Hvala vam.
	Poštovana predsedavajuća, kolege poslanici, građani Srbije, govoriću o Predlogu zakona o posebnim uslovima za evidentiranje i upis prava na nepokretnostima. 
	Ovaj zakon ima za cilj da omogući brže upisivanje i evidentiranje objekata u katastar, pod obrazloženjem da se time rešava problem nelegalne gradnje. Ono što smo prvo uočili je da se stvarno ne pravi razlika između onih koji su gradili za sopstvene potrebe i investitora koji su bespravno gradili zgrade za prodaju. Uglavnom ćemo da ovo izlaganje upravimo prema investitorima stambenih zgrada. 
	Suštinski gledano, ovaj predlog zakona ne rešava nego legalizuje urbanistički haos koji je godinama nastajao. Umesto da uvede red i odgovornost, zakon faktički nagrađuje one koji su gradili bez dozvole, a kažnjava one koji su poštovali propise. Ovaj predlog zakona predstavlja akt sa ozbiljnim posledicama po pravnu sigurnost, privatnu svojinu i princip jednakosti građana pred zakonom. On faktički pretvara masovnu nelegalnu gradnju u zakonito stanje, bez odgovornosti i bez pravične ravnoteže između javnog i privatnog interesa. Umesto da građanima donese pravnu sigurnost, ovaj zakon otvara prostor za nove nepravde. 
	Naveo bih glavne sporne tačke. Jedna od spornih tačaka je fiskalni aspekt, odnosno posledice po javne prihode. Prema ovom predlogu, postupak legalizacije omogućava izbegavanje plaćanja doprinosa i naknada za uređenje građevinskog zemljišta, koje su svi investitori do sada morali da plate prilikom pribavljanja građevinske dozvole. Takvo rešenje predstavlja ozbiljnu nepravdu prema onima koji su uz velike troškove i napor gradili u skladu sa zakonom. 
	Za ilustraciju. Doprinos za uređenje zemljišta za objekte od 1000 kvadratnih metara iznosila bi približno 200.000 evra, dok bi po ovom predlogu isti objekat mogao da se legalizuje za najviše 1000 evra. Dakle, to je dvesta puta manje. Procenjena finansijska šteta za državu je ogromna. Čuli smo da je oko 4,8 miliona objekata nelegalno izgrađeno. Mi smo uradili kalkulaciju na 4,5 miliona. Ukoliko je 50 kvadratnih metara prosečna površina, to je 225 miliona kvadratnih metara.
	Prosečan doprinos za uređenje građevinskog zemljišta je oko 50 evra po kvadratu. Ukupan iznos koji država gubi iznosi preko 11 milijardi evra. U kombinaciji sa uredbom o besplatnom upisu vlasništva nakon konverzije zemljišta gde se zemljište faktički poklanjalo investitorima, pogotovo stranim, ukupan iznos štete može dostići više desetina milijardi evra. 
	Takođe, nije rešeno kako će se nadomestiti finansiranje infrastrukture koja se iz tih prihoda tradicionalno finansira. To su putevi, kanalizacija, rasveta, priključci i drugi javni radovi. Opštine će ostati bez tih sredstava, a država ovim predlogom zakona nije predvidela mehanizam koji će nadomestiti gubitak tih prihoda. 
	Drugi problem je legalizacija bez odgovornosti. Zakon omogućava upis u katastar bez dokaza o građevinskoj dozvoli. Ne propisuje se nikakva sankcija za bespravnu gradnju. Dakle, obuhvata se upis zgrada i prava svojine njihov na objektima građenim suprotno propisima. 
	U članu 5. ovog predloga zakona stoji da Republika Srbija ne garantuje za bezbednost i sigurnost objekata koji se upisuju. To znači da država izdaje tapiju, ali bez garancije da je zgrada bezbedna za život ili tehnički ispravna. Dakle, bićemo u situaciji da će investitori da prodaju ovako legalizovanim ili upisanim zgradama bez obaveze da pruže garanciju bezbednosti ljudima koji od njih kupuju stanove. 
	Znači, praktično će ovim zakonom u evidenciju se upisivati objekti koji nikada nisu prošli tehničku kontrolu, niti je ikada proverena njihova statička stabilnost, nosivost, ispravnost elektro-instalacija, protivpožarna zaštita itd. 
	Podsećanja radi, upravo izostanak provere statike doveo je do tragedije u Novom Sadu. Možemo samo da zamislimo šta će da se desi ukoliko budu upisani objekti milioni kvadrata bez ove provere. Smatramo da je ovo samo urađeno iz političkih razloga, odnosno u cilju prikupljanja glasova. 
	Sledeći prigovor koji imamo na ovaj predlog zakona je ugrožavanje privatne svojine. Po članu 13. Predloga zakona: „Lice može prijaviti i objekat koji je izgrađen na tuđem zemljištu i upućuje se na parnicu da reši pitanje vlasništva nad zemljištem, gde dobija rok od pet godina da reši imovinski spor. Za to vreme objekat ostaje, a stvarni vlasnik zemlje je praktično onemogućen da raspolaže svojinom“.
	Pošto sam praktičar i radim ove vrste sporova, videćemo da u velikom broju slučajeva imovinsko-pravni odnosi nisu rešeni, a znamo da su postupci za utvrđivanje svojine najsporiji i najkomplikovaniji u praksi. To će izazvati u ovih pet godina veliki broj sporova, žalbi, zahteva za obeštećenje, posebno od strane onih koji su svoje objekte gradili i upisivali zakonito, što će dovesti do zakrčenosti sudova i neodrživo veliki broj svojinsko-pravnih sporova. 
	Sledeći prigovor je prekratak rok za upis nekretnine. Kolega Stanojević je spomenuo da u Srbiji postoji veliki broj ljudi koji nisu sposobni da to sami urade putem elektronske platforme, a zakon ne predviđa nikakvu pomoć ukoliko neko nije sposoban to sam da uradi.
	Prema Predlogu zakona, vlasnici bespravno izgrađenog objekta dužni su da plate jednokratnu naknadu za upis u katastar koja može iznositi do 1.000 evra, bez obzira na veličinu ili vrednost objekta. Naravno, posle toga će doći i naknade za priključenja na komunalnu infrastrukturu, što će investitorima biti vrlo lako, jer je to negde, koliko smo videli, između 800 i 1.500 evra, dok će za domaćinstva to biti neka nepremostiva prepreka da upišu svoje nekretnine, što će produbiti socijalne razlike i narušiti princip pravičnosti, što je jedan od osnovinih principa svakog pravnog poretka. 
	Sledeći prigovor je centralizacija i nova birokratija. Ovim zakonom je predviđeno da se osniva Agencija za prostorno planiranje i urbanizam, koja će voditi postupke i imati široka ovlašćenja. To praktično znači još jedan centar političke kontrole i nove pozicije za stranačko zapošljavanje, dodatnu birokratiju, umesto efikasnosti. 
	Politički i društveni efekat je takođe narušen ovim predlogom zakona. Zakon favorizuje krupni kapital, investitore koji su gradili bez dozvole, stvara nejednaki tretman između građana koji su poštovali zakon i onih koji nisu, kao što i centralizuje sistem i slabi ulogu lokalnih samouprava. Dodatno urušava poverenje građana u institucije i ideju pravne države, s obzirom na to da trenutna vlast pokušava da opere svoje nezakonito postupanje kroz lažni legalizam. 
	Predlog koji imamo, i to je za kraj, neću koristiti ostatak vremena, predlažemo da se ovaj zakon povuče iz procedure, da se sprovede javna rasprava, uz učešće stručne javnosti i lokalnih samouprava. Ovaj zakon ne uvodi red, već sistematizuje bezakonje. Hvala vam.