ČETVRTA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 03.12.2002.

1. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ČETVRTA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA

1. dan rada

03.12.2002

Sednicu je otvorila: Nataša Mićić

Sednica je trajala od 00:00 do 13:35

OBRAĆANJA

...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Dame i gospodo narodni poslanici, otvaram Četvrtu sednicu Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2002. godini.
Obaveštavam vas da, prema službenoj evidenciji, sednici prisustvuje 190 narodnih poslanika.
Molim vas da, radi utvrđivanja kvoruma, ubacite identifikacione kartice u vaše poslaničke jedinice.
Konstatujem da je primenom elektronskog sistema utvrđeno da imamo kvorum i da su prisutna 163 narodna poslanika.
Obaveštavam vas da su javili da će odsustvovati sledeći narodni poslanici: Zoran M. Nikolić, Predrag Stojanović, Jon Čizmaš, Petar Mišić, Višnja Nežić, Zoran Bošković, Branislav Pomoriški, Jožef Kasa, Atila Juhas, Boško Ristić, Gorica Mojović, Slobodan Pavlović, Borivoje Drakulović, Nebojša Leković, Miloš Lučić, Branko Bešević, Miodrag Jaćimović i Dragor Hiber.
Obaveštavam Narodnu skupštinu da su pozvani da sednici prisustvuju predsednik, potpredsednici, ministri i sekretar Vlade Republike Srbije, kao i sekretar Republičkog sekretarijata za zakonodavstvo.
Takođe, saglasno članovima 83. i 84. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, obaveštavam vas da sam na ovu sednicu pozvala predstavnike Centra za slobodne izbore i demokratiju, predstavnike Narodnog pokreta "Otpor", predstavnike Nacionalnog demokratskog instituta, predstavnike Udruženja univerzitetskih profesora i nastavnika Srbije i predstavnike USAID-a .
Pozdravljam prisutne goste.
Dostavljen vam je zapisnik Treće sednice Drugog redovnog zasedanje Narodne skupštine Republike Srbije u 2002. godini, održane 19, 20, 21. i 26. novembra 2002. godine.
Pošto današnjoj sednici prisustvuje više od 126 narodnih poslanika, konstatujem da postoji kvorum za usvajanje zapisnika sa prethodne sednice.
Obaveštavam vas da je proverom u službi za poslove Administrativnog odbora utvrđeno da tom odboru niko od narodnih poslanika nije dostavio u pisanom obliku primedbe na zapisnik sa prethodne sednice i stavljam na glasanje zapisnik Treće sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2002. godini, održane 19, 20, 21. i 26. novembra 2002. godine.
Molim narodne poslanike da se izjasne glasanjem o usvajanju zapisnika.
Zaključujem glasanje i saopštavam da je za glasalo 139 narodnih poslanika, protiv 10, uzdržanih nema, nije glasalo 44, od 193 narodna poslanika.
Konstatujem da je Narodna skupština, većinom glasova, usvojila Zapisnik Treće sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2002. godini, održane 19, 20, 21. i 26. novembra 2002. godine.
U sazivu ove sednice, koji vam je dostavljen, sadržan je predlog dnevnog reda sednice.
Pre utvrđivanja dnevnog reda sednice, saglasno odredbama Poslovnika, potrebno je da odlučimo o predlozima za stavljanje na dnevni red akata po hitnom postupku i o predlozima za izmene i dopune predloženog dnevnog reda sednice.
Prvo, Vlada Republike Srbije predložila je da Narodna skupština, po hitnom postupku, stavi na dnevni red PREDLOG ZAKONA O OBIMU SREDSTAVA I UČEŠĆU OPŠTINA I GRADOVA U POREZU NA ZARADE I POREZU NA PROMET U 2003. GODINI, koji je podnela Narodnoj skupštini 29. novembra 2002. godine.
Stavljam na glasanje ovaj predlog.
Molim narodne poslanike da se glasanjem izjasne.
Zaključujem glasanje: za je 131, protiv 59, uzdržanih tri, nije glasalo pet, od ukupno 198 narodnih poslanika.
Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila ovaj predlog.
Drugo, narodni poslanik Ivan Andrić predložio je da Narodna skupština, po hitnom postupku, stavi na dnevni red PREDLOG ODLUKE O IMENOVANjU PREDSEDNIKA I ČLANOVA ODBORA ZA OBNOVU I RAZVOJ SREMSKIH KARLOVACA, koji je podneo Narodnoj skupštini 25.novembra 2002. godine.
Stavljam na glasanje ovaj predlog.
Molim narodne poslanike da se glasanjem izjasne.
Zaključujem glasanje: za je 134, protiv 10, uzdržan jedan, nije glasalo 54, od ukupno 199 narodnih poslanika.
Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila ovaj predlog.
Prelazimo na odlučivanje o predlozima za povlačenje pojedinih tačaka iz predloga dnevnog reda sednice.
Prvo, narodni poslanik Srđan Petrović, zamenik predsednika poslaničke grupe DOS dr Vojislav Koštunica - Demokratska stranka Srbije, predložio je da se iz predloženog dnevnog reda sednice povuče druga tačka: – PREDLOG ZAKONA O ZAVRŠNOM RAČUNU BUDžETA REPUBLIKE SRBIJE ZA 2001. GODINU, koji je narodnoj skupštini podnela Vlada Republike Srbije 12. novembra 2002. godine.
Da li narodni poslanik Srđan Petrović želi reč? Izvolite.

Srđan Petrović

Poštovano predsedništvo, poštovane kolege, videli ste iz predloga - DSS traži povlačenje druge tačke dnevnog reda Predloga zakona o završnom računu budžeta Republike Srbije za 2001. godinu. Šta nas je navelo na to?
Pre svega, smatramo da Predlog zakona o završnom računu budžeta Republike Srbije za 2001. godinu ne sadrži potreban broj podataka i obrazloženja, tako da nije moguće jasno sagledati izvršenje budžetskih prihoda i rashoda i stvarne rezultate poslovanja republičkog budžeta za 2001. godinu.
Pored toga, završni račun nije ni sačinjen sa potrebnom ozbiljnošću, tako da iz podataka i obrazloženja datih u okviru završnog računa i izveštaja o izvršenom budžetu za 2001. godinu, nije moguće jasno sagledati izvršenje budžetskih prihoda i rashoda i stvarne rezultate poslovanja za proteklu 2001. godinu.
Imajući u vidu sve te činjenice, smatramo da je, u cilju popravljanja kvaliteta ovog materijala, potrebno taj predlog zakona dopuniti sledećim podacima i informacijama, pre svega prema Zakonu o javnim prihodima i rashodima i Zakonu o budžetskom sistemu Vlada je bila u obavezi da uz Predlog završnog računa budžeta, pored izveštaja o izvršenju budžeta za 2001. godinu, predloži i sledeće izveštaje - Izveštaj o sopstvenim prihodima koje su ostvarile javne službe, korisnici budžetskih sredstava; Izveštaj o odobrenim kreditima, odnosno pozajmicama iz budžeta i stanju sredstava od otplate kredita; Izveštaj o prihodima ustupljenim budžetskim korisnicima po posebnim propisima i izvršenim rashodima po bližim namenama na teret tih prihoda.
Kao što ste videli danas mi smo dobili određeni pregled, tj. određeni izveštaj Vlade. Tu su data obrazloženja za sve ove stavke, međutim, praktično, mi nismo dobili te izveštaje, izveštaj o sopstvenim prihodima koje su ostvarile javne službe - korisnici budžetskih sredstava. Taj izveštaj nismo dobili. Dobili smo, na neki način, obrazloženje zašto tog izveštaja nema. Takođe to isto važi i za izveštaj o odobrenim kreditima iz budžeta i stanju sredstava od otplate kredita, izveštaj o prihodima ustupljenim budžetskim korisnicima po posebnim propisima i izvršenim rashodima o bližim namenama na teret tih prihoda.
Ono što je posebno važno je to što ovaj izveštaj nema ono što je bilo vrlo važno za proteklu 2001. i 2002. godinu, a sada govorim o 2001, a to su prihodi po osnovu kamata na depozit republičkog budžeta kod NBJ, prihodi po osnovu privatizacije i izveštaj o donacijama, tj. o prihodima od donacija, znači - izvor, namena, utrošak i sl. Posebno imajući u vidu donacije koje su uplaćene u svrhu poboljšanja likvidnosti republičkog budžeta.
Nama je potpuno jasno da je ovo praktično prva godina kada raspravljamo o jednom budžetu koji je nastao posle dugog perioda koji je za nama, znači posle 2000. godine, međutim, smatramo da je trebalo i u ovom prvom budžetu Narodnoj skupštini, tj. prvom završnom računu budžeta, podneti mnogo više podataka na osnovu kojih bi mogli da zaključimo kakva je ta godina bila i, ono što je najvažnije, na osnovu tih podataka mogli bi jasno da sagledamo trendove koji su nam važni kod glasanja i odlučivanja o budžetu za 2003. godinu.
S obzirom da tih izveštaja nema, nema ih ni u ovoj dopuni koju je Vlada dala, DSS ostaje pri ovom zahtevu i u odnosu na to da li će te dopune dostaviti u toku rasprave o završnom računu budžeta za 2001. godinu, DSS će opredeliti svoj stav po pitanju glasanja o završnom računu budžeta za 2001. godinu. Hvala.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li želi reč predstavnik predlagača, ministar finansija i ekonomije gospodin Božidar Đelić? Imate tri minuta po Poslovniku.

Božidar Đelić

Gospođo predsedavajuća, poštovani poslanici, dame i gospodo, naravno kada se pogleda završni račun bilo koje organizacije, bilo kojeg budžetskog korisnika, a naravno i budžeta Republike Srbije, uvek mora da se postavi pitanje da li je dobro razloženo šta se desilo, da li postoji objašnjenje za ono što se desilo i da li ima dovoljno uvida u ono što su odgovorna lica odlučila.
Naravno, ni ja lično nisam do kraja zadovoljan na onome što liči ovaj završni račun, zato što imamo u Vladi, u ministarstvu, ja lično neku ideju na šta bi trebao da izgleda jedan pravi završni račun budžeta jedne zemlje. Međutim, konstatujmo da naše pretraživanje "Službenog glasnika" iz 1998. godine nije našlo ni trag završnog računa budžeta za prethodnu godinu. Sada mi donose kolege završni račun za budžet 1999. godine. To je jedna tabela. Nije bilo nikakve debate oko toga i mogu da kažem da je ovaj završni račun najpodrobniji dokument posle Drugog svetskog rata, ovog tipa, u Srbiji. Kada na to dodamo činjenicu da van bilo kakve zakonske obaveze Vlada, moje ministarstvo, lično su se založili da se dostavi i izveštaj budžetske inspekcije za izvršenje budžeta, jer niti postoji bilo kakva obaveza da se to uradi, ali smo hteli da se na taj način uspostavi jedna tradicija da ministri finansija i Vlada odgovaraju za ono što se dešava. Ne samo kroz završni račun, nego kroz dodatni izveštaj budžetske inspekcije. Mislim da je na ovaj način dodatno vidljivo da je ovo mnogo kvalitetnije nego što je ikada bilo u ovom domu.
Zadnja stvar koju bih hteo da napomenem, to je da shodno zakonskim novim odredbama ovaj dom je dobio predlog Vlade Republike Srbije da donesete odluku, angažovanje jednog ekstremnog revizora, koji će nezavisno od Vlade i za vas izvršiti reviziju budžeta za 2001. godinu i dostaviti izveštaj vama. To bi bilo prvi put u istoriji srpskih finansija da parlament dobije, nezavisno od Vlade, uviđaj u državnu kasu. To je prelazno rešenje dok se ne ustanovi vrhovni računovodstveni sud, ali čini mi se da na taj način Vlada Republike Srbije pokazuje naravno da nema šta da krije, da je ovo sve što je uradila otvoreno za javnost, za vas prevashodno, da vidite šta se desilo u ovoj budžetskoj kasi.
Zbog toga ja bih rekao da je pravo vreme da se sagleda završni račun. On je najkvalitetniji koji je dat na uvid ovom domu. Ima naravno prostora za njegovo pogoljšanje. Ja se zahvaljujem mojim saradnicima koji su radili danonošno ovog vikenda i ove noći, da dopune razne podatke koji su traženi. Moguće je dobiti u toku rasprave i dodatne podatke oko donacija i nekih stvari. Što se tiče privatizacije već smo naznačili da je ona bila nula, tako da ne može da se objasni da je išlo nešto što nije postojalo u 2001. godini. Naravno, na vama je da odlučite da li želite da razmatrate ovo u ovom momentu. Bilo bi celishodno da se završni račun razmotri pre glasanja o budžetu za sledeću godinu.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Po Poslovniku narodni poslanik Vojislav Šešelj.
...
Srpska radikalna stranka

Vojislav Šešelj

Dame i gospodo narodni poslanici, imamo veoma jak poslovnički razlog zbog čega bi danas morali ovi materijali da se skinu sa dnevnog reda, jer član 213. Poslovnika u stavu 1. kaže: "Vlada iziveštava Narodnu skupštinu o svom radu". To nikada nije uradila za ove dve godine, a naročito o vođenju politike, o izvršavanju zakona, drugih propisa i opštih akata, o ostvarivanju plana razvoja i prostornog plana i o izvršavanju budžeta Republike.
Vlada nam još ni jedan izveštaj za dve godine nije podnela. Mi ne možemo da usvajamo završni račun ni za 2000. godinu, ni za 2001. godinu, ni da usvajamo novi budžet za 2003. godinu, dok nam Vlada bar jedan izveštaj o svom radu ne podnese. Vlada ne poštuje član 213. Poslovnika.
Drugo, u stavu 2. se kaže: "Vlada podnosi izveštaj Narodnoj skupštini kada to Narodna skupština zatraži ili po sopstvenoj inicijativi, a najmanje jedanput godišnje". Ovde se uopšte ne postavlja pitanje da li je Narodna skupština tražila taj izveštaj. Najmanje jednom godišnje Vlada je morala da podnese izveštaj. Ja predlažem da mi sada skinemo ove tačke sa dnevnog reda, da se ostavi jedan pristojan rok Vladi, možda nedelju dana, možda deset dana, da Vlada podnese izveštaj o svom radu, koji će obuhvatiti sve segmente na kojima insistira Poslovnik, pa da razmatrajući izveštaj o radu razmatramo i izveštaj o završnom računu, a da posle toga pređemo na usvajanje budžeta za narednu godinu. To bi jedino bilo prirodno. To bi jedino bilo ispravno.
Naravno, ovde kasni izveštaj o završnom računu za 2000. godinu, ali ne kasni zbog Narodne skupštine. Kasni zbog Vlade. To što ministar Đelić hvali izveštaj o završnom računu, znate svaki svoga konja hvali, ali kada ministar hvali svoje delo to ništa ne znači. Tek treba da taj izveštaj oceni Narodna skupština. Možda ono što Đelić smatra najboljim možda će Narodna skupština oceniti najgorim. To ćemo videti posle debate, ali zašto izbegavate podnošenje izveštaja o radu Vlade? Zašto nikad taj izveštaj nismo imali na dnevnom redu?
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Narodni poslaniče, nema povrede člana 213. Poslovnika, pošto to nije ni uslov za razmatranje ovih tačaka. Drugo, istina je da Srpska radikalna stranka ne učestvuje u radu odbora, ali tvrdim da su odbori razmatrali 16 izveštaja ministarstava, koji su podneti Narodnoj skupštini do sada. Prema tome, možete se raspitati i možete dobiti te izveštaje. Ako niste zadovoljni može Administrativni odbor da vam odgovori. Izvolite, ali ne možete istu povredu reklamirati. Ne možete dva puta po istoj stvari.
...
Srpska radikalna stranka

Vojislav Šešelj

Vi ste sada povredili Poslovnik gospođo Mićić, jer o povredi Poslovnika izjašnjava se nadležni skupštinski odbor, a vi ovde govorite o odborima, da su odbori usvajali izveštaje Vlade, ministarstava. Kakve to veze ima sa ovim što sam ja govorio? Vi zloupotrebljavate svoju funkciju na taj način. To nema nikakve veze sa onim što sam ja govorio i nemojte to da radite. Neka nadležni odbor proceni da li je povređen Poslovnik, što Vlada dve godine ne podnosi izveštaj, ali nemojte vi. Vi niste davali objašnjenje, nego nespojivo, umesto da date objašnjenje na šta imate pravo vi spajate nespojive stvari. To što mi ne učestvujemo u radu odbora to je zato što parlamentarna većina nije htela na korektan način da se raspodele mesta u odborima, proporcijalno sastavu Narodne skupštine, jer ste prvo formirali neke odbore, koji su vama najviše trebali, a ostatak odbora ostavljali za kasnije. Dogovor niste hteli da postignete i mi se na to ne ljutimo. Može jedna, može druga varijanta. Može varijanta u kojoj parlamentarna većina uzima sve, a može varijanta koja je primerenija demokratskim principima da se struktura odbora prilagodi strukturi Narodne skupštine. Ovde je reč o Narodnoj skupštini u celini. Ne mogu odbori da zamene Narodnu skupštinu. Odbori postoje da pomognu Narodnoj skupštini u radu, a vi kada nešto odbor razmatra, što stigne kao izveštaj ministarstva, smatrate da je odbor zamenio Narodnu skupštinu. To ne može.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Objašnjenje povodom reklamiranja povrede Poslovnika stoji u članu 213. stav 5. Nije loše da svaki put da nešto naučimo. "Narodna skupština može da odluči na predlog odbora, koji je razmotrio izveštaj Vlade, da se razmatranje izveštaja obavi i na sednici Narodne skupštine".
Ne postoji predlog odbora da se ti izveštaji razmotre i na Narodnoj skupštini, a odbori su razmotrili izveštaje.
Da nastavimo sa radom.
Stavljam na glasanje predlog narodnog poslanika Srđana Petrovića da se iz predloženog dnevnog reda ove sednice povuče 2. tačka: – PREDLOG ZAKONA O ZAVRŠNOM RAČUNU BUDžETA REPUBLIKE SRBIJE ZA 2001. GODINU.
Molim narodne poslanike da se izjasne glasanjem o ovom predlogu.
Zaključujem glasanje.
Za 103, protiv 93, uzdržanih pet, nije glasao jedan, ukupno 202 narodna poslanika.
Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila predlog narodnog poslanika Srđana Petrovića.
Narodni poslanik Srđan Petrović, zamenik predsednika poslaničke grupe DOS dr Vojislav Koštunica - Demokratska stranka Srbije, predložio je da se iz predloženog dnevnog reda sednice povuče 3. tačka - Predlog zakona o budžetu Republike Srbije za 2003. godinu, koji je Narodnoj skupštini podnela Vlada Republike Srbije 12. novembra ove godine.
Narodni poslanik Srđan Petrović želi reč.

Srđan Petrović

Poštovano predsedništvo, poštovane kolege, najbolje obrazloženje za ovo je dao malo pre ministar Đelić. Nije logično da raspravljamo o zakonu o budžetu za 2003. godinu, a da prethodno ne usvojimo i ne razmatramo završni račun budžeta za 2001. godinu.
Našom odlukom da se skine sa dnevnog reda tačka 2. mi smo upravo i doneli odluku da ne razmatramo završni račun budžeta za 2001. Mislim da se svi slažete da je nelogično da u ovom dnevnom redu raspravljamo o budžetu za 2003. godinu.