MINELA KALENDER

Stranka demokratske akcije

OSVRT OTVORENOG PARLAMENTA

Minela Kalender prvi put je izabrana za narodnu poslanicu u 14. sazivu kao četvrta na listi SDA Sandžaka – dr. Sulejman Ugljanin, mandat joj je potvrđen 26. septembra 2024. godine.

U 14. sazivu deo je poslaničke grupe Pokret slobodnih građana (PSG) – Stranka demokratske akcije Sandžaka (SDA Sandžaka) – Partija za demokratsko delovanje (PDD).


BIOGRAFIJA

Rođena je 28. maja 1984. godine. Po profesiji je diplomirana sanitarna inženjerka, Fakultet zdravstvenih studija završila je 2009.godine u Sarajevu.

2012. birana je za odbornicu u Skupštinu opštine Sjenica.

2014. godine birana je na mesto zamenice predsednika opštine Sjenica.

Većnica je u u Bošnjačkom nacionalnom vijeću.

Živi u Sjenici.
Poslednji put ažurirano: 11.10.2024, 08:05

Osnovne informacije

Statistika

  • 10
  • 7
  • Nema pitanja koja su upućena poslaniku

Prva sednica Drugog redovnog zasedanja , 20.10.2025.

Predsedavajuća, koleginice i kolege narodni poslanici, članovi Vlade, Evropska povelja o lokalnoj samoupravi i Evropska okvirna konvencija o prekograničnoj saradnji između teritorijalnih zajednica ili vlasti sastavni su deo pravnog sistema u Republici Srbiji i trebali bi biti temelj na kojem počivaju status i organizacija lokalne samouprave u Srbiji.

Zakonom o dopuni Zakona o potvrđivanju Evropske povelje o lokalnoj samoupravi, Republika Srbija se obavezuje da prihvati i odredbe člana 6. stav 1. i 2. i član 7. stav 2.

Da bi prema našem mišljenju imali efikasnu lokalnu samoupravu, potrebno je potpuno reformisati sistem lokalne samouprave u Srbiji. Reforma lokalne samouprave mora ići u smeru da se nadležnosti lokalne samouprave povećaju. Politički i pravni autoritet lokalne samouprave potrebno je podići na viši nivo. Decentralizacija je proces koji je neophodan Republici Srbiji. Lokalne samouprave moraju biti sposobne da mogu suštinski ispuniti svoju ulogu koja je utvrđena Ustavom, zakonom, ali i Evropskoj povelji o lokalnoj samoupravi, odnosno da građani neposredno ili preko svojih izabranih predstavnika upravljaju javnim poslovima od neposrednog zajedničkog i opšteg interesa za lokalno stanovništvo. A obaveza lokalne samouprave je da poslove obavlja zakonito, transparentno i isključivo u interesu lokalnog stanovništva.

Pored toga, država je obavezna da sve opštine i gradove tretira na isti način upravo u duhu što je osnovna obaveza koja proističe iz Ustava Republike Srbije i Povelje o lokalnoj samoupravi.

Kada govorimo o odnosu vlasti prema lokalnom stanovništvu, Sjenica, iz koje dolazim, je pravi primer sistemske diskriminacije. Postojeća organizacija organa javne vlasti u Sjenici otežava ili u potpunosti uskraćuje građanima ove opštine da neke od elementarnih prava i potreba ostvaruju na području opštine u kojoj žive.

To je posledica očigledne činjenice da je Sjenica iz nekog razloga kažnjena, ali i najbolji pokazatelj da su reforma političkog sistema, decentralizacija i regionalizacija načela na kojima u bliskoj budućnosti treba uspostaviti državno uređenje i organizaciju vlasti.

Naglasiću da je Sjenica jedna od sandžačkih opština u kojoj većinsko stanovništvo čine Bošnjaci, što nas dovodi do razmišljanja da je možda ta činjenica razlog ciljanog lišavanja građana Sjenice mehanizama koji bi bili jednako dostupni za sve građane Republike Srbije bez obzira na regionalnu i nacionalnu pripadnost.

Sjenica je najdrastičniji primer ne funkcionalnosti postojećeg sistema i njegove otuđenosti od potreba građana. Sistem organizacije vlasti na terenu trebao bi biti takav da se instrumenti vlasti maksimalno učine dostupni svim građanima, da se proces odlučivanja o pravima i potrebama građanima pojednostavi, a da mesta odlučivanja budu institucije i organi na terenu koji su najbliži i najdostupniji građanima.

Upravo je to osnovni smisao Evropske povelje o lokalnoj samoupravi. Međutim, Republika Srbija nije ratifikovala one članove Evropske povelje o lokalnoj samoupravi koji bi stvorili obavezu da upravo postignu cilj koji sam pomenula.

Podsećam javnost da sam u svojstvu narodne poslanice SDA Sandžaka u oktobru 2024. godine zatražila od tadašnjeg premijera da se organizacija vlasti na terenu uskladi sa potrebama građana opštine Sjenica, međutim do sada nisam dobila odgovor, niti se stanje promenilo na bolje. Naivno zvuči član 4. stav 3. Evropske povelje o lokalnoj samoupravi koji glasi: „javne poslove će prvenstveno obavljati oni organi vlasti koji su najbliži građanima“.

Koristim priliku da celokupnu javnost, kroz navođenje primera, podsetim na stanje u Sjenici u ovoj oblasti. U Sjenici građanima je potrebno: opšta bolnica, odnosno adekvatan nivo zdravstvene zaštite koji bi se ostvario u Sjenici a ne u Užicu kao do sada, služba za katastar nepokretnosti koja bi imala ovlašćenja da odlučuje o predmetima građana iz ove oblasti umesto da se to radi u Novoj Varoši. Potrebne su i odgovarajuće republičke inspekcijske službe koje neće biti ispostava iz Užica, kao što je to danas, kao i mogućnost da poslove potrebe i obaveze iz oblasti poreske uprave ostvaruju u Sjenici a ne kao danas u Prijepolju.

Građanima Sjenice je potrebno da sjeničkim šumama upravljaju iz Sjenice a ne iz Ivanjice, kao što je to slučaj danas. Takođe je potrebno da se uz odgovarajući institucionalan mehanizam stanje o vodama na terenu u opštini Sjenica vrši iz Sjenice, a ne iz Priboja. Lokalna samouprava u Sjenici treba da upravlja Prirodnim rezervatom „Uvac“ i Sjeničkim jezerom, a ne da se to radi iz Nove Varoši.

Pored toga, imam obavezu i napomenuti i da Nacionalna služba za zapošljavanje u Sjenici nema odgovarajući organizacioni status i potčinjena je Nacionalnoj službi za zapošljavanje iz Prijepolja.

Organizaciona jedinica preduzeća EPS u Sjenici treba da dobije status ogranka kako bi se pokrenula odgovarajuća revitalizacija i izgradnja novih elektroenergetskih objekata a to trenutno nije moguće jer je sistem odlučivanja centralizovan i o potrebama Sjenice u ovoj oblasti u prvom stepenu odlučuje se u Čačku. Upravljanje rudnikom Štavalj ne vrši se iz Sjenice, već iz Despotovca.

Prikazom realnog stanja u pogledu organizacije vlasti u Sjenici možemo zaključiti da je neophodna potpuna reforma političkog sistema na način da se određene nadležnosti republičkih organa vlasti prenesu na lokalnu samoupravu. Dakle, Republici Srbiji je potrebno na temelju Evropske povelje o lokalnoj samoupravi regionalizacija i potpuna politička i finansijska decentralizacija. Trenutno lokalna vlast u Sjenici, bar do sada, nije pokazala interese u rešavanju ovog pitanja.

Kada govorimo o lokalnoj vlasti u Sjenici, očigledno je da im vladajući režim u potpunosti omogućava da bez ikakvih sankcija brutalno krše zakone i da ne sprovode sudske presude. Hvala.

Prva sednica Drugog redovnog zasedanja , 15.10.2025.

Hvala.

Predložene dopune člana 85. stav 3. Zakona o državnom premeru i katastru ima za cilj zaštitu prava bivših vlasnika u postupcima restitucije.

Prema članu 58. Ustava Republike Srbije prava svojine je zajamčeno i može se oduzeti ili ograničiti samo u javnom interesu uz odgovarajuću naknadu. Upis objekta izgrađen na zemljištu koji je predmet restitucije bez prethodnog mišljenja Agencije za restituciju može dovesti do faktičnog obesmišljavanja postupka vraćanja imovine i povreda bivših vlasnika.

Hvala.

Prva sednica Drugog redovnog zasedanja , 14.10.2025.

Hvala predsedavajuća.

Mi smatramo da je rok od dve godine objektivno prekratak, imajući u vidu realan obim posla, koji prevashodno nose jedinice lokalne samouprave.

Izrada ažuriranje digitalnih zoning planova, prikupljanje i verifikacija podataka, geodetske elaborate, javno izlaganje, rešavanje imovinsko-pravnih pitanja, javne nabavke, GIS, IT rešenja i kadrovsko jačanje i koordinacija sa RGZ-om, agencijom i inspekcijama. Ovi postupci uz često žalbene sudske faze u praksi prelaze 24 meseca. Rok od pet godina obezbeđuje kvalitet i pravnu sigurnost, usklađuje se sa budžetskim ciklusima, smanjuje rizik formalnih povreda i omogućava efikasno, a ne formalno sprovođenje zakona.

Takođe, u članu 25. dodaje se novi član 3. koja glasi – troškove formiranje i rada stručnih timova za sprovođenje odredbi ovog člana padaju na teret budžeta Republike Srbije.

Ovom dopunom jasno se utvrđuje da finansijsko opredeljenje formiranje i rad stručnih timova koji su potrebni za sprovođenje odredbi člana 25. snosi budžet Republike Srbije.

Cilj je da se sa jedinice lokalne samouprave ne dovodi u situaciju da iz svojih često ograničenih sredstava finansiraju ove aktivnosti, na taj način postiže se pravična raspodela troškova i obezbeđuje da primena zakona ne predstavlja dodatni teret za lokalnu samoupravu, već da troškove snosi centralni nivo vlasti koji ima veće finansijske kapacitete. Hvala.

Prva sednica Drugog redovnog zasedanja , 10.10.2024.

Predsedavajuća Narodne skupštine, koleginice i kolege narodni poslanici, postavljam pitanje predsedniku Vlade Republike Srbije.

Opština Sjenica je najdrastičniji primer nefunkcionalnosti postojećeg sistema i njegove otuđenosti od potrebe građana. Republički organi i službe sa javnim ovlašćenjima koji postoje i deluju u Sjenici su delimično ili u potpunosti obesmišljeni i pretvoreni u šalterske službe. Državni organi Republike Srbije trebaju u institucionalnom smislu osnaživati Sjenicu kao jednu od sandžačkih opština u kojoj većinskoj stanovništvo čine Bošnjaci, a sve državne institucije uspostaviti u skladu sa nacionalnom strukturom stanovništva u Sjenici, što je jedan od uslova za vraćanje poverenja Bošnjaka u državne organe.

Vlada Republike Srbije ima pravo nadležnosti, a i obavezu, da u skladu sa članom 123. stav 1. tačka 5. i članom 136. stav 4. Ustava Republike Srbije organizaciju republičkih organa i službi sa javnim ovlašćenjima prilagodi potrebama građana opštine Sjenica.

Shodno tome, pitam predsednika Vlade Republike Srbije da li će Vlada svojom politikom, merama i odlukama omogućiti građanima opštine Sjenica da dobiju opštu bolnicu, odnosno adekvatan nivo zdravstvene zaštite, koje bi se ostvarilo u Sjenici a ne kao do sada u Užicu, dobije službu za katastar nepokretnosti koja bi imala ovlašćenja da odlučuje o predmetima građana iz ove oblasti, umesto da se to radi u Novoj Varoši, kao što je to slučaj danas? Dalje, da dobiju sve republičke inspekcijske službe koje neće biti ispostava iz Užica, kao što je to danas, kao i da dobiju mogućnost da poslove, potrebe i obaveze iz oblasti poreske uprave ostvaruju u Sjenici, a ne kao do sada, u Prijepolju, kao i da dobiju svoje šumsko gazdinstvo, zajedno sa Novim Pazarom i Tutinom, kako se više sjeničkim šumama ne bi upravljalo iz Ivanjice? Zatim, da dobiju pravo da upravljaju Prirodnim rezervatom Uvac, kako se njime ne bi upravljalo iz Nove Varoši? Takođe, da nacionalna služba za zapošljavanje dobije veći organizacioni status, kako ne bi, kao do sada, bila podređena nacionalnoj službi za zapošljavanje iz Prijepolja. Zatim, da organizaciona jedinica EPS u Sjenici dobije odgovarajući status, kako bi se odlučivanje iz Čačka premestilo u Sjenicu.

Dalje, da se upravljanje rudnikom Štavlja vrši u Sjenici, a ne da se sjeničkim rudnikom upravlja iz Despotovca. Da se nadležnosti iz oblasti penzijsko-invalidskog osiguranja za teritoriju opštine Sjenica prenesu na sjenički PIO fond, itd.

Očekujem da Vlada Republike Srbije ispravi ovu nepravdu, te kao odgovor na ovo poslaničko pitanje uslede konkretne politike, odluke i mere, kako bi se obezbedila primena ustavnog načela o ostvarivanju pune slobode i jednakosti svakog pojedinca u pravedno otvorenom i demokratskom društvu, zasnovanom na načelu vladavine prava, gde se vlast povinuje Ustavu, zakonima i potrebama građana kao nosioca suvereniteta. Hvala.