Poštovani gospodine predsedniče, poštovano predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, nažalost, Srbija u dva veka svoje moderne istorije nije pokazala previše kapaciteta za modernizacijske procese. U mnogo čemu, u ekonomskoj, socijalnoj, između ostalog i u političkoj sferi smo zaostajali za drugim evorpskim razvijenim zemljama, što ne znači da na iskustvu tih istih zemalja ne treba učiti. Nekada dužina postojanja određenih institucija, njihov razvoj, ne znači automatski i kvalitet. Nekada zemlje sa mnogo manje istorijskog iskustva i mnogo manjim vremenom razvoja političkih institucija imaju daleko razvijenije političke institucije, nego one, kod kojih te institucije mnogo duže traju. Iz tog razloga je jasno da se treba ugledati i da treba uočiti i nedostatke, ali i vrline određenih dostignutih vrednosti drugih razvijenih zemalja.
Pošto govorimo u ovom slučaju o Poslovniku o radu Skupštine Republike Srbije, želeo bih da napomenem jednu stvar - ni jedan član ovog nacrta nije izmišljen. Svaki je preuzet iz već postojećih poslovnika razvijenih parlamentarnih zemalja, pre svega francuskog, nemačkog i kanadskog. Juče je više puta pominjano da neke od ovih stvari nisu tačne, da neki od ovih članove ne postoje ni u jednom poslovniku. Dozvolićete mi da pomenem nekoliko članova, pre svega nemačkog i francuskog poslovnika o radu, koji tretiraju iste stvari koje tretira i ovaj nacrt.
Dakle, član koji govori o nemogućnosti poslanika da čita već unapred pripremljen govor, postoji u francuskom poslovniku o radu skupštine, i to član 54. Takođe, i u nemačkom Bundestagu postoji član 32. poslovnika o radu koji, doduše, dozvoljava beleške, ali negira mogućnost da se čita unapred pripremljen govor. Naravno, ovim ne arbitriram i ne želim da kažem da je to dobro rešenje. Smatram da tu treba izaći u susret poslanicima opozicije i da ovaj član treba izbaciti zato što, pre svega, ne možete nikome unapred reći šta će govoriti za govornicom. Na kraju krajeva, kada se govori o egzaktnim temama, ne može se a priori pričati napamet. Morate određene podatke i određene brojke citirati.
Sa druge strane, pitanje novčanih kazni takođe postoji, pre svega u francuskom poslovniku o radu, i to član 73. francuskog poslovnika. Dakle, sa tom razlikom što smatram da njega, u ovom slučaju srpski poslovnik o radu, treba prilagoditi zakonu o radu koji predviđa da maksimalna novčana disciplinska mera može iznositi 30% plate. U tom smislu, smatram da treba uvažiti sugestije koje su ovde iznete.
Pominjana je priča o članu 77. Ustava Republike Srbije. Govorilo se o pravu, odnosno suverenitetu narodnih poslanika. Dame i gospodo, ako je to tako, ako se smatra da ovaj poslovnik o radu na bilo koji način negira pravo poslanika da govori, podsetiću vas onda na jednu drugu stvar - onda je izborni sistem, po kome smo mi svi izabrani, protivustavan. Mi smo svi izabrani po proporcionalnom izbornom sistemu. Nosioci naših manadata nisu suvereni poslanici, nego stranke koje su nas kandidovale i liste, odnosno kaolicije koje su nas kandidovale.
Na primer, u slučaju da je moja stranka nezadovoljna sa mnom, ja ne mogu ostati u ovom parlamentu, nego će me stranka povući i na moje mesto postaviti nekog drugog. Znači, ako govorimo na ovaj način, moramo biti svesni jedne stvari - stranke, samim tim i njihove poslaničke grupe su nosioci mandata narodnih poslanika u Skupštini Republike Srbije. Prirodna je stvar, samim tim, da poslaničke grupe, formirane iz određenih koalicija ili samih političkih stranaka, budu osnovni nosioci rada u samom republičkom parlamentu.
Iz tog razloga, imam još jednu sugestiju koja se odnosi na član 4. pomenute odluke o izmenama i dopunama Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, odnosno na pretposlednjem stavu, gde se govori o narodnim poslanicima koji nisu članovi poslaničkih grupa. Ponavljam, mi smo svi birani po proporcionalnom izbornom sistemu. Kandidovali su nas ili koalicije ili matične političke stranke.
(Predsednik: Vreme.)
Prema tome, jasno je da ni jedan poslanik samostalno ne bi mogao da se izbori za ulazak u ovaj parlament, da ga nije stranka kadndidovala. Iz tog razloga, smatram da ovaj pretposlednji stav člana 4. treba izbaciti iz pomenutog predloga poslovnika, jer se mora istitucionalizovati politička scena u Srbiji i dati jači karakter političkih stranaka, bar još nekih desetak-petnaestak godina, dok se ne stvori jedan kreativan politički milje u kome će se kasnije moći i modifikovati izborni sistemi. U ovom slučaju, smatram da proporcionalnost treba zadržati i u radu Skupštine Republike Srbije, odnosno onom delu koji se odnosi na njen poslovnik.