PETO VANREDNO ZASEDANjE, 11.07.2002.

3. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PETO VANREDNO ZASEDANjE

3. dan rada

11.07.2002

Sednicu je otvorila: Gordana Čomić

Sednica je trajala od 10:30 do 21:05

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Dame i gospodo narodni poslanici, nastavljamo rad sednice Petog vanrednog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije sazvane za 9. juli  2002. godine.
Obaveštavam vas da, prema službenoj evidenciji, današnjoj sednici prisustvuje 87 narodnih poslanika.
Radi utvrđivanja kvoruma, molim sve prisutne narodne poslanike da ubace svoje identifikacione kartice u poslaničke jedinice.
Konstatujem da je primenom elektronskog sistema utvrđeno da imamo kvorum za rad i da možemo nastaviti rad sednice po utvrđenom dnevnom redu.
Obaveštavam vas da su javili da će odsustvovati sledeći narodni poslanici: Zaharije Trnavčević, Jelena Milenković-Orlić, Predrag Stojanović, Miloš Radivojčević i Sredoje Mihajlov.
Obaveštavam Narodnu skupštinu da su pozvani da sednici prisustvuju predsednik, potpredsednici, ministri i sekretar Vlade Republike Srbije, kao i sekretar Republičkog sekretarijata za zakonodavstvo.
Takođe, saglasno članovima 83. i 84. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, obaveštavam vas da je predsednica Narodne skupštine Nataša Mićić na ovu sednicu pozvala predstavnike Centra za slobodne izbore i demokratiju, Narodnog pokreta "Otpor", Nacionalnog demokratskog instituta, Udruženja univerzitetskih profesora i nastavnike Srbije - Sekcija "Kolubara" i predstavnike USAID-a .
Pozdravljam prisutne goste.
Prelazimo na 1. tačku dnevnog reda: - PREDLOG ZAKONA O RADIODIFUZIJI (pojedinosti)
Podsećam vas da smo na jučerašnjoj sednici započeli raspravu o amandmanu na član 29, koji je podneo narodni poslanik Vojislav Šešelj.
U raspravi o ovom amandmanu učestvovao je narodni poslanik Vojislav Šešelj u svojstvu podnosioca amandmana i predsednika poslaničke grupe SRS.
Nastavljamo pretres o ovom amandmanu.
Da li još neko od ovlašćenih učesnika u raspravi želi reč? (Ne.)
Prelazimo na sledeći amandman.
Na član 29. amandman je podneo narodni poslanik Ivan Andrić.
Odbor za kulturu i informisanje i predstavnik predlagača na sednici tog odbora prihvatili su ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo ovog zakona.
Na član 30. amandman je podneo narodni poslanik Vojislav Šešelj.
Da li podnosilac amandmana želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Vojislav Šešelj.
...
Srpska radikalna stranka

Vojislav Šešelj

Dame i gospodo narodni poslanici, predlažem da se u celosti briše ovaj član 30, koji govori o suspenziji člana saveta. On glasi: "Kada je podnet predlog za razrešenje člana saveta, savet može dvotrećinskom većinom od ukupnog broja svojih članova doneti odluku da suspenduje člana saveta protiv koga je podnet predlog za razrešenje do donošenja odluke Skupštine, ali ne duže od šest meseci".
Ovo je neverovatna odredba. Savet agencije je organ državne uprave. Ovaj princip da bilo koji organ, posebno organ državne uprave koga izabere Skupština, može samostalno doneti odluku o suspenziji svog člana, nigde ne postoji. Paralelno sa ovim, morali biste menjati i Zakon o Vladi, pa tamo navesti da Vlada može da suspenduje nekog ministra, ako se pokrene postupak za smenu tog ministra, pa dok se postupak ne okonča.
Ne možete vi ovde da uvodite jedan pravni princip koji ne postoji nigde u okviru pravnog poretka. Ovde gradite paralelni pravni poredak. Možda u nekom drugom sistemu postoji, možda postoji u sistemu onih ljudi koji su vam možda pisali ovaj zakonski tekst, ali oni koji su vam pisali i koji rade u pojedinim ambasadama ili u drugim agencijama morali su prvo dobro da prouče naš pravni poredak; ono što vam napišu, da prethodno usaglase sa osnovnim principima tog pravnog poretka.
Vidite, ne može ni u okviru sudske vlasti, ne može Ustavni sud da suspenduje nekog svog člana za koga pretpostavlja da su ispunjeni uslovi za razrešenje po bilo kom osnovu, dok se ne odluči po toj inicijativi za razrešenje. Ne može tako ni u okviru Vrhovnog suda, ne može u okviru Vlade, ne može kod bilo kog državnog organa. Vi to uvodite u savetu agencije - da kada neko podnese predlog za razrešenje, savet agencije dvotrećinskom većinom glasova odlučuje da se on suspenduje iz rada saveta, dok se ne odluči po toj inicijativi.
Znam da ste nam ovde u praksi zakonodavne vlasti demonstrirali nešto slično, potpuno protivustavno i protivposlovnički. Vi ste ovde celu jednu poslaničku grupu odstranili, tako što ste im izbacili pola poslanika iz Skupštine, jer ne dolaze na skupštinske sednice redovno.
(Predsedavajuća: Tri minuta i 30 sekundi. Da li nastavljate? Izvolite.)
Nastavljam. Vi ste to ovde uradili. Reč je o amandmanu, a znam šta vas najviše boli, izvlačim vam pravnu paralelu između ovog člana koji je potpuno u suprotnosti sa kompletnim pravnim poretkom i načina kršenja osnovnih principa pravnog poretka, koji vi sprovodite u radu najvećeg organa zakonodavne vlasti. Nedolazak na sednicu saveta agencije je jedna vrsta političkog stava. Neko ko je izabran za člana saveta, možda želi da sačuva svoj moralni kredibilitet i u uslovima kada je dve trećine članova saveta direktno potpalo pod uticaj ili Vlade ili nekog vaninstitucionalnog faktora, što je mnogo realnija pretpostavka. On hoće da sačuva kredibilitet i hoće nedolaskom da demonstrira svoj stav.
Vi ga onda dvotrećinskom većinom suspendujete. Ali, čemu uopšte potreba da ga suspendujete? To je sad problematično. Ako je podnet predlog da se neko razreši i ako već postoji dvotrećinska većina spremna da ga suspenduje, čemu onda sam čin suspenzije ako ta dvotrećinska većina, uprkos njegovom protivljenju, može izglasati sve što im padne na pamet. Čemu onda ta vrsta suspenzije?
Dakle, ne samo da nastojite da obezbedite apsolutnu većinu u savetu agencije, dvotrećinsku većinu, vi želite da unapred obezbedite uniformno mišljenje. Unapred se obezbeđujete da niko ne može da štrči u tom savetu, da protestuje zbog lošeg rada saveta. Savet ne odgovara parlamentu, ne odgovara nikome. Može se jedino desiti da se nađe jedan moralan, savestan, častan čovek u sastavu saveta, da pokrene u javnosti raspravu o načinu rada saveta, da vam on zasmeta, da se pokajete što ste ga izabrali, jer skupštinska većina bira sve. Vi ste ovde apsolutizovali uticaj na rad saveta agencije protivno odnosu snaga pokazanom na izborima i još hoćete unapred da se obezbedite. Koraću, ovo je gore od potpisivanja blanko ostavke - da dve trećine ljudi unutar saveta agencije može da suspenduje jednoga protiv koga je pokrenuta inicijativa da bude razrešen.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko od ovlašćenih učesnika u raspravi želi reč? (Ne.)
Na član 31. amandman je podneo narodni poslanik Vojislav Šešelj.
Da li podnosilac amandmana želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Vojislav Šešelj.
...
Srpska radikalna stranka

Vojislav Šešelj

Možete vi da se trudite do mile volje, mene dekoncentrisati ne možete, niti me možete sprečiti da zastupam amandmane. Već sam napisao 40 amandmana i za ovaj zakon o borbi protiv mafije, za antimafijaški zakon. Već sam 40 napisao.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Molim narodnog poslanika da pređe na temu sadržaja amandmana, a sve ostale narodne poslanike da se uzdrže od dobacivanja i komentarisanja, da ne ometaju govornika.
...
Srpska radikalna stranka

Vojislav Šešelj

Dame i gospodo, ovde predlažem da se član 31. menja i predlažem potpuno novi tekst. Šta je bilo u starom tekstu - "Predsednik Skupštine upućuje javni poziv za podnošenje predloga liste kandidata za člana saveta, najkasnije šest meseci pre isteka mandata člana saveta. Poziv se upućuje onim ovlašćenim predlagačima koji su predložili kandidate čiji mandat ističe".
Prvo, kod nas ne postoji organ koji se zove Skupština. Može biti samo predsednik Narodne skupštine. Ovo pedantnom pravniku ne može da se desi, ali laiku može, nekome ko ni o čemu ne vodi računa, ko onako otaljava posao, njemu je svejedno da li je Skupština ili je Narodna skupština. Ozbiljnom pravniku se to nikad ne može desiti u zakonskom tekstu.
Dalje, tražim da se upućuje poziv poslaničkim grupama, shodno jednom od svojih prethodnih amandmana, za podnošenje predloga kandidata za članove saveta, najkasnije mesec dana po konstituisanju Narodne skupštine. Zašto? Ovde se susrećete, u protivnom, sa veoma ozbiljnim problemom. Kaže se - predsednik Skupštine upućuje javni poziv za podnošenje predloga liste kandidata za člana saveta onim ovlašćenim predlagačima koji su predložili kandidate čiji mandat ističe.
Da li su ti ovlašćeni predlagači institucionalizovani na određeni način? Nigde u zakonu ne stoji da se oni na neki način institucionalizuju. U zakonu stoji da oni predlažu. Možda se jednom sastanu da predlože. Kako će predsednik Narodne skupštine sledeći put da ih obavesti da je upražnjeno mesto i da treba novi ljudi da se predlože, ako su to nevladine organizacije kojih ima 700. Znači li to da se one moraju institucionalizovati? Moralo bi da znači da postoji neki nadorgan nad tim nevladinim organizacijama koji bar koordiniše njihov rad i kome se šalje ovo obaveštenje ili se ovo obaveštenje šalje na adrese svih 700-800 nevladinih organizacija.
Vi ste verovatno imali ovaj problem u vidu. Ne mogu da shvatim da ste toliko neuki i da ni to niste imali u vidu. Imate i vi neko tajno rešenje. Možda unapred znate kome će se to slati i ko će o tome odlučivati, ali mi ne znamo, šira srpska javnost ne zna. Objasnite, dužni ste da objasnite hoće li se to slati na adrese svih 700-800 nevladinih organizacija, ili samo jednoj ili samo probranim. Kome će se slati, pogotovo što je ovaj rok kratak.
Da li je moguće svih 700-800 da se usaglasi u roku od šest meseci, pitanje je. Kako će oni međusobno provesti izbore kad se njihovi predstavnici ili predsednici sastanu da odlučuju? Tu dođe 700-800 ljudi, pretpostavimo da su svi zainteresovani da u tome učestvuju, svako želi svog kandidata i dolazi do lobiranja, dolazi do grupisanja, dolazi do ucenjivanja, do cenkanja, do trgovine, ko zna do čega sve dolazi kod tih nelegitimnih organizacija.
Zašto su nelegitimne? Zato što nijedna nema dokaz neke volje naroda koja stoji iza nje. Ko dovodi u pitanje legalnost ako su registrovane, osim što vi žmurite pred činjenicom da se mnoge od njih finansiraju iz inostranstva. To nije legalno. Oni daju izjave, mnogi od njih. Evo, Bojana Lekić je dala na Televiziji Studio B izjavu da dobijaju pare od stranih vladinih i nevladinih agencija. To je doslovno njena izjava. Neki drugi dan je Biljana Kovačević - Vučo dala izjavu da dobija pare iz inostranstva i da neće nikome da polaže račune od koga dobija pare.
Eno, onaj Homen iz "Otpora"; možda je on prošlost u "Otporu", ali ja imam dokaz, imam jedan projekat koji je podnosio da bi dobio od Amerikanaca 600.000 dolara. Objavio sam to u "Srpskoj slobodarskoj misli". Samo se vi smejte. Rasturite državu, a onda vam smešno, crći ćete od smeha.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Upozoravam narodnog poslanika na obavezno poštovanje poslaničkih odredbi.
...
Srpska radikalna stranka

Vojislav Šešelj

Što ne upozoravate one koji mi upadaju u reč?
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Oni su isto upozoreni, a vi imate obavezu da se držite sadržaja amandmana.
...
Srpska radikalna stranka

Vojislav Šešelj

A, ja imam obavezu da se pravim da mi ovde niko ne dobacuje u sali. Da li je to moja obaveza?