MINELA KALENDER

Stranka demokratske akcije

OSVRT OTVORENOG PARLAMENTA

Minela Kalender prvi put je izabrana za narodnu poslanicu u 14. sazivu kao četvrta na listi SDA Sandžaka – dr. Sulejman Ugljanin, mandat joj je potvrđen 26. septembra 2024. godine.

U 14. sazivu deo je poslaničke grupe Pokret slobodnih građana (PSG) – Stranka demokratske akcije Sandžaka (SDA Sandžaka) – Partija za demokratsko delovanje (PDD).


BIOGRAFIJA

Rođena je 28. maja 1984. godine. Po profesiji je diplomirana sanitarna inženjerka, Fakultet zdravstvenih studija završila je 2009.godine u Sarajevu.

2012. birana je za odbornicu u Skupštinu opštine Sjenica.

2014. godine birana je na mesto zamenice predsednika opštine Sjenica.

Većnica je u u Bošnjačkom nacionalnom vijeću.

Živi u Sjenici.
Poslednji put ažurirano: 11.10.2024, 08:05

Osnovne informacije

Statistika

  • 13
  • 8
  • Nema pitanja koja su upućena poslaniku

Treća sednica Drugog redovnog zasedanja , 01.12.2025.

Hvala.

Predsedavajuća, koleginice i kolege narodni poslanici, članovi Vlade, analizirajući predloženi budžet uvideli smo da isti sadrži brojne nedostatke i da sa aspekta potrebe Bošnjaka i regije Sandžak on ne može dobiti prelaznu ocenu, jer u suštini ne nudi rešenje na probleme sa kojima se građani ove regije susreću u svakodnenvom životu, a još manje pokazuje interes da se položaj bošnjačkog naroda u značajnoj meri unapredi.

Imajući to u vidu, pokušali smo da amandmanima izvršimo određene intervencije na Predlog budžeta za 2026. godinu kako bi interese i potrebe Bošnjaka, ali i drugih građana Sandžaka ugradili u državni budžet.

Amandmanom koji sam u svojstvu narodne poslanice SDA Sandžaka podnela predloženo je da se u razdelu Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture ukupna sredstva povećaju za tri milijarde dinara i da se ista iskoriste za rekonstrukciju, izgradnju putne infrastrukture na području sandžačkih opština sa posebnim akcentom na opštinu Sjenice kako bi se izvršila rekonstrukcija ulice Zmaja od Bosne sa mostom preko Grabovica, završetak puta Mileševa – Aljinoviće, rekonstrukcija puta Sušica – Požega. U opštini Priboj rekonstrukcija i izgradnja puta Bistrica – Priboj i puta Sastavci – Krajčinoviće, kao i rekonstrukcija regionalne putne mreže na tom području.

U razdelu Ministarstva zdravlja planirana sredstva povećaju za 1.150.00 miliona dinara koja bi se usmerila za izgradnju, rekonstrukciju i opremanje zdravstvenih ustanova na području Tutina, Sjenice, Priboja, Prijepolja i Nove Varoši, a naročito za osavremenjivanje postojećih i izgradnja novih ambulanti na seoskom području.

U razdelu Ministarstva zdravlja planirana sredstva se povećaju za jednu milijardu i 150 miliona dinara koja bi se usmerila za izgradnju, rekonstrukciju i opremanje zdravstvenih ustanova na području Tutina, Sjenice, Priboja, Prijepolja i Nove Varoši, a naročito za osavremenjivanje postojećih, izgradnja novih ambulanti na seoskom području.

U razdelu Ministarstva za rad zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja tražili smo da se sredstva predviđena budžetom povećaju za 400 miliona dinara kako bi se namenila za subvencije za troškove grejanja u opštinama i naseljenih mestima u planinskom području iznad 1000 metara nadmorske visine, što je naročito važno za opštinu Sjenica, druge Sandžačke opštine, ali i ostale opštine u Republici Srbiji.

Takođe, predložili smo da u razdelu Ministarstva omladine i turizma opredeli dodatno 35 miliona dinara za izradu projektno-tehničke dokumentacije master plana razvoja, kao i nabavku sistema za osnaživanje i uređenje parkirališta ski-centra „Žari“ za potrebe regionalnog centra zimskog turizma Pešter u Sjenici.

Amandmanom smo tražili da u razdelu 39. Ministarstva za javna ulaganja dodaju sredstva od dve milijarde dinara namenjeno za realizaciju projekta, rekonstrukciju crpne stanice Zarudine, izgradnja vodovoda Panjevi, izgradnja rezervoara Panjevi u Sjenici, izgradnja gradske pijace, Pešterskog vodovoda, kao i za realizaciju projekta za stabilno snabdevanje pijaćom vodom naselja Niškovac i Panja Glava u Priboju, kao i ulica Proleterska, Rasima Softića, odnosno naselja i ulica u Starom Priboju gde pretežno živi Bošnjačko stanovništvo.

Kao što se može videti iz podnetih amandmana neki ključni projekti koji su od velikog značaja za Sandžak iz koga dolazim, ostali su van domašaja ovog budžeta i upravo zbog toga pozivam sve narodne poslanike da podrže naše amandmane i da predloženi budžet uskladimo sa Ustavom i nizom drugih zakona, ali i da sa druge strane predloženi budžet privedenom nameni da ga usaglasimo sa realnim potrebama i stanjem na terenu. Hvala.

Druga sednica Drugog redovnog zasedanja , 12.11.2025.

Poštovana predsedavajuća, koleginice i kolege narodni poslanici, Bošnjaci u Republici Srbiji su druga po brojnosti manjinska nacionalna zajednica. Stranka demokratske akcije Sandžaka kao parlamentarna stranka zastupa i štiti interese Bošnjaka. Za svo vreme svog parlamentarnog delovanja i rada pokušava da kroz institucije sistema položaj Bošnjaka u Srbiji podigne na nivo koji će im omogućiti ostvarivanje njihovih prava u svim oblastima života i rada i učiniti ih ravnopravnim građanima ove zemlje, u skladu sa Ustavom, zakonom i međunarodnim pravom.

Informisanje na jezicima nacionalnih manjina kao jedna od oblasti od posebnog značaja za Bošnjake predstavlja mehanizam koji treba da doprinese prezentaciji i afirmaciji nacionalnih osobenosti pripadnika manjina, njihovih običaja, jezika, kulture, sveobuhvatnog nacionalnog identiteta. Na taj i takav način želimo da razbijemo sve dezinformacije, insinuacije, predrasude i stereotipe koji se decenijama šire u vezi sa bošnjačkim narodom, približimo ga svim ostalim narodima i tako damo doprinos u izgradnji savremene, multietničke Republike Srbije i da omogućimo da u bliskoj budućnosti Srbija postane država ravnopravnih građana i naroda.

Pred nama je izbor Saveta REM-a, tela koje treba da unapredi medijsku sliku u Srbiji, doprinese stvaranju atmosfere u društvu, u skladu sa kojim će istina, pravo i pravda biti osnovno merilo društvenog života, a poštovanje čovekove ličnosti i urođenog mu dostojanstva osnovni princip.

Stanje u medijima u Republici Srbiji, znamo svi, nije na nivou koji odgovara interesima i potrebama građana. Svedoci smo da u medijima prevladava senzacionalizam, da pojedini mediji umesto da prate oni stvaraju događaje, da se u medijima neguje i širi govor mržnje, podstiče nekultura i primitivizam. Takvi mediji su postali jedno od najmoćnijih oruđa za ostvarivanje uskostranačkih interesa pojedinaca i grupa.

Izbor kompletnog Saveta REM-a bio bi važan korak ka demokratizaciji odnosa u našoj zemlji i izraz evropskog puta Srbije. Za Bošnjake bio bi to značajan korak ka povratku poverenja u institucije sistema. Hvala.

(Ahmedin Škrijelj: Poslovnik.)

Druga sednica Drugog redovnog zasedanja , 05.11.2025.

Predsedavajuća, koleginice i kolege narodni poslanici, Predlog zakona o jedinstvenom biračkom spisku, nije u potpunosti odgovor na pitanje kako i na koji način vratiti integritet biračkom spisku, kao i kompletnom izbornom procesu. Polovična, ili nedovoljno dobra rešenja, koja nudi ovaj zakon u vezi nekih ključnih pitanja, kao što su pravni status komisije, sastav komisije i struktura komisije iz člana 22b, i ovlašćenja komisije iz člana 22j, stavljaju ozbiljnu sumnju na postojeće političke volje, da se vrati poverenje građana u birački spisak.

Kada govorimo o ovlašćenjima komisije brine nas to što u ovlašćenjima komisije za reviziju, ratifikaciju i kontrolu tačnosti ažuriranja biračkog spiska nema ovlašćenja koja se odnose na iniciranja otklanjanja utvrđenih nepravilnosti u biračkom spisku. Naša velika zamerka se odnosi na činjenicu da je van domašaja ovog predloga zakona ostalo pitanje posebnog biračkog spiska, na osnovu kojeg se sprovode izbori za nacionalna veća nacionalnih manjina.

Podsetiću sve kolege i koleginice narodne poslanike da u članu 52. Ustava Republike Srbije propisano da je izborno pravo opšte i jednako te je ishod tome potrebno sva pravila koja se primenjuju na izbore uključujući i pitanje biračkog spiska, jednako primeniti i na poseban birački spisak nacionalne manjine na osnovu kojih se sprovode izbori za nacionalne savete nacionalnih manjina.

Potrebno je bilo da se na temelju citirane ustavne obaveze u Predlogu zakona o jedinstvenom biračkom spisku, uvede i obaveza da se i birački spiskovi nacionalnih manjina izlože na uvid građanima. Članom 48. stav 2, Zakona o nacionalnim savetima nacionalnih manjina, propisano da vođenje posebnog biračkog spiska nacionalne manjine obuhvata, analiziranje podataka iz posebnog biračkog spiska, preuzimanje mera radi međusobne usklađenosti i tačnosti podataka i upis i promena u posebnom biračkom spisku, brisanje, izmene, dopune, ispravke, do zaključenja posebnog biračkog spiska.

Dok stavom 6. istog člana propisano je da resorno ministarstvo preuzima podatke iz jedinstvenog biračkog spiska koji su potrebni za ažuriranje i vršenje promena po službenoj dužnosti u posebnom biračkom spisku.

Takođe, prema svim do sada donetim pravilnicima o načinu vođenja posebnog biračkog spiska nacionalne manjine, a na osnovu citiranih odredbi Zakona o nacionalnim savetima nacionalnih manjina, opšti uslovi za upisivanje u poseban birački spisak i sticanje aktivnog prava u postupku izbora nacionalnih saveta nacionalnih manjina, je upis u jedinstveni birački spisak.

Dakle, poseban birački spisak nacionalne manjine je povezan sa jedinstvenim biračkim spiskom i može se reći da je njegov sastavni deo, te je na temelju svega navedenog potrebno pod istim uslovima i na isti način i poseban birački spisak nacionalne manjine staviti na uvid građanima.

Potrebno izlaganje posebnog biračkog spiska nacionalne manjine na uvid javnosti, između ostalog, temelji se i na činjenici da stanje u posebnom biračkom spisku, bar kada je u pitanju poseban bošnjački birački spisak, izuzetno loše, jer u velikom broju slučajeva birači nisu upisani u birački spisak, prema mestu prebivališta, ili su im lični podaci ime i prezime upisani netačno.

Izlaganje posebnog manjinskog biračkog spiska na uvid javnosti, građani, odnosno lica upisana u poseban birački spisak, steći će uvid u isti, i mogu pružiti pomoć nadležnim organima u ispravljanju eventualnih nepravilnosti i dobijanju tačnog posebnog biračkog spiska, a time se i izborni proces za izbor nacionalnih saveta nacionalnih manjina dodatno osnažuje, demokratizuje i vraća mu se oteti integritet.

Zakon o nacionalnim savetima nacionalnih manjina, kao i drugi akti koji uređuju pitanje iz ove oblasti, predstavljaju i obavezu da se ovlašćenja komisije za kontrolu, reviziju, verifikaciju i kontrolu tačnosti i ažuriranje biračkog spiska, prošire i na poseban birački spisak. Stanje u posebnom biračkom spisku nacionalne manjine je identično ili slično stanju u jedinstvenom biračkom spisku. Poseban birački spisak nacionalne manjine, takođe je lišen integriteta, kao i izbor za nacionalne savete nacionalnih manjina.

Shodno tome, potrebno je na osnovu obaveze utvrđenog Ustavom Republike Srbije potrebno je izvršiti kontrolu tačnosti i ažuriranje posebnog biračkog spiska, kako bi mu se vratio integritet, a samim tim bi se osigurao i fundamentalni uslov za sprovođenje slobodnih i poštenih i demokratskih izbora za nacionalne savete nacionalnih manjina. Hvala.

Prva sednica Drugog redovnog zasedanja , 10.10.2024.

Predsedavajuća Narodne skupštine, koleginice i kolege narodni poslanici, postavljam pitanje predsedniku Vlade Republike Srbije.

Opština Sjenica je najdrastičniji primer nefunkcionalnosti postojećeg sistema i njegove otuđenosti od potrebe građana. Republički organi i službe sa javnim ovlašćenjima koji postoje i deluju u Sjenici su delimično ili u potpunosti obesmišljeni i pretvoreni u šalterske službe. Državni organi Republike Srbije trebaju u institucionalnom smislu osnaživati Sjenicu kao jednu od sandžačkih opština u kojoj većinskoj stanovništvo čine Bošnjaci, a sve državne institucije uspostaviti u skladu sa nacionalnom strukturom stanovništva u Sjenici, što je jedan od uslova za vraćanje poverenja Bošnjaka u državne organe.

Vlada Republike Srbije ima pravo nadležnosti, a i obavezu, da u skladu sa članom 123. stav 1. tačka 5. i članom 136. stav 4. Ustava Republike Srbije organizaciju republičkih organa i službi sa javnim ovlašćenjima prilagodi potrebama građana opštine Sjenica.

Shodno tome, pitam predsednika Vlade Republike Srbije da li će Vlada svojom politikom, merama i odlukama omogućiti građanima opštine Sjenica da dobiju opštu bolnicu, odnosno adekvatan nivo zdravstvene zaštite, koje bi se ostvarilo u Sjenici a ne kao do sada u Užicu, dobije službu za katastar nepokretnosti koja bi imala ovlašćenja da odlučuje o predmetima građana iz ove oblasti, umesto da se to radi u Novoj Varoši, kao što je to slučaj danas? Dalje, da dobiju sve republičke inspekcijske službe koje neće biti ispostava iz Užica, kao što je to danas, kao i da dobiju mogućnost da poslove, potrebe i obaveze iz oblasti poreske uprave ostvaruju u Sjenici, a ne kao do sada, u Prijepolju, kao i da dobiju svoje šumsko gazdinstvo, zajedno sa Novim Pazarom i Tutinom, kako se više sjeničkim šumama ne bi upravljalo iz Ivanjice? Zatim, da dobiju pravo da upravljaju Prirodnim rezervatom Uvac, kako se njime ne bi upravljalo iz Nove Varoši? Takođe, da nacionalna služba za zapošljavanje dobije veći organizacioni status, kako ne bi, kao do sada, bila podređena nacionalnoj službi za zapošljavanje iz Prijepolja. Zatim, da organizaciona jedinica EPS u Sjenici dobije odgovarajući status, kako bi se odlučivanje iz Čačka premestilo u Sjenicu.

Dalje, da se upravljanje rudnikom Štavlja vrši u Sjenici, a ne da se sjeničkim rudnikom upravlja iz Despotovca. Da se nadležnosti iz oblasti penzijsko-invalidskog osiguranja za teritoriju opštine Sjenica prenesu na sjenički PIO fond, itd.

Očekujem da Vlada Republike Srbije ispravi ovu nepravdu, te kao odgovor na ovo poslaničko pitanje uslede konkretne politike, odluke i mere, kako bi se obezbedila primena ustavnog načela o ostvarivanju pune slobode i jednakosti svakog pojedinca u pravedno otvorenom i demokratskom društvu, zasnovanom na načelu vladavine prava, gde se vlast povinuje Ustavu, zakonima i potrebama građana kao nosioca suvereniteta. Hvala.