Koristim pravo da u ime Poslaničke grupe Napred Srbijo-SNS, u ime ovlašćenog predstavnika, kažem ono što druge kolege nisu rekle na adekvatan način ili su, prosto, propustile da uoče.
Ono što je opšte prihvaćeno mišljenje makar u ovom delu opozicije i jednog dela vlasti jeste da ovaj predlog zakona nije rešio nijedno od ključnih pitanja koja opterećuju sudska veštačenja i nije ponudio nikakva nova rešenja koja bi obezbedila objektivno i kvalitetno veštačenje.
Čime dokazujem ovu svoju tvrdnju? Pa, vašim članom 2. gde ste definisali da su poslovi veštačenja u stvari pružanja sudu stručnih znanja da bi se utvrdile, ocenile ili razjasnile neke pravno relevantne činjenice.
Gospođo Malović, vi ste pravnik, vrstan pravnik, intelektualac, i znate da postojanje stručnih znanja nije cilj sudskog veštačenja, nego dostavljanje stručnog nalaza i mišljenja i da samo postojanje znanja jeste potencijal koji nije aktiviran. To da je neko stručnjak i da ima neko znanje nije garancija, niti zahtev, koji bi zakon morao imati da će on uraditi stručan nalaz koji će poslužiti sudu da donese ispravnu odluku.
U tom smislu i u tom delu gde definišem vašu nepreciznost, upravo temeljim i ovu generalnu ocenu da ovaj zakon ništa novo i kvalitetno nije uradio.
Molim vas da prihvatanjem amandmana koje smo dali ispravite samo ovu prvu formulaciju ''svrhe sudskog veštačenja'', i nije uopšte šala ako vam kažem da je pravni tim SNS rekao – lakše bi nam bilo da pišemo nove zakone nego da ispravljamo one koje ovde dobijamo na redakciju, odnosno ispravku.
Nalaz je dokaz postojanja nekog znanja i u stručnom veštačenju moramo da se složimo. Danas imam sreću da svoju diskusiju iznosim kada su poslanici sveži, a i vi, računam, spremni i otvoreni da prihvatite primedbe, prvenstveno se odnose na kvalitet sudskog veštačenja po pitanju neuračunljivosti, koje je izuzetno važno, značajno i za one koji su spremni da robiju od 30 godina zamene za lečenje u zatvorskoj bolnici, koje traje, po podacima iz zatvorske bolnice CZ, dve do pet godine, i zbog svih onih koji su unesrećeni, zbog svih silovanih, onih, koji su ostali ožalošćeni zbog ubijenih, zbog svih oštećenih koji su zbog nečijeg proglašavanja neuračunljivosti ostali nepravedno oštećeni da krivac nije kažnjen kako to zakon propisuje.
Nema prava Ministarstvo, koje predlaže ovaj zakon, ni srpska javnost da prihvate da je za procenu neuračunljivosti nadležan neuropsihijatar, time što daje ili ne daje svoje znanje kao potencijal kada radi jedan nalaz, već je za to nadležan sud koji taj nalaz, a ne stručno znanje veštaka, mora da iskoristi radi utvrđivanja, ocene i razjašnjenja pravno relevantnih činjenica.
Složićemo se da veštačenje nije presuda, nego stručna pomoć onima koji donose sudske odluke da na najbolji način procene da li i koliko neko treba da odgovara za učinjeno delo u sudskom postupku.
Ovo nije novina. To da se stručni nalazi veštaka zloupotrebljavaju o tome nam svedoče svakodnevno novinski natpisi, o tome nam svedoči bol žrtava i oštećenih, ali nam svedoče čak i literarna dela.
Veliki sam ljubitelj literature koji, zaista, kao što slušam svu muziku, čitam i svu literaturu. Upućujem vas samo na delo jednog poznatog, široko čitanog, književnika Paula Koelja, koji je u knjizi "Veronika je odlučila da umre" opisao kako se u nama bliskom komšiluku, u Sloveniji, otvaraju posebne ustanove da bi se zloupotrebljavajući medicinske postupke i lečenja, zalečenja ili proglašavanjem neuračunljivosti, neki ljudi ostavili bez imovine ili neki ljudi proglasili nedužnim zato što neuračunljivost za to može da posluži.
Da se vi meni ne bi odbranili kako je neuračunljivost zakonom definisana kao, uslovno ću reći, oslobađajuća okolnost, odmah ću vam reći da se neuračunljivost ne koristi kumulativno isključivo kao nešto što treba nekog da oslobodi, već samo alternativno, kroz, ili neuračunljiv, gde se u članu 23. Krivičnog zakona lepo vidi da je nalaz neuračunljivosti ostavljen samo kao mogućnost za procenu koja se široko zloupotrebljava i zato o tome i govorim.
Kaže se u stavu 1. da nije krivično delo ono koje je učinjeno u stanju neuračunljivosti, ali stav 2. kaže – neuračunljiv je onaj učinilac koji nije mogao da shvati značaj svog dela ili nije mogao da upravlja svojim postupcima usled duševne bolesti, privremene duševne poremećenosti, zaostalog duševnog razvoja ili druge teže duševne poremećenosti. I onda se angažuju stručnjaci, oni koji su uvek solidarni sa svojim kolegama neuropsihijatrijama, čak i kad se kao nezavisni angažuju da potvrde nalaz, da se neko ko je učinio teško krivično delo oslobodi kazne time što će biti proglašen neuračunljivim, smestiti u neku bolnicu, a čim prođe suđenje i čim se slegne prašina, kreće dokazivanje da je taj neko ko je oslobođen zatvorske kazne, obično dugogodišnje, u stvari ozdravio, izlečen ili zalečen.
I, šta mi imamo u stvarnosti. Vraćanje mnogih takvih poremećenih ili neporemećenih, ali tako utvrđenih kao poremećenih bolesnika koji vrše krivična dela u povratu, i onda se pitamo ko je krivac i da li smo mi, kao društvo, nešto učinili da to sprečimo ili upravo pomažemo da do ovakvih slučajeva dođe.
Ovaj primer apsolutno potvrđuje da je neophodna i obuka veštaka, da bi mogli da rade svoj posao, jer oni moraju da znaju šta je položaj veštaka u postupku. Nije dovoljno da ste stručnjak iz medicinske, ekonomske ili bilo koje druge oblasti. Insistiramo na tome da značaj nalaza sudskog veštaka, prema pravilima, kriterijumima koje ćete vi urediti kao Ministarstvo, jer ste za to odgovorni i formalno i u svakom drugom smislu, mora od veštaka da traži i upućenost u ovaj deo posla, zato što rade jedan vrlo odgovoran i značajan posao za ukupno društvo. U tom smislu, mora da postoje uslovi i za registraciju veštaka, za način njihovog izbora, za kazne kada prekrše pravila struke, a ne kazne kad ne promeni telefonski broj u imeniku gde je registrovan, da odmerimo značaj prekršaja, odnosno da odmerimo kaznu, adekvatno onom što se zove propust, prekršaj ili namerna zloupotreba prava sudskog veštaka.
Da stvar bude gora, u ovom delu o kojem sam govorila, ova veštačenja o neuračunljivosti vrlo često se poveravaju lekarima koji rade u zatvorskim bolnicama. Tu je počinilac i smešten pod sumnjom da je učinio neki zločin kao duševno bolestan. Ti isti lekari kasnije procenjuju te proglašene neuračunljivim da su označeni, oslobađajući ih u stvari od daljeg prinudnog lečenja i čuvanja. Da li u ovom što sam sada iznela stoji otvorena mogućnost za, ne kažem i ne tvrdim, direktno i apsolutno, ali postoji vrlo velika mogućnost stvaranja sukoba interesa, korupcije. Ovaj zakon je propustio da bilo kakvim pravilima spreči ovu pojavu. Molim vas, mi smo pokušali amandmanima da to ispravimo, i da to imate na umu.
Činjenica da su pomenuti zatvorski lekari zaposleni u Ministarstvu, zato što rade u tim bolnicama, koje ste vi zakonom pobrojali kao one koji mogu da rade sudska veštačenja, otvara pitanje da li Ministarstvo i državni organi, uopšte i vi kao ministar, kao rukovodilac organa, možete i jeste dužni da imenujete lekare za pojedinačno veštačenje. U svetlu činjenice da se novac za veštačenje, čak i kada pravno lice radi veštačenje, zakonom se ne precizira da se uplaćuje na račun organa, nego fizičkog lica koje u ime organa vrši veštačenje, takođe, otvara prostor za zloupotrebu diskrecionog prava. Pa, taj neko ko rukovodi organom, vi kao ministar ili neko u organu kom dajete pravo da radi sada veštačenje, može svog prijatelja, ne Miku nego Peru, jer je sa njim bliži, da odredi da radi ta veštačenja i da time, u stvari, zloupotrebljava potrebu društva da se veštačenja rade kvalitetno i stručno, i da budu u svrhu sprečavanja krivičnih dela i uopšte zloupotreba tuđih prava.
Principijelno posmatrano, otvara se jedno krupno pitanje, da li uopšte treba dozvolite da državni organi i državni službenici vrše veštačenja. Molim vas da o tome razmislite, jer za to postoji više ozbiljnih razloga. Najvažnije pitanje je pitanje nezavisnosti veštaka koji ima status državnog službenika. Veštačenje je komercijalna delatnost i sa time se morate složiti. Postavlja se pitanje, da li su onda državni službenici i državni organi nelojalna konkurencija sudskim veštacima, fizičkim licima koja inače treba da budu upisana u Registar, da budu upućena u sva pravila sudskog postupka da bi mogla da služe pravdi, a ne da rade za novac, a protiv pravde.
Znamo iz prakse da pomenuti zatvorski lekari, fokusiram se na primer, ali govorim principijelno o zloupotrebi ove vrste veštačenja, dolaze na suđenje u svojstvu veštaka, lično naplaćuju davanje iskaza, pripremu, ali to rade u radno vreme. Postavlja se pitanje, ako neko u radno vreme u svojstvu radnika Ministarstva ili nekog drugog državnog organa radi neki posao koji posebno naplaćuje, da li je to samo preslikavanje prakse koju imamo u ovoj vladi, a boga mi i u nekima ranije, da nam ljudi zaposleni u ministarstvima budu članovi 150 komisija u kojima primaju neke nadležnosti i verovatno su oni nadljudi koji mogu za 24 sata da postignu toliko posla, dok govorimo o nezaposlenima, o mladima na koje mislimo, koje obučavamo itd.
Takve pojave o kojima govorim, urušavaju kredibilitet veštaka uopšte, ali i nalaze na kojima treba da se baziraju sudske odluke. Srećom, jedan moj drug ima običaj da se našali – ugled Ministarstva ne može da se ugrozi, jer je on do te mere reformom doveden u pitanje da ga ovaj zakon i ovo postupanje teško može dodatno ugroziti. Ne bih rekla da je to sam šala, bojim se da je to mnogo ozbiljnija stvar.
Zaista vas molim da ozbiljno uzmete u razmatranje amandmane koje smo dali o ovome što sam u načelnoj diskusiji iznela kao primedbe, jer smo u svakom pojedinačnom slučaju obrazložili, dajući vama kao ministru ono pravo koje vi inače treba da koristite time što ćete propisati i listu i oblasti užih specijalnosti iz kojih se veštačenje može vršiti, kako se naplaćuje naknada za rad, sa izdavanjem fiskalnog računa, sa nekom evidencijom koju kao država moramo imati i u ovoj oblasti usluga.
Morate priznati da značaj veštaka koji se ovim zakonom pokušava urediti, zaista, neće moći da bude uređen bez usvajanja amandmana koje smo vam dali kao dobronamerni i vrlo savesni građani ove države. Volela bih da pokažete jednu meru otvorenosti i meru dobronamernosti kada budete ovaj zakon uobličavali, a to ćemo činiti zajedno u raspravi o pojedinostima. Zahvaljujem na pažnji.