Predlagač zakona predlaže izmenu načina utvrđivanja redosleda izbornih lista na zbirnoj izbornoj listi. Naime, prema predlogu zakona redosled listi bi se utvrđivao žrebom a ne po redosledu njihovog proglašavanja. Takođe, predlaže se da prebivalište kandidata ne bude među podacima koji su sadržani na zbirnoj izbornoj listi.
Predlogom zakona predviđene su novine u postupku sprovođenja izbora u inostranstvu. Naime, predlaže se da se postojeća odredba Zakona kojom je određeno da se biračko mesto određuje za glasanje najviše 2.500, a najmanje 100 birača ne primenjuje na biračka mesta u inostranstvu. U skladu sa tim, diplomatska i konzularna predstavništva Srbije organizovala bi izbore i u slučaju da se za glasanje prijavi manje od 100 birača, dok bi se u slučaju prijavljenih više od 2500 birača izbori mogli sprovoditi i tokom više dana. Takođe, predloženo je i da birači koji imaju prebivalište u inostranstvu, a koji su upisani u birački spisak, mogu glasati na bilo kom biračkom mestu u Srbiji i inostranstvu pod uslovom da su blagovremeno podneli prijavu za glasanje na konkretnom biračkom mestu.
Predlagač zakona predlaže dopune kojima bi se ustanovilo pravilo da na svim biračkim mestima, uključujući i ona u inostranstvu, moraju biti postavljene kamere koje bi od otvaranja biračkog mesta do prebrojavanja glasova snimale isključivo glasačke kutije. Predlogom je predviđeno i to da direktan prenos glasanja i prebrojavanja glasova tokom čitavog izbornog dana mora biti dostupan na sajtu RIK-a, te da snimci moraju ostati dostupni i tokom naredna 24 sata. Predlogom zakona je uvedena i nova obaveza za RIK koja se odnosi na objavljivanja svih Zapisnika o radu sa biračkih mesta na internet prezentaciji RIK-a.
Predlogom zakona su predviđene i novine kojima se uspostavlja tzv. “stepenasti cenzus” za koalicione liste. Ovakav vid cenzusa bi se prema predlagaču zakona primenjivao na sledeći način:
- dve stranke/grupe građana - najmanje 7% od ukupnog broja glasova,
- tri stranke/grupe građana - najmanje 10% od ukupnog broja glasova,
- četiri stranke/grupe građana - najmanje 15% od ukupnog broja glasova, dok se za svaku dodatnu organizaciju izborni prag uvećava za još 8%.
Predlagač smatra da bi navedene izmene i dopune Zakona doprinele transparentnosti izbornog procesa, te da bi omogućile da u njemu učestvuju veći broj građana. Osim toga, uvođenje višeg cenzusa za koalicione izborne liste doprinelo bi tome da se u Skupštini nađu samo politički subjekti koji imaju relevantnu izbornu snagu.
Da li podržavate ovaj predlog zakona? Glasajte ovde i pogledajte rezultate
Za: 178
Protiv: 198
178%
198%
0%
Ključne novine
ŽREBANJE IZBORNIH LISTA NAKON NJIHOVOG PROGLAŠENJA
- Utvrđivanje redosleda izbornih lista na zbirnoj izbornoj listi žrebom umesto po redosledu njihovog proglašavanja
Da li podržavate ovu ključnu novinu? Glasajte ovde i pogledajte rezultate
Za: 206
Protiv: 183
206%
183%
0%
UVOĐENJE STEPENASTOG CENZUSA ZA KOALICIJE
- Uvođenje višeg cenzusa za koalicione izborne liste
Da li podržavate ovu ključnu novinu? Glasajte ovde i pogledajte rezultate
Za: 206
Protiv: 180
206%
180%
0%
LAKŠE GLASANJE ZA DRŽAVLJANE SRBIJE U INOSTRANSTVU
- Obaveza da diplomatska i konzularna predstavništva Srbije organizuju glasanje i u slučaju da se za glasanje prijavi manje od 100 birača, a ukoliko se priijavi više od 2500 birača izbori se mogu sprovoditi i tokom više dana
- Mogućnost glasanja na bilo kom biračkom mestu u Srbiji i inostranstvu za birače koji imaju prebivalište u inostranstvu i koji blagovremeno podnesu prijavu za glasanje na konkretnom biračkom mestu
Da li podržavate ovu ključnu novinu? Glasajte ovde i pogledajte rezultate
Da li podržavate ovaj predlog zakona?
Glasajte ovde i pogledajte rezultate