Prikaz govora poslanika

Prikaz govora poslanice <a href="https://otvoreniparlament.rs/poslanik/7649">Elvira Kovač</a>

Elvira Kovač

Savez vojvođanskih Mađara

Govori

Zahvaljujem. On je samo odgovorio na vaše optužbe. Inače se javio ministar Mali. Izvolite.
Zahvaljujem. Reč ima narodna poslanica Zagorka Aleksić.
Zahvaljujem, posebno što ste se držali teme dnevnog reda. Verujem da je vreme ograničeno, ima mnogo tačaka.
Reč ima narodni poslanik Slobodan Cvejić.
Izvolite.
Zahvaljujem.
Reč ima narodna poslanica Anita Nešić.
Izvolite.
Zahvaljujem.
Reč ima narodni poslanik prof. dr Đorđe Pavićević.
Izvolite.
Najmanje o dnevnom redu.
Pravo na repliku, Aleksandar Mirković.
Izvolite.
Zahvaljujem, uvažena predsednice.

Članovi Vlade, dame i gospodo narodni poslanici, u ime poslaničke grupe SVM pokušaću da pričam još o nekoliko tema, ali podsetila bih sve nas da je uvaženi kolega mr Akoš Ujhelji obrazlagao zašto će SVM podržati ovaj budžet. Naravno, pričali smo o značaju tzv. jeftinih kredita za mlade.

Boris Bajić, zamenik predsednika poslaničke grupe je pričao o izuzetnom značaju i kako smo došli do izmena i dopuna Zakona o udžbenicima i da nikako ne smeju da se zaborave nacionalne manjine. Južef Tobijaš o delu budžetu opredeljenom za poljoprivredu, kao i naravno doprinosima za poljoprivrednike. Teme koje su izuzetno značajne.

Pošto ima dosta tačaka dnevnog reda, ali opet mislim da je značajno naglasiti i da između ostalog je na dnevnom redu i Odluka o izboru Poverenika za zaštitu ravnopravnosti.

Naravno da SVM kao manjinska stranka smatra da je Zakon o zabrani diskriminacije izuzetno značajan i da njegova primena ne bi bila moguća bez institucije Poverenika. Ovih dana se slavilo 15 godina postojanja same institucije. Mi ćemo u danu za glasanje podržati predlog za novog Poverenika.

Svakako, smatramo, uvek učestvujemo u raspravi o izveštajima nezavisnih regulatornih tela, pa i samog Poverenika i dozvolićete mi da upravo ovu temu vežem za redovne izveštaje, za rasprave i preporuke. Smatramo da naravno treba pratiti preporuke Poverenika.

Naime, između ostalog Poverenica još uvek aktuelna je ranije u svojim preporukama naglasila i činjenicu da je nažalost još uvek nedovoljna zastupljenost pripadnika nacionalnih manjina u organima javne uprave.

Još jednom ću naglasiti da kada mi pričamo o tzv. proporcijalnoj zastupljenosti to ne znači da insistiramo da na direktorskim, zašto da ne, ali visokim pozicijama budu pripadnici manjina, već da kada u određenim lokalnim samoupravama, u našem slučaju Mađari ali i ostali pripadnici nacionalne manjine, žive u većem broju oni mogu na šalteru da se obrate na svom maternjem jeziku i da na raznim pozicijama, dakle, radi ljudi koji poznaju jezik.

Da bi to bilo izvodljivo, naravno, neophodno je i školovanje pripadnika nacionalnih manjina. Upravo zbog toga želela bih da vežem ovo šta smo mi kao SVM iliti zapravo kroz podršku najpre Vlade Mađarske i kako Nacionalni savet mađarske nacionalne manjine zapravo stipendira i pomaže da što više visokokvalifikovanih mladih ljudi vojvođanskih Mađara ostane u svojoj domovi domovini i da pomognemo roditeljima da zapravo ta deca studiraju.

Dakle, izuzetno dobar program stipendiranja studenata je započet 2011. godine i godišnje u proseku od 350 do 370 studenata dobija tu stipendiju. Ove godine je već su odobrene 302 stipendije za sada u prvom krugu. Oni su ovih dana potpisali ugovore u domu „Evropa“ u Novom Sadu. Još je otvoren drugi konkursni rok.

Iznos ovih stipendija je od 90 do 150 evra i ukoliko ti studenti daju uslov za sledeću godinu nastavlja se primanje tih stipendija sve do samog diplomiranja. Dakle, ovo je za osnovne studije.

Pored toga, pošto smo pre nekoliko godina primetili da nažalost nema dovoljno pravnika i nema dovoljno studenata upravo prava, dakle proširene su ove osnovne stipendije stipendijama za studente prava. Ove godine njih 23 je dobilo ovu stipendiju koja je u iznosu, znači protiv vrednosti milion forinti godišnje. Plus, ovaj iznos se dobija, znači isplaćuje se polugodišnje.

Pored toga, i ekonomisti, dakle student budući ekonomista, dakle studenti ekonomije takođe primaju stipendije zahvaljujući takođe podršci iz Mađarske. Njihov iznos je protiv vrednost od pola miliona forinti, takođe na godišnjem nivou.

To je sve vezano najviše za osnovne studije. Ne smemo zaboraviti da moramo do kraja pratiti, zapravo, napredak ovih ljudi. Postoje stipendije i za master i doktorske studije koje je uveo uvaženi prof. Varadi. Ove stipendije su za master studije 100 evra, za doktorske studije 160, kao, u ostalom i za osnovne, se primaju 10 meseci.

Ne manje značajno, mislim da je takođe zanimljiv program tzv. strane stipendije za demonstrante. To su studenti kasnijih, dakle stariji studenti, kasnijih godina studiranja koji na sve ovo ukoliko su uspešni i dobri dobijaju dodatak od 70 evra.

Na ovaj način sam želela da zapravo ilustrujem koje su mogućnosti za roditelje kako bi deca studirala, učila u Republici Srbiji i ostali ovde u Vojvodini.

Da ne zaboravim i najnoviji program stipendiranja koji je nedavno uveden za buduće farmaceute i doktore, takođe u iznosu, protiv vrednosti od milion forinti godišnje.

Ali, da se vratim na temu, dakle, ukoliko, a imamo zapravo nacionalni savet stipendira blizu 900 studenata godišnje, nemamo još tačne podatke zato što su određeni konkursi otvoreni ili u toku. Dakle, postoje ti mladi ljudi i mi radimo na tome, mađarske nacionalnosti. Verujem i ostale nacionalne manjine, stoga je potrebno voditi računa o proporcionalnoj zastupljenosti kao i u slučaju, recimo, policije i tako dalje.

Sa druge strane službena upotreba jezika je takođe značajna i zbog toga moram spomenuti i Predlog zakona o matičnom registru koji je zapravo sumira sve što je bilo u Zakonu o matičnom knjigama i neophodno je voditi računa o njegovoj primeni, izradi softvera da nacionalne manjine i dalje imaju pravo da se izdaju izvodi iz matičnih knjiga dvojezični i naravno svakako na upis njihovih ličnih imena po pravopisu te manjine.

Stoga, da sumiram SVM će u danu za glasanje podržati sve predloge koji se nalaze pred nama. Zahvaljujem.
Zahvaljujem, uvažena potpredsednice.

Predsedništvo, predsedniče i članovi Vlade, dame i gospodo narodni poslanici, Odbor za evropske integracije je zasedao 24. novembra. Nije lako u ovih pet minuta pričati o 13 predloga zakona, ali mislim da je značajno naglasiti da sada na dnevnom redu Narodne skupštine imamo 13 predloga zakona koji se usklađuju sa „Akijem“, pa ću pokušati da sumiram suštinu.

Kao što je poznato, postoji Nacionalni program za usvajanje pravnih tekovina EU. Prvi je donet 2013. godine, odmah posle dobijanja statusa kandidata.

Nekoliko puta je ovaj Nacionalni program za usvajanje pravnih tekovine EU revidiran u proteklom periodu, a i u skladu sa izjavom predsednika, a i sa planom Republike Srbije da, bez obzira šta nam se dešava na ovom putu ka EU, ubrzamo naš put i što se tiče nas ispunimo sve što je moguće, Vlada Republike Srbije je donela plan za ispunjavanje najvažnijih obaveza iz procesa pregovora o pristupanju i pokušaću ove predloge da vežem za nekoliko za ovaj plan.

Dakle, Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o alternativnim investicionim fondovima je direktno izvršavanje ovog plana i NP AI, a samim tim i usklađivanje sa konsolidovanom verzijom direktive 2011/61.

Zakon o službenim kontrolama je deo merila za otvaranje pregovora u pregovaračke pozicije Poglavlja 12. Bezbednost hrane, veterinarska i fitosanitarna politika. Mislim da je značajno da ovo naglasimo zato što je ovo zapravo uslov za otvaranje Klastera 5, koji se naravno odnosi na resurse poljoprivreda i kohezija. Toliko pričamo o Klasteru 3, gde smo zaglavljeni, a zapravo ispunjavamo ovim i obaveze za Kaster 5.

Takođe, za ovu temu i za resor Ministarstva poljoprivrede vezana je organska proizvodnja i ovaj predlog je u potpunosti usklađen i značajno je da smo mi, odnosno Republika Srbija do sada bila treća zemlja, a sada neće biti nikakve razlike u sistemu kontrole sertifikacije između kontrolnih tela EU i trećih zemalja, među koje spada i Republika Srbija.

Prethodni govornik je govorio o Zakonu o nauci i istraživanjima i značajno je da mi, pošto Republika Srbija učestvuje u „Horizont Evropa“. Zapravo smo već imali prilike za ERIC, ali to nije rešeno zakonski, nije pokriveno i upravo ovim izmenama i dopunama ispravljamo to.

Zakon o upravljanju otpadom, ekologija. Dakle, ovaj predlog zakona je takođe nekoliko puta menjan u proteklom periodu, 2010, 2016, 2018. i 2023. godina. Ovaj predlog je izuzetno značajan iz ugla Zelene agende, takođe u potpunosti usklađen.

Značajno je spomenuti Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o korišćenju javnih dobara. Usklađen je sa Uredbom o utvrđivanju plana smanjenja ambalažnog otpada. Dakle, takođe delimično ekologija.

Ono što je takođe bitno, pošto je ovih dana bila tema, odnosno biće tek na dnevnom redu Narodne skupštine Izveštaj Evropske komisije o Republici Srbiji, ako pričamo o određenim poglavljima, odnosno o određenim temama, statistika je deo gde smo obično pohvaljeni, gde relativno dobro stojimo i poglavlje 18. koje se odnosi na statistiku u ovom slučaju ovim donošenjem… Zapravo, s jedne strane ovaj predlog nas usklađuje sa Uredbom 223. Zakona o zvaničnoj statistici, a s druge strane zapravo je uslov za zatvaranje Poglavlja 18. Stoga je značajno da ga imamo na dnevnom redu.

Ne manje značajni tzv. prateći zakoni uz budžet, Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o akcizama, porez na dodatu vrednost. Dakle, u svima njima se zapravo prenose direktive ili uredbe Saveta ili Evropskog parlamenta.

Naravno, tema energetike takođe je vrlo aktuelna i predlozi zakona sa kojima smo juče proširili dnevni red, Zakon o nafti, Zakon o gasu, Zakon o obaveznim rezervama nafte, derivata nafte i prirodnog gasa, vezano naravno za oblast nafte, druga motorna energetska goriva prirodnog gasa i oblast obaveznih rezervi takođe usklađeni.

Mislim da je najznačajnije podvući da ovim ispunjavamo nekoliko svojih obaveza iz reformske agende i zapravo ono što je takođe ne manje značajno za Republiku Srbiju, uslove za povlačenje sredstava EU.

Zahvaljujem.
Želim da reklamiram i da zloupotrebljavam, ali mislim da svako ko je slušao raspravu u petak popodne, možda vi niste bili prisutni, je prepoznao mene u ovom obraćanju. Tako sam se ja prepoznala.

Govorim da nije Poslovnik. Saslušajte ljude koji su u ovoj sali, dakle replika. Samo da razjasnim.

Niko iz vladajuće većine ne blokira proces izbora Saveta članova REM-a, niko, ni Savez vojvođanskih Mađara, ni niko.

(Predsedavajuća: Dopustite potpredsednici da govori.)

Činjenica je, u potpunosti se slažem sa 99% onog što je uvaženi prethodni govornik rekao, ali da razjasnimo, niko iz vladajuće većine ne blokira, saznaćemo u sredu ili kad već, ko će kako da glasa.

Savez vojvođanskih Mađara samo moli da se razmotri da ova dva kandidata koji su trenutno nisu kandidati većine nacionalnih saveta nacionalnih manjina. Pitajte te savete. Dakle, samo zbog toga molimo da se za njih ne glasa, da se izabere savet od osam članova, a za devetog člana da se ponovi procedura. Molim da ne zloupotrebljava niko ono što sam ja ovde izgovorila.

Zahvaljujem.
Zahvaljujem.

Na osnovu direktnog spominjanja, poslaničke grupe iliti stranke SVM da raščistimo nekoliko stvari i loše tumačenje prethodnih govornika.

Zaista je pravo narodnih poslanika i svih poslaničkih grupa da u danu za glasanje, koje će najverovatnije biti u sredu, po sopstvenom ophođenju na osnovu svega što je ovde rečeno se izjasne i nadamo se izaberu savet REM-a.

Ja bih volela da se ovde ne zloupotrebljava ništa što SVM izgovara, jer ja sam i na javnom slušanju, na javnom intervjuu, i u svom obraćanju ovlašćenog predstavnika i ovde kada god imam prilike naglasila, dakle, problem je što u Republici Srbiji imamo 24 nacionalnih saveta nacionalnih manjina. U jednoj od kategorija oni su predlagači, 20 nacionalnih svata nacionalnih manjina ne želi ove kandidate koji su sada pred nama, već je njihov predlog drugačiji. Četiri nacionalna saveta, odnosno njih dva žele ovo, dvoje se ne izjašnjavaju. Mislim da smo zaslužili, da su predstavnici nacionalnih manjina zaslužili da ih neko sasluša.

Činjenica je da je na Odboru za kulturu i informisanje doneta drugačija odluka. Savez vojvođanskih Mađara je i tamo glasao protiv, naš predstavnik, uvaženi kolega član Odbora, narodni poslanik Akoš Ujhelji, ali mi i dalje smatramo i o tome govorimo javno i u medijima i bilo gde da mi tražimo pravdu za nacionalne savete.

Zbog toga sam ja molila, ne samo koalicione partnere, već i opozicione stranke da ukoliko su me saslušali i čuli da razmisle u danu za glasanje i ne glasaju u kategoriji predlagača nacionalnih saveta nacionalnih manjina.

Zahvaljujem.
Zahvaljujem, uvažena potpredsednice.

Predsednice, dame i gospodo narodni poslanici, ne dozvoljavamo da neko zloupotrebljava Savez vojvođanskih Mađara.

Dakle, još jednom – mi ne blokiramo ovaj proces. Kandidat koji je bio u ovom procesu, i u prvom i u drugom pokušaju, Bodžoni Ištvan, nije član naše stranke već istaknuti medijski ekspert koji je svoj životni vek, više decenija, posvetio tome. Radio je i u Mađarskoj i u Srbiji. Ima izuzetno iskustvo.

Dakle, ja nisam pričala o njemu uopšte zato što, nažalost, procedura koju su izigrali svi uz pomoć i dela opozicije i nevladinih udruženja i tzv. nezavisnih novinarskih udruženja i međunarodne javnosti je dovelo do toga da taj kandidat, da njegovo ime sada nije pred nama.

Savez vojvođanskih Mađara ovim danima otvoreno priča o pogrešnoj proceduri, kako je izigran ovaj sistem. Ja sam se nadala da me je jedna i druga strana sa izuzetnom pažnjom saslušala.

Dakle, 15 nacionalnih saveta je glasalo za tog mađarskog kandidata i bošnjačkog kandidata. Dvadeset nacionalnih saveta nacionalnih manjina je izdalo saopštenje, pisalo pismo, jer ovde svi spominju pisma jedne strane, pa da pričamo otvoreno i o drugoj strani, i Kvinti i EU i svima, ali to nije bilo bitno tim slobodnim medijima sa druge strane da se otvoreno priča o tome, već se napada SVM da tobože blokira proces. Sada se priča o tome da tobože nama odgovaraju samo Mađari.

Nama odgovaraju svi. Mi poštujemo izuzetno pripadnike svih nacionalnih manjina. Glasali smo i za bošnjaka koji se, „baj d vej“, na početku predomislio. O tome treba da se razmisli, kako je moglo da dođe da toga.

Zaista ne dozvoljavam da se iznose ovakve neistine o stranci kojoj pripadam više od dve decenije.

Zahvaljujem.
Poštovani narodni poslanici nastavljamo sa radom i prelazimo na devetu tačku dnevnog reda.
Poštovani narodni poslanici 15 časova je i 05 minuta.
Ako možete da zauzmete svoja mesta.
Hvala.
Deveta tačka dnevnog reda – Lista kandidata za izbor članova Saveta Regulatornog tela za elektronske medije.
Pre otvaranja pretresa podsećam vas da shodno članu 97. Poslovnika Narodne skupštine ukupno vreme rasprave za poslaničke grupe iznosi pet časova kao i da se ovo vreme raspoređuje na poslaničke grupe srazmerno broju narodnih poslanika, članova poslaničke grupe.
Molim poslaničke grupe ukoliko to već nisu učinile da odmah podnesu prijave za reč sa redosledom narodnih poslanika.
Otvaram pretres o listi kandidata za izbor članova Saveta Regulatornog tela za elektronske medije.
Da li predstavnik predlagača želi reč?
Reč ima narodna poslanica Nataša Jovanović članica Odbora za kulturu i informisanje.
Izvolite.
Zahvaljujem.
Vidim u sistemu, ali pravo na repliku imate kada vas uvredi. Ovo je bila, onako, atmosfera.
Spomenula je sve, i Milenka, i mene.
Dobro, daću vam dva minuta, ali vas molim da ne vrištite, jer ne čujem ljude koji govore i da se ne ponašate kao deca.
Reč ima Stefan Janjić, dva minuta i završavamo.
Radi građana Srbije, da naglasimo, ovlašćeni predlagač, član Odbora, ima neograničeno vreme.
A vi se i dalje ponašate kao u zabavištu.
Izvolite, reč ima narodna poslanica Nataša Jovanović.
Da li predstavnici ili predsednici poslaničkih grupa žele reč?
Reč ima narodni poslanik Željko Veselinović. Izvolite.