Predsedavajuća, koleginice i kolege narodni poslanici, Predlog zakona o jedinstvenom biračkom spisku, nije u potpunosti odgovor na pitanje kako i na koji način vratiti integritet biračkom spisku, kao i kompletnom izbornom procesu. Polovična, ili nedovoljno dobra rešenja, koja nudi ovaj zakon u vezi nekih ključnih pitanja, kao što su pravni status komisije, sastav komisije i struktura komisije iz člana 22b, i ovlašćenja komisije iz člana 22j, stavljaju ozbiljnu sumnju na postojeće političke volje, da se vrati poverenje građana u birački spisak.
Kada govorimo o ovlašćenjima komisije brine nas to što u ovlašćenjima komisije za reviziju, ratifikaciju i kontrolu tačnosti ažuriranja biračkog spiska nema ovlašćenja koja se odnose na iniciranja otklanjanja utvrđenih nepravilnosti u biračkom spisku. Naša velika zamerka se odnosi na činjenicu da je van domašaja ovog predloga zakona ostalo pitanje posebnog biračkog spiska, na osnovu kojeg se sprovode izbori za nacionalna veća nacionalnih manjina.
Podsetiću sve kolege i koleginice narodne poslanike da u članu 52. Ustava Republike Srbije propisano da je izborno pravo opšte i jednako te je ishod tome potrebno sva pravila koja se primenjuju na izbore uključujući i pitanje biračkog spiska, jednako primeniti i na poseban birački spisak nacionalne manjine na osnovu kojih se sprovode izbori za nacionalne savete nacionalnih manjina.
Potrebno je bilo da se na temelju citirane ustavne obaveze u Predlogu zakona o jedinstvenom biračkom spisku, uvede i obaveza da se i birački spiskovi nacionalnih manjina izlože na uvid građanima. Članom 48. stav 2, Zakona o nacionalnim savetima nacionalnih manjina, propisano da vođenje posebnog biračkog spiska nacionalne manjine obuhvata, analiziranje podataka iz posebnog biračkog spiska, preuzimanje mera radi međusobne usklađenosti i tačnosti podataka i upis i promena u posebnom biračkom spisku, brisanje, izmene, dopune, ispravke, do zaključenja posebnog biračkog spiska.
Dok stavom 6. istog člana propisano je da resorno ministarstvo preuzima podatke iz jedinstvenog biračkog spiska koji su potrebni za ažuriranje i vršenje promena po službenoj dužnosti u posebnom biračkom spisku.
Takođe, prema svim do sada donetim pravilnicima o načinu vođenja posebnog biračkog spiska nacionalne manjine, a na osnovu citiranih odredbi Zakona o nacionalnim savetima nacionalnih manjina, opšti uslovi za upisivanje u poseban birački spisak i sticanje aktivnog prava u postupku izbora nacionalnih saveta nacionalnih manjina, je upis u jedinstveni birački spisak.
Dakle, poseban birački spisak nacionalne manjine je povezan sa jedinstvenim biračkim spiskom i može se reći da je njegov sastavni deo, te je na temelju svega navedenog potrebno pod istim uslovima i na isti način i poseban birački spisak nacionalne manjine staviti na uvid građanima.
Potrebno izlaganje posebnog biračkog spiska nacionalne manjine na uvid javnosti, između ostalog, temelji se i na činjenici da stanje u posebnom biračkom spisku, bar kada je u pitanju poseban bošnjački birački spisak, izuzetno loše, jer u velikom broju slučajeva birači nisu upisani u birački spisak, prema mestu prebivališta, ili su im lični podaci ime i prezime upisani netačno.
Izlaganje posebnog manjinskog biračkog spiska na uvid javnosti, građani, odnosno lica upisana u poseban birački spisak, steći će uvid u isti, i mogu pružiti pomoć nadležnim organima u ispravljanju eventualnih nepravilnosti i dobijanju tačnog posebnog biračkog spiska, a time se i izborni proces za izbor nacionalnih saveta nacionalnih manjina dodatno osnažuje, demokratizuje i vraća mu se oteti integritet.
Zakon o nacionalnim savetima nacionalnih manjina, kao i drugi akti koji uređuju pitanje iz ove oblasti, predstavljaju i obavezu da se ovlašćenja komisije za kontrolu, reviziju, verifikaciju i kontrolu tačnosti i ažuriranje biračkog spiska, prošire i na poseban birački spisak. Stanje u posebnom biračkom spisku nacionalne manjine je identično ili slično stanju u jedinstvenom biračkom spisku. Poseban birački spisak nacionalne manjine, takođe je lišen integriteta, kao i izbor za nacionalne savete nacionalnih manjina.
Shodno tome, potrebno je na osnovu obaveze utvrđenog Ustavom Republike Srbije potrebno je izvršiti kontrolu tačnosti i ažuriranje posebnog biračkog spiska, kako bi mu se vratio integritet, a samim tim bi se osigurao i fundamentalni uslov za sprovođenje slobodnih i poštenih i demokratskih izbora za nacionalne savete nacionalnih manjina. Hvala.