu sa dosadašnjom praksom shvaćeno kao prećutna saglasnost.

Dakle, govorimo o volji apsolutne većine nacionalnih saveta, o volji 15 aktivnih i devet prećutno saglasnih saveta, o volji koja je demokratski izražena u okviru zajedničkog tela koje svi oni priznaju i u kojem svi učestvuju.

Nažalost, jedan nacionalni savet odlučio je da bez prethodnog obaveštavanja kolega samostalno podnese predlog, čime je učinjen potez bez presedana u istoriji postojanja nacionalnih saveta.

Taj potez je izrazito nekorektan prema zajedničkom radu, poverenju i instituciji koju svi nacionalni saveti grade više od 20 godina.

Da pojasnimo još nešto, iz dokumentacije koju je Koordinacija podnela, od samog početka je nesporno da ona istupa ne kao jedinstveni predlagač, već kao skup 15 ovlašćenih predlagača. Tretirati ih drugačije, a ne kao skup većine nacionalnih saveta je duboko pogrešno. Postoji dokumentacija o tome.

Sada, nakon svega, sekretari i predstavnici svega dva od 24 nacionalna saveta, od kojih jedan i sam aktivno učestvuje u glasanju u okviru Koordinacije, pokušavaju da ospore ono u čemu su i sami učestvovali. Pokušavaju da dovedu u pitanje postojanje foruma u kojem su i sami sedeli, raspravljali i glasali decenijama unazad. Zaista žalosno i neverovatno.

Petnaest od 24 je mnogo više nego dva od 24, ma ko koliko se neko trudio ovde u Domu Narodne skupštine da nas uveri u suprotno. U prvom slučaju imamo kandidata Ištvana Bodžonija i Muhedina Fijuljanina, koji imaju podršku od 62,5%, dok u drugom, za koji neko želi da nas uveri da je više, imamo podršku od 8,3%. U našem svetu, 15 je više od dva, baš kao što je 62,5% više od 8,3%.

Što se Koordinacije nacionalnih saveta tiče, ona postoji i danas, kada većina nacionalnih saveta stoji iza svojih odluka. Postojaće i sutra kao dokaz da manjinska zajednica u Srbiji ima kapacitet da odlučuje zajednički, demokratski i odgovorno. Nacionalni saveti zaslužuju podršku, a ne da se koriste za politizaciju i prevaru. Personalna kulturna autonomija koju ostvaruju nacionalni saveti nije politička igračka, već je rezultat višedecenijske borbe i poverenja.

Polazeći od svega navedenog, obzirom da ovde imamo i klasičnu manipulaciju, izigravanje volje apsolutne većine nacionalnih saveta, Savez vojvođanskih Mađara je stava da u slučaju predloga svega dva od 24 nacionalna saveta ne postoje uslovi za izbor kandidata iz osme kategorije u Zakonu u elektronskim medijima.

Postoji kandidat kog su prilikom glasanja podržali 15 od 24 nacionalna saveta. Zbog toga smatramo s punim pravom da je neophodno ponavljanje postupka predlaganja kandidata nacionalnih saveta kako bi se otklonila ova apsurdna situacija i ispoštovala njihova volja.

Zakon tako propisuje, nacionalni saveti su tako zajednički odlučili i poslali svoju dokumentaciju. Glas sada već 20 od 24 nacionalna saveta koji su u međuvremenu izdali zajedničko saopštenje mora se čuti i ovde. Na kraju krajeva, oni su predlagači. Nacionalni saveti zaslužuju poštovanje. Zahvaljujem.
Hvala, predsednice.

Poštovano predsedništvo, uvaženi članovi Vlade, dame i gospodo narodni poslanici, već smo čuli, današnja sednica ima izuzetan značaj ne samo zbog važne tačke koja je pred nama, mislim tu, pre svega, na izmene i dopune Zakona o jedinstvenom biračkom spisku, već i zbog činjenice da raspravljamo o pitanjima koja se tiču poverenja u institucije Republike Srbije, ali i poverenja u društvu u celini.

Sama činjenica da o ovim temama razgovaramo ovde u Domu Narodne skupštine, u instituciji Republike Srbije, a ne na ulici, predstavlja veliki korak napred.

Upravo je Savez vojvođanskih Mađara uvek isticao važnost vođenja dijaloga i donošenja odluka tamo gde im je i mesto, u institucijama države.

Svaki predlog zakona zahteva težak i složen rad. Ovaj predlog je poseban zato što je zahtevao dogovor. Verovatno je zato i pokazana istrajnost i odgovornost učesnika, bez obzira na stranačku pripadnost.

Razgovori jesu bili dugi, sastanci ponekad i teški, ali možemo reći da smo uspeli i to zahvaljujući timskom radu, uvažavanju sagovornika, kompromisima, posvećenosti onih učesnika koji su želeli da doprinesu da se pronađu dobra rešenja koja će unaprediti naš izborni sistem. Praktično, svim onim vrednostima za koje se zalaže Savez vojvođanskih Mađara i na kojima se zasniva i naša politika.

Doprinos smo dobili i od ODIHR-a, OEBS-ove kancelarije za demokratske institucije i ljudska prava, odnosno njihovih preporuka i na dobrom smo putu da unapredimo naše izborno zakonodavstvo.

Savez vojvođanskih Mađara, na čelu sa našim predsednikom dr Balintom Pastorom, dosledno i predano doprinosi jačanju demokratije, unapređenju prava građana i poboljšanju kvaliteta njihovog života.

Ovaj predlog zakona bez ikakve sumnje doprinosi upravo tom cilju. On unapređuje izborne propise, stabilizuje i razvija izborne procese i stvara uslove za dalji napredak Srbije na njenom evropskom putu.

Postoje različiti pristupi bavljenja politikom. Naš pristup u Savezu vojvođanskih Mađara jeste odgovorno, konkretno i posvećeno rešavanje problema građana koji su nam ukazali svoje poverenje.

Ne verujemo u politiku performansa, praznih reči i populizma. Naša politika je politika dijaloga, delovanja i rezultata.

U tom duhu smatramo da je predlog zakona o kojem danas raspravljamo konkretan i kvalitetan rezultat.

Treba napomenuti, kao što je predsednica Skupštine već rekla, ODIHR od 1997. godine posmatra izbore u Republici Srbiji i nakon svakog izbornog procesa daje svoje preporuke za unapređenje izbornog sistema.

Važno je istaći da dugi niz godina, počev od navedene 1997. godine te preporuke nisu bile razmatrane na ovakav način. U to vreme unapređenje izbornih uslova nije bilo među prioritetima. Nije im se pridavao značaj, a bilo je preporuka, naravno, i tada. Tek u poslednjih desetak godina razvila se ozbiljna namera da se preporuke ODIHR-a ne zadrže samo na papiru, već i da se sistemski primene.

U tom pravcu u prethodnim periodima formirane su prve radne grupe koje su se ozbiljno i sistematski bavile preporukama. Na sličan način i sada je nastavljamo.

U februaru 2024. godine ODIHR je objavio konačni izveštaj o vanrednim parlamentarnim izborima održanim 17. decembra 2023. godine. Izveštaj sadrži 25 ključnih preporuka za poboljšanje budućih izbornih procesa. U cilju njihove analize i primene Narodna skupština je u aprilu 2024. godine formirala parlamentarnu Radnu grupu za unapređenje izbornog procesa, nastavak dobre prakse i dokaz spremnosti da se preporuke ozbiljno uvaže i ugrade u naš pravni sistem.

Savez vojvođanskih Mađara je od samog početka pokazao odgovoran pristup aktivnim učešćem na svim sastancima i konstruktivnim doprinosom raspravama. Kao rezultat tog rada pred nama se danas nalazi Predlog izmena i dopuna Zakona o jedinstvenom biračkom spisku.

Članovima Radne grupe, kao i javnosti, poznato je da su postojala dva nacrta zakona, jedan koji je predložila organizacija civilnog društva CRTA i drugi koji je pripremio član Radne grupe, naš kolega poslanik Uglješa Mrdić. Nacrt kolege je dobio veći broj glasova prilikom odlučivanja, ali je važno napomenuti da je i on u svojoj osnovi uvažavao rešenja predložena od strane CRTA-e.

U početnim verzijama nacrta zakona teško je bilo doći do kompromisnog rešenja. Zbog toga je nacrt kolege Mrdića više puta usaglašavan i približavan kako stavovima i predlozima CRTA-e, tako i preporukama i sugestijama ODIHR-a.

Organizovano je devet javnih slušanja, što jasno potvrđuje da je proces bio otvoren, transparentan i, što je najvažnije, uspešan. Rezultat tog rada je predlog zakona koji odražava istrajnost, spremnost na kompromis i zajednički cilj da se izborni proces u Srbiji učini još pouzdanijim.

Predložene izmene i dopune Zakona na sveobuhvatan način uvode mehanizme koji sprečavaju bilo kakvu zloupotrebu u materiji koju uređuje.

Birački spisak se u potpunosti izlaže na uvid građanima. Ministarstvo nadležno za poslove uprave omogućava javni uvid u podatke o biračima razvrstane po biračkim mestima, kao i podatke o broju birača po domaćinstvu, adresi i stanu.

Do zaključenja biračkog spiska ministarstvo svakih sedam dana objavljuje broj birača i sve promene u spisku sa navedenim pravnim osnovom svake promene. Time se obezbeđuje potpuna transparentnost i redovno informisanje javnosti.

Pravo uvida u birački spisak imaju članovi i zamenici članova Republičke izborne komisije. Nakon raspisivanja izbora isto pravo stiču i akreditovana udruženja koja posmatraju izbore, kao i podnosioci proglašenih izbornih lista.

Zakon predviđa i suštinsku reviziju biračkog spiska koju sprovodi tripartitna komisija sastavljena od predstavnika vlasti, opozicije i civilnog društva.

Ni jedna odluka komisije ne može biti doneta bez širokog konsenzusa, čime se jača poverenje i onemogućavaju eventualne zloupotrebe.

Osam članova komisije i njihovi zamenici imenuju se na predlog poslaničkih grupa, dok se dva člana i njihovi zamenici imenuju na predlog Udruženja civilnog društva. Sva imenovana lica moraju ispunjavati stroge, stručne i profesionalne kriterijume.

Zakon istovremeno vodi računa i o poverljivosti podataka. Članovi komisije su dužni da postupaju u skladu sa Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti i da sve informacije koriste isključivo u okviru svojih ovlašćenja.

Komisija je stalno telo sa petogodišnjim mandatom, kao što se moglo čuti, što obezbeđuje kontinuitet i efikasnost u radu.

Komisija ima široka ovlašćenja, može inicirati, koordinirati i nadzirati terenske kontrole birača, u saradnji sa Ministarstvom unutrašnjih poslova. Može podneti zahtev za pokretanje postupka o utvrđivanju odgovornosti ili prekršajnog postupka protiv svakog organa koji ne postupi po njenim nalozima. Svi organi javne vlasti dužni su da komisiji dostave tražene podatke i omoguće pristup relevantnim evidencijama.

O rezultatima rada komisija podnosi izveštaj Narodnoj skupštini, sa preporukama nadležnim organima za dalja unapređenja sistema.

Odluke komisije donose se uz postizanje širokog konsenzusa. Potrebna je većina od najmanje sedam članova, pod uslovom da su za odluku glasala po najmanje dva člana iz svake grupe predlagača vladajuće većine, opozicije i civilnog društva. Predsedavanje komisijom je rotirajuće, što dodatno sprečava mogućnost bilo kakvih zloupotreba.

Komisiji bez prava odlučivanja pomažu predstavnici Ministarstva državne uprave i unutrašnjih poslova, Poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti, a po potrebi i predstavnici međunarodnih organizacija i stručnjaci iz relevantnih oblasti.

Prvi sastav komisije dužan je da u roku od devet meseci od imenovanja sprovede prvu reviziju biračkog spiska i o tome podnese izveštaj Narodnoj skupštini.

Jasno je, dakle, da je Predlog zakona kvalitetan, da komisiji daje široka ovlašćenja i da obezbeđuje punu implementaciju preporuka ODIHR-a u ovoj oblasti. Zato je važno da komisija što pre bude imenovana i započne svoj rad.

Da sumiramo, komisiju će činiti stručnjaci relevantnih nauka, imaće široka kontrolna ovlašćenja kojima će moći da zapazi sva sumnjiva kretanja birača i stane na put potencijalnim mahinacijama sa biračkim spiskom.

Posao implementacije ostalih preporuka ODIHR-a i izmena drugih zakona svakako će se nastaviti. Obzirom da će komisija biti sastavljena od stručnjaka iz predmetne oblasti, i od komisije se mogu očekivati konstruktivni predlozi svim organima koji u navedenom procesu učestvuju. Tako i Narodnoj skupštini Republike Srbije, kako bismo nastavili sa unapređenjem našeg izbornog sistema.

Nažalost, deo opozicionih predstavnika nije želeo da učestvuje u radu Radne grupe. Bilo je pokušaja da se dijalog obesmisli i diskusija skrene sa suštine. Ipak, zahvaljujući strpljenju i istrajnosti, postigli smo konkretan rezultat. Saradnja u Radnoj grupi i van nje izuzetno je važna. Samo dijalogom možemo graditi poverenje i zajedno pronalaziti rešenja u interesu građana Republike Srbije.

Savez vojvođanskih Mađara će i ubuduće ostati pouzdan partner i stabilan činilac na političkoj sceni Srbije, faktor normalnosti, odgovornosti i kontinuiteta. Naši prioriteti su jasni - očuvanje identiteta mađarske zajednice kroz kulturu, obrazovanje, upotrebu jezika i pisma, razvoj sredina u kojima pripadnici naše zajednice tradicionalno žive, njihovo ekonomsko osnaživanje, ali i istovremeno aktivno učešće u razvoju države u kojoj živimo. Naš cilj je zajednički prosperitet da se Srbija razvija, da svaka lokalna zajednica napreduje i da svaki građanin Republike Srbije oseća sigurnost, dostojanstvo i veru u institucije svoje države.

Iz svih navedenih razloga, u danu za glasanje poslanička grupa Savez vojvođanskih Mađara podržaće predloge zakona. Hvala na pažnji.
Hvala.

Poštovana predsednice Narodne skupštine, poštovani potpredsednici, dame i gospodo narodni poslanici, poštovani predsedniče i članovi Vlade Republike Srbije.

Na ovoj sednici raspravljamo o zakonima koji imaju veliku društvenu i ekonomsku težinu, koji zadiru u srž svakodnevnog života naših građana. Tu naravno, pre svega mislim na predloženi Zakon o posebnim uslovima za evidentiranje i upis prava na nepokretnostima, kao i na predložene dopune Zakona o izvršenju i obezbeđenju. Ovo su predlozi koji pozitivno utiču na ljudsko dostojanstvo, na mir u kući, na sigurnost za buduće generacije.

Legalizacija objekata nema nacionalnu pripadnost, ona je politički neutralna. Legalizacija će omogućiti građanima pravnu i materijalnu sigurnost. Predloženi Zakon o posebnim uslovima za evidentiranje i upis prava na nepokretnostima direktno utiče na svakodnevni život svih građana Republike Srbije. Država daje priliku svima da legalizuju svoje objekte uz minimalne troškove i pojednostavljenu proceduru.

Kao što se moglo čuti i kao što je opšte poznato predloženim zakonom građani dobijaju pravo da svojim nepokretnostima raspolažu na jedan normalan pravni način. To znači da ljudi mogu da prodaju, da naslednicima ostave, da kuće i stanove stave pod hipoteku i da ih koriste kao sigurnost za nove investicije. To znači uključenje u regularni sistem, što jača i pravnu sigurnost i ekonomsku snagu države.

Posebno se vodi računa o socijalno ugroženim porodicama, samohranim roditeljima i porodicama sa više dece koji će imati olakšice i povlastice. Namera je jasna, a to je da ljudi dobiju sigurnost bez dodatnih barijera i birokratije. Obzirom da se već izvesno vreme govori o ovom zakonu, svima nam je poznata činjenica da broj objekata u Republici Srbiji na kojima nije utvrđen vlasnik nije mali. Radi se o gotovo 4,8 miliona objekata. Novi zakon trebalo bi da reši ovaj višedecenijski problem.

Cilj je evidentiranje svih objekata izgrađenih na teritoriji naše države, njihovo upisivanje u katastar nepokretnosti, upis prava svojine, odnosno da se najveći broj objekata upiše na faktičke vlasnike. Veliki broj naših građana koji sada već faktički koriste nepokretnosti, postaće i njihovi stvarni vlasnici. Pored toga država će dobiti preciznu svojinsku evidenciju na svojoj teritoriji, rešiće imovinsko-pravne odnose koji se i po više decenija nisu mogli rešiti, ali će imati i mogućnost da bolje planira prostor i da bolje zaštiti javni interes kroz zaštitu područja javnih namena, zaštite prirode i zaštite kulturnih dobara.

Dakle, i za državu i za građane, kao i za privredu ovaj zakon bi trebalo da donese samo dobro. Naša država prvi put formira digitalnu platformu gde su evidentirani svi izgrađeni objekti na teritoriji Srbije što omogućava brz i jednostavan postupak legalizacije.

Građanima koji nisu tehnički opremljeni i koji nemaju digitalna znanja, lokalne samouprave će pružiti svu potrebnu pomoć. U većim gradovima naknada može biti veća, zavisno od zone i vrste objekta, ali za veliku većinu objekata naknada je simbolična i iznosi 100 evra, pojednostavljeno, bez složene papirologije, sa rokovima koji garantuju efikasno postupanje bez odugovlačenja.

Pozitivni efekti zakona su brojni. Postiže se socijalna i pravna sigurnost građana, postoje pozitivni i ekonomski efekti. Legalizacija omogućava veću tržišnu vrednost objekata, što može pozitivno uticati na tržište nekretnina i privući investicije.

Zakon doprinosi i boljoj urbanističkoj organizaciji i planiranju što je od značaja za održivi razvoj gradova i sela. Ovo je proces koji donosi red i razvoj. Ovaj zakon je ruka pružena građanima koji žele da se stvari urede. Zato se s pravom očekuje da će efekti ovog zakona biti brzi i vidljivi.

Zašto je nama u Savezu vojvođanskih Mađara još važno da se objekti legalizuju? Zato što mi realizujemo projekte koji unapređuju kvalitet života građana, a koji zahteva legalnost i čistu dokumentaciju.

Mislim ovde konkretno na sve što je SVM, uz podršku Mađarske Vlade i Viktora Orbana ostvario u prethodnih 10 godina posredstvom fondacije „Prosperitati“, ali i posredstvom aktivnosti Nacionalnog saveta mađarske nacionalne manjine. Više od 16.000 uspešnih učesnika na konkursima, više od 250 miliona evra bespovratnih sredstava, više od 60.000 naših sugrađana na čije su se živote pozitivno odrazile preduzete mere i projekti, više od 1.300 kupljenih kuća za mlade parove koji mogu planirati svoju sigurnu budućnost u svom domu. Sve su to rezultati koje niko ne može da ospori i sve su to investicije koje ohrabruju ljude i ulivaju nadu u uspešnu i sigurnu budućnost ovde u našoj domovini.

Ne mogu se kupovati kuće, ne mogu se otvarati hoteli, ne mogu se kupovati i obnavljati brojne zgrade i objekti u kojima su smeštene ustanove kulture ako objekti nisu čisti, ako dokumentacija nije u redu.

Možda je ovo nekom nebitno, ali nama je svaki čovek koji pogotovo u malom mestu uspe da reši svoje stambeno pitanje ili uspe da pomoću podrške SVM zaposli sebe, svoju porodicu ili još nekog, za nas je to velika pobeda.

Kao što sam već rekao, više desetina hiljada ljudi je osetilo pozitivne efekte ovih mera u oblasti stanovanja, privrede, poljoprivrede, turizma i svih drugih oblasti života. Mi jesmo manjina u državi u smislu svoje nacionalne pripadnosti, ali nismo manjina u smislu ideja, programa, oživljavanja sela i svih onih sredina u kojima žive pripadnici naše zajednice, ali i drugih sredina, pre svega na teritoriji Vojvodine. To radi i Vlada Republike Srbije. Mi to pratimo i doprinosimo zajedničkim ciljevima veoma aktivno.

Moram da napomenem da je u finalnoj fazi izrada nove strategije programa ekonomskog razvoja Mađarske zajednice u Republici Srbiji. Na molbu predsednika SVM dr Balinta Pastora stručni tim od preko 80 eksperata iz svojih oblasti izradili su novi sedmogodišnji program ekonomskog razvoja naše zajednice i to za period od 2026. do 2033. godine. U pitanju je strateški dokument koji na duži period predviđa konkretne mere koje treba da doprinesu da uslovi života u našoj domovini budu još bolji, da budu konkurentni uslovima života u razvijenim državama Zapadne Evrope, sve kako bi se ljudi i porodice privolele da ostanu u našoj domovini, a ukoliko je moguće i da se porodice koje su se već odlučile da potraže u inostranstvu privole da se vrate svojoj kući i da ovde nastave svoj život.

Dakle, SVM se trudi da i u ovim izazovnim vremenima, kada je teško bilo šta planirati, ponudi konkretan sedmogodišnji plan razvoja i sigurnosti za svoju zajednicu ovde u našoj domovini. Neizmernu podršku u svemu tome pruža nam Vlada Mađarske, na čelu sa gospodinom Viktorom Orbanom, na čemu smo veoma zahvalni.

Legalizacija je preduslov da ljudi koji se spremaju da konkurišu zahvaljujući aktivnostima SVM mogu svoje ideje da realizuju na legalan i jedini ispravan način i to je još u nizu razloga zašto podržavamo ovaj predlog.

Osvrnuo bih se kratko na još jedan važan zakon o kom raspravljamo na ovoj sednici. U pitanju su dopune Zakona o izvršenju i obezbeđenju. Dopunama zakona precizira se šta i pod kojim uslovima ne može biti predmet izvršenja radi efikasnije primene zaštite prava na porodični dom, koji garantuje Evropska konvencija za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda.

Prema tome, dopunama zakona garantuje se pravo na porodični dom, pravo da se izuzme od izvršenja zbog naplate duga jedina nepokretnost u kojoj izvršni dužnik živi u slučaju kada bi takvo izvršenje narušilo pravo na porodični život izvršnog dužnika i članova njegove porodice. Time se štiti jedno od osnovnih prava građana, kao i njihovo dostojanstvo.

Kako bi se sprečile zloupotrebe ovog prava, ali i zaštita prava izvršnih poverilaca, preciziraju se uslovi koji moraju biti ispunjeni da bi nepokretnost bila izuzeta od izvršenja, a koji treba da obezbede pravičnost u postupku.

Predloženim dopunama pokazuje se da je socijalna sigurnost jedno od najvažnijih načela našeg društva i ovo je jedna od najsnažnijih socijalnih mera poslednjih godina. Država garantuje da porodični dom više nije meta izvršenja, već je zakonom zaštićen.

Ključna poruka ovih izmena jeste da država štiti porodicu i dom, ali istovremeno obezbeđuje da sistem izvršenja ostane funkcionalan i pravičan.

Niko ne može biti lišen jedinog krova nad glavom, a obaveze se moraju ispunjavati na način koji ne narušava ljudsko dostojanstvo.

U svemu se može naći i dobro i loše. Savez vojvođanskih Mađara je uvek okrenut ka dobrom i pozitivnom, ka razvoju naše domovine, ka ljudima, ka sigurnosti i kvalitetu njihovih života. Ne sedimo skrštenih ruka, pomažemo u tome veoma aktivno. Za nas normalnost, pristojnost, rad i prosperitet nemaju alternativu.

Smatramo da i ovi zakoni doprinose tim ciljevima i zbog toga poslanička grupa SVM će u danu za glasanje podržati ove predloge.

Hvala na pažnji.
Poštovana predsednice Narodne skupštine, poštovani kandidati za predsednika i članove Vlade Republike Srbije, dame i gospodo narodni poslanici, na samom početku želim da istaknem da će poslanička grupa Savez vojvođanskih Mađara podržati izbor Vlade Republike Srbije.

Takođe želim da istaknem inašu nameru da i dalje aktivno učestvujemo u radu Vlade na nivou državnih sekretara i da dajemo svoj doprinos u različitim oblastima društvenog života.

Svedoci smo svi da se poslednjih nekoliko meseci mnogo manipulisalo emocijama ljudi. Mora se prestati sa konstantnim i namernim podgrevanjem negativnih emocija zarad postizanja političkih ciljeva i moramo se vratiti institucijama.

Moramo da radimo. Ovo je svakako jedan od načina da doprinesemo tome, da razgovaramo, razmenjujemo ideje. Kritika, naročito konstruktivna je uvek dobrodošla. Ona pokreće promene i inspiriše rast i razvoj, ali treba razlikovati kritiku od anarhije, jer dok kritika ima cilj i smer, anarhija nas vodi u haos i potpuno je neprimerena kao vid političke borbe. Iz tog razloga moram da iskažem zadovoljstvo atmosferom u sali juče i danas jer smo se značajno popravili. Ušli smo u drugi kvartal ove godine i zaista nema vremena za gubljenje.

Velika većina građana, nezavisno od njihove političke opredeljenosti, želi normalan život u svim sferama društva. Ljudi žele rad i razvoj, a pre svega mir i stabilnost.

Savez vojvođanskih Mađara, na čelu sa našim predsednikom dr Balintom Pastorom, je politička organizacija koja uvažava emocije, ali odluke donosi na osnovu logičkog promišljanja, činjenica i rezultata.

U ovom slučaju, na osnovu analize urađenog i sprovedenog, a prethodno dogovorenog programa rada koji je obuhvaćen našim sporazumom o saradnji, sve u najboljem interesu kako pripadnika naše zajednice, tako i svih građana Republike Srbije. Smatramo da je dosadašnja saradnja bila veoma korektna i konstruktivna. Mnogo smo postigli u prethodnom periodu. U brojnim oblastima života ostvaren je značajan napredak koji se pozitivno odražava na kvalitet života ljudi. Ogleda se to u infrastrukturi, ekonomskim pokazateljima, platama i penzijama.

Savez vojvođanskih Mađara zalaže se da nova Vlada omogući ravnomeran razvoj Republike Srbije kao i do sada. Naravno, nama je najbitnija Vojvodina sa svojim gradovima i selima. Mi kao spona između Republike Srbije i Mađarske, uz podršku koju smo imali u prethodnom periodu kako u Republici Srbiji, tako i od Vlade Mađarske, dali smo svoj veliki doprinos pored tradicionalnih oblasti kojima se po prirodi stvari bavimo, a to su obrazovanje, kultura, službena upotreba jezika i pisma, podrška našim crkvama i verskim zajednicama i u drugim oblastima koje nisu tipične za jednu manjinsku stranku, a to su bezbednost građana, razvoj infrastrukture, preduzetništvo, poljoprivrede, turizma i sveukupne ekonomije naše zemlje. Zalažemo se za dalju realizaciju dogovorenog iz koalicionog sporazuma, kao i svih ostalih projekata i aktivnosti koje služe na dobrobit građana Vojvodine i Republike Srbije.

Naveo bih samo neke. Važni su nam lokalni infrastrukturni projekti u sredinama gde žive pripadnici naše zajednice, izgradnja i rekonstrukcija državnih i lokalnih puteva, ulica i pruga, prečistači otpadnih voda, kanalizaciona mreža, razvoj turističkih potencijala Vojvodina.

Isto tako, kao što je već spomenuo naš predsednik dr Balint Pastor u svom izlaganju, važno nam je da se otvori dijalog i donese zakon o finansiranju Vojvodine, da se reši status penzijsko-invalidskog osiguranja poljoprivrednih proizvođača na način da se doprinosi plaćaju srazmerno prihodu, odnosno ekonomskoj snazi gazdinstva.

Za rad i razvoj naše domovine imaćete našu punu podršku, konkretan program koji je po svojoj prirodi strateški dokument koji obuhvata gotovo sve važne društvene oblasti i koji je izrađen uz konsultacije sa ljudima na terenu, koji odgovara njihovim realnim potrebama i životnim okolnostima, a potom pronalaženje partnera za realizaciju i sama realizacija našeg programa suština je našeg delovanja, a ne performansi i zanimljivi nastupi na društvenim mrežama.

Imamo tu privilegiju da imamo snažnu podršku mađarske Vlade i gospodina Viktora Orbana zahvaljujući mudrosti i viziji našeg pokojnog predsednika gospodina Ištvana Pastora, SVM-a i naravno rukovodstva naših država Republike Srbije i Mađarske. Uspeli smo da prekoračimo svoju senku, postignemo pomirenje i izgradimo stratešku saradnju koja je na istorijskom maksimumu.

Dajemo time pozitivan primer i svojoj deci i drugim narodima. Mađarska nam je uvek pouzdan oslonac u međunarodnim organizacijama. Tu je i vojna saradnja, saradnja u oblasti energetika. Srbija je u proteklom periodu skladištila gas u Mađarskoj i omogućavala neometani tranzit gasa preko svoje teritorije u Mađarsku. Gradi se zajednički naftovod koji će obezbediti mnogo veću energetsku bezbednost obe zemlje, kao i tri dalekovoda koji će nesumnjivo ojačati kapacitete i povezanost.

Mora se napomenuti da je Mađarska danas četvrti ili peti partner u oblasti trgovinske razmene, a pre deset godina nije bila ni među prvih 15.

Želim da istaknem da mi u SVM ne sedimo skrštenih ruku. Kao rezultat nastavka našeg programa za ekonomski razvoj mađarske zajednice u Republici Srbiji prošle godine su dodeljena sredstva za 1.811 novih korisnika. Od ove godine intenzivno radimo na izradi nove strategije za ekonomski razvoj. trudimo se da pomognemo i mladima i porodicama kroz stipendiranje učenika i studenata, izgradnju i funkcionisanje domova učenika, studentskog doma „Evropa“, sportskih akademija.

Mislim da je iz navedenog jasno da smo se kao stranka organizovali pre svega oko konkretnih zadataka i ciljeva, a ne oko funkcija, sve u interesu svoje zajednice i građana naše države, da nama u SVM normalnost, pristojnost, rad i prosperitet nemaju alternativu.

Trenutak je da svi pokažemo zrelost i snagu. Siguran sam da predložena Vlada poseduje ove kvalitete. Ekspoze mandatara profesora Macuta je sveobuhvatan, sturkturiran na način da se dotaknuo svih važnih oblasti života, ponudio rešenja za konkretne životne situacije. Sam profesor Macut, pored biografije koja je impresivna, ostavlja utisak smirenog intelektualca bez sujete, spremnog na požrtvovan rad i dijalog koji nam je svima potreban. Svet se stalno menja i postavlja pred nas svoje izazove koji su brojni. Smatram da je predložena Vlada sposobna i spremna da odgovori tim izazovima, kako na unutrašnjem, tako i na spoljno-političkom planu. Predloženi članovi Vlade poseduju stručnost, iskustvo i rekao bio odlučnost potrebnu za donošenje odgovornih i efikasnih odluka.

Želim vam puno uspeha u radu i poručujem da ćete u SVM, na čelu sa našim predsednikom dr Balintom Pastorom, imati pouzdanog i konstruktivnog partnera. Hvala vam.
Poštovana predsednice Narodne skupštine, poštovani potpredsednici, dame i gospodo narodni poslanici, poštovani članovi Vlade Republike Srbije, na samom početku želim da istaknem da mi iz SVM smatramo da je održavanje ove sednice od izuzetnog značaja za naše društvo. Mislim da nam je svima jasno da je neophodno, u najboljem interesu građana Republike Srbije da pristupimo rešavanju nastale situacije u društvu i upravo to i činimo na ovoj sednici.

Rešavamo jedan od bitnijih studentskih zahteva koji se tiče većeg izdvajanja države za visoko obrazovanje. Sredstva će biti usmerena na smanjenje školarina, država preuzima 50% za materijalne troškove fakulteta i na studentski standard uopšte. Izmene i dopune Zakona o visokom obrazovanju doprineće unapređivanju i dostupnosti visokog obrazovanja umanjivanjem troškova školarine koji plaćaju studenti za 50%, takođe unaprediće se kvalitet visokog obrazovanja kroz veća izdvajanja iz budžeta za rashode za zaposlene i materijalne troškove visokoškolskih ustanova.

Prvi put se uvodi obaveza osnivača da obezbedi sredstva i za troškove akreditacije studentskih programa. Unapređuje se relevantnost visokog obrazovanja kroz uvođenje programa postdoktorskog usavršavanja koje mogu da organizuju univerziteti. Uvode se i mikrokredencijali, mali programi studija, sa jasno definisanom strukturom i svrhom, radi stručnog osposobljavanja lica, u skladu sa potrebama tržišta rada.

Predloženim izmenama Zakona doprinosi se i većoj autonomiji visokoškolskih ustanova, kroz promenu sastava organa upravljanja univerziteta, fakulteta i akademija strukovnih studija, zato što se učešće predstavnika osnivača u organima upravljanja smanjuje sa 30 na 25% u korist predstavnika zaposlenih na visokoškolskim ustanovama, pa je zastupljenost zaposlenih sada 60%, umesto dosadašnjih 55%.

Sve su to mere koje se preduzimaju sa ciljem ispunjenja studentskih zahteva i unapređenja položaja studenata.

Kao što se i ovom sednicom studentski zahtevi polako, ali sigurno pretvaraju u konkretna rešenja i zakone, tako je i vreme da uzavrele emocije pređu u racio, u logiku i činjenice šta je po naše društvo dobro i korisno, a šta nije. Govoriću kasnije o primeru koji nam je svima poznat i koji je uspeo da mnogo nagomilanih emocija pretvori u nešto dobro i konstruktivno.

Mladi često idealizuju svet i to je razumljivo i normalno i oni, za razliku od nekih, imaju puno pravo na to. Sa tim u vezi moramo imati u vidu da sve što upoređujemo sa idealnim mora biti lošije, bez obzira na to što je to nešto mnogo bolje od onoga što je bilo pre pet, 10, 15 godina. Evidentne i očigledne rezultate ne treba uzimati zdravo za gotovo, a budimo iskreni i realni, mnogo je rezultata, mnogo je oblasti u kojima je bez ikakve sumnje ostvaren značajan napredak.

Jedan za nas od najvažnijih rezultata i kao sjajan primer onoga o čemu sam već govorio prelaska emocija u racio svakako je istorijsko pomirenje naših naroda. To je često spominjana tema, ali isto tako i sjajan primer kako se promenom stava i pristupa može napraviti iskorak u najpozitivnijem smislu.

Pored primera koji dajemo svojoj deci, postavljenih u temelju istinskog prijateljstva, uz stratešku saradnju dve države i dva naroda, koja iz godine u godinu donosi svoje rezultate, međunacionalnih incidenata skoro da i nema, a nažalost bilo ih je. Saradnja u oblasti bezbednosti i energetike, ekonomska saradnja, uzajamna podrška u međunarodnim organizacijama, sve su to benefiti u kojima svi mi uživamo.

Još jedna jako važna stvar. Moramo imati u vidu da su građani Republike Srbije koji čekaju rešenje situacije u kojoj se nalazimo u većini, zato što je najvećem broju građana ipak stalo do napretka, razvoja, a pre svega mira i stabilnosti. Ljudi žele da se vrate normalnom životu, svojim svakodnevnim aktivnostima i takvi ljudi su u većini, ma šta ko mislio. Iz tog razloga, mi ćemo podržati predloge zakona koji su na današnjem dnevnom redu.

Savez vojvođanskih Mađara je, na čelu sa našim predsednikom dr Balintom Pastorom, politička organizacija koja uvažava emocije, ali odluke donosi isključivo na osnovu logičkog promišljanja, činjenica i pozitivnih rezultata na osnovu sprovođenja dogovorenog.

Pored izmena i dopuna Zakona o visokom obrazovanju koji je pre svega važan zbog ispunjavanja jednog od četiri studentska zahteva i podizanja studentskog standarda na dnevnom redu imamo i Zakon o utvrđivanju garantne šeme i subvencionisanju dela kamata kao mera podrške mladima u kupovini prve stambene nepokretnosti.

Ovim zakonom omogućava se … (Isključen mikrofon.)
Hvala.

Poštovana predsednice Narodne skupštine, poštovani potpredsednici, dame i gospodo narodni poslanici, uvažena ministarka, danas razgovaramo o jednoj od najvažnijih i najaktuelnijih temi, o eksploataciji ruda litijuma i bora.

Ovo je tema koja nesumnjivo deli naše društvo, a to nije prvi put u istoriji Srbije. Možemo se setiti podela od građenja prvih pruga, preko elektrifikacije Beograda, pa sve do problema oko hrasta prilikom građenja autoputa Miloš Veliki.

U isto vreme, ovo je veliki izazov, ali i veliki potencijal za našu budućnost. Ovu temu posmatram kroz tri dimenzije, a to su: strateška, ekonomska i ekološko-zdravstvena dimenzija. Sva tri aspekta ovog pitanja možemo posmatrati isključivo zajedno.

U svetu koji se sve više okreće obnovljivim izvorima energije litijum postaje ključni resurs. Koristi se u proizvodnji baterija za električne automobile i uređaje, čime postaje osnova za održivu energetsku budućnost.

Naša zemlja ima bogate resurse litijuma. Dolina Jadra predstavlja jedno od značajnijih nalazišta u Evropi.

Ovaj element može postati motor našeg razvoja omogućavajući nam da postanemo jedan od ključnih igrača na evropskom, pa i na globalnom tržištu, pogotovo ako uzmemo u obzir tendenciju u pogledu zelenih agendi svuda u svetu, pa i kod nas.

Evropska Unija takođe ima svoj evropski zeleni dogovor. Ova zvanična Strategija pokušava da odgovori na pitanje kako razvijati privredu EU bez ubrzavanja klimatskih promena. Cilj je nulta emisija gasova sa efektom staklene bašte do 2050. godine.

Evropska komisija obećava i da će održivost biti uzimana u obzir prilikom donošenja svih budućih javnih politika, a to će svakako u bliskoj budućnosti dovesti do prelaska sa vozila sa unutrašnjim sagorevanjem na električna vozila.

U smislu klimatskih promena dva su broja koja treba imati u vidu. Prvi je 51 milijarda, drugi je nula. Dakle, 51 milijarda je broj tona gasova sa efektom staklene bašte koje čovečanstvo svake godine obično emituje u atmosferu, nekad više, nekad manje, u zavisnosti od godine, ali tendencija je uzlazna. Tu smo danas, nuli treba da težimo. Deluje teško ostvarivo i jeste teško ostvarivo.

Činjenica je da rudarenje tzv. kritičkih minerala pre 10 ili 15 godina i danas nije isto. Uzimajući i taj faktor u obzir postaje očigledno da bi ovaj projekta mogao učiniti Srbiju nezamenljivim akterom, a kada je neko nezamenljiv njegovi interesi postaju nezaobilazni i njegovi se argumenti moraju saslušati.

Ova pozicija osigurava da se glas Srbije čuje i uvažava na najvišim nivoima. Uveren sam da bi to značajno promenilo poziciju države u regionalni i međunarodnim odnosima, a to je poželjan strateški cilj svake zemlje. I to je ta strateška dimenzija o kojoj vam govorim.

Što se ekonomske dimenzije tiče, niko ne može da ospori da ovo može biti ključni ekonomski potencijal za našu zemlju, a to podrazumeva veće plate, veće penzije, bolju infrastrukturu za našu zemlju.

Pitanje ove rasprave bi moglo da bude i da li Srbija želi ili ne želi da izvozi sirovi litijum. Mislim da je pitanje izvoza davno rešeno i da smo se opredelili za izvoz gotovih proizvoda, što možemo čuti i u izjavama predsednika Republike Srbije i članova Vlade i njihov stav po tom pitanju je jasan. To bi omogućilo našoj zemlji da ostvari dodatnu vrednost, da razvijemo celokupan lanac vrednosti. Na takav način bismo obezbedili važnu ulogu i na tržištu krajnjeg proizvoda.

Pored otvaranja novih fabrika, novih radnih mesta, to bi sigurno dovelo i do povećanja trenutnih plata i penzija. Što se države tiče, rast BDP-a za 10 do 12 milijardi evra.

Hteo bih pomenuti da je naša matica Mađarska takođe na vreme prepoznala promene koje donosi zelena tranzicija kao strateški i ekonomski potencijal koji ona nosi sa sobom. Postigla je značajan napredak u proizvodnji električnih automobila i pratećih komponenti poput baterija i akumulatora.

Jedan od značajnijih koraka u tom pravcu je otvaranje kineske fabrike automobila BYD u Segedinu, koja je jedna od najvećih i najuspešnijih kompanija u toj oblasti na svetu. Ova investicija može dodatno osnažiti ekonomsku saradnju između Srbije i Mađarske.

Premijer Mađarske Viktor Orban više puta je istakao da ovaj region treba da postane tačka povezanosti. Spoj inovativnih azijskih tehnologija i evropske radne etike i znanja može stvoriti sinergiju koja će doneti značajan razvoj. Ovo je posebno važno u svetlu aktuelnih događaja, kada primećujemo ponovnu političku i ekonomsku polarizaciju u svetu, nalik onoj u vreme Hladnog rata. Obnovljeni politički i ekonomski blokovski sistem zahteva od nas da naša država očuva svoj politički i ekonomski suverenitet i istovremeno, sarađujući sa svima i prateći svoje interese, a evo i zašto. Parafraziraću premijera Orbana – geografski, pa i geostrateški položaj celog ovog regiona je takav da ukoliko postanemo ponovo podeljeni između zapadnog i istočnog bloka, uvek ćemo biti na periferiji jedne ili druge strane, dok smo u svetu povezanosti i slobodne ekonomske saradnje, žargonski rečeno, srce sveta. Mi smo slobodarski narodi koji nikome ne žele da budu periferija.

Upravo u tome, a naročito na planu sve dubljeg i plodonosnijeg povezivanja naših slobodarskih naroda, srpskog i mađarskog, ogroman doprinos daje i naša stranka, istorijsko poverenje i sve ono pozitivno i konstruktivno što je usledilo nakon toga, jačanje političke i ekonomske saradnje, veliki i brojni zajednički projekti, međusobni odnosi na istorijskom maksimumu ostaje jedan od najvažnijih rezultata politike Ištvana Pastora i jedan od najvažnijih prioriteta SVM-a pod hrabrim rukovodstvom našeg predsednika dr Balinta Pastora.

Naravno, uz sve navedene koristi, ne smemo zanemariti zabrinutost koja se javlja u vezi sa zdravljem i zaštitom životne sredine, što je treći neodvojivi ugao gledanja na ovu temu. Zbog toga je od suštinske važnosti da svi aspekti projekta budu podložni rigoroznim istraživanjima. Svaka faza eksploatacije mora biti pažljivo analizirana od strane stručnjaka. Ekolozi, zdravstveni radnici, eksperti rudarske, geološke, mašinske i tehnološke struke, svi oni moraju zajednički da rade, kako bi se osigurala bezbednost i zdravlje lokalnog stanovništva, kao i očuvanje životne sredine u tom području.

Transparentnost i dostupnost informacija u ovim procesima ključna je za izgradnju poverenja među građanima. Od suštinskog je značaja da se uspostavi dijalog između svih zainteresovanih strana. Građani treba da imaju priliku da iznesu svoje brige, sugestije i očekivanja. Videli smo da se takvi susreti i održavaju, da će se održavati i dalje i da će to doprineti smanjenju tenzije i stvaranju međusobnog razumevanja.

Mediji, takođe, imaju ključnu ulogu u informisanju javnosti i pozivam ih da se uzdrže od senzacija. Od suštinske je važnosti da prenose tačne i prave informacije.

Politizacija ovog pitanja, koja se isključivo zasniva na ekološkoj dimenziji, a zanemaruje stratešku i ekonomsku, nije ništa drugo do manipulacija ljudskim emocijama. Nažalost, ona služi da podeli javnost, ona služi da umesto predloga i rešenja, nudi demagogiju i poluinformaciju, ona služi da popuni prazninu u programima pojedinih političkih partija. Ovakav pristup samo stvara dodatne tenzije i otežava pronalaženje rešenja, koja bi mahom trebala biti pitanja za struku.

Kada struka kaže konačnu reč i ukoliko potvrdi da je projekat ekološki bezbedan, tada ova najvažnija dimenzija, uz već pomenute stratešku i ekonomsku, čini ovaj projekat jednim od važnijih pitanja u modernoj istoriji Srbije. Jedno je sigurno, nema razvojnog projekta koji ima veću razvojnu vrednost od zdravlja ljudi. Zdravlje nije samo individualni interes, već kolektivna odgovornost i najvažniji aspekt prilikom odlučivanja po svim, pa i po ovom pitanju. Hvala na pažnji.
Hvala.

Poštovana predsednice Narodne skupštine, želeo bih…

(Dragana Rakić: Dozvolite mi repliku. Zašto se bojite da čujete?)
Predsednice Narodne skupštine, u ovom domu se ponekad zaista stiče utisak da gospoda iz opozicije mute vodu, samo da se ne bi videlo koliko je plitka.

Ja zaista smatram da smo mi u proteklih 30 godina, koliko postoji Savez vojvođanskih Mađara, prešli jedan daleki put i zaista smo ponosni na današnju situaciju da mi nismo stranka koja isključivo može da se bavi pravima pripadnika nacionalnih manjina, mi smo jedna ozbiljna regionalna, državotvorna stranka i kada vi budete učinili jedan posto onoga što je Savez vojvođanskih Mađara učinio za ovu zemlju, onda se možete javiti.

Takođe, smatram potpuno neprimerenim ovakav jedan istup i zaista bih molio da ukoliko niste pažljivo slušali izlaganje predsednika naše poslaničke grupe, da se sledeći put više fokusirate. Ono što je predsednik naše poslaničke grupe želeo da istakne jeste da smo mi veoma ponosni na našu zemlju što smo, kao i u Mađarskoj, dostigli takav nivo razvoja da pored toga što se bavimo pravima građana u Republici Srbiji, sada Republika Srbija ima snage i ugleda da se bavi i Srbima van Republike Srbije. Prema tome, molio bih vas da sledeći put pažljivije slušate. Hvala vam.
Hvala, predsednice.

Hteo bih da ukažem da zaista smatram da je na današnjem zasedanju zaista bilo dovoljno zloupotrebe mađarske nacionalne zajednice. Smatram da nas ovakva retorika vraća zaista nepotrebno u vreme nekih konfliktnih situacija. Mi smo svoje odnose raščistili, mi smo odlučili da ne želimo da gledamo u prošlost, odlučili smo da želimo da gledamo u uspešnu zajedničku budućnost. Mi zaista se radujemo da danas više novine nisu pune nekakvih konfliktnih situacija, već da mi danas možemo da razmišljamo zajedno sa Mađarskom, zajedno Srbi i Mađari o zajedničkim uspešnim projektima i zaista bih vas molio da više ne zloupotrebljavate mađarsku zajednicu. Mi smo mnogo veće patriote od vas, mi smo pošteni, mi radimo i gradimo ovu zemlju, a vi ako imate nekakve destruktivne porive, molimo vas da ih zadržite za sebe. Hvala.
Hvala.

Poštovana predsedavajuća, ja vam se zahvaljujem na izvinjenju.

Hteo bih zaista da ukažem, kao što je opšte poznato svaka frustracija i destrukcija svoj uzrok ima u nemoći i ja sam potpuno svestan da vi osećate jednu vrstu nemoći da se ponovo dočepate vlasti. Ja sam vas zaista samo lepo zamolio da u tim svojim nastojanjima ne pravite štetu. Znači, mi smo svoje odnose izgladili. Mi smo svoje odnose u mnogome unapredili i mi smo u redu. Smatram da takva vrsta vraćanja u prošlost ne može nikome da koristi. Samo bih hteo da pojasnim svoj stav. Hvala.
Hvala.

Poštovana predsednice Narodne skupštine, poštovani potpredsednici, dame i gospodo narodni poslanici, poštovani kandidati za predsednika i članove Vlade Republike Srbije, u duhu strateškog partnerstva poslanička grupa SVM podržaće svojim glasovima izbor kandidata za predsednika i članove Vlade Republike Srbije. Poruka građana Republike Srbije poslata 17. decembra 2023. godine dobija svoje obrise i u predloženom sastavu buduće Vlade. Visok nivo legitimiteta, upečatljiva podrška koju su dobili lista Aleksandar Vučić – Srbija ne sme da stane, zajedno sa našim listama, listama koalicionih partnera, obeležilo je decembarske izbore. Na svima nama, a svakako na Vladi Republike Srbije, je da u narednom periodu opravda ukazano poverenje.

Moram da kažem da je predlog Vlade dobar i dostojan izazova koji su pred nama i u nekoliko predstojećih rečenica ću da kažem i zašto tako mislim.

Kliše je reći, ali zaista je tako, mi pre svega ovde imamo politiku i pristup političke stabilnosti i kontinuiteta koji je važan, jer on podrazumeva eksploataciju nagomilanog iskustva, znanja i veština. Građani su se nedvosmisleno u decembru izjasnili za političku stabilnosti i kontinuitet.

Predlog Vlade me je obradovao i zbog ličnog utiska. Kao Novosađaninu izuzetno mi je drago da će naš sugrađanin gospodin Miloš Vučević biti na čelu nove Vlade Republike Srbije i moram da kažem da smo mi Novosađani veoma ponosni na njega.

Gospodin Vučević je jedini u istoriji grada Novog Sada tri puta uzastopno biran za gradonačelnika i mislim da to dovoljno govori šta mi Novosađani mislimo o njemu i nije slučajno tako bilo. Taj period, odnosno tu deceniju u životu našeg Novog Sada, obeležio je veoma dinamičan razvoj, obeležile su i dve titule koje su rezultat promocije evropskih vrednosti života u Novom Sadu - omladinska prestonica Evrope i evropska prestonica kulture. To je period u kom su otvorene brojne fabrike, izgrađena je kovid bolnica, novi železničko-drumski most, zgrada muzičke i baletske škole, naučno-tehnološki park, zatim 11,5 hiljada novih radnih mesta, više od 100 kilometara biciklističkih staza, besplatni vrtići, udžbenici za prvake, započeta gradnja četvrtog mosta i da ne nabrajam dalje.

Budući da sam član Gradskog odbora SVM u Novom Sadu, želeo bih da se osvrnem na neke značajnije projekte koje smo ostvarili i u kojima nam je gospodin Vučević bio partner i podrška. Pre svega posle više decenija postojanja uvrstili smo mađarski Kulturni centar Petefi Šandor u mrežu ustanova grada Novog Sada. Takođe sam objekat u kom se nalazi sedište ove, za nas veoma značajne, institucije renoviran je. Ukupno je uloženo 150 miliona dinara. Povratili smo stari sjaj zgrade našeg Petifija i to je sada jedan reprezentativan objekat koji u pravom smislu reči centar kulturnog života Mađara u Novom Sadu.

Rekonstruisana je zgrada novosadskog pozorišta, obnovljeni su verski objekti na teritoriji grada, izgrađena je kapela na Reformatskom groblju u Rumenki, postavljene su ili zamenjene višejezičke table sa nazivima naseljenih mesta, ulica i institucija.

S tim u vezi želeo bih da se zahvalim gospodinu Vučeviću što nam je bio i ostao pouzdan partner u zajedničkim nastojanjima da Novi Sad, Vojvodina i Srbija budu bolje mesto za život naših sugrađana.

Ova gradacija otud što je gospodin Vučević, nakon što je kao možda i najbolji gradonačelnik kog je Novi Sad imao, svoju karijeru 2022. godine nastavio u Republičkoj vladi na mestu ministra odbrane i sada budućeg predsednika Republičke vlade. Kao ministar odbrane, za svega 18 meseci uspeo je da pruži nemerljiv doprinos jačanju odbrambenih kapaciteta Vojske Srbije, rast naše namenske industrije, unapređenju kvaliteta života pripadnika Vojske Srbije.

Moram da priznam da sam i lično imao prilike da sarađujem sa ljudima iz najbližeg okruženja budućeg premijera Vučevića i da i njihovi kvaliteti i stručnost svedoče kako je gospodin Vučević spreman da se okruži umnim i sposobnim ljudima, što meni mnogo govori o njegovoj političkoj širini i mudrosti. Kao neko ko je imao čast i privilegiju da šest godina bude blizak saradnik našeg pokojnog predsednika gospodina Ištvana Pastora, a sada imam čast i zadovoljstvo da budem saradnik našeg predsednika dr Balinta Pastora, naučio sam jako dobro da politika nije takmičenje u besedništvu, nije samo držanje govora koji lepo zvuče. Ona je mnogo više od toga. Ona je mera našeg poštenja i savesti, naše sposobnosti i odgovornosti da rešavamo konkretne životne probleme ljudi koji nam ukazuju svoje poverenje.

Očuvanje suvereniteta Republike Srbije, očuvanje našeg sopstvenog identiteta, naših kulturnih vrednosti, podizanje životnog standarda i kvaliteta života svih građana, infrastrukturni projekti, uspon i razvoj naše domovine. To je ono što je posao jednog političara. To su vrednosti kojima se rukovodimo mi u SVM i to su vrednosti koje poseduje gospodin Vučević i predlažem tim ljudi koji će činiti buduću Vladu.

Mislim da je i sam ekspoze takav. Sveobuhvatan je, strukturiran na način da se dotaknuo svih važnih oblasti života. Ponudio je rešenja za konkretne životne situacije. Budući da se svet stalno menja, program nove Vlade je upravo ono što treba da bude – strateški dokument, plan rada za naredne četiri godine.

Rekao bih nešto još važnije, a to je da je su buduću Vladu predložen fleksibilan i stručan tim. Mislim da je dobro što ćemo u Vladi imati dobro poznata lica, ljude sa bogatim iskustvom i znanjem, a koji će ulivati sigurnost i samopouzdanje, ali i neke nove članove koji će pak svojom energijom i veštinama koje su sticali u nekim drugim institucijama dati zamajac i svoj doprinos budućem uspešnom radu.

Predloženi kandidati odražavaju poštovanje volje građana, kao nosilaca suvereniteta. Ona je rodno inkluzivna i izbalansirana. Inkluzivna je i u pogledu manjinskih nacionalnih zajednica. Odražava zajedništvo građana Republike Srbije. Mislim da je i tu SNS, kao stožer buduće Vlade, položila ispit zrelosti. Naime, snaga i veličina jedne većinske stranke, između ostalog, ogleda se i u njenom odnosu prema manjinskim zajednicama koje žive na njenoj teritoriji. Upravo inkluzivnost u Vladi dokazuje tu zrelost i snagu. Mislim da će predložena Vlada biti efikasna i po meri građana, bliska ljudima koji su je svojim glasovima podržali.

Upravo u tom poslu, koji neće biti lak, želimo i mi Mađari u Srbiji i SVM da damo svoj doprinos. Savez vojvođanskih Mađara je politička organizacija koja u junu puni 30. rođendan. Punih 30 godina borimo se za našu zajednicu i za sve ljude koji nam ukazuju poverenje. Govorio sam već o kontinuitetu i iskustvu i znanju, o konceptu savesti i poštenja, normalnosti. Upravo su to kvaliteti koji već tri decenije krase našu organizaciju, a ujedno i našu zajednicu Mađara u Republici Srbiji.

Smatramo da smo u protekle tri decenije zaista mnogo učinili za svoju zajednicu, za Vojvodinu, za opštine i gradove u kojima živimo i za domovinu Republiku Srbiju. Svoju zemlju volimo i želimo da i dalje dajemo svoj doprinos njenom usponu i daljem razvoju, da se borimo za svoju mađarsku zajednicu, jer tako nas je učio naš pokojni predsednik gospodin Ištvan Pastor i upravo tako nameravamo i u budućnosti da radimo, a pod rukovodstvom našeg predsednika dr Balinta Pastora.

Na kraju, čestitam novoj Vladi, želim vam puno uspeha u radu i poručujem da možete da računate na SVM. Hvala na pažnji.