PRVA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANJA, 11.04.2002.

8. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PRVA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANJA

8. dan rada

11.04.2002

Sednicu je otvorila: Nataša Mićić

Sednica je trajala od 11:05 do 17:55

OBRAĆANJA

...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, nastavljamo rad Prve sednice Prvog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2002. godini.
Obaveštavam vas da, prema službenoj evidenciji, sednici prisustvuje 158 narodnih poslanika.
Molim vas da radi utvrđivanja kvoruma ubacite identifikacione kartice u vaše poslaničke jedinice.
Konstatujem da imamo kvorum i možemo nastaviti rad.
Obaveštavam vas da su sprečeni da prisustvuju sledeći narodni poslanici: Stevan Lilić, Miomir Tadić, Zaharije Trnavčević, Momčilo Trajković, Ratimir Svirčević, Teodora Vlahović, Milka Marinković, Miroslav Markićević, Melank Šandor, Dragan Kovačević, Zoran Bošković, Višnja Nežić, Vladan Jovičić, Nataša Milojević, Sredoje Mihajlov, Petar Mišić i (pre podne) Neda Arnerić. Obaveštavam Narodnu skupštinu da su pozvani da sednici prisustvuju predsednik, potpredsednici, ministri i sekretar Vlade Republike Srbije, kao i sekretar Republičkog sekretarijata za zakonodavstvo.
Takođe, saglasno članovima 83. i 84. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, obaveštavam vas da sam na ovu sednicu pozvala predstavnike Centra za slobodne izbore i demokratiju, predstavnike Stalne konferencije gradova i opština Jugoslavije, predstavnike Studentske unije Srbije, predstavnike Saveza studenata Beograda, studente Studijske grupe za Ustavno pravo na Pravnom fakultetu Univerziteta u Beogradu i predstavnike Narodnog pokreta "Otpor".
Pozdravljam prisutne goste.
Prelazimo na 6. tačku dnevnog reda: - PREDLOG ZAKONA O UNIVERZITETU
Primili ste Predlog zakona koji je podnela Vlada Republike Srbije.
Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici: Velimir Simonović, Dragiša Popović, zajedno Jakov Stamenković, Dragiša Popović i Anita Beretić, zajedno Dragoslav Bošković i Stanko Kovačević, Mirko Rosić, zajedno Nenad Lemajić, Milan Radulović, Bojana Aleksić, Dragoljub Vojinović i Vladimir Andrić, Predrag Stojanović, Predrag Čanović, Zeldžo Hurić, zajedno Dragoljub Vojinović i Vladimir Dobrosavljević, Bratoljub Janačković, zajedno Miroslav Hristodulo, Vladimir Dobrosavljević i Igor Soldatović, Milorad Mirčić, Gordana Pop-Lazić, Tomislav Nikolić, Aleksandar Vučić, Petar Jojić, Miroljub Veljković, Lazar Marjanski, Vitomir Plužarević, Božidar Vučurović, Srboljub Živanović, Nataša Jovanović, Branislav Blažić, Zlatan Jovanović, Ljubomir Kragović, Božidar Vujić, Dragoljub Stamenković, Slobodan Janjić, Veroljub Arsić, Stevan Kesejić, Goran Cvetanović, Dragan Čolić, Miroslav Hristodulo, zajedno Bora Stanimirović i Stevan Gudurić, Zoran D. Nikolić, Radojko Petrić, zajedno Bora Stanimirović i Žarko Obradović, Arsen Kurjački, zajedno Toma Bušetić, Žarko Obradović, Branko Ružić, Slobodan Tomović i Milan Stanković, zajedno Golub Rajić i Đura Lazić, zajedno Dragan Jovanović i Đura Lazić, zajedno Bora Stanimirović i Živodarka Dacin, Miloš Nešović, zajedno Sreten Mitrović, Ljubomir Mucić i Dušan Cvetković, Rajko Baralić, Nebojša Jović, Branko Ružić, Slobodan Pavlović, Dragan Jovanović, Golub Rajić, Dragiša Marinković i Srđan Sikimić, kao i Vlada Republike Srbije.
Na sednici Odbora za prosvetu amandmane su povukli narodni poslanici: Zeldžo Hurić na članove 2. i 5, Predrag Stojanović na članove 39, 64, 65. i 111, Dragiša Popović na članove 69. i 74, Miroslav Hristodulo na član 103. i zajedno narodni poslanici Nenad Lemajić, Milan Radulović, Bojana Aleksić, Dragoljub Vojinović i Vladimir Andrić na članove 69. i 74.
Primili ste izveštaje Odbora za prosvetu, Zakonodavnog odbora i Odbora za međunacionalne odnose, kao i mišljenje Vlade Republike Srbije, sa ispravkom, o podnetim amandmanima.
Na sednici Odbora za prosvetu mišljenja su izdvojili članovi Odbora, narodni poslanici Vladimir Garčević i Bora Stanimirović.
Na sednici Odbora za međunacionalne odnose mišljenja su izdvojili članovi Odbora, narodni poslanici Pal Šandor i Dragiša Đoković.
Pre otvaranja načelnog pretresa podsećam vas da, prema članu 90. Poslovnika Narodne skupštine, ukupno vreme za raspravu iznosi pet časova.
Molim poslaničke grupe, ukoliko to već nisu učinile, da odmah podnesu prijave za reč, sa redosledom narodnih poslanika.
Otvaram načelni pretres.
Da li predstavnik predlagača prof. dr Gašo Knežević, ministar prosvete, želi reč? Izvolite.
...
Građanski savez Srbije

Gašo Knežević

Poštovana gospođo, predsedništvo, dame i gospodo, sva društva imaju problem usklađivanja stvarnog života i pravnog sveta. Idealno bi bilo da uvek jedno odgovara drugome, ali se u realnosti to retko događa, pa je ili pravo ispred života ili je situacija obrnuta. Naravno da postoji potreba za usklađivanjem te dve stvari. Pogledamo li tim okom odnos života na univerzitetu s jedne strane i njegove pravne regulative s druge strane, u toku poslednjih 18 meseci, tj.  posle 5. oktobra 2000. godine, videćemo da je život na univerzitetima išao ispred pravne regulative. Ovo pod uslovom da se saglasimo da je Zakon o univerzitetu iz 1998. godine bio loše rešenje.
Naime, već u periodu prelazne vlade postignut je dogovor između Ministarstva, tada visokog i višeg obrazovanja, a kasnije prosvete i sporta, da se zapravo primenjuje zakon od 1992. godine, a da se oblači u pravno odelo pozitivnog zakona iz 1998. godine. Tako su svi izbori na univerzitetu vraćeni u proceduru zakona iz 1992. godine sa normalnom, uobičajenom ulogom nastavno-naučnih veća i drugih stručnih tela fakulteta. Na isti način je učinjen izbor većine dekana i njihovih ekipa, fakultetskih odbora. Na taj su se način kroz postupanje u praksi balansirali život, potrebe univerziteta i opšte raspoloženje javnosti, sa jednim zastarelim, loše skrojenim ideološkim zakonskim modelom.
Niko odgovoran i ozbiljan na univerzitetu ne prigovara Ministarstvu za arbitrarnost, pa je većinsko raspoloženje na univerzitetima da je kroz praksu vraćena autonomija univerzitetima, uprkos formalnog važenja zakona iz 1998. godine. Time smo došli u fazu faktičkog balansa, uprkos zakonskom debalansu jednog anahronog zakonskog rešenja sa modernim zahtevima sveta. Naravno da ovaj faktički balans mora naći i svoj zakonski izraz.
On je danas pred vama. Neki zlonamerno mogu primetiti da je zakonsko balansiranje moglo i ranije da se obavi. Naš odgovor je - moglo je, ali nije moralo.
S jedne strane, Ministarstvo prosvete i sporta je bilo na stanovištu da se novi zakon gradi stvaranjem konsenzusa među univerzitetima, studentskim organizacijama i svima onima koji su zainteresovani za normalno funkcionisanje visokog školstva. Izgradnja konsenzusa, svi znamo, traje.
S druge strane, prioriteti države u tranziciji diktirali su i dnevni red skupštinskih zasedanja. Potrebe države, način rada Skupštine, odnosi u njoj, granice ljudske izdržljivosti, preopterećenost dnevnog reda, samo su neki od razloga koji su sprečili brže donošenje ovog zakona.
Istovremeno, za sve to vreme, ponašanje državnih organa je omogućavalo normalan regularni rad fakulteta. Iskreno se nadam, čak i znam, da većina ljudi uvažava ove argumente, te da oduženo vreme neće shvatiti kao iznevereno obećanje. Ali, u ovom domenu samo je ta većina važna.
Jer, ne može se tvrditi da je opstajanje zakona iz 1998. smetalo nekada pozicionim strankama, a sada opozicionim. Oni su ga i doneli, argumentujući da je to što donose najbolje na svetu, te je pretpostavka da je njihova namera da to što su rodili, što duže poživi.
To što su izazvali more nesagledivih posledica najgore vrste na univerzitetski život, naravno i nije za njih važno, a te posledice se izražavaju trocrifrenim brojem, naime oko 200, ljudi koji su napustili univerzitet, voljno ili nevoljno, uglavnom nevoljno; u razaranju i zamiranju univerzitetskog života u moru gunđajućih, nemoćnih nezadovoljnika i u dovođenju na univerzitet jednog broja ljudi, koji se na njemu osećaju kao osobe bez karte u autobusu. Oni se stalno plaše da ih kontrolor ne izbaci iz njega i spremni su da i u nauci "vežu konja gde im gazda kaže", a nauka to ne trpi.
Oni koji su bili idejni tvorci i glasači dosadašnjeg zakonodavnog rešenja, nemaju ni moralnog prava da se suprotstavljaju sopstvenim aktima i postupcima. Zakon koji je sada pred nama je tranzicionog karaktera. Za neophodno usklađivanje sa evropskim obrazovnim procesom imamo još vremena, za Bolonjski proces najmanje nekoliko godina, a moramo i odgovoriti na pet prethodnih pitanja, kako bi usklađivanje bilo kvalitetno i konačno.
Tih pet pitanja su - u kom će se pravcu kretati izmene planova i programa fakulteta, pa i dužina trajanja studija? Pri tom, modernizacija nije sporna, ali je usaglašavanje konkretnih koraka još u toku.
Drugo, ko je nosilac autonomije: fakulteti, što je u nas danas slučaj; ili univerziteti, što je svetski trend. Ukoliko je ovo drugo, dalje je pitanje - mogu li veliki univerziteti, poput Beogradskog, biti i dalje jedinstveni ili treba formirati više manjih, i po kom kriterijumu?
Treće je pitanje - na koji način će se organizovati finansiranje univerziteta? Naime, svedoci smo da je u nas studiranje bilo skoro socijalna kategorija, a da podaci o ceni studija za svaki visokokvalifikovani profil ne postoje. Na putu smo da dođemo do egzaktnih cifara o tome koliko košta državu jedan pravnik, jedan lekar i tome sl. Tek time dolazimo do realne slike o relevantnom poreskom obvezniku, dakle, onome koji finasira studiranje svih nas.
Sledeće pitanje - kakve su društvene potrebe za stručnjacima određenog profila? Ovi podaci mogu se imati tek posle potpune stabilizacije tržišta, a neophodni su nam zarad upisne politike i suda o mreži fakulteta. Dakle, samo po sopstvenom osećanju i simpatijama za sada možemo govoriti o prevelikom ili premalom broju određenih fakulteta i studenata na nivou zemlje.
Ako se ima u vidu normalna i legitimna tendencija lokalne zajednice za otvaranje fakulteta, s jedne strane, kao i želja za samoodržanjem postojećih fakulteta, s druge strane, jasno je da odluka o racionalizaciji mreže fakulteta mora počivati na ozbiljnim i egzaktnim parametrima o finansijskim mogućnostima države i kadrovskim potrebama društva, a ne na simpatijama tj. arbitrarnosti.
Najzad, poslednje - to je pitanje odnosa i uloge privatne inicijative u obrazovnom procesu. Da li će i u kojoj meri naša država otvoriti vrata ovoj inicijativi i kapitalu, to je pitanje na koje se odgovara postavljanjem standarda za akreditaciju ili licenciranje rada. Formiranje ovih standarda biće u nadležnosti tela koje se upravo uspostavlja ovim zakonom.
Zbog svega rečenog, kao baza novog zakona, onoga koji je sada pred nama, poslužio je model zakona iz 1992. godine, uz određena bitna poboljšanja. Osnovna od njih su sledeća - reaktiviran je Republički savet za razvoj univerzitetskog obrazovanja; on je postojao i po zakonskom tekstu iz 1992. godine, ali nikada nije u praksi zaživeo; i pojačana je njegova uloga.
Neke od funkcija Ministarstva prenete su na njega, kako bi se dobila autonomija, pre svega akreditaciona i evaluaciona funkcija. Kad kažem akreditaciona, znači licenciranje fakulteta za rad, evaluaciona ocena vrednosti, odnosno kvaliteta rada fakulteta.
Drugo, redefinisani su organi upravljanja na fakultetu, na uštrb društvene zajednice, odnosno države, povećan je broj predstavnika zaposlenih i studenata, tako da su oni dobili kontrolni paket i time se fakultetima reklo - upravljanje je vaše, vaša je i autonomija.
Sledeće, stvoren je i zakonski uobličen studentski parlament, koji ima dve uloge: - prva je da se u njemu nađu sve studentske organizacije, slično našoj skupštini, koja je mesto susreta političkih stranaka, te da one u njemu na artikulisani način donose odluke bitne za život studenata, odluke koje će posle organi fakulteta i sprovoditi; druga je edukativni proces i odnosi se na obrazovanje studenata za demokratsku diskusiju, argumentaciju i odlučivanje, kako se ne bi u budućnosti pojavljivale nemile scene, kojih smo sada svedoci u pojedinim parlamentima.
Za ovaj parlament studenti su se borili i izborili, počev od 1992. godine. Otvorene su mogućnosti koje se tiču modernizacije nastave na fakultetima uvođenjem trimestara, bodovnog sistema, numeričkog ocenjivanja i nastave na stranim jezicima.
Povećano je područje regulative autonomnog prava na račun državnog prava, jer je jedan deo zakonske materije postao statutarna materija. Stupanje na snagu ovog zakona značiće istovremeno i odlazak zakona iz 1998. na depo istorije.
Većina naših ljudi to je jedva čekala i njima se ne obraćam. Sledeće reči upućujem manjini, skupštinskoj i opštoj, sa željom da im iskreno i otvoreno kažem za razloge zbog kojih ova skupština i Vlada imaju šansu da uđu u istoriju.
U poređenju sa stanjem stvari stvorenim zakonom iz 1998. godine, Titovo doba i samoupravljačko doba za univerzitet su bili Periklovo zlatno doba. Zakon iz 1998. najbolji je dokaz da je Ljosa bio u pravu kad je u "Sagi o Majti" tvrdio da neke stvari u životu nemaju dna, da nas dubina ponora često nemalo iznenadi.
U zakonu iz 1998. se desilo čak i nešto sa pojmom pravnog lica, koji u svetu pravnih pravila pretpostavlja samostalnost tog lica. Ipak, idejni tvorac i glasači zakona iz 1998. uspeli su da kreiraju do tada nepoznat pojam zavisno-pravnog lica. Zavisnost je postala u odnosu na Vladu Srbije, ona je postavljala vođstva svih fakulteta i univerziteta, bez obzira, najčešće i protiv volje nastavnika i studenata.
Imenovala je rektore i dekane, pa i članove svemoćnih upravnih odbora. Priča se čak da su fakulteti po procentima deljeni između stranaka. I, kao da im to nije bilo dosta, zadržala je za Ministarstvo pravo da se saglašava sa izborom svakog redovnog profesora, a izbore u druga zvanja prenela je sa veća na dekane, koje je sama postavljala.
Time je ustrojena vojna struktura, hijerarhija fakulteta, u kojoj je Vlada bila vrhovni savet odbrane, ministar prosvete general armije, rektori generali, a dekani pukovnici.
Ubrzo se, međutim, pokazalo da je i Markes bio u pravu -"Pukovniku nema ko da piše", pa je svet prestao da komunicira sa dekanima - pukovnicima i pismima i razglednicama. Dobili smo iz sveta izopšteno najviše obrazovanje. Ukoliko se zna da nauka ne trpi izolaciju, da u izolaciji ona prestaje da bude nauka, onda je posledica da su fakulteti, sa malo svoje krivice, prestali da budu naučnoobrazovne institucije.
Svedočenja o tome ima onoliko koliko u ovoj zemlji ima ljudi koji su nastavili, u spornom periodu, da komuniciraju sa svojim kolegama iz inostranstva. Toliko, da se podsetimo.
Pitanje koje se sada postavlja je sledeće - da li je dovoljno za hvatanje priključka sa svetom eliminisati sa zakonske scene jedan zakon ili je potrebno učiniti još jedan zakonodavni pokušaj, da se demokratski, na stručan način, raščisti sa posledicama toga zakona. Naravno, govorim o retroaktivnosti. Njena zabrana je demokratska tekovina, čija je osnova potreba za pravnom sigurnošću. I, to se ne dovodi u pitanje. Međutim, brutalnost kojom su pojedinci, a ne svi dekani, primenjivali ovaj zakon dovela je do posledica i na opštem i na individualnom nivou, koje ruše temelje svakog obrazovnog sistema, pa i visokoškolskog.
Šest kategorija nastavnog osoblja pogođeno je, na ovaj ili onaj način, dejstvima zakona iz 1998. godine. To su: 1) lica koja su pod dejstvom zakona izgubila posao; 2) preuzeta lica koja su na mala vrata ušla na fakultete u viša nastavna zvanja; 3) lica kojima je, uprkos ispunjavanju zakonskih uslova, onemogućeno napredovanje; 4) lica koja su, iako ne ispunjavaju uslove, ipak napredovala; 5) lica kojima je, zbog političke nepodobnosti, uskraćen ulazak na fakultet; 6) lica koja su, uglavnom zbog političke podobnosti, dobila mesta na fakultetu.
Ukoliko se ovaj spisak pažljivo pogleda, jasno je da je on pravljen po principu vode i vatre. Svakom pogođenom odgovara jedan povlašćeni. Problem je, kao i uvek u životu, što za jedno mesto konkuriše dvoje. Znam da uspeh ne iritira onog ko je na njemu profitirao, ali iritira one koji su neopravdano izgubili i posebno iritira ukusom nepravde širu društvenu zajednicu - javnost.
O interesima nauke i edukacije ne vredi ni trošiti reči, jer su oni očigledni. Ima li opštijeg interesa od toga? Jer, finalni proizvod univerzitetskog obrazovanja je - visoki profesionalac, koji će sutra voditi ovo društvo bez ikakvih političkih boja, odnosno primesa.
Predlog zakona koji je pred vama pokušaj je da se na najbezbolniji način ispere gorak ukus iz usta javnosti i zadovolji opšti interes. Pokretanjem procesa koji u sebi ima tragove retroaktivnosti, samo od strane dekana i katedara, jasno je da predlagač zakona nema nameru da jaše na talasu revanšizma, već da u ruke stručne javnosti, oličene u katedri, i zakonodavstva, oličenog u ovlašćenjima dekana, prepusti odluku o ispravljanju posledica. Ako se tome doda da se inicijativa ne može pokrenuti unedogled, već da prekluzija nastaje posle dva meseca od stupanja zakona na snagu, tu odluku, po inicijativi, donosi veće natpolovičnom većinom glasova, a ostalo je samo pitanje - ko to izbegava da pogleda samoga sebe.
Ovaj zakon ima i vremenski i sadržinski veoma ograničeno dejstvo retroaktivnosti. U jednom kratkom vremenskom periodu katedre i dekani mogu,a ne moraju, inicirati odluku veća koja se tiče postavljanja nastavnika i saradnika od strane dekana, bez uticaja veća, dakle mimo vekovne, uobičajene, akademske procedure, a veće može, a ne mora, doneti revidirajuću odluku. Opštost tog interesa meri se značajem koje univerzitetsko obrazovanje ima u Srbiji danas i potrebom da njegov finalni proizvod može voditi Srbiju sutra.
Najzad, retroaktivnost ovog zakona, po mišljenju predlagača, na niskom je nivou, opravdana je i neskrivena. U ovom poslednjem, skrivenost - neskrivenost, ovaj se zakon razlikuje bitno od zakona iz 1998. godine, čija je retroaktivnost bila skrivena bomba sa produženim dejstvom, koja je proizvela mnoge nepravde. Ova retroaktivnost ima cilj da te nepravde otkloni.
Zato je napred i rečeno da ova skupština ima šansu da uđe u istoriju, ali ne kao telo koje je donelo retroaktivan zakon, već kao telo koje je bilo primorano na to da bi se ispravila nepravda naneta jednom važnom segmentu društva 1998. godine. Postoje nepravde koje nikada neće moći da se isprave. Šta je i kome trebalo da se masovno dovode naoružana lica na fakultete, da premlaćuju studente, izbacuju i sprečavaju dolazak nastavnika, pa i držanje časova, kite se telohraniteljima i tome slično.
Šta je i kome trebalo da masovno disciplinski i finansijski kažnjava zaposlene i studente, čak do nivoa zabrane studiranja, koji pokušavaju da misle sopstvenom glavom, makar i pogrešno. Šta je i kome trebalo da masovnim upisima od fakulteta načine domove za socijalne slučajeve, primajući neograničeni broj studenata, bez prostornih, tehničkih i kadrovskih mogućnosti, i time, onima koji su voljni da studiraju, uskrate to pravo.
Na ova i slična pitanja nećemo imati odgovore, ali ih naslućujemo. Takođe, ovaj zakon nema nikakve ambicije da te i slične nepravde ispravlja. Najzad, ovaj zakon su uglavnom pisali fakulteti i univerziteti. Čini se da postoji dobar razlog da njegovim usvajanjem otvorimo šansu za razvoj, šansu koja im je grubo amputirana 1998. godine.
Da zaključim, predlagač je mišljenja da ovo telo ima pred sobom jedan dobro balansiran predlog tranzitornog zakona. Radikalizam koji neki pripisuju ovom tekstu, a koji se iscrpljuje u pojmu slabe retroaktivnosti, nije posledica radikalizma predlagača. On je produkt potrebe za ispravljanjem ranijih radikalizama. Uostalom, u naordu je odavno rečeno - "što jedan poruši, dvojica grade".
O još nečemu bih hteo da obavestim ovu skupštinu. Ovaj zakon je prošao kroz Odbor za prosvetu, o čemu će biti kasnije reči. Mnogi amandmani koje su inicirali pojedini poslanici, predstavnici pojedinih partija ove skupštine, bili su i amandmani Vlade. Zbog toga se ponekad ne vidi, već kao Vladin amandman ide nešto što je zapravo bio amandman pojedine političke stranke. Primera radi, Demokratska stranka Srbije - ograničavanje mandata - ograničili smo na dva puta uzastopno, a bilo je još i drugih primera.
Nažalost, vreme i tehnika skupštinske procedure, dakle, pravo i pravna procedura su ponekad izbrisali ime predlagača iz vaših papira, pa izgleda kao da je nešto, predložila Vlada Srbije, a zapravo je, ponekad, zajednički predlog Vlade i nekih političkih stranaka. Hvala vam.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Zahvaljujem se gospodinu ministru.
Da li izvestioci nadležnih odbora žele reč? Izvolite, reč ima narodni poslanik Predrag Stojanović, predsednik Odbora za prosvetu.

Predrag Stojanović

Poštovani predsedniče, dame i gospodo narodni poslanici, želim da podvučem nekoliko osnovnih crtica, koje je već izneo ministar Knežević. Tekst Predloga zakona o univerzitetu koji se danas nalazi pred vama je relativno dugo usklađivan sa zahtevima visokoškolskih ustanova, koje su vrlo osetljive na svoj položaj u društvu.
Odbor za prosvetu koji je ponuđeni Predlog, upotpunjen prihvaćenim amandmanima, prihvatio uz dva izdvojena glasa jedne poslaničke grupe, mišljenja je da ovakav zakon odgovara našem sadašnjem društvenom trenutku. Zakon jeste tranzicioni, jeste evropski po karakteru, i usmeren je ka Bolonjskoj deklaraciji. Vrlo je verovatno da će on, kada se u njegovom okviru postave temelji reforme srpskog univerziteta, biti zamenjen novim i time potpuno prilagođen savremenim i progresivnim zahtevima evropskog okruženja.
Nadajući se tolerantnoj i argumentovanoj raspravi koja je primerena značaju Zakona o univerzitetu, pozivam vas da svojim glasovima potvrdite odluku prosvetnog odbora. Hvala lepo.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Zahvaljujem predsedniku Odbora za prosvetu.
Da li predsednici Zakonodavnog odbora i Odbora za međunacionalne odnose žele reč? (Ne.)
Da li poslanici koji su izdvojili mišljenje na sednici odbora žele reč? Izvolite, narodni poslanik Vladimir Garčević koji je izdvojio mišljenje na sednici Odbora za prosvetu. Izvolite, pet minuta je vreme.

Vladimir Garčević

Poštovano predsedništvo, poštovani ministre, kolege poslanici, u toku donošenja i sagledavanja situacije, vezano za zakon,  mogu reći da je meni drago što je 1992. godine Dača imao zakon koji je proevropski i što je sada u osnovici taj zakon ostao kakav je bio 1992. godine. Međutim, moram reći da je Vlada Srbije, odnosno Ministarstvo prosvete je zadržalo neke odredbe iz 1998. godine, kada treba da Vlada odlučuje o fakultetima; znači ono što koristi Vladi ona ostavlja za sebe, a ono što ne koristi, Skupština eliminiše.
S druge strane, ja sam na prosvetnom odboru predlagao - ako ima nekih problema od 1998. godine do dolaska na vlast, do oktobra 2000. godine, da formiramo prosvetni odbor koji bi utvrdio činjenično stanje vezano za bilo koje slučajeve koji su postojali u dosadašnjoj situaciji. Međutim, normalno, vlast nikada ne želi da se istina sagledava. Zašto? Zato što je godinama lansirala i godinama blokirala rad na fakultetu, a meni je žao što nema gospođe pomoćnika ministra da pitam šta ona radi sa studentima sada.
Postavio bih pitanje ministru - da je sve što je rađeno za godinu i po dana, manje nego što ste vi uradili sada za godinu i po dana na fakultetima, dolazeći na posao, dajući diplome i onima koji su za kratko vreme diplomirali - što niste sačekali zakonske propise.
Sa druge strane, ne odobravam nijedan postupak ako je zloupotreba, ali zloupotrebu može da odredi odbor ove skupštine, nikako stranke koje se nalaze na vlasti. Znači, zajedničkim radom, i onda bih bio spreman u Skupštini da ovo podržim.
Da je ostao zakon bez člana 141, 142. i 143, moglo se naći zajedničko rešenje, bez obzira na mišljenje o pojedinim amandmanima, da se taj zakon i prihvati u celini.
Međutim, nemamo vere, ja nemam vere, znajući da se pojedinci koji zauzimaju visoko mesto, nalaze i u organizacijama Soroša. Gledajući "Masku" na BK televiziji, imao sam prilike da vidim da se od strane gospođe Turlajić ubeđuju studenti da prihvate odgovornost, da srpski narod prihvati odgovornost za ovaj prethodni period. Ministre, mislim da ste mogli da nađete i da preispitate šta se to dešava, ko vrši politički pritisak na studente?
Sa druge strane, na Odboru za prosvetu postavljeno je sledeće pitanje, ministru, (nisam dobio odgovor) - da li se njihova organizacija "Otpor", znači vladina organizacija, finansira iz budžeta Ministarstva za prosvetu? I drugo pitanje koje postavljam ovde, a nisam dobio odgovor, jeste da li su imenovani članovi "Otpora" za kontrolore na prijemnim ispitima, a to me pita javnost i želim da javnosti danas kažete istinu o tome.
Prema tome, ovaj zakon bez prelaznih odredaba, sa formiranjem odbora koji je mogla Skupština i utvrđivanje činjeničnog stanja, mogao je da razreši probleme i da se donese jedan adekvatan zakon.
Ovako, hoću da pitam da li može, evo ovde imate poslanika sa trogodišnjom školom, da se upiše na fakultet, pod kojim uslovima, da li može da ne izađe na ispit da se nađe na oglasnoj tabli? Neka razmisle ako su ovde na sednici danas.
Prema tome, sve treba preispitati, jesam za odgovornost svakog pojedinca gde je bilo zloupotrebe, ali ne onaj koji prosuđuje i da utvrđuje odgovornost.
Zato ćemo glasati verovatno, pošto se šefovi izjasniće se oko celokupnog zakona; znači, dozvolite, ako hoćete demokratiju, utvrdite odbor, pa da utvrdimo činjenično stanje, ali ne od 1998. godine do 2000. godine, nego do danas.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li još neko od poslanika koji su izdvojili mišljenje želi reč?
Narodni poslanik Bora Stanimirović, izvolite.

Bora Stanimirović

Uvaženo predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, poštovani ministre, ja nisam izdvojio mišljenje da bih kritikovao ovaj zakon, jer je on u stvari kopija zakona iz 1992. godine koji je donela SPS, ni zato što su prilikom usvajanja ovog zakona korišćeni  neki stavovi, čak, iz Zakona iz 1998. godine, i to članovi koji su najviše kritikovani od strane nekih univerzitetskih profesora.
Nisam izdvojio mišljenje da bih kritikovao najveće kritičare Zakona o univerzitetu iz 1998. godine, koji su govorili da je taj zakon necivilizacijski, da guši autonomiju, da se previše država meša u rad univerziteta i fakulteta, koji su se zbog svega toga toliko gnušali da i na samu pomisao na taj zakon jednostavno nisu hteli ni da uđu u zgradu univerziteta, odnosno fakulteta.
Međutim, šta se desilo? Posle 5. oktobra tim istim ljudima nije smetalo da zauzmu najveće funkcije na univerzitetima, fakultetima, počev od rektora univerziteta do dekana, predsednika upravnih odbora i da prihvate zvanja redovnih profesora, i to u vreme kada nisu imali podršku u nekim kolektivima, čak nijednog člana nastavno - naučnog veća, ali na predlog ministra prosvete i sporta oni su to postali i ostali su, i ostaće zapravo do 30. septembra 2002. godine, znači skoro dve godine moći će da rade na osnovu tog zakona koga su najviše kritikovali.
Međutim, dame i gospodo, nisam zbog toga izdvojio mišljenje, izdvojio sam mišljenje upravo zbog dve stvari. Prvo, zbog prelaznih i završnih odredaba Predloga zakona o univerzitetu i drugo, zbog samog obrazloženja zakona.
Što se tiče prelaznih i završnih odredaba, mi smo malopre čuli od ministra i da je ta retroaktivnost koja se preduzima u nekoj blažoj formi; međutim, ovde se radi o jednom problemu - možda Skupština neće ući u istoriju, ali će ministar sigurno ući u istoriju kao prvi ministar koji je predložio zakon o univerzitetu sa retroaktivnim dejstvom. To praktično znači da svi oni koji su birani, svi nastavnici, profesori univerziteta, po zakonu iz 1998. godine (ali, pazite, samo do 5. oktobra), mogu da izgube taj posao i za njih će se primenjivati, ukoliko nisu partijski istomišljenici, sve one klauzule predviđene zakonom iz 1992. godine, a ne i za one koji su birani posle 5. oktobra.
Ja vam odgovorno tvrdim da je bilo više izbora posle 5. oktobra do 11. aprila, do danas, nego što je bilo do 5. oktobra na osnovu Zakona iz 1998. godine, uz neko ublažavanje zakona iz 1992. godine koji nije bio na snazi. Znači, od jula 1998. godine do 5. oktobra 2000. godine, i vidite na čemu smo sada.
To je ono o čemu smo mi ranije govorili i zato smo se i zalagali da se članovi Predloga zakona o univerzitetu koji se ovde nudi 141, 142, 143. i 144. praktično brišu, jer u tim članovima ima retroaktivnosti. Doduše, Ministarstvo je prihvatilo ovaj najdrastičniji, tj. kada se radi o krivičnom gonjenju. Molim vas, po ovom predlogu zakona bilo je predviđeno da nastavno-naučna veća imaju ulogu javnog tužioca, da oni pokreću recimo sporove protiv nastavnika koji su birani. Prema tome, taj amandman je prihvaćen, ali nisu ova tri preostala koja na neki način ukazuju da će doći do revanšizma i da će se raditi onako kako se i predlaže u zakonu.
Drugo, samo obrazloženje zakona sadrži toliko mržnje, toliko revanšizma, ali i toliko strašljivosti da je prosto neverovatno da se u jednom stavu tog zakona, da ne čitam sada, kaže otprilike da je zapravo na univerzitetima i fakultetima Srbije, policija ulazila u fakultete, da je hapsila studente, da su dekani imali obezbeđenje itd. Molim vas, možda je to bilo u Beogradu na jedno par fakulteta (žagor) ali je to trebalo reći, to nije bilo u celoj Srbiji. Odgovorno vam tvrdim da na Niškom univerzitetu nije bilo ...
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Gospodine Stanimiroviću, zahvaljujem vam se, prekoračili ste vreme.

Bora Stanimirović

... policija nije ulazila na fakultete. Slično je bilo i na Kragujevačkom univerzitetu, ali je to trebalo reći zbog generacija koje dolaze. Zamislite, neki istoriograf koji će, recimo, posle 50 godina proučavati sve to,  šta će on reći o takvom univerzitetu. Niko nam ne garantuje, recimo, da će ...