Prikaz govora poslanika

Prikaz govora poslanice <a href="https://otvoreniparlament.rs/poslanik/9863">Ana Jakovljević</a>

Ana Jakovljević

Narodni pokret Srbije

Govori

Uvaženi građani Srbije, Narodni pokret Srbije je podneo amandman na član 7. Zakona, sa idejom da se ustanovi obaveza javnim servisima da procenat ukupnog programskog sadržaja posveti sadržajima na jezicima nacionalnih manjina i prilagođenim osobama sa invaliditetom. Kolege su govorile već o nacionalnim manjinama, pa ću se ja fokusirati samo na osobe sa invaliditetom.

Kada pogledamo podatke iz poslednjeg popisa iz 2022. godine, zvanično se govori o broju od 356.404 osoba sa invaliditetom, a svi koji svakodnevno rade sa ovim osobama znaju da taj broj ne odražava realnost zapravo koliko takvih ljudi, građana imamo u Srbiji. I reći ću vam da je u prethodnom popisu utvrđeno da broj osoba sa invaliditetom iznosi 570.000.

Šta se desilo sa 200.000 ljudi koji su nestali zapravo iz popisa? Sada se postavlja pitanje da to možda nije zbog vaše socijalne politike. Podaci Svetske zdravstvene organizacije kažu da od ukupne populacije u svetu 16% čine ljudi osobe sa invaliditetom.

Srbija je potpisnica Konvencije Ujedinjenih nacija o pravima osoba sa invaliditetom i drugih međunarodnih dokumenata, gde se obavezala da će u skladu sa tim dokumentima unaprediti život osoba sa invaliditetom. Naročito je važna direktiva Evropske unije koja se zove Direktiva o audiovizuelnim medijskim uslugama i koja je ključni pravni okvir za pristupačnost medijskih sadržaja osoba sa invaliditetom.

Ono sa čime se mi ovde sada suočavamo je situacija da novi medijski zakon mora da uvede pristupačnost u većem obimu kao obavezu medija, a ne kao privilegiju građana koji imaju invaliditet.

Godine 2021. izrađena je Studija o proceni politika digitalne pristupačnosti u Republici Srbiji i ta studija je rađena u saradnji sa Vladom Republike Srbije i žao mi je što predsednica Skupštine, koja je tada bila premijerka, nije tu, da nam odgovori šta je zapravo urađeno po preporukama koje su na osnovu te studije izrađene i kako zapravo ova vlast planira da unapredi položaj osoba sa invaliditetom. Jer jedno društvo se ogleda kakvo je po tome kako tretira najranjivije grupe u svom stanovništvu. Zahvaljujem.
Zahvaljujem.

Uvaženi građani Srbije, Narodni pokret Srbija je podneo amandman na član zakona 12. koji se odnosi na uspostavljanje državne mreže za merenje kvaliteta vazduha i ono što se primećuje kroz ceo zakon, da u zakonu generalno postoje tri vrste zagađenje vazduha, jedna je tačkasti izvori, to su dimnjaci, linijski su transportni putevi i površinski koji obuhvataju deponiju i odlagalište ruda i flotacijinih jalovišta.

Zakon posmatra samo tačkaste izvore, ponegde spominje linijske, o površinskim izvorima u ovom zakonu nema ni reči. Ove emisije se ne prate zato što Ministarstvo zaštite životne sredine i rudarstva i geoloških istraživanja se prepucavaju čija je to nadležnost, a zapravo su deponije i odlagališta i jalovišta sve značajniji izvor zagađenja.

Takođe smo predložili da se utvrdi lista zona iz širih gradskih područja kako bi se ustanovila obaveza praćenja kvaliteta u zonama koji su pod uticajem emisija sa površinskih izvora prašine. Površinskim izvorima mora da se upravlja, da se ne ispuštaju zagađujuće materije u vazduh preko dozvoljenih količina i ono što je interesantan podatak je da u Srbiji postoji preko 260 napuštenih deponija, o kojima zapravo niko ne brine.

Od moje koleginice Ane Eraković ste čuli o stanju zagađenja u Boru i o zdravstvenom stanju građana koji tamo žive i ono što prosto je toliko jasno da se deponijama i velikim zagađivačima u rudarskim mestima ne upravlja na pravi način.

Jasno je onda kada sve ovo imamo u vidu kako bi se upravljalo i deponijom koju Rio Tinto planira da pravi u dolini Jadra. Za 40 godina je planirano da otpad pređe 100 miliona tona, što znači da smo jedno odlagalište, jedna deponija bila bi kao petnaestospratna zgrada, a prostiraće se na 30 hektara.

Tako da je potpuno jasno da mi nemamo odgovarajuću regulativu koja reguliše i rudarenje i sve aktivnosti koje se tiču zagađenja životne sredine i žao nam je što su amandmani koje smo predložili odbačeni, jer oni suštinski neće promeniti stanje koje je prilično loše, da ne kažemo katastrofalno u Srbiji kada je u pitanju zagađenje vazduha.
Uvaženi građani Srbije, takođe, Narodno pokret Srbije je podneo amandman i na član zakona koji se odnosi na lokalne mreže za merenje kvaliteta vazduha i ono što je važno reći je da postoje dve vrste monitoringa kvaliteta vazduha. Jedan je kroz nacionalnu mrežu, gde se merne stanice postavljaju tamo gde je nacionalni interes, i takođe postoje lokalne stanice koje se postavljaju u mestima od preko 200 hiljada stanovnika i industrijskim zonama kao što su na primer Bor i Zaječar.

Ono što je interesantno reći je da se na kraju godine, kada pričamo o kvalitetu vazduha, zapravo unose samo rezultati Nacionalne mreže za monitoring, ali se ne prate specijalni zagađivači u specijalnim sredinama, kao što su na primer organski zagađivači koji se nalaze u Šapcu i Pančevu, teški metali u Boru i zato je potrebno uključiti i rezultate lokalnih mreža.

Ono što smo takođe predložili je da se precizira član koji se odnosi na merenja posebne namene gde bi moralo usled promena tehnologije da se i tehnološke opreme, korišćenje energenata ili sirovina drugačijeg sastava od standardnog da se svi ti rezultati uvrste u merenja.

Takođe treba objavljivati, ovo treba da rade republički inspektori zajedno sa lokalnim na terenu zato što republički inspektori su nadležni za kontrolu velikih zagađivača, ali nažalost i ovo što smo predložili nije prihvaćeno. Tako da, i dalje stojimo na stanovištu da su kozmetičke samo stvari unešene u ovaj zakon, a da se suštinskim poboljšanjem vazduha odredbe ovog zakona nisu bavile.
Zahvaljujem.

Uvaženi građani, naš amandman se odnosio na član zakona koji se odnosi na merenja posebne namene i već od kolega ste čuli da su to merenja koja se sprovode na određenom prostoru, koja nisu obuhvaćena nacionalnom mrežom, ni lokalnom mrežom, a postoji osnovana sumnja da je došlo do zagađenja vazduha koji utiče na životnu sredinu.

Ono što smo mi predložili je da kada su u pitanju veliki zagađivači, za čiju kontrolu je nadležno ministarstvo, da ono zapravo u ovom slučaju mora da reaguje i donese odluku o merenjima posebne namene, koja će biti finansirana iz budžeta Republike Srbije, jer zapravo lokalni inspektori na lokalnom nivou to ljudi nisu u mogućnosti da urade, zato što ih prevazilazi nadležnost.

Čuli ste i od drugih kolega da su zapravo veliki zagađivači nekako van kontrole i ono što smo mi želeli ovim amandmanom je da unapredimo kontrolu države Srbije u odnosu na te zagađivače.
U ovom domenu smo smatrali, poštovani građani, kada su u pitanju kategorije vazduha, koje se dele na prvu i na drugu kategoriju, da moramo da moramo da unapredimo sistem merenja, da kada se uzimaju podaci i merenja, da kada imamo više mernih zajednica, da se smatra da vazduh nije čist kada imamo, dovoljno je da na jednom mestu, kada se meri zagađenje, bude registrovano povećanje.

Tako da, mislimo da će se tako dobijati tačniji podaci i tačnija slika o tome koliko zagađen vazduh udišemo, a ne da se kroz velike brojeve ili kroz različita mesta taj kvalitet zapravo razvodnjava.
Uvaženi građani, amandman koji smo podneli iz Narodnog pokreta Srbije se odnosi na posebne vrste zagađenja, pa smo tako predvideli da pored zagađenja iz prirodnih izvora i prekoračenja zagađenja zbog posipanja puteva, predlažemo da se dodaju i izvori koji su napušteni i aktivni površinski kopovi, odlagališta rudarskog otpada, rude i flotacijske jalovine, jer smo već nekoliko puta ranije govorili koliki su to zagađivači, a kod nas nisu prosto na pravi način tretirani.

Ono što moram da se osvrnem je na spin malopređašnji koji smo mogli da čujemo da predstavnika vlasti kako je neko ovde protiv kineskih patriotskih investicija. Ono što moram, građani da vam kažem, je da smo mi protiv bezakonja koje tamo vlada, gde se krše prava radnika, gde se meštanima protiv njihove volje otima dedovina, kao što je na primer u selu Šarbanovac i Zlot.

Mislim da je prilično jadno i bedno da se ovde kada pričamo o kvalitetu života građana govori o parama. Jer, sve i da dobijaju neke novce, koliko će da troše te novce ako umiru od najtežih bolesti, o čemu preliminarna studija Batutova iz 2018. godine govori, tako da je to čak i za vas ispod svakog nivoa.

Pošto ovde imamo profesionalne patriote koje mnogo vole ovu zemlju, ono što je moj predlog i predlog mojih kolega je da se svi lepo preselite u Bor i Majdanpek, ima tamo ispražnjenih kuća iz kojih su proterani meštani, pa se tamo uselite i uživajte u blagodetima patriotizma u koji se ovde tako lepo busate u grudi.
Poštovani građani Srbije, ostajući dosledni onome što smo do sada govorili da insistiramo da se u merenja uključuju i površinski i linijski izvori zagađenja, na član 25. koji govori o instrumentima politike planiranja zaštite vazduha, u delu koji govori o planovima zagađivača za smanjenje emisija, govori se samo o tačkastim izvorima, a mi predlažemo da se dodaju i linijski, koji su transportni putevi i površinski i koji uključuju deponije, odlagalište ruda, flotacijska jalovišta, jer su to značajni izvori zagađenja. Da podsetimo, imamo do sada preko 260 napuštenih deponija o kojima niko ne vodi računa, plus aktivnih deponija.

Zato smatramo da je izuzetno važno da se ovo uredi i sve što smo predlagali izmene u ovom kontekstu, i kroz amandmane ćemo se javljati i isticati gde smo zapravo to želeli da se unese kroz ceo zakon. Hvala najlepše.
Poštovani građani Srbije, Narodni pokret Srbije podneo je amandman na član 28. zakona, tako što dodajemo novi 28, koji glasi – Vlada Republike Srbije formira monitoring tim za praćenje realizacije Programa zaštite vazduha i Akcionog plana.

Znači, zakonom se nalaže Vladi da na predlog Ministarstva donosi Program zaštite vazduha, kao i Akcioni plan. Međutim, znamo kako to funkcioniše ovde - papir svašta trpi, ali se u praksi ništa ne primenjuje. Zato je naš predlog da se formira monitoring tim za praćenje realizacije Programa i Akcionog plana sa zadatkom da prati realizaciju planova, predlaže mere za njihovo efikasno sprovođenje i o tome podnosi izveštaj Narodnoj skupštini, a sve u cilju unapređenja postupka za praćenje predloženih planova za zaštitu vazduha. Hvala.
Poštovana potpredsednice, koja menjate predsednicu Skupštine u predsedavanju Skupštinom ja bih vas samo zamolila i podsetila da pročitate član 100. koji predsedniku Narodne skupštine ne dozvoljava diskusiju, da učestvuje u pretresu, ako vodi sednicu. Tako da bih vas zamolila da to isto učinite, jer se shodno to primenjuje i na vas kada rukovodite sednicom, pa ukoliko imate nešto da nam kažete siđite u plenum, a prepustite nekom drugom da predsedava sednicom. Zahvaljujem.
Poštovani građani, naš amandman se odnosi na izradu plana zagađivača za smanjenje emisija iz stacionarnih tačkastih izvora zagađenja i ostajemo dosledni onome što smo govorili, da insistiramo da se pored stacionarnih tačkastih izvora zagađenja uključuju i linijski i površinski izvori zagađenja, u slučaju kada je utvrđena druga kategorija zagađenja vazduha, što znači u prevodu zagađen vazduh.

Takođe smo predložili da ovi planovi operatera moraju da budu dostupni javnosti i zainteresovanim organizacijama, kao što su organizacije koje se bave zaštitom životne sredine, koje zastupaju interese osetljivih grupa, zdravstvenim organizacijama i udruženjima privrednika putem objavljivanja na zvaničnoj internet stranici.

Ono što smo takođe predložili, da se ovi planovi objavljuju u roku od 30 dana od dana njihovog usvajanja, a najkasnije 60 dana od početka godine.

Moram samo da se osvrnem na ono što je pominjano ovde za Izveštaj iz 2018. godine, Batutov i naglasili smo da je to preliminarna studija. Sada prosto ne mogu a da se ne zapitam da neko dovodi u pitanje ovu studiju zato što ako čuveni semafor kojim se vlast hvali u Boru, samo bi trebalo da odu i stanu ispod tog semafora i da vide da zapravo teški metali, arsen, kadmijum, čestice prašine su po izveštajima Agencije za zaštitu životne sredine višestruko iznad dozvoljenih. I onda me zanima kako i sa kojim prosto rezonima dovodite u pitanje preliminarnu studiju Batuta, ako je očigledno da je vazduh tamo i te kako zagađen?

Ovde čujemo čitanje štelovanih izveštaja o tome kako "Zi Đin" savršeno i sve po pravilima službe radi, a ono što bih ja savetovala je da odete da razgovarate sa radnicima koji tamo rade, pa da čujete kakvi su uslovi rada i zaposlenja, šta zapravo u "Zi Đinu" doživljavaju.

Takođe, isti taj "Zi Đin" nema dozvole, to uvek nekako zgodno zaborave da kažu poslanici vladajuće većine, da prosto za mnoge stvari aktivnosti koje tamo sprovode nemaju adekvatne dozvole i da mnoge stvari rade, tek naknadno dobijaju dozvole za ono što su već uradili ili ih uopšte ne dobijaju.

Takođe bih podsetila i na Izveštaj DRI koja je ukratko rekla da mi uopšte nemamo pojma šta se izvozi, taj koncentrat i koji su to materijali koje kineska kompanija eksploatiše i da je zato zapravo teško utvrditi i rudnu rentu, jer ne znamo tačno na šta utvrđujemo rudnu rentu.

Ono što je vrlo interesantno, čak ne mogu da kažem smešno nego je tužno, da se moderna topionica predstavlja građanima kao vrhunac benefita za njih u kome privatna kompanija eksploatiše ne znamo šta, a od toga prosto građani Srbije imaju takav boljitak da je to prosto neizrecivo. Ja stvarno ne znam, da ovo nije tužno, bilo bi neverovatno smešno.
Uvaženi građani, Narodni pokret Srbije je podneo amandman na član zakona koji se tiče mere prevencija i sanacije za smanjenje zagađenja vazduha. Kao što i ranije rekli, zakon obuhvata u ovom članu samo stacionarni tačkasti izbor. Mi tražimo da se, zapravo, uvedu i površinski izvori zagađenja koji takođe moraju da se projektuju, grade i opremaju, koriste i održavaju tako da ne ispuštaju zagađujuće materije u vazduh u količini koja će dovesti do zagađenja vazduha iznad dozvoljenih graničnih i civilnih vrednosti.

Ono što takođe smatramo da je važno da se uradi su napušteni površinski kopovi i odlagališta rudarskog otpada i flotacijska jalovišta koja se moraju rekultivisati po posebnom planu koji će biti donet u roku od šest meseci od dana usvajanja ovog zakona.

Ovi amandmani, naravno, su odbačeni i ono što prosto želimo da potcrtamo je da zanemarujemo izuzetno važne zagađivače koji već na terenu vrlo jasno pokazuju koliku štetu nanose, a ovaj zakon konstantno, kroz ceo zakon se to ignoriše. Onda se pitamo kako zapravo vlast želi da unapredi borbu za čist vazduh i za zdravlje građana Srbije.
Uvaženi građani, naš amandman, poslanika Narodnog pokreta Srbije se odnosi na unapređenje rada Agencije za zaštitu životne sredine, koja je obavezna da obaveštava javnost o kvalitetu vazduha i po sadašnjem zakonskom rešenju ona je to obavezna da čini, znači da sačini izveštaj, da obavesti javnost od 30. maja tekuće godine za prethodnu godinu.

Ono što u praksi imamo je da taj izveštaj javnost vidi tek u septembru kada zapravo kritična zagađenja i prođu i kada su i godišnji odmori i kada nije toliko interesovanje javnosti. Tako da, prosto smatramo da bismo svi bili informisani na pravi način i da bi u interesu javnosti trebalo izmeniti ovaj rok, tako da obaveza Agencije da bude sačini do 31. januara ovaj izveštaj umesto do sada, kako je to predviđeno zakonom, do 31. maja.
Uvaženi građani, Narodni pokret Srbije je podneo amandman na član zakona koji se odnosi na prava i dužnosti inspektora i koji zapravo dodaje da u vršenju poslova inspekcijskog nadzora inspektor ima pravo i da utvrđuje da li zagađivači, koji su dužni da donesu plan za smanjenje emisija u vazduh, zapravo inspektori proveravaju da li se taj plan primenjuje.

Ono što i jeste najveći problem u zemlji Srbiji je kada prepisujemo zakone i usklađujemo ih i ono što možemo da vidimo, ovo što dolazi u Skupštinu do nas, da se nekako oni koji pišu i predlažu te zakone trude oko forme, da sve usklade, da sve lepo jezički zvuči, ali onda dolazimo do primene. I primena je u ovoj zemlji katastrofalna, selektivna i vrlo često naruku onih koji su na vlasti u ovoj zemlji.

Tako da, kada se suočimo sa svim izigravanjima zakona i pogrešnim primenama, onda smatramo da je jako važno da inspektori i ljudi koji rade svoj posao savesno imaju i to ovlašćenje da kontrolišu planove velikih zagađivača, koji treba da vode računa o zaštiti životne sredine u područjima u kojima rade.
Uvaženi građani Srbije, Narodni pokret Srbije je 4. aprila podneo dopis sa pitanjem predsednici Narodne skupštine gospođi Ani Brnabić i pošto više od dva meseca nismo nikakav odgovor dobili, ja ću danas morati da ponovim to pitanje u plenumu.

U konačnom izveštaju Misije za posmatranje vanrednih parlamentarnih izbora iz decembra 2023. godine, ODIHR je naveo da je potrebno unaprediti rad RIK-a, u okviru kojih je potrebno da se uspostavi i stalni sekretarijat. Ova preporuka je realizovana odgovarajućim odredbama Pravilnika o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta u službi Narodne skupštine, koji je 20. decembra 2024. godine doneo sekretar Skupštine.

Sektor za podršku rada RIK-u je ovim izmenama predviđen kao peta jedinica u okviru službe Narodne skupštine i za njenog rukovodioca je predviđen pomoćnik generalnog sekretara. Tu je predviđeno 21 radno mesto, sa 39 izvršilaca. Ono što prosto želimo da znamo, da li je izvršeno raspoređivanje državnih službenika i nameštenika na radna mesta utvrđena u sektoru?

Ono što želimo da podsetimo da je ODIHR misija insistirala na transparentnosti kada je u pitanju unapređenje izbornog procesa i da je zapravo potrebno da svi akteri koji su na političkoj sceni budu uključeni, pa je tako potrebno da u radu ovog sektora, uz dogovor sa generalnim sekretarom, budu uključeni i izvršioci predloženi od strane opozicionih političkih stranaka.

Ono što je nama jasno je da su sva navođenja da će se izborni proces unaprediti od strane vlasti, zapravo vrlo deklarativno. Sve izjave su deklarativnog karaktera.

Moja koleginica Ana Eraković i ja smo bile članice Radne grupe koja je radila na unapređenju izbornog procesa u skladu sa ODIHR preporukama tokom prošle godine i tu Radnu grupu su napustili upravo zbog toga što je vladajuća većina na svakom koraku manipulisala procedurom i izigravala sve što se moglo izigrati.

Imamo i primer konkretan za to kada je u pitanju imenovanje stalnog sastava RIK-a, odnosno Republičke izborne komisije. Tu je prekršen stav 3. člana 18. Zakona o izboru narodnih poslanika, jer ovaj član predviđa da poslanička grupa koja ima više od polovine od ukupnog broja narodnih poslanika predlaže predsednika i zamenika predsednika.

Srpska napredna stranka je predložila i predsednika i zamenika predsednika, suprotno zakonu, jer nijedna poslanička grupa u Narodnoj skupštini nema više od polovine ukupnog broja narodnih poslanika.

Inače, kako je ranije praksa i nalagala i kako se radilo u prošlosti, zameničko u Republičkoj izbornoj komisiji je pripadalo predstavnicima opozicije, tako da i ovog puta smo imali kod imenovanje RIK-a izigravanje zakona i to samo, prosto, potvrđuje ono što smo i mi iskusili u okviru radnih grupa koje se tiču reforme izbornog procesa, ali i oni koji su učestvovali u radnim grupama koje se tiču izmena seta medijskih zakona, tako da bismo zamolili sada evo i u plenumu predsednicu Narodne skupštine gospođu Anu Brnabić da nam da odgovor na pitanje kako će se službenici i nameštenici raspoređivati u ovom sektoru, koji je zapravo uveden u sistematizaciju Narodne skupštine, jer hoćemo da znamo da li će tu biti predstavnika opozicionih stranka?

Zahvaljujem.
Pošto smo puno neistina čuli od prethodne govornice, ja samo oko jedne moram da intervenišem. Kada Senat usvoji studijske programe na visokoškolskoj ustanovi, to ne ide na odobrenje Ministarstvu prosvete, Ministarstvo nema takve ingerencije, pa se sledeći put samo malo bolje pripremite kada pričate o univerzitetu. To radi drugo telo, a ne Ministarstvo.