Uvaženi predsedavajući, uvaženi gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, pre nego što počnem da govorim o Predlogu zakona podsetiću javnost da je SPO, kao stranka koja je u periodu od 1990. do 2000. godine doživela najveći teror od strane policije i Službe državne bezbednosti, u ovom parlamentu bez člana Odbora za bezbednost, a da Predlogom ovog zakona takođe gubimo i ono što smo do sada imali, mesto generalnog inspektora MUP-a Srbije. To neće uticati na odluku SPO da li će glasati ili ne.
Sada ću reći ono što imam na temu Predloga ovog zakona. Slovenci su napravili jednu od najsposobnijih i najažurnijih policija primenom sličnih polaznih stavova koji su nam nametnuti međunarodnim propisima, standardima i iskustvom, a na koje se i mi sada pozivamo.
Dakle, problem nije u polaznim osnovama, već u činjenici da se u našim uslovima mora obezbediti efikasnija kontrola rada policije od strane Vlade, Skupštine, pravosudnih organa, koji moraju biti apsolutno respektabilni.
Da li je naša izvršna vlast takva? Ako ministar policije i direktor BIA umesto da hapse ponekad pregovaraju sa kriminalcima, ako su neki ministri optuženi za učešće u ozbiljnim aferama koje do dana današnjeg nisu istražene i procesuirane, onda imamo ogroman problem kako naterati obične policajce da primenjuju zakon.
Atmosfera za primenu ovog predloga zakona je katastrofalna i jasno je da je u takvoj situaciji nemoguće očekivati da Vlada izvrši depolitizaciju policije, što je osnovni preduslov za reformu policijskih snaga.
Predlagač ovog zakona je upao u zamku uverenja da će večno biti na vlasti, pa je pravio zakon po svojoj meri. Čim padne vlast taj zakon će nekom drugom omogućiti da stvara političku policiju koja će selektivno delovati i biti možda iskorišćena i zloupotrebljena protiv članova današnje izvršne vlasti. Ne treba nikada smetnuti sa uma da batina ima dva kraja.
Sada ću preći na konkretne zamerke ovom predlogu. Pored niza zamerki koje se mogu uputiti, najozbiljnije su sledeće: zadržava se visok stepen centralizacije policije, policija i dalje ostaje zatvorena za javnost i poslednja, najozbiljnija, ukida se ozbiljna kontrola nad policijom, što naravno može dovesti do velikih problema.
Policija i dalje ostaje potpuno centralizovana, iako su pisci Predloga zakona pokušali da u članu 17. tu činjenicu prikriju odredbom o obaveznoj saradnji policije i organa lokalne samouprave kroz davanje obaveštenja o stanju bezbednosti, obavezi komandira policijske stanice da vodi računa o zastupljenosti u saradnji pripadnika nacionalnih manjina.
Ovakva formulacija bi se mogla tumačiti kao obaveza određene policijske stanice da i pripadnike nacionalnih manjina koristi kao doušnike.
Članom 18. predviđa se mogućnost da lokalne samouprave kroz stvaranje uslova za poboljšanje rada policije daju novac i druga sredstva policiji na svojoj teritoriji, što je potpuna besmislica kada se lokalna samouprava ne pita oko postavljanja rukovodilaca policije na svojoj teritoriji, niti ima bilo kakve druge nadležnosti nad policijom.
Decentralizacija policije podrazumeva postojanje lokalne policije, koja bi se bavila bezbednosnim pitanjima od lokalnog značaja, čijeg bi šefa postavljao organ lokalne samouprave i koji bi tom organu odgovarao za svoj rad. Naravno, lokalnu policiju bi finansirala lokalna samouprava. Ovakva praksa postoji u velikom broju zemalja.
Koliko bi bilo značajno postojanje lokalne policije pokazali su nedavni događaji u Vojvodini, kada su neki predstavnici mađarske nacionalne manjine tražili uspostavljanje multietničke policije, a premijer se saglasio sa idejom koja bi po Srbiju u ovom trenutku bila pogubna u svakom pogledu.
Lokalna policija, pored toga što je idealan instrument za rešavanje lokalnih bezbednosnih problema, imala bi politički značaj u sredinama sa mešovitim nacionalnim sastavom, a međunacionalne konflikte manjeg značaja, kao što su kafanske tuče i slično, rešavala bi lokalna policija. Ovakvo rešenje bilo bi dobar signal međunarodnoj zajednici.
Druga zamerka odnosi se na javnost rada policije. Članom 5. stav 3. predviđa se da policija informiše pojedince i pravna lica o svom radu samo ukoliko za to postoji opravdan interes. Ovakva odredba direktno je u suprotnosti sa Zakonom o dostupnosti informacija od javnog značaja, koji podrazumeva da je davanje takvih informacija javni interes koji ne treba dokazivati. Navedeni stav podrazumeva da svako ko traži informacije o radu policije mora dokazati da za to ima opravdani interes.
Pored toga, u stavu 1. istog člana kaže se da policija neće otkrivati poverljive informacije, što je potpuno u redu, ali se ne definiše koje se vrste informacija mogu smatrati poverljivim, već se to ostavlja na slobodnu procenu načelniku nadležne policijske uprave, osim ako se ne radi o podacima za vođenje nepristrasnih sudskih postupaka. U tom slučaju je obavezno reč o poverljivim podacima.
Smatram da bi bilo primerenije da se nabroje vrste podataka koje mogu procenom nadležnog policijskog rukovodioca biti proglašene poverljivim, vrste podataka koje se ne mogu nikada iznositi u javnost. Pre svega, to su lični podaci koji se čuvaju u evidencijama. Svi ostali podaci moraju se učiniti dostupnim javnosti, bez ikakvih uslova. Ovakvo rešenje policiju drži i dalje zatvorenu i bez prave javne kontrole, što je osnovni uslov svake demokratije.
Treća, za nas najznačajnija primedba, odnosi se na kontrolu rada policije. Predlog sadrži potpuno nesuvislu podelu kontrole policije na spoljašnju i unutrašnju, pa se kaže da spoljašnju kontrolu vrše Narodna skupština, Vlada i drugi državni organi, u skladu sa svojim ovlašćenjima, a unutrašnju sektor unutrašnje kontrole policije.
Potrebno je reći da kontrola, po svojoj prirodi, može biti parlamentarna, nju vrši Narodna skupština; upravna, nju vrši Vlada, za šta je potrebno da obrazuje poseban organ; sudska, koja se vrši od strane sudova. Unutrašnju kontrolu vrši ministar, neposredno i preko posrednog organa, i svaki starešina u okviru svoje organizacione jedinice.
Ovako formulisan predlog, praktično, svu kontrolu koncentriše u rukama ministra, čime se kontrola ukida. Predlog u članu 170. određuje da ministar postavlja načelnika sektora unutrašnje kontrole i daje smernice i uputstva za rad sektoru, koji za svoj rad odgovara ministru. Vlada nema nikakva ovlašćenja u postavljanju načelnika ovog važnog sektora, niti on ima obavezu da Vladi i Skupštini podnosi izveštaje o svom radu.
Ovo, uz već iznete primedbe o javnosti rada policije, znači da će Narodna skupština, Vlada i javnost o radu policije moći da znaju samo ono što ministar hoće da im kaže.
Pored toga, u članu 174. kaže se da sektor postupa na osnovu predloga, pritužbi i predstavki građana, što znači da kontrola mora biti inicirana spolja, što unosi dodatne nejasnoće u prirodu ove kontrole, ako se zna da je u nadležnost sektora stavljena samo kontrola zakonitosti, a ne i celishodnosti policijskog rada. Logično bi bilo da je reč o upravnoj kontroli koja, pored ustupanja po pritužbama na rad, vrši i permanentan nadzor nad zakonitošću i celishodnošću policijskog rada, o čemu izveštava ministra.
(Predsedavajući: Molim vas, završite.)
Privodim kraju. Ukoliko bi ostala ovakva rešenja unutrašnje kontrole policije, bilo bi neophodno da Vlada imenuje inspektora MUP-a koji bi u ime Vlade vršio upravni nadzor nad radom policije. Inspektor bi u tom slučaju bio funkcioner Vlade i za svoj rad bi odgovarao Vladi i ni na koji način ne bi bio potčinjen ministru. Građani bi primedbe na rad policije upućivali inspektoru, a ne sektoru za unutrašnju kontrolu i on bi spolja vršio kontrolu zakonitosti i celishodnosti rada policije. Sektor unutrašnje kontrole bi, u tom slučaju, bio pomoćno telo ministra koje bi u njegovo ime vršilo nadzor nad radom policije, a ne nosilac celokupne upravne kontrole policije, koja je za ovaj organ i najvažniji vid kontrole.
Drugo moguće rešenje je da načelnika sektora imenuje Vlada i da on za svoj rad ogovara Vladi. Načelnik sektora ne može da odgovara za svoj rad i Vladi i ministru, jer je to protivno samoj logici kontrole.
Naravno, predlog ima i dobrih rešenja, ali pored ovoga što sam iznela, ne treba o njima ni govoriti. Hvala vam.