Naravno, pokušaću da se koncentrišem na ono što mi se čini da sam najbolje razumeo, s obzirom da ovde imamo pet zakona za koje ne mogu naći ni najmanju logiku zašto su se našli zajedno u paketu. Prva dva zakona mogu se zajednički razmatrati jedino zato što imaju reč "osiguranje" u sebi ili zato što imaju tri reči - Vlada Republike Srbije, ali nemaju blage veze jedan sa drugim. To su dva zakona koja tretiraju potpuno različitu problematiku.
Kakve veze Zakon o javnim nabavkama ima sa zakonom o osiguranju? Zašto to mora sve tako i zašto sve mora po hitnom postupku? To je nešto što stvarno ne mogu da razumem. Ne mogu da razumem tu vrstu žurbe.
Ne mogu da razumem da na ovaj način poslanici ovaj dom ne poštuju, do nivoa koji nisam video otkako sam poslanik. Bilo je problema u prethodnom sazivu, bilo je primedaba, ali ovaj nivo nepoštovanja mislim da nije bio. To mogu da kažu poslanici koji su bili.
Šta je tu je, mora da se radi na ovaj način. Lično mislim da će ovo imati za posledicu loše zakone, ali me raduju neke druge stvari. Raduje me što ipak poslanici vladajuće koalicije ako im se skrene dobronamerno pažnja na neke stvari, to prihvate, pa onda amandmanima pokušavaju da izmene to što su prihvatili.
O zakonu o osiguranju neću govoriti, jer su mnogi rekli, pre svega gospodin Marković, a posle toga su mnogi ponovili, da zakon ima mnogo nedostataka. Da sam na mestu ministra ja bih ga povukao. Povukao bih ga i pokušao da izmenim neke stvari, jer se bojim da će amandmanima doći do problema, da neće biti rešenja posle amandmana za neke stvari.
Naravno, najveći problem je kršenje Zakona o preduzećima. Znači, to je ubedljivo najveći problem ovog zakona. Vidim da je amandmanom gospodina Štimca praktično prihvaćena sugestija da to treba skloniti iz zakona, ali ne bih koristio socijalnu demagogiju koja je vrlo popularna u ovom parlamentu kada govorimo o privatizaciji. Privatizacija je dobra stvar. Privatizacija je suština promene društvenog sistema i promene ove zemlje.
Prema tome, privatizacija osiguranja je dobra stvar, ali je problem nešto drugo. Problem je da li će se na ovaj način doći do privatizacije. Mislim da ćemo imati mnogo složeniju situaciju i naravno mislim da Narodna banka ne treba da bude u ovoj priči, a o tome će govoriti drugi.
Želim da kažem nešto o Zakonu o javnim nabavkama. Najgore što ljudi mogu da rade jeste da govore o sistemskim zakonima koji treba da spreče korupciju ili, srpski rečeno, lopovluk, na način kako se u ovom parlamentu govori. Nema rešenja korupcije bez javnog rada i bez sistemskih zakona. Naravno, sve u životu, pa i zakoni, može da se izigra. Sve u životu, pa i tenderi, može da se izigra, ali su zato javnost u radu i sistemski zakoni najbolja zaštita od toga. Sve druge varijante, nekakvi saveti za antikorupciju, nekakvi eksperti koji se u sve razumeju, o svemu pričaju, pa i o korupciji i to kako njima padne na pamet, sve je to loše. Najbolji način je zakon.
Zakon o javnim nabavkama je izvanredan zakon. Znate šta je najbolje merilo toga? Neki pokušavaju da ga ospore sa tezom da smo svi mi lopovi, pa pošto smo svi lopovi možemo i mi da budemo lopovi. Znači, to je teza nekih ovde u parlamentu. Neka uđu u suštinu sprovođenja ovog zakona, neka naprave analizu. Šta je najbolji pokazatelj da li je zakon dobar ili nije?
Koliko je njih osporilo učesnika na tenderima, koliko je dokazalo da je bilo korupcije, koliko je bilo prigovora Komisiji za zaštitu ponuđača, koliko je bilo pozitivnih prigovora. To su ozbiljne priče.
Ovo što je danas predloženo nije ono što smo mi nekada želeli, dok je bila prethodna vlada, kao Demokratska stranka. Mi mislimo da je ono bilo bolje rešenje i sa par amandmana pokušaćemo to da dopunimo, ali ćemo glasati naravno i za ove izmene, jer Zakon o javnim nabavkama je najbolji način da se zaštiti budžet. Svako ko kaže da je to neki drugi način ne govori istinu i želi korupciju. Tu nemam nikakvu dilemu. To je nekakvo moje iskustvo iz posla koji sam radio do sada.
Vraćamo se na prvi zakon, koji je najinteresantniji kao politička tema. On jeste politički. Zašto je on politički? Zato što ne može da se primenjuje. Njegov rezultat će biti, ili neke varijante ovog zakona, za tri do četiri godine. Znači, kada u zemlji Srbiji mnogi drugi sistemski zakoni budu doneseni, npr. zakon o hipoteci.
Bez zakona o hipoteci ovaj zakon nema nikakvog smisla, ali da bi ovaj zakon zaživeo mnogo je važnije da postoje tehnologije koje će omogućiti da se grade stanovi. Ovaj zakon to ne rešava, i to iz dva razloga. Prvo, zato što je stanogradnja skupa. Ona je nepotrebno skupa. Ne sama stanogradnja nego prodaja stanova u Srbiji. Zašto? Zato što ima malo stanova.
Znači, suština i glavni posao koji bi Vlada trebalo da radi uz ovaj zakon jeste da omogući povećanje stanogradnje. Tu se krije razlog zašto ovaj zakon neće moći da zaživi.
Demokratska stranka će podržati ovaj zakon, a znate zašto? Ako ovaj zakon omogući bar za desetoro ljudi ili deset porodica da reše svoje stambeno pitanje, mi smo i za taj zakon. Ali, model ovog zakona ima jednu veliku falinku, nema sistemskog rešenja za povećanje stanogradnje. Da bi stanogradnja mogla da se razvije, da bi naše građevinske firme, kako su neki ovde, naravno uvek u demagoškim parolama, govorili, mi treba da podstičemo proizvodnju, da oživljavamo proizvodnju.
Uglavnom je suština oživljavanje proizvodnje, ali niko ne kaže kako, koja je tehnologija, čija uloga treba da bude odlučujuća u tome. Mislim da u sledeće tri ili četiri godine to mora da bude uloga države i čini mi se da se to ne razume. Delom lokalnih samouprava, a delom države na nivou Republike. Bez pomoći države, to se neće desiti.
Ja mogu i stvarno sam spreman da razgovaram sa ljudima iz Republičke vlade, da im prenesem model iz Beograda. Model iz Beograda je omogućio proizvodnju 2000 stanova za dve godine. Znate kako? Tako što se za tih 1000 prijavilo 6000 ljudi.
Bilo je isto demagoških parola - nemaju ljudi pare, ljudi neće moći da se prijave. Ne, 6000 porodica se prijavilo na taj konkurs. Zašto se prijavilo? Zato što je rata za otplatu tog kredita na nivou onoga što oni inače plaćaju kada iznajme stan. Ako je to to, zašto bi oni iznajmljivali stan, zašto ne bi kupili svoj stan i otplaćivali ga.
Dalje, šta smo mi uradili? Primenili smo nešto što se radi u najbogatijim zemljama u Evropi, a to je tzv. proizvodnja, a to radi i država, socijalno, neprofitnih stanova. Znači, vi morate da utičete na samo tržište, ne smete dozvoliti da se dešava ovo što se dešava danas, a to je da na Novom Beogradu stanovi sada koštaju 1.300 evra kvadratni metar novogradnje, da u centru grada na Vračaru to košta 2.500 evra. Pokušajte da kupite stan danas i videćete da je to tako.
Mi smo dokazali da jedan dobar stan na Novom Beogradu, na Čukaričkoj padini može da se izgradi po ceni između 700 i 800 evra. Znači, ako vi imate cenu stana od 750 evra, po koliko smo mi prodali te stanove, na kredit od 20 godina sa učešćem od 20%, građanima Beograda, javilo se 6.000 porodica, ako stvorite uslove za to, onda će ovo imati smisla; mi ćemo prvi u gradu promeniti naš model, jer mi smo morali da napravimo nešto drugo.
Mi smo morali sa bankama, pošto poštuju naše budžetske sposobnosti, da se dogovorimo kako će one da kreditiraju i da mi stanemo kao gradska uprava iza toga.
Međutim, to treba da se radi na ovaj način - da banke budu sigurne, naravno uz prave hipoteke, da finansiraju takvo kreditiranje, ali to ima smisla ako je cena stana 750 evra. Ako je cena stana 1.100, 1.300, 2.000, 2.500 evra, od toga nema ništa.
Prema tome, država mora naći načina da stimuliše lokalne samouprave u čitavoj Srbiji da uđu u projekat stanogradnje. Povećanje stanogradnje ne može biti na način kao što je nekada bilo i to je jasno. Znači, više nemamo vremena koliko smo imali, više nema dodele stanova, a pogotovu je ovo važno što nijedan model koji sada želite da primenite neće dati stanove najsiromašnijima. Onaj ko priča o stanovima za najsiromašnije opet se bavi socijalnom demagogijom, a ja mislim da je ovaj narod polako shvatio šta je socijalna demagogija.
Mi smo ukinuli praktično, ukidanjem poreza na fond zarada, solidarnu izgradnju. Naravno, u Beogradu ona neće stati, jer ćemo mi izdvojiti sredstva iz nekih drugih izvora, ali u Srbiji će ona stati, jer jednostavno budžeti opština to ne mogu da rade. Kako su mogli najsiromašniji do sada da dolaze do stana? Samo na taj način.
Znači, najsiromašniji građani ove zemlje bez Fonda solidarnosti u sledećih 4-5 godina sigurno opet neće moći da imaju stanove.
U Beogradu će njih 980 za dve godine moći to da reši; nije mnogo, ali hajde svuda da to uradimo tako. Ja mislim da možemo, da imamo jedan ozbiljan projekat gde ćemo imati stanogradnju, gde ćemo imati izuzetan razvoj građevinske industrije, gde će mnogi ljudi rešiti stambene probleme i naravno, onda će i ovaj zakon imati smisla.
Prema tome, šteta je što ovakav zakon dolazi na tlo koje ne može da rodi. Znači, mi moramo da razmišljamo o stanogradnji na isti način kao što razmišljamo o poljoprivredi i o nekim drugim stvarima. Jednostavno, ne možemo dopustiti da ljudi ne mogu da rešavaju svoja stambena pitanja.
Prema tome, DS će podržati sve one zakone koji pokazuju najmanje znake daljeg nastavka reformi, jer nažalost reforme stoje i stoje, a sve ono što je loše neće moći da podrži. Mislimo da su ova dva zakona, o osiguranju i ovaj o mestu Narodne banke u osiguranju, izuzetno loša. Ukoliko se prihvate amandmani koje smo dali, naravno i te ćemo podržati, ali već osećam da to neći ići baš tako, žao mi je, jer mislim da su rešenja koja smo mi ponudili mnogo bolja. Hvala vam.