Poštovani poslanici, predstavnici Vlade i ministarko, želim samo na nekoliko stvari da ukažem, vezano za ovaj zakon o poljoprivrednom zemljištu. U funkciji poslanika SPS-a još pre godinu dana predlagao sam da donesemo zakon o poljoprivrednom zemljištu i da ga mi socijalisti napišemo, iako je bilo podrške u poslaničkoj grupi, rečeno je da će on brzo doći, ali nažalost, mesec po mesec i prošlo je skoro godinu dana i tek smo ga sada dočekali.
Moja želja je bila da mi jednostavno (ne da ga pišem ja, jer se u to ne razumem) prepišemo slovenački zakon, koji su i Hrvati posle prihvatili i doneli ga. Naime, šta su oni uradili? Oni su to uradili još 1991. godine, kada je došlo do promene strukture: svu društvenu zemlju pretvorili su u državnu i odmah praktično onemogućili bilo kom tajkunu da kupuje tu društvenu zemlju.
Inače, vi znate, a želim građanima da kažem, šta je u stvari društvena zemlja. Društvena zemlja je ona zemlja koju su kombinati, odnosno radnici godinama kupovali i postali vlasnici. Znači, mi smo doneli zakon kojim smo zemlju koja je pripadala tim radnicima praktično njima prodali, a državnu sačuvali. Slovenci su išli čak korak dalje; oni su sačuvali. Ja njih ne volim, s obzirom na sve što su uradili ovoj našoj, ali mi smo od njih mnogo toga mogli da prepišemo i ništa nije trebalo da dopunjujemo. Slovenci su kada su društvenu pretvorili u državnu, postojećim kombinatima tu društvenu zemlju dali neposrednom pogodbom u zakup do 30 godina, a samo za državnu išli na licitaciju. Praktično, zaštitili su svoje kombinate.
Šta su Mađari uradili? Mađari su isto u početku, dok se nisu snalazili, doneli zakon da je sve slobodno, sve na prodaju, i otvorili su granice i onda su počeli Austrijanci da im kupuju zemljište. Kada su Mađari shvatili da će postati biroši ponovo kod Švaba doneli su Zakon o zabrani prodaje zemljišta strancima, pošto im je bila uništena u početku poljoprivredna proizvodnja. Oni su onda, praktično, jer oni nemaju društvenu zemlju, državnu zemlju sačuvali i dali i pomogli kombinatima koji su bili uništeni. Taj kombinat veliki prema Austriji "Menzo Heđeš", "Babolna" i "Bolj", to su bili najveći kombinati koji su propali, oni su im maksimalno pomogli i sačuvali i proizvodnju i taj reprolanac.
Mi hoćemo praktično... A Hrvati su sve to potpisali, s tim što su i Slovenci i Hrvati kad se prodaje zemlja 50% dali praktično lokalnoj samoupravi. Ja sam i sa ministarkom razgovarao u našoj poslaničkoj grupi, mene interesuju samo ova dva člana, član 71. u kome je rečeno da se naša zemlja neće prodavati dok ne dođe restitucija.
Ne mislimo da će sada za restituciju, odnosno povratak zemlje biti potrebno 10 ili ne znam koliko godina, to se može odraditi veoma brzo ako se hoće.
Tu je predviđeno u zakonu da se ipak može prodavati državna zemlja, ali je ovde u zakonu regulisano tako da odluku o prodaji donosi Ministarstvo i sav prihod ide budžetu. Nema logike. Trebalo bi bar 50% da ostane lokalnoj samoupravi, da ne bude sve u budžet, jer su tako i Slovenci i Hrvati uradili, da pola ide lokalnoj samoupravi, a pola ide u taj njihov, kako oni kažu, proračun.
Šta je ovde bojazan i zbog čega se mi bojimo da će se desiti kada budemo, po članu 63. davali u zakup? Član 71, rekao sam da bi trebalo poštenije, ako i dođe vreme prodaje, da bar pola-pola delimo: lokalna samouprava i budžet, jer o tome odlučuje samo Vlada.
Ovaj član 63. je upravo ono čega se mi bojimo, a što je želja... Bar je ministarka nekoliko puta rekla da je želja da kada dajemo zemlju u zakup lokalna samouprava može da da zemlju u zakup seljaku, paoru ili malom proizvođaču, da mu da prioritet. Znate šta će se tu desiti? Nemoguće je kad se jedan siromašni seljak pojavi na licitaciji da licitira sa jednim Miškovićem. On će ponuditi mnogo veću cenu i taj Mišković će uzeti u zakup. Mali seljak neće moći.
Poljoprivredni kombinati koji su preživeli preživeli su rat, sankcije i sve ostalo; sada bi trebalo da im pomognemo, da im damo prioritet kad je u pitanju zakup, da ih dignemo da stanu na noge i kad ih budemo prodavali, a prodaja mora biti do kraja 2007. godine, da ih onda ne kupuju u bescenje.
Šta se može desiti? Poljoprivrednih kombinata koji su preživeli ima desetak, a tu su najinteresantniji PKB i "Bečej". Šta će se tu desiti? Pošto je u Bečeju 14.000 hektara zemlje, 11.000 je državno, kada se sad pojavi 11.000 hektara na licitaciji, pojavi se Mišković i PIK "Bečej", Mišković će ponuditi daleko veću cenu na licitaciji i on će uzeti 11.000 hektara zemlje, jer je bogatiji, jači. Poljoprivredni kombinat je preživeo i rat i sankcije i sačuvao se, uložio je oko 14 miliona u "Floru" za preradu povrća, 6.200.000 evra su uložili u mehanizaciju. Njemu treba da damo vremena da predahne i da se osposobi za proizvodnju.
Tvrdim vam, ovim ćemo postići suprotan efekat. Zato je Izvršno veće Vojvodine dalo slično amandmanu kojim sam ja insistirao da ide u dva kruga: da Ministarstvo proceni kolika je ekonomska cena po hektaru, da ponudi tom seljaku da on po toj ceni zakupi zemlju, i poljoprivredni kombinat, pa ako oni odustanu, onda u drugom krugu da ide licitacija i ko je dao najveću ponudu. Ovako će najveću ponudi dati novokomponovani tajkuni, jer su bogati.
Čega se mi bojimo? Kako je prošao apatinski kombinat, koji je bio najbolji?
On je prodat Miškoviću i sada je od 360 radnika 260 dobilo otpremninu; tamo je sada jako teška situacija, jer se ne zna koliko će ljudi ostati da radi. Nije trebalo prodati, jer na tenderskoj komisiji predstavnik lokalne samouprave nije bio, a meni su i oni rekli da neće doći; nažalost, otišli su, obezbedili su kvorum, glas predsednika tenderske komisije je presudio i prodat je. Ako se uvažila lokalna samouprava, nije trebalo doneti odluku o prodaji, trebalo je sačekati.
Da sam znao da će se to desiti, mogao bih ovog što je operisao koleno, uzeti iz doma zdravlja sanitet, pa ga odneti na tendersku komisiju na nosilima, ali da ne glasa da se proda, jer imamo loše iskustvo. Mišković je kupio u Apatinu trgovinsko preduzeće, 240 zaposlenih, sve je prodao, sad ima tri zaposlena; on je zaradio na preprodaji radnji, platio je 26 miliona, a zalihe robe u magacinu je bilo za 42 miliona.
Sad se isto dešava sa ovim našim kombinatom, gde je već 200 ljudi dobilo otpremninu. Nama u lokalnoj samoupravi je jako važno da što više radnika zaposli, jer tih 200 radnika sad je već moj problem, govorim u ime lokalne samouprave; to su ljudi koji ostaju bez posla i traže posao.
Zato mi socijalisti ne možemo podržati nijedan zakon kojim će se omogućiti da opet bude hiljade radnika... Tvrdim da ako ovaj zakon prođe, a ne damo prioritet seljaku i kombinatima, sigurno će to da kupe tajkuni. Šta oni rade? Njih ne interesuje reprodukcioni lanac. Najbolji je dokaz šta je uradio Matijević. Bilo je logično da će on kad kupi kombinat držati farme krava i junadi. Međutim, kad je kupio "Bezdan", on je sve to uništio, uzeo samo pet traktora "džon dir", zaposlio pet-šest traktorista, oni to obrađuju i on ima ogroman profit od toga. Njega ne interesuje da zapošljava ljude i da se bavi stočarstvom, jer to mnogo košta. To isto će Mišković da radi i verovatno će sačekati bolje vreme da tu zemlju preproda.
Nažalost, bio sam strašno protiv toga da stranci kupuju bilo šta, ali je ispalo da kad stranci kupuju imaju mnogo pošteniji odnos prema radnicima, nego ovi naši tajkuni. Oni se ponašaju kao feudalci.
Prema tome, zalažemo se za ovaj amandman, da damo prioritet u zakupu, ali po nekoj državnoj ceni, realnoj, koju odredi Ministarstvo, seljacima i postojećim kombinatima koji inače čine reprocelinu. Jer, kad dođe licitacija veću će ponudu dati tajkuni i mi nemamo šanse ni seljaku da damo, niti kombinatu.
Ako od 14.000 hektara 11.000 kupi Mišković, ostaje 2.500 radnika da živi od 3.000 hektara, tu je gotov i reprolanac i uništen je kombinat, a kad se uništi, onda će ga u drugom aktu tajkuni kupiti, jer će ga prvo uništiti u ovom prvom aktu, uzeće zemlju u zakup i rizikovati da daju više novca.
Ali čim oni uzmu u zakup, kombinat se urušava, propada, ne može reprolanac da se održi na 3.000, nego može na 14.000 hektara, kao što je do sada.
Zato molim ministarku za ovaj naš amandman, ili ovaj vojvođanski, da ide na dva akta – prvo da se da po ceni za koju Ministarstvo misli da je ekonomska seljaku i poljoprivrednim kombinatima koji čine reprolanac, a u drugom aktu da ide licitacija, ko da najviše, ako oni odu.