Na početku ću da ukažem na nekoliko, što se tiče SRS, važnih detalja povodom ovog predloga zakona. Zakon jeste kratak, ima samo dva člana i ministar Malović je objasnila zašto je neophodno da se usvoji, pogotovo zašto je to neophodno da se to usvoji danas, imajući u vidu ove rokove propisane zakonom.
Moram na početku da kažem da, ako je to tačno, da je formirana radna grupa koja treba da radi na izradi novog zakonika o krivičnom postupku, onda je to svakako dobra vest.
Ali, ukoliko ta nova radna grupa treba da radi na zakoniku o krivičnom postupku koji treba da razradi koncept tužilačke istrage, onda verujte, radi se pogrešan posao.
Na to smo ukazivali i pre nekoliko godina. Samo da podsetim i javnost i ove poslanike koji su više godina u Narodnoj skupštini, pa i predstavnike Vlade koji su ovde prisutni, mi smo vas 2006. godine upozoravali da će se baš ovo desiti, što se danas manifestuje potrebom da se premosti ova situacija, a ona znači da tužilaštva nisu spremna, nisu osposobljena da preuzmu istrage.
To je jedna vrsta problema i siguran sam da je Ministarstvo pravde za proteklih pet-šest meseci moralo da ima jednu kvalitetnu procenu ovog stanja i sa ovim zakonom je moralo da požuri, pre nekoliko meseci da podnese ovaj zakon i da se odloži primena novog zakona, jer je nemoguće da se taj zakon primenjuje u praksi. Po dobroj staroj tradiciji u pet do dvanaest, tako je i ovaj predlog zakona došao.
Koliko je ova situacija ozbiljna skrenuo bih pažnju na sledeće. Ukoliko bi se istraga prepustila tužilaštvu nastupio bi haos u pravosudnom sistemu Republike Srbije. Kako to izgleda kada tužilaštvo vrši istrage imate najbolji primer u radu Haškog tribunala.
Ako ste pratili prenose ovih suđenja, naravno, prati se prenos kada je u pitanju ona faza postupka u Hagu koja se zove pretres, sa podfazom izvođenja dokaza tužilaštva, pa podfaza dokazi odbrane i da ne ređam dalje, ali postoji i ona faza predpretresna, gde istragu vodi tužilaštvo.
Imali ste prilike u direktnom prenosu da vidite da se čita izjava nekog svedoka koju je dao istražiteljima tužilaštva u istrazi i da svedok na pretresu kaže da on to nikada nije rekao tužiocu, da on tako nešto nije mogao ni da pretpostavi da će istražitelj tužilaštva da ubaci u papir.
Još jedan primer te očigledne greške, nezakonitosti i nečega što će biti loše za sav krivični postupak, to je što imate situaciju da odbrana u pretresu ne raspolaže materijalima koje je obezbedilo tužilaštvo tokom istrage i onda se sudije pretresnog veća hvataju za glavu i kažu, čekajte, da li je vama obelodanjen taj materijal, da li ste dobili neophodna obaveštenja za dalji tok krivičnog postupka, pa se konstatuje da obrana nema te papire i te dokaze.
Imali ste prilike u direktnom prenosu iz Haga da čujete kako sudije pretresnog veća kažu, ako su iz Italije, Francuske itd - u našem pravnom sistemu nacionalnom takva situacije ne bi mogla da se desi, ali pošto je u Hagu zastupljen taj anglosaksonski koncept, gde stvarno istraga pripada tužiocu, onda su takve stvari gotovo redovna pojava.
Nije garancija poštovanja ljudskih prava ako istragu vodi tužilac, a o pritvoru odlučuje sud, i samo o pritvoru odlučuje sud. Naravno, ne želim da branim ni postojeći koncept sa gledišta prakse, i jedan i drugi koncept sa gledišta prakse imaju i svoje pozitivne i svoje negativne strane.
Negativne strane pre svega zavise od pojedinaca koji su uključeni u postupak, da li je u pitanju sudija, da li je u pitanju tužilac, i u jednoj i u drugoj varijanti. Zato se i trudim da na što objektivniji način prikažem i pozitivne i negativne strane i jednog i drugog koncepta.
Smatram da kod nas ne treba menjati koncept gde je istraga. Istragu treba prepustiti da bude pod kontrolom istražnog sudije.
Naravno, stranke imaju svoju procesnu aktivnost, ali nad tim celim postupkom u toku istrage stoji istražni sudija, kao garancija poštovanja prava osumnjičenih, okrivljenih, pa u jednom trenutku i optuženih lica.
U našim uslovima ako se istraga prebaci tužilaštvu, onda ćemo imati neravnopravne strane u samom pretresu. Tužilac je strana u postupku. Strane u postupku moraju da budu ravnopravne, treba da se koriste jednakim oružjem.
To su sve neki međunarodni principi, da ne idem dalje u standarde, da ne idem pogotovo u načela dokaznog postupka i druga načela, jer svrha skupštinske govornice i ove rasprave nije ta, nego da se da politički ocena jednog ili drugog koncepta.
Izražavam stav SRS da ukoliko ste napravili radnu grupu, ukoliko treba da radi, treba pročešljati Zakonik o krivičnom postupku iz 2001. godine, onaj koji je i dan-danas važeći, videti neka rešenja koja treba da se promene, ali istraga mora da se zadrži pod patronatom istražnog sudije, znači suda, da on bude kapa iznad svega toga, da on kontroliše kako se sprovode istražne radnje, uz onemogućavanje strana u postupku da prikažu svoju aktivnost i tokom istrage.
Zbog tog nedovršenog posla danas u praksi imamo potpuno različitu situaciju od istrage do istrage. Vodi se istraga, okrivljeni i ne zna da se vodi istraga, samo ga iznenade optužnicom. Mislim da smo na ovaj način završili sa ovim našim stavom povodom ovog predloga zakona. Naravno, mi smo opozicija, vi ste vlast, obezbedićete potrebnu većinu, neću da ulazim u druge detalje zašto je hitnost za vlast i za pravosuđe u ovom trenutku značajna i interesantna.
Iskoristio bih ovo vreme u nastavku da ukažem na neke stvari koje se tiču Ministarstva pravde. Smatram zbog onog našeg jučerašnjeg rada u Narodnoj skupštini, pogotovo zbog jutrošnjih informacija u novinama i na televiziji, gde se optužuje SRS i parlamentarna većina da ste navodno vi obezbedili neka sredstva za jučerašnji rad SRS.
Smatramo da je to napad, pre svega, na organe države, da je to napad na Borisa Tadića kao predsednika Republike, da je to napad na DS, da je to napad na Vladu Republike Srbije, da je napad i na poslaničku grupu ZES. Jeste, ako se ujutru probudite i pročitate vest - SRS dobila pare zato što je juče prošao budžet.
Smatram da ste vi dužni da se oglasite i da kažete istinu. Vrlo prosto i jednostavno da kažete istinu i tu je tačka. Zašto je potrebna istina? Nećemo valjda da dozvolimo da sad svako širi nekakve vesti.
SRS ima legitimni zahtev da dobije mesto predsednika u nekom odboru koji joj pripada. Sada ispada po tim rasturačima tih lažnih vesti da smo mi napravili dogovor da vi nama vratite mesto, pa smo još dobili i pare zato što nam vraćate mesto. To je suludo.
O takvoj vrsti razmišljanja tih pojedinaca koji plasiraju te vesti ne želim da komentarišem, ali mislim da oni gađaju vas, vas prozivaju, i Borisa Tadića, i Mirka Cvetkovića, i rukovodstvo DS, i ljude iz ZES-a, poslaničke grupe ovde, da ste vi nešto navodno em vratili po propisima što pripada SRS, pa ste još častili SRS.
Vi ste dužni, po meni, da se oglasite i da kažete šta je tačno, šta nije tačno, da li je neko iz ZES-a platio SRS-u. Oni vas prozivaju. Proziva se onaj koji ima, a ne onaj koji nema. Vrlo prosto i jednostavno.
Mogu da shvatim da je neko ljut, mogu da shvatim da je neko nervozan, ali svoju ljutinu i nervozu ne treba da leči širenjem lažnih vesti. Mislim da to svima škodi. Ako izostane adekvatan odgovor, to svima škodi i onda ispada da je ovde pijaca - sukob ponude i tražnje. Naša tražnja jeste mesto predsednika Odbora za finansije. Zašto? To nam pripada kao najvećoj opozicionoj političkoj stranci zastupljenoj u Narodnoj skupštini.
Treća stvar koju bih hteo da iskoristim, a pogotovo da iskoristim zato što je tu prisutna gospođa Malović kao ministar. Gospođo Malović, ovde imam dva predmeta. Moram da vam kažem da oni nisu u direktnoj vezi sa Zakonikom o krivičnom postupku. Nisu u direktnoj vezi, neka veza postoji.
Ne želim zbog javnosti da govorim imena. Zašto ne želim da govorim imena? Jer se radi o dvema pritužbama. Odmah ću da vam objasnim, bez ikakvog ustezanja. Pritužba građanina koji godinama ne može da završi posao zato što je pri donošenju presude napravljena tehnička greška - pogrešno označena lokacija, katastarski pogrešno označena lokacija. Da bi čovek ispravio tu grešku, on je pokrenuo nekoliko postupaka. Međutim, neće ni da razgovaraju u sudu s njim.
Mogao bih ovo da nazovem malom greškom i malom povredom koja se dešava u sudu, a ovde bih vam dostavio, i to moram da kažem, zahvaljujući pre svega Odboru za pravosuđe, to je materijal Odbora za pravosuđe, i ovaj materijal isto, gde je jedan građanin zbog jednog postupka koji postoji u Trgovinskom sudu u Beogradu bio prinuđen da koristi pravna sredstva do Višeg trgovinskog suda itd, ali i da pokreće krivične postupke i protiv advokata suprotne strane i protiv sudije jednog suda, drugog suda, trećeg suda i protiv advokata koji je nekada bio sudija trgovinskog suda, pa je otvorio advokatsku kancelariju. Neću imena, nemojte da se sekirate.
Postavljam pitanje sa ovim materijalom - ako postoji takva dokumentacija protiv nekog sudije, neka bude najobičnija, da je samo podneta krivična prijava ili pet krivičnih prijava, moj Batić neće da se naljuti ako njega uzmem kao primer, on je i poslanik i advokat, i dođe u situaciju da u nekom njegovom profesionalnom predmetu taj sudija treba da sudi. Šta da radi gospodin Batić? Koja je njemu garancija da će to suđenje da bude fer, pravično, na Ustavu zasnovano, sa primenom zakona, ako gospodin Batić, gospodin Krasić, gospodin Todorović i gospođa Nada zna da protiv tog sudije postoji toliko krivičnih prijava, sa vezama koje pokazuju na organizovani kriminal između suda, sudije, jedne advokatske kancelarije i još nekog advokata?
Ako bi Batić podneo zahtev za izuzeće tog sudije, šta da se odluči? Da li je on imao osnova da sumnja da ova krivična prijava pokazuje sklonosti tog sudije? Ne koristim imena. Vi ćete sve da pročitate ovde. To ima u Odboru za pravosuđe.
Mislim da ova dva primera otvaraju jednu vrlo značajnu temu, i za građane Republike Srbije, i za sve narodne poslanike, a posebno za vašu radnu grupu koja bude radila na Zakoniku o krivičnom postupku, i ukoliko idete i dalje sa onim konceptom koji ste izgurali prošlog meseca, znate osnovni, viši, jedno veće, drugo veće, savet itd.
Moram da vam skrenem pažnju, mi imamo danas veliki broj sudija koji imaju krivične prijave, imamo i veliki broj poslanika koji imaju krivične prijave, imamo veliki broj advokata koji su dobili krivične prijave, veliki broj tužilaca koji su dobili krivične prijave.
Zar je moguće da građanin štiti svoja elementarna prava u sistemu pravosuđa tako što je prinuđen da piše krivične prijave protiv onih koji treba da mu dodele pravdu? Kako da izađemo iz tog začaranog kruga? Ovom vašom reizbornošću siguran sam da nećete moći da rešite ovaj problem. Znate zbog čega nećete moći? Ne krivim vas, odmah da vam kažem. Ovde se kod nas formirao koncept u društvu. Svakoga možete da oblatite, svakoga možete da uništite, svakoga možete da srozate, bilo čime, novinskim tekstom itd.
Ali, teško možete nekoga da promovišete zahvaljujući tome što u njemu postoji neka vrednost u nekoj oblasti. Zar je moguće da su u našoj zemlji zabranjene vrednosti, a da je popularno krv, meso, napis - divljak, napis - zaklao, ubio, zapalio, podnete krivične prijave, goni ga, steži ga, davi ga, uništavaj ga?
Ako mi tu društvenu klimu ne izmenimo i nešto što je vrednost bude objektivno za sve vrednost, onda možemo da idemo dalje. Ništa nismo dobili ako izaberemo nove sudije i posle 15 dana počnu krivične prijave protiv tih sudija. Niti ti tom čoveku možeš da zabraniš da podnosi krivične prijave, niti možeš da baciš te krivične prijave, jer verovatno neka sumnja postoji.
Znate, džabe mi menjamo zakone, džabe mi donosimo zakone, ako se društvena klima nije promenila i prilagodila za nešto novo, za jedan novi sistem vrednosti. Te vas molim da u tom smislu shvatite sve ovo što sam danas pričao, jer ukoliko ne napravimo rez, ne podvučemo crtu i krenemo na principijelan način da rešavamo sve ove probleme, onda, ljudi, mi džabe radimo ovaj posao, onda je ovo sve "trla baba lan".
Mi moramo kao ljudi, kao pojedinci da se dogovorim šta je vrednost i to što je vrednost moramo svi kao pojedinci da štitimo, a ne na svakom koraku, zbog nekih malih, uskih i nedozvoljenih interesa, da uništavamo, i novinskim tekstom, i u ophođenju, i u famama, i u glasinama i na drugi način.
To je poenta onoga za šta se mi iz SRS-a borimo i zalažemo. Možda smo nekima dosadni što češće izlazimo i to pričamo, ali nalazimo se u danima kada treba jedni drugima da čestitamo i poželimo mnogo sreće, a verovatno će nam biti potrebno mnogo sreće u 2009. godini.