Poštovano predsedništvo, uvaženi gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, neki od diskutanata su dali vrlo optimističke najave o budžetu o kome danas razgovaramo. Nažalost, većina poslanika nije bila u prilici da pogleda memorandum o budžetu i prateća dokumenta, a iz budžeta se ne mogu videti pozicije koje je predsednik Grupe G17 dosta dobro obrazložio.
Mislim da funkcija države jeste da utvrdi bruto nacionalni dohodak i njen osnovni zadatak je da taj bruto nacionalni dohodak podjednako podeli, prema izdržljivosti davalaca poreza, na građanstvo, stanovništvo, i privredne subjekte i, u isto vreme, da obezbedi dovoljno uslova da država može da funkcioniše u skladu sa obavezama koje ima.
Da bi se to uradilo, neophodno je da se dobro izanaliziraju obaveze države iz prethodnog perioda, obaveze koje slede, posebno, da se dobro analiziraju mogućnosti, odnosno da se utvrdi tzv. fiskalni kapacitet u zahvatanju raznoraznih poreza i doprinosa, a da može da se očuva životni standard stanovništva i obezbedi razvojni koncept privrede.
Nažalost, zbog nedostatka bilansa u završnim računima od 2001. godine pa do danas, zbog nedostatka izvršenih revizija tih računa, kao i kontrole, a i zbog vremenskog ograničenja u donošenju ovakvog budžeta, mnoge stvari u Predlogu budžeta su nejasne.
Zakonom o budžetskom sistemu regulisana je procedura u vezi s pripremom i donošenjem budžeta, a u ovom predlogu budžeta mnogo od toga nije ispoštovano.
Nije dovoljno jasno rečeno o makroekonomskoj stabilnosti, na koji će se način ona obezbediti, kako će se održati stabilan ekonomski razvoj.
Nije na valjan način dato obrazloženje te makroekonomske stabilnosti, niti su prikazani finansijski pokazatelji iz 2006. godine, kao ni elementi koji daju mogućnost za dobru procenu makroekonomske politike za ovu godinu.
Memorandum za ovaj budžet, ne računam memorandum objavljen u prošloj godini, izostavljen je, iako Zakon nalaže da se memorandum o budžetu napravi i da odredi srednjoročni makroekonomski fiskalni okvir, na osnovu kojeg se donose budžeti, finansijski planovi svih organizacija.
U tekstu Predloga nedostaju podaci iz memoranduma o budžetu i fiskalnoj politici za 2007. godinu, nedostaje projekcija za 2008. i 2009. godinu. Doduše, jedino je u fondovima obrazloženo memorandumom šta se time planira.
U obrazloženju ukupne makroekonomske politike su dosta oskudno prezentirani podaci o tome šta se desilo u prethodnom periodu ove godine i šta se dalje može očekivati. Ostaje dilema, da li je to zbog vremena ili su svesno izostavljeni memorandum i neke projekcije koje su morale biti objašnjene.
Danas, podsećam, u drugoj polovini juna, raspravljamo o Predlogu zakona o budžetu za 2007. godinu.
Odmah da kažem da je velika šteta što zbog niza okolnosti budžet nije postavljen kada mu je vreme, kada je mogla da se planira realna makroekonomska politika, a da država može, instrumentima koji joj stoje na raspolaganju, da sprovodi tako postavljenu ekonomsku politiku.
Nažalost, danas možemo samo da konstatujemo ostvarene rezultate za proteklo vreme.
Na prvi pogled, na sreću, osnovni ciljevi izgleda da se ostvaruju u nekom željenom pravdu i u delovima, doduše prividno, u makroekonomskoj stabilnosti i u privremenom rastu imamo pozitivna kretanja.
Glavni ekonomski indikatori, ako se sami za sebe pogledaju, uglavnom idu u nekom željenom pravcu. Bruto domaći proizvod raste po stopi od 5,9, projektuje se rast investicija za 21,5%, nastavlja se rast izvoza po stopi od 26,8%, inflacija se kreće u okviru stabilnih 6,5% i očekuje se povećanje produktivnosti za 5%.
Ono što mora da zabrine nosioce ekonomske politike je nekontrolisani rast uvoza, koji godinama znači otvaranje makaza u platnom deficitu, pa na tom planu moraju da se preduzmu ozbiljne mere i ozbiljni koraci. Rast uvoza za ovaj period od 23,7% je veoma veliki.
Istina je da smo mi, kao nacionalna ekonomija, deo svetskog tržišta i da je razmena sa svetom neminovnost.
Na to nas, uostalom, obavezuju i mnogi međunarodni sporazumi sa Evropskom unijom, CEFTA sporazumi, zatim, nužnost uvoza opreme radi zanavljanja zastarele tehnologije, uvoz mnogih materijala, s obzirom na to da je reprolanac, zbog raspada bivše Jugoslavije i propadanja mnogih firmi u ovoj zemlji, prekinut, ali postoje mnogi mehanizmi da se procenat učešća uvoza, koji sada iznosi 17%, u bruto produktu zaustavi.
Iskustvo Slovenije, posebno iskustvo Hrvatske u vođenju mnogih vancarinskih mera zaštite domaće proizvodnje, morali bismo da izučimo i primenimo, počev od interne certifikacije proizvoda, malo su ti proizvodi dolazili, do mnogih drugih mera.
Evropska unija se uveliko, raznim vancarinskim mehanizmima, brani od uvoza robe široke potrošnje iz Kine i mnogih drugih proizvoda. Nažalost, ni na tom planu nemamo potrebne mehanizme da se takav uvoz, po meni nepotreban, zaustavi.
Uostalom, da postavimo pitanje, da li nam je potrebno i da li možemo da mehanizmima zaustavimo uvoz voća, povrća, da na bananama ne trošimo milijarde?
Bez namere da ulazim u dublju analizu, država mora da pronađe mehanizme da ovaj problem reši. Ekspanzija uvoza može biti zaustavljena na tri radikalna načina, koji mogu da postignu cilj, ali u našim uslovima mogu da izazovu i neke nove, neželjene posledice.
Mislim da nosioci ekonomske politike moraju da se odluče i da uvoz smanje kroz fiskalnu politiku, kroz monetarnu politiku i kroz štednju. Osobina je nas Srba da trošimo više no što imamo i da potrošimo više no što zaradimo.
Da navedem nekoliko podataka, uz spremnost da zajednički komentarišemo neke relacije. Za budžetsku 2000. godinu planiran je budžetski iznos od 52 milijarde, tako što su budžetski rashodi iznosili 32,7 milijardi, uz dodatak da su postojali tzv. ekstra budžetski računi od 19,3 milijardi, sredstva koja su potrošena za otklanjanje posledica NATO bombardovanja.
Poređenja radi, ovaj predlog budžeta za 2007. godinu predviđa izdatke u iznosu od 595,5 milijardi dinara. Upoređenjem ukupnih raspoloživih sredstava za budžet za 2000. godinu i sredstava koja su sada planirana, jasno se nameće nekoliko suštinskih pitanja, koja se prethodno moraju razjasniti, i to naročito zbog poreskih obveznika i cele javnosti, koja ovo veoma dobro razume i oseća na svojim leđima.
Imamo ovde u vidu i rast kursa i sve elemente, ali je rast veoma veliki.
Ako nismo odstupili od glavnog i polaznog opredeljenja u ekonomskoj politici u zemlji - da se od ukupnog narodnog bogatstva, društvenog proizvoda, za javnu potrošnju izdvaja najviše do 50 posto (koliko se sećam, prošle godine je to bilo 49,5 posto, a ovog puta ne znam za to, jer u dokumentaciji ne piše), da bi se stvaralo iz ovog dohotka koji izdvajamo, a to je privreda i stanovništvo, uz pretpostavku da se i ovog puta ne odstupa od ove crte do 50 posto, da bi se ostvario ambijent za poboljšanje uslova za privredni razvoj i bolji život, potrebno je razjasniti bitnu činjenicu.
Ako je 582 milijarde, u odnosu na 52 milijarde, 11 puta više, da li to znači da je život, odnosno da li su životni standard stanovništva i stanje u privredi za toliko puta poboljšani?
Pošto sam 37 godina u privredi, mogu reći da to nije tačno; naprotiv, i siromašniji smo i problemi u privredi su teži nego što su ikada bili.
Ovako visoke namete i, posebno, poreska davanja, privreda, jednostavno, ne može da izdrži i veoma je često primorana da radi izmirenja obaveza prema državi podiže veoma skupe kredite.
Ako, makar i površno, uđemo u izdatke budžeta, skoro da nema razdela gde nisu planirana visoka izdvajanja za plate državnih činovnika, ali, isto tako, i visoka izdvajanja za razne ugovore o delu, plaćanja savetnika itd.
U eri veoma visoke tehnologije, koja, po pravilu, smanjuje broj zaposlenih radnika, posebno u državnoj administraciji, mi u državnim službama imamo rapidan rast zaposlenih. Po Predlogu zakona o budžetu za 2007. godinu, platu na teret budžeta će primati 258.488 radnika. Naravno, tu se ne ubrajaju razni savetnici i korisnici sredstava po osnovu ugovora o delu.
Postavlja se logično pitanje, kako to radi služba za kadrove, koji su to kriterijumi za prijem, gde je tu stručnost i kakva je edukacija?
Ovde, naravno, ne mislim na zaposlene u sudstvu, u zdravstvu, u Vojsci, u MUP-u.
Ako ovim podacima dodamo dalje planiranje zapošljavanja, ako moramo da isplaćujemo, ako se ne varam, negde oko 1.400.000 penzionera i ako moramo, preko Biroa za zapošljavanje, da isplaćujemo radnike koji su isterani kao tehnološki višak, ako smo predvideli veće troškove putovanja nego što je to neophodno, onda je logično da su budžetska izdvajanja visoka i da su stavke za socijalna davanja za toliko umanjene.
Imamo, neko reče, 650 hiljada nezaposlenih radnika, ja mislim da je taj broj iznad 900 hiljada, a ovako povećanom administracijom gube se efekti za smanjenje zapošljavanja radnika, kao što je to bilo u zdravstvu ili Vojsci.
Ovde imam 35 pobrojanih uprava, agencija direktnih i zavoda, kancelarija i slično, koje se finansiraju iz budžeta i koje postoje, pored službi ministarstava. Mislim da je to previše. Mislim da o tome mora da se povede računa.
Mi smo još uvek zemlja u tranziciji i sa dosta velikim problemima. Procesi tranzicije su isterali veliki broj radnika sa radnih mesta i oni žive na egzistencijalnom minimumu. Broj radnika koji stvaraju vrednost je još uvek mali. Upravo je privreda najviše poreski opterećena.
Primera radi, PDV od 18 procenata u Srbiji je veći za tri posto od prosečnog iznosa PDV-a u Evropi, koji je 15 posto. Doprinosi za lične dohotke, porezi na imovinu, porezi na eventualnu dobit, u svakom slučaju, visoki su. Na sceni je tipičan neoliberalistički kapitalizam, koji ovako iscrpena privreda teško može da izdrži, a kamoli da očekujemo neki razvojni koncept.
Ako očekujemo dalje prihode od privatizacije i ako idemo u pregovore o pridruživanju i evropskim integracijama, preskromno je predviđena stopa rasta od jedan posto, pogotovo, ako se računaju i zaposleni u državnoj administraciji.
Mogu da izrazim zadovoljstvo što se budžetska 2007. godina planira sa budžetskim deficitom, ako je to realno stanje stvari. Kažem - ako je to realno stanje stvari, jer ovaj visoki dom od 2001. godine do danas nije imao priliku da dobije izveštaj o izvršenju budžeta, bilansa, od strane revizorskih kuća. Više godina unazad planira se suficit, a da li je taj suficit realno planiran i ostvaren, ne znamo, jer nemamo završne račune.
Dozvolite mi da primetim, iako možda nisam u pravu, da je takav suficit izračunavan primenom neke nove metodologije obračuna na budžetski prihod i rashode. Smatram da se pod suficitom podrazumeva ostvareni višak novca, nakon pokrića svih izdataka i obaveza koje postoje. Suficit mora biti opipljiv rezultat, realan višak neraspoređenog novca, gde nema obaveza. Suficit se ne može obračunavati unapred, a bilo je slučajeva, recimo, 2005. godine, da smo usred godine pravili rebalans budžeta sa predviđenim suficitom.
Bez revizije završnog računa budžeta i revizije budžetske procedure teško se može konstatovati suficit. Kako se moglo govoriti o suficitu 2005. i 2006. godine, ako smo imali redovna dugovanja budžetskim korisnicima i, koliko se sećam, velika dugovanja prema putnoj privredi. Navodno, ti suficiti su upotrebljeni za izmirenje, upravo, budžetskih obaveza i za otplatu spoljnotrgovinskih dugovanja. Zar to nije moglo da se objasni i da se postavi u okviru budžeta?
Mislim da je u svim ozbiljnim ekonomijama i državama ta budžetska disciplina i odgovornost izuzetno velika.
Veoma se oprezno planiraju, uglavnom, deficiti, a država disciplinom realizacije planirane rashode i prihode ostvaruje rezultatom.
Ono što nije jasno, to je da se u mnoge razdele budžeta ubacuju sredstva iz Nacionalnog investicionog plana, a da nisu objašnjeni kriterijumi po kojima se vrši raspodela sredstava, niti se preciznije kaže da će se ta sredstva regionalno raspodeliti i u koje će se svrhe usmeravati.
Dosta je nejasno i što se u obrazloženju Predloga zakona o budžetu nigde ne navodi kako je Vlada utvrdila opšti bilans javne potrošnje, gde bi se videle jasno i sve potrebne ekonomske veličine, počev od bruto društvenog proizvoda, zatim opšti bilans javne potrošnje za sve nivoe, počev od budžeta Republike, pokrajine, pa uopšte.
Nemam nameru da komentarišem nijednu stavku iz budžeta. Jedino želim da primetim da je gospodin Riza Halimi bio u pravu juče kada je rekao da su sredstva za Koordinaciono telo za Bujanovac, Preševo i Medveđu prepolovljena. Mislim da je neophodno da se ta sredstva ostvare bar na nivou koji je bio.
Ja sam takvu vrstu amandmana blagovremeno podneo, jer je zaostajanje juga Srbije preveliko i svi napori koje činimo na lokalnom nivou ne mogu biti dovoljni da se izađe iz problema. Nije dobro što je drug Riza kritikovao komitete, jer i on i ja smo bili vrlo perspektivni kadrovi u Komunističkoj partiji Srbije, pa, prema tome, mislim da treba da ostane dosledan svoje prošlosti.
Hvala vam lepo.