DESETO VANREDNO ZASEDANjE, 03.07.2003.

2. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

DESETO VANREDNO ZASEDANjE

2. dan rada

03.07.2003

Sednicu je otvorila: Gordana Čomić

Sednica je trajala od 10:55 do 17:46

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko od ovlašćenih učesnika želi reč? (Ne.)
Na član 63. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Branislav Ivković i drugi.
Vlada i Odbor za rad, boračka i socijalna pitanja nisu prihvatili ovaj amandman.
Reč ima narodni poslanik Vladimir Garčević, ovlašćeni predstavnik poslaničke grupe Socijalistička narodna stranka.

Vladimir Garčević

Pošto većina imenovanih lica, uopšte koji se imenuju, imenuju se na period od četiri godine, jer se podrazumeva da direktor, koji će biti, treba da bude imenovan na četiri godine i nema razloga da upravni odbor u različitim sredinama, različitim mestima donosi odluku koliko će mandat da traje. Mislim da je zakonom trebalo regulisati da se upravni odbor i predsednik upravnog odbora imenuju na period utvrđen zakonom, na period od četiri godine. To je taj period imenovanja, i svega, i mislim da, kada započinje rad upravni odbor započinje rad i lice koje će voditi berzu rada, što znači da bi zajednički trebalo da se napravi plan i sve to da bude na period od četiri godine.
U tom smislu predlažem da se ovaj član dopuni, da bude precizirano na četiri godine, što sleduje onda i kod nadzornog odbora, i kod imenovanja kompletne službe. Mislim da ne treba ostavljati. Jeste da može ministar donositi uputstva itd, ali van uputstava treba regulisati taj deo zakona, kao što je i u obrazovanju regulisano, pa se kaže da je imenovanje na period od četiri godine, u drugim zakonskim aktima, pa prema tome i izbori su na četiri godine i mislim ministre da treba da prihvatite da se upravni odbor imenuje na period koji traje četiri godine.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se još neko od ovlašćenih učesnika javlja za reč?
Reč ima zamenik predsednika poslaničke grupe SRS, narodna poslanica Gordana Pop-Lazić.

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo, ja sam htela samo da ukažem na jednu nelogičnost ovog zakona. Kada je u pitanju trajanje mandata članova upravnog odbora, direktora ili nadzornog odbora, Vlada to ostavlja Predlogom zakona statutu Nacionalne službe, a kada je u pitanju organizacija same Nacionalne službe onda se meša u to i već ovim zakonom utvrđuje koje to organizacione jedinice treba da ima Nacionalna služba. To je potpuno van pameti i još nismo imali predlog da u zakonu ne bude regulisano vreme trajanja mandata, ma koliko ono da jeste. Neka bude šest godina, možete da stavite i doživotno, ali bi trebalo da to bude zakonom regulisano, a ne da ostavimo Nacionalnoj službi, odnosno upravnom odboru da svojim statutom odlučuje koliki će mandat biti, pre svega, njihov mandat.
Upravni odbor sam odlučuje o trajanju mandata članova upravnog odbora. To je potpuno iluzorno i bez obzira na ovako nakaradan sastav ovog upravnog odbora, kako je to Vlada predložila, ali mislim da ništa ne bi smetalo i da bi bilo poželjno, a u svakom slučaju u skladu sa ovim ciljem, da kada Vlada imenuje upravni odbor morala bi da zna na koji period ga imenuje, odnosno na koji period imenuje direktora ili nadzorni odbor. Ovako, ostavljena je jedna praznina, ostavljeno je onima koji će biti u upravnom odboru da sami sebi određuju trajanje mandata.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se još neko od ovlašćenih učesnika javlja za reč? (Ne.)
Na član 64. amandman je podneo narodni poslanik Goran Cvetanović.
Predstavnik predlagača i Odbor za rad, boračka i socijalna pitanja nisu prihvatili ovaj amandman.
Reč ima narodni poslanik Goran Cvetanović.

Goran Cvetanović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, član 64. se odnosi na delokrug poslova. Članom 64. je definisano da upravni odbor donosi: statut Nacionalne službe: opšte akte Nacionalne službe: program rada Nacionalne službe; i finansijski plan Nacionalne službe.
Znači, na osnovu ovoga vidite da ceo član 64. u stvari utvrđuje delokrug poslova upravnog odbora. Upravni odbor imenuje i razrešava Vlada. U sastav upravnog odbora po jednog člana predlažu: reprezentativni sindikat i reprezentativna udruženja unije poslodavaca, kao i organizacija nezaposlenih, uključujući i jednog člana koji se predlaže iz redova zaposlenih u Nacionalnoj službi.
Sada je malo problematično u ovom zakonu, uopšte te definicije. Pre svega, možete da vidite da je ta definicija nezaposlenog u ovom predlogu zakona usklađena sa definicijom koja je usvojena na Trinaestoj međunarodnoj konferenciji statističara u oblasti rada. Valjda su osobe koje se bave statistikom kompetentne da odrede šta je definicija nezapsolenog, a onda se postavlja pitanje šta je to reprezentativni sindikat, odnosno reprezentativno udruženje?
Ako recimo posmatramo gospodina Dragana Milovanovića onda je verovatno on reprezentativni primerak predstavnika Vlade i to sam ja juče u svom izlaganju pokazao, da je on pravi primerak predstavnika Vlade. Verovatno apropo toga treba da znamo šta su reprezentativni sindikati i reprzentativna udruženja.
Zbog toga upravo apelujem na predstavnika Vlade, odnosno uvaženog ministra da obrati pažnju na amandman koji je podnela SRS. Ja ću, bez obzira što ste vi gospodine ministre obratili pažnju, ipak neke napomene da vam izložim.
Amandman SRS je dat na član 64. ovakav kakav jeste da ostane, ali da se doda posle tačke 4) tačka 5) i da ta zadnja tačka glasi: "Usvaja izveštaj o poslovanju i završni račun Nacionalne službe". U obrazloženju vidite da je SRS definisala da je amandman pravno logički, s obzirom na to da se o ovome ne odlučuje, već se radi o aktu koji se usvaja. Ja bih vas zamolio da obratite pažnju na član 65. znači, na onaj član koji sledi, gde ćete videti da je pod tačkom 3) upravo ovo što sam sada definisao: "Usvaja izveštaj o poslovanju i završni račun Nacionalne službe".
Morate da priznate da u članu 65. piše da upravni odbor odlučuje. Znači, ako već odlučuje nema šta tu više da usvaja izveštaj, a ako upravni odbor donosi mnogo je logičnije pravno, a i u svakom pogledu, upravo kao što predlažemo pod novom tačkom 5) da stavite da se usvaja izveštaj o poslovanju i završni račun Nacionalne službe.
Mislim da je zaista amandman smislen i da na taj način pokušavamo da vam pomognemo, da zakon bude prihvatljiviji za građane Srbije. Unapred vam zahvaljujem ako ste shvatili da su naše namere bile dobronamerne.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se od ovlašćenih učesnika još neko javlja za reč? (Ne.)
Na član 65. amandman je podneo narodni poslanik Dragan Čolić.
Predstavnik predlagača i Odbor za rad, boračka i socijalna pitanja nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li podnosilac amandmana želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Dragan Čolić.

Dragan Čolić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, ispred poslaničke grupe SRS podneo sam amandman na Predlog zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti kojim tražim da se u članu 65. stav 1. tačka 3. briše.
Amandman je posledica amandmana na član 64. - ako upravni odbor usvaja izveštaj o poslovanju i završnom računu Nacionalne službe, što je definisano amandmanom SRS na član 64. onda je logična posledica da se ovaj treći stav člana 65. briše.
Prema tome, ovaj amandman je u tesnoj vezi ili posledica prethodnog amandmana, jer se o izveštaju o poslovanju o završnom računu ne odlučuje, već se isti usvaja. Logičnije je da ovaj stav stoji u članu 64.
Predlagač samo gaji iluziju oko eventualno započetih procesa reformi, pa da umesto stvara uslove za zapošljavanje, efekat ovog predloga zakona u praksi biće veliki broj ljudi koji će biti sprečeni da rade.
Predlagač kao da boluje od autizma, daleko od realnog shvatanja stanja u ovoj sferi, teoretski želi reforme, dok je u praksi situacija katastrofalna. 40% stanovništva je bez posla, zahvaljujući promenama od 5. oktobra naovamo. Da li ste u predizbornoj kampanji to obećali građanima Srbije, da li Vlada Republike Srbije vidi na desetine štrajkova, a sva je prilika da će predstojeća jesen biti transparentna sa mnogo transparenata?!
Kada slušamo predstavnike Vlade, stiče se utisak da živimo u rajskim uslovima. Socijalna politika ne postoji ili je u potpunoj defanzivi. U Srbiji je na delu kao produkt vaše politike velika ekonomska kriza i socijalna beda. Vaša ekonomska politika pretrpela je krah. Ne samo da niste u stanju da sprovedete reforme, već niste sposobni ni da uspostavite dijalog sa nezadovoljnim i obmanutim radnicima.
Pred ministarstvom za "glad" i pred ministrom za "glad" je teška vruća jesen i možda veliki izlivi radničkog gneva - ne bih voleo da sam u vašoj koži gospodine ministre, ma koliko da vam je udobno i ma koliko da su slatke privilegije ministarstva za "glad".
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se od ovlašćenih učesnika još neko javlja za reč? (Da.)
Reč ima narodna poslanica Gordana Pop-Lazić, zamenik predsednika poslanike grupe SRS.

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo, ne vidim nijedan razlog da se ovaj i prethodni amandman na član 64. ne usvoje, odnosno ne prihvate, jer je očigledno, pored nepismenosti koja je izražena u članu 64. i 65. a mi moramo da vodimo računa i o tome, s obzirom na to da upravni odbor odlučuje, pa, u tački 1) o poslovanju; u tački 2) o korišćenju sredstava Nacionalne službe u skladu sa zakonom; u  tački 3) upravni odbor usvaja izveštaj o poslovanju.
To jednostavno tako ne može da stoji, pogotovu što je usvajanje izveštaja o poslovanju i završnom računu Nacionalne službe jedan akt. Dakle, donese se odluka, usvaja na sednici, toj i toj, upravni odbor Nacionalne službe - usvojio je izveštaj o poslovanju za period taj i taj. U prilogu ide sve ono što predstavlja završni račun i što je u skladu sa Zakonom o budžetskom sistemu.
Taj akt mora upravni odbor još posle da dostavi Vladi. Nije mu mesto u ovom članu 65. (gde je nabrojano sve ono o čemu upravni odbor odlučuje) već treba da se premesti u član 64. gde upravni odbor dnosi neke akte, pa i ovaj akt, s tim što bi onda i to tražilo pravno-tehničku redakciju, jer opet nije dobra formulacija da stoji - upravni odbor "donosi", pa opet "izveštaj o poslovanju". Dakle, bez ovog - usvaja, bilo bi samo - "donosi izveštaj o poslovanju i završni račun Nacionalne službe".
Ne znam kako da vas ubedim u to da je ovo i nepismeno i da povređuje praktično materijalno pravo, jer se radi o aktu koji dalje ide na verifikaciju Vladi, ali na vama je da o tome odlučujete.