Prikaz govora poslanika

Prikaz govora poslanika <a href="https://otvoreniparlament.rs/poslanik/8768">Aleksandar Marton</a>

Govori

Poslanici LSV smatraju da je broj predviđenih odbornika po skupštinama opština, kao i po skupštinama gradova, izuzetno visok. Zato smo predložili da u skupštinama opština to bude od 11 do 61 odbornika. Smatramo da je to za određeni broj stanovnika po određenim opštinama nešto što je zadovoljavajuće. Smatramo da su u opštinama po Srbiji skupštine veoma velike. Postoje opštine od desetak hiljada stanovnika koje imaju sada, po važećem zakonu, tridesetak odbornika, a ja ću vas podsetiti da brojni glavni gradovi po Evropi imaju skupštinu od dvadesetak ili trideset odbornika. Smatramo da je broj odbornika po skupštinama opština (a u jednom od narednih amandmana govorimo i o skupštinama gradova) sada veliki i treba ga, kao što predlažemo ovim našim amandmanom, smanjiti. Pozivam poslanike da podrže predlog.
Gospodine predsedavajući, poštovano predsedništvo, poštovani poslanici, danas su na dnevnom redu predlozi zakona kojima će biti omogućeno raspisivanje pokrajinskih i lokalnih izbora. Usvajanjem ovih zakonskih predloga, predsednik Skupštine Republike Srbije Oliver Dulić biće u prilici da ispoštuje odredbe Ustavnog zakona i da raspiše lokalne izbore. Učiniće to, naravno, i sa pokrajinskim.
Mi u Ligi socijaldemokrata Vojvodine smatramo da je logičnije da to pravo ima prvi čovek Pokrajinskog parlamenta. Kao što je poznato, to pravo je nosiocu funkcije u najvišem zakonodavnom organu AP Vojvodine oduzeto novim ustavom Republike Srbije, koji je, kao što ste upoznati, donet pre 14-15 meseci. Kritiku bih ovom prilikom uputio predsednicima vladajuće koalicije, koji su, svojim nesuglasicama i večitim međusobnim ucenama, učinili da o ovim zakonima raspravljamo pred sam kraj roka propisanog Ustavnim zakonom.
Ovo su veoma važni zakoni, koji će postaviti osnove za funkcionisanje lokalnih samouprava. Prethodni zakon o lokalnoj samoupravi postavio je brojne prepreke samoj ideji lokalne samouprave i nije omogućio potpuno ostvarivanje prava lokalnih sredina na specifičnosti.
Brojna nesretna rešenja vezana za organizaciju lokalnih samouprava dovela su do potresa, koje mnoge lokalne sredine nisu mogle da prebrode. Nekoliko godina sam i sam bio jedan od čelnika lokalne samouprave u Zrenjaninu i sam sam iskusio loše strane trenutno važećeg zakona. Zrenjanin je osetio šta znači biti u nemilosti ministra za lokalnu samoupravu, ili, mi u Zrenjaninu volimo da kažemo, nesamoupravu, koji je, proizvoljno tumačeći odredbe zakona, u velikoj meri – kršeći ga, učinio sve da uvede privremene mere u SO Zrenjanin. Naravno, radi se o prethodnom ministru Zoranu Lončaru.
Sem što je kršen zakon prilikom raspuštanja Skupštine, drastično je povređen i Ustav, prilikom formiranja privremenog organa, kada nije poštovano stanje političkih odnosa u lokalnom parlamentu i nacionalna zastupljenost u opštini Zrenjanin.
Podsetiću vas da je pre raspuštanja SO Zrenjanin, na vlasti bila koalicija DS-a, Lige socijaldemokrata Vojvodine, Pokreta snaga Srbije, G17 plus i Saveza vojvođanskih Mađara, a DSS je, naravno, preko ministra i, ono što je još važnije – predsednika Pokrajinskog odbora DSS-a, Zorana Lončara, učinio sve da, prvo, napravi krizu u Zrenjaninu i da, samim tim, uz instrumente koje je ministar Lončar imao u zakonu, mada ga je veoma i kršio, uvede privremene mere u gradu koji ima 140 hiljada stanovnika.
Mesto u tzv. privremenom organu dobile su partije koje zajedno imaju 8% glasova na izborima, DSS, Nova Srbija i SPO, a jedna od njih – Nova Srbija, na izborima 2004. godine je osvojila 92 glasa, ili 0,22%.
Sramotno je što Zrenjanin već 14 meseci živi pod privremenim merama, a to stanje će trajati još najmanje šest meseci. Puno je ovakvih primera u Srbiji. Čuli smo 11 ili 12, ako se ne varam. To je nešto što pred poslanike najvišeg zakonodavnog tela u Srbiji stavlja obavezu da stvore okolnosti da se spreče pojave ministarske samovolje, tutorstvo i nepoštovanje Ustava i zakona.
Poslanici Lige socijaldemokrata Vojvodine smatraju da ovim zakonskim predlozima AP Vojvodina, kao i AP Kosovo i Metohija, treba da dobiju šire ingerencije kojima se regulišu ove oblasti. Naravno da ljudi u pokrajinama bolje znaju kako da premoste probleme koji nastaju na nivou lokalnih samouprava.
Iz tih razloga, Liga socijaldemokrata Vojvodine podnela je dvadesetak amandmana na ove zakonske predloge. Realno, podneli bismo i više. Još treba da sutra i prekosutra obavimo konsultacije i s ministrom i sa članovima skupštinskih odbora i očekujemo da će jedan deo, a nadamo se i svi amandmani, pošto su veoma zdravorazumski, biti prihvaćeni. Ako budu prihvaćeni, poslanici Lige socijaldemokrata Vojvodine podržaće ovaj predlog. Hvala.
Poštovani predsedavajući, poštovani predsedniče države, članovi Vlade Republike Srbije, poslanici i poslanice, poslanici LSV, kao što ste maločas čuli od predsednika naše poslaničke grupe, gospodina Nenada Čanka, neće podržati Predlog ove rezolucije.
Smatramo da je veoma neozbiljno što Skupština Republike Srbije, kao najviše zakonodavno telo i kao jedna od najvažnijih poluga vlasti u Republici Srbiji, na ovaj način učestvuje u pokušajima rešavanja problema KiM.
Ministarstvo za Kosovo i Metohiju, zatim svi oni koji su na bilo koji način učesnici u pregovaračkom procesu nisu učinili ni jedan jedini korak da blagovremeno upoznaju poslanike, ponavljam, najvišeg zakonodavnog tela u Republici Srbiji, sa aktuelnom pozicijom u kojoj se nalaze pregovori. Sam način na koji je načinjen tekst rezolucije je veoma neozbiljan. Čekalo se danima da dve stranke vladajuće koalicije, DS i DSS, postignu rešenje o tekstu rezolucije.
A šta smo imali priliku da vidimo? Ucene, pretnje uskraćivanjem podrške predsedničkom kandidatu i naravno hroničnu neiskrenost jednu prema drugome, dva partnera u vlasti, DS i DSS. Ucene su ih dovele do veoma lošeg rešenja u rezoluciji, koja Republiku Srbiju sasvim sigurno udaljavaju od evropskog puta. Vojna neutralnost o kojoj se govori u rezoluciji nije ništa drugo nego kraj evroatlantskih integracija Republike Srbije.
Čudi me što je DS na kraju pristala na igru DSS, koja Srbiju vuče ka izolaciji. Duboko smo protiv vojne neutralnosti, jer mi u LSV smatramo da baš kao članovi Severnoatlantskog NATO pakta možemo postići zadovoljavajući bezbednosni minimum bez koga nema ulaska u EU.
Formulacija vezana za potpisivanje Sporazuma o stabilizacija sa EU je veoma loša i bojimo se da ona, takođe, znači kraj našeg evropskog puta. Stanje na KiM je veoma loše i mora se istaći da tako nije od juče ili od 2000. godine, nego od mnogo ranije. Šta je urađeno da se taj deo Republike Srbije reintegriše? Mi u LSV smatramo da nije učinjeno ništa.
Kakvi signali se šalju iz Republike Srbije? Pominju se delovi teritorija drugih država i svojataju delovi teritorija drugih država. Susedne međunarodno priznate države, npr.
Crna Gora, nazivaju se kvazi-državama i necivilizacijskim tvorevinama. To su reči savetnika predsednika Vlade Republike Srbije, Vojislava Koštunice, gospodina Aleksandra Simića.
To su sramotno prljavi signali koje naša Vlada šalje i samim tim sebi slabi, naravno i nama, spoljnopolitičku poziciju.
LSV želi da Srbija zadrži, barem "de jure" suverenitet na KiM i želimo da rešenje na Kosovu zadovolji i životne potrebe Albanaca u Glogovcu i Vučitrnu, Srba u Štrpcu i Lapljem Selu, Turcima u Mamuši, Bošnjacima u Vitomirici i svim drugim građanima i građankama koje žive na KiM.
O građanima niko ne govori. Važna je samo teritorija, a narod gladuje, nema perspektive. Mislimo o tome kada budemo glasali ''za'' ili ''protiv'' ove rezolucije.
LSV i ja smo protiv ove rezolucije i želimo da nastavimo evropski put naše države. Baš zato smo moje kolege i ja podneli amandman na tekst rezolucije. Smatramo da rezolucija koju mi predlažemo, pod nazivom – Rezolucija Narodne skupštine o promeni državne politike prema statusu AP KiM u cilju zaštite života, prava, slobode i imovine građanki i građana KiM. Ona sadrži osam tačaka, a poslanici i poslanice najvišeg zakonodavnog tela u Republici Srbiji moraju da glasaju za nekoliko stavki. Hvala.
Poslanici Lige socijaldemokrata Vojvodine podržavaju amandman našeg kolege iz Saveza vojvođanskih Mađara.
Znajući kako se radi u Vladi Republike Srbije smatramo da će kada na dnevni red bude došlo donošenje i sprovođenje Zakona o vraćanju imovine lokalnim samoupravama i autonomnim pokrajinama biti vrlo mogući izgovori o kojima je govorio poslanik Varga; moguće je da jedan od izgovora bude nedostatak sredstava za povratak imovine lokalnim samoupravama i autonomnim pokrajinama.
U tom smislu, amandman je jako dobar i mislim da bi ovo mogao da bude jedan od onih amandmana koji bi bili prihvaćeni u Skupštini Republike Srbije.
Kada sam već ovde, iskoristiću samo 30-ak sekundi da kažem nešto o drugoj vrsti imovine. Tu su saradnici gospodina ministra, ako on već nije tu, mogu da prenesu ministru Draganu Jočiću.
Naime, mi iz Lige socijaldemokrata Vojvodine smo uputili dopis, pismo (naravno, potpisao ga je predsednik Skupštine Autonomne Pokrajine Vojvodine Bojan Kostreš) ministru policije Draganu Jočiću sa zahtevom da se formira specijalna radna grupa pri Ministarstvu unutrašnjih poslova koja će ispitati sve detalje vezane za privatizaciju i stečajni postupak zrenjaninske fabrike za preradu mesa "Bek".
Zrenjaninci, građani Vojvodine i mnogi građani Republike Srbije upoznati su sa svim aspektima privatizacije ove nekada veoma uspešne zrenjaninske klanice, jednog od lidera u izvozu sedamdesetih i osamdesetih godina u Republici Srbiji.
Smatramo da bi samo formiranje specijalne radne grupe pri Ministarstvu unutrašnjih poslova moglo da reši brojne zloupotrebe, finansijske malverzacije, nezakonito otuđenje imovine i slične prekršaje. Saradnici ministra su svakako ovo zapisali i mislim da vaš autoritet može da utiče na ministra Dragana Jočića da se ova radna grupa formira.
Na kraju, još jedanput, podržavamo amandman poslanika Lasla Varge. Hvala.
Hvala, gospodine potpredsedniče, gospodine ministre, poslanica Aleksandra Jerkov je podnela amandman na član 5.
Mi poslanici Lige socijaldemokrata Vojvodine nezadovoljni smo predlogom budžeta, ali smatramo da ovim amandmanima (naravno da budžet ne može da se kreira kako smo mi zamislili), baš ovim primerima, izražavanjem našeg nezadovoljstva možemo da ukažemo, ako već sada nema dobre volje da se kreira onako kako mi mislimo budžet za 2008. godinu, da ipak neki naredni pokušaji budu valjani.
Smatram da predlog narodne poslanice Aleksandre Jerkov da se iznos od 100 miliona dinara koji je namenjen troškovima putovanja Narodne skupštine Republike Srbije bude preusmeren u Savet za borbu protiv korupcije u svakom slučaju može da doprinese mnogo boljoj borbi protiv korupcije, koja je u Srbiji na izuzetno visokom nivou.
U državi kao što je naša nije moguće obezbediti avio-službu Vlade i novac koji je Predlogom budžeta predviđen za avio-službu, po poslanici Jerkov, kao i po nama iz LSV, treba preusmeriti na ustanove koje su specijalizovane za lečenje dece obolele od raka.
Poslanica Jerkov je dalje navela da bi 200 miliona dinara koji su predlogom predviđeni za usluge Ministarstva inostranih poslova po ugovoru trebalo preusmeriti za Kancelariju za pridruživanje EU, koja nam je, i vama, i vladajućoj koaliciji, nama iz LSV, veoma važna. Poslanica Jerkov smatra da 20 miliona dinara predviđenih predlogom za usluge po ugovoru u okviru Vojno-obaveštajne službe treba preusmeriti na razdeo 21, funkcija 560, ekonomska klasifikacija 424 - Specijalizovane usluge za Ministarstvo za zaštitu životne sredine.
Vlada Republike Srbije je navela da ne prihvata amandman na član 5, na sve ove razdele, koji je podnela narodna poslanica Aleksandra Jerkov. Maločas sam istakao da nemamo iluziju da se ovim amandmanima nešto veliko može promeniti, ali ovo je još jedan naš pokušaj da pred usvajanje zakona o budžetu za 2008. godinu još jednom dobro razmislite. Smatramo da se jako puno sredstava izdvaja za ministarstva, a mnogo manje za potrebe socijalno ugroženih kategorija našeg društva.
Ako nas budete poslušali, mislimo da će ovaj, a u svakom slučaju, nadam se, i naredni zakon o budžetu Republike Srbije biti mnogo valjaniji. Poslanike koji su prisutni pozivam da u danu za glasanje podrže ovaj amandman. Hvala.
Poslanici Lige socijaldemokrata Vojvodine su podneli niz amandmana na Predlog zakona o budžetu za 2008. godinu. Kada smo pre podne obrazlagali naše amandmane istakli smo da nemamo nameru da ukazujemo na sve ono što je loše i što treba ispraviti u Predlogu zakona.
Mi smo u načelnoj raspravi istakli da ćemo glasati protiv Predloga zakona o budžetu za 2008. godinu, a podneli smo niz amandmana baš da bismo ukazali na smernice na kojima bi trebalo da insistira Vlada Republike Srbije i resorni ministar gospodin Cvetković, pa ako naše sugestije već nije prihvatio, ili bar za sada nije prihvatio, za ovaj budžet za 2008. godinu, onda bi budžet za narednu godinu trebalo da sadrži sve ove naše primedbe.
Ponoviću naše sugestije da smatramo da se jako puno sredstava u ovom budžetu izdvaja za ministarstva sile - Ministarstvo unutrašnjih poslova, Ministarstvo odbrane, i da obaveštajne agencije, tajna policija ili Vojno-obaveštajna služba dobijaju znatno veća sredstva nego što bi realno trebalo da dobijaju. Smatramo da bi se iznos od 10 miliona dinara iz sredstava za Vojno-obaveštajnu službu mogao preusmeriti za unapređenje položaja osoba sa invaliditetom. Smatramo, to smo i u prethodnih nekoliko nedelja mogli da pratimo u medijima, a i svi imamo dosta saznanja o tome, da je položaj tih ljudi, tih ugroženih socijalnih kategorija u našem društvu zaista izuzetno loš.
Ja ću ponoviti kritike koje smo izneli u junu mesecu, kada smo takođe podneli sličan amandman. Mislimo da bi trebalo iz sredstava Ministarstva kulture, klasifikacija 451, da 160 miliona dinara usmerimo za svrhe otvaranja ustanove specijalizovane za lečenje osoba sa kancerom.
Mi u Ligi socijaldemokrata Vojvodine smo isticali u junu mesecu, a te kritike ističemo i sada, da se sredstva u visini od 160 miliona dinara ne mogu trošiti samo za pojedine, selektivno izabrane, informativne kuće, a tu pre svega mislim na Javno preduzeće "Tanjug". Kao što sami znate i vidite čitajući novine ili gledajući elektronske medije, znatno su zastupljeniji servisi "Bete" i "Foneta". Smatramo da se selektivnim finansiranjem Javnog preduzeća "Tanjug", a dosta visoka sredstva se izdvajaju, dobre informativne agencije kao što su "Beta" i "Fonet", koje po našem mišljenju mnogo realnije izveštavaju javnost, stavljaju u drugi plan.
Zatim, u amandmanu sam predložio da se Komisija za ispitivanje odgovornosti za kršenje ljudskih prava mora, da tako kažem, nagraditi u ovom budžetu tako što će jedan deo sredstava biti "uzet" od BIA, o kojoj sam maločas govorio. Ponavljam, ta ministarstva, te agencije koje nazivamo ministarstvima ili agencijama sile stavljaju se u prvi plan, a nešto što bi trebalo da bude veoma važno za ovo društvo u drugi plan, pa čak i u treći plan. Veoma je važno, time ću završiti obrazlaganje ovog amandmana, unaprediti položaj Nacionalnog saveta za saradnju sa Međunarodnim tribunalom za krivično gonjenje lica odgovornih za teška kršenja međunarodnog humanitarnog prava počinjena na teritoriji bivše Jugoslavije od 1991. godine. Istina i kažnjavanje zločina je nešto što je veoma važno za naše društvo. Okrenimo se budućnosti.
Još jednom ću ponoviti, poslanici Lige, bez obzira na to da li će poslanici vladajuće koalicije podržati ove amandmane ili ne, a pozivam ih da glasaju za njih, glasaće protiv zakona o budžetu za 2008. godinu, jer smatramo da se njime ne stvara kvalitetan finansijski okvir u ovoj državi. Hvala.
Gospodine predsedavajući, samo bih kratko, pre 15 minuta je poslanica LSV Aleksandra Jerkov ponovila pitanje, malo i nadogradila pitanje koje sam juče postavio ministru i stvarno bih voleo, mi iz LSV bi voleli da od ministra Cvetkovića i od potpredsednika Vlade Božidara Đelića, koji nam je obećan danas da će biti prisutan, čujemo odgovore na pitanja koja smo postavili.
Mi mislimo da su jasna pitanja, konkretna i bojim se, ako ne dobijemo odgovore danas ili za nekoliko dana, da ćemo možda pomisliti da ministar, potpredsednik i predsednik Vlade ili svi ostali članovi Vlade ne znaju odgovore na naša jasna, korektna i konkretna pitanja.
Samo dodao, pošto ne dobijamo odgovore na ova pitanja, još jedno pitanje. Pre 20-ak dana i poslanici i mediji su svedoci da smo mi, odnosno ja konkretno sam postavio pitanje potpredsedniku Vlade Srbije Božidaru Đeliću, vezano za koncesije i za odluku pokrajinskih organa IV AP Vojvodine da se AP Vojvodina iz republičkog budžeta obešteti zbog svega ovoga oko koncesija. Sam ministar Božidar Đelić je jasno istakao da će Vojvodina biti obeštećena i govorio je o konkretnoj cifri, o 220 miliona evra kao jasnoj nadoknadi AP Vojvodini.
Mi smatramo, i Izvršno veće Skupštine AP Vojvodine, a ministra Cvetkovića podsetiću da IV Vojvodine vodi čovek koji je iz DS-a, dakle, Bojan Pajtić, pa samim tim mislim da sigurno znate odgovor na ovo pitanje.
Postavio bih pitanje da li je istina ono o čemu je ministar Đelić govorio, da je cifra od 220 miliona na 30 godina podnošljiva za budžet Republike Srbije. Nije nam baš najjasnije gde se ta cifra u ovom trenutku u budžetu nalazi. Mislim da je pitanje jasno, pa očekujemo odgovor.
Gospodine predsedniče, moram da se javim po Poslovniku i da po članu 225. i članu 226. postavim nekoliko pitanja ministru. Možda je ovo u neku ruku i replika, jer smatram da sve ovo što smo maločas čuli od ministra Cvetkovića ne ide u prilog realnom stanju stvari.
Naime, maločas smo čuli od predsednika poslaničkog kluba Vojvođanski poslanici, gospodina Nenada Čanka, o stavu Lige socijaldemokrata Vojvodine, koji je prema Ustavu Republike Srbije sasvim jasan. Mi smo odavno već rekli šta mislimo o onih sedam procenata koji su namenjeni za budžet AP Vojvodine. Smatramo da je to izuzetno mali procenat.
Ono što je vrlo važno, čak i tih 7% se ne ispoštuje. Mi čvrsto stojimo iza ovih naših reči. Sasvim je jasno da su u tih 7% uračunate i plate za zaposlene u obrazovanju i finansiranje dela programa u oblasti kulture. Mislim da je i gospodinu Cvetkoviću ta informacija sasvim poznata i ne znam zašto ovde nekoliko puta večeras i on i potpredsednik Vlade, gospodin Đelić, iznose činjenice koje uopšte nisu tačne.
I da prihvatimo tih 7%, takvih 7%, možemo reći da je realizacija pokrajinskog budžeta samo 41%. To je neverovatno mali procenat. Gospodina Cvetkovića bih, takođe, informisao da je za Fond za kapitalna ulaganja iz republičkog budžeta transferisano od 23 milijarde, koliko je predviđeno, nešto manje od 20% ili svega četiri milijarde. To su činjenice koje su poprilično realistične.
Ono što je još gore, a to ste čuli iz izlaganja nekoliko mojih prethodnika iz našeg i manjinskog poslaničkog kluba, da je vrlo loša sama činjenica, o kojoj LSDV često govori, da Vojvodina, eto, nema više ni svoj statistički zavod koji uopšte može da kontroliše ove finansijske tokove u AP Vojvodini.
Vrlo je važno istaći da je u Fond za razvoj AP Vojvodine transferisano od predviđenih milijardu i šesto miliona dinara nešto oko 3% ili 60 miliona dinara. To su podaci iza kojih mi iz LSV stojimo čvrsto. Samo bih istakao, samo jedna konstatacija, da mi nije jasno da li i deo tih četiri milijarde dinara, koji su za AP Vojvodinu transferisani iz republičkog budžeta za sredstva za Fond za kapitalna ulaganja, možda jedan deo ide za štampanje brošura koje, evo, sada već nekoliko nedelja možemo naći u medijima.
Samo bih rekao da su brošure sa potpisima Bojana Pajtića i direktora Fonda za kapitalna ulaganja, sa predizbornim sloganom DS i sa bojama zastave DS. Ovo su neka naša viđenja i neka pitanja za gospodina ministra. Voleo bih da ministar u Vladi Republike Srbije, kao i potpredsednik koji nije tu, da ipak malo realističnije daju odgovore i sagledavaju stvari. Hvala.
Mislim da Dušan Bajatović jako dobro zna da je delovanje Lige socijaldemokrata Vojvodine, u svakom slučaju, baš onakvo kako ga je okarakterisala policija Republike Srbije, znači, potpuno u skladu s Ustavom i zakonom.
Samo bih podsetio gospodina Bajatovića, sigurno se seća 2002. godine, kada je, pre nego što je Srbija postala članica Saveta Evrope, i dalje je, naravno, Srbija daleko od Evropske unije, Vojvodina ušla u prvu asocijaciju u koju je ušla, uopšte, Republika Srbija, a to je Skupština evropskih regija. Tada je na čelu Skupštine AP Vojvodine bio gospodin Nenad Čanak.
Danas je na čelu Skupštine AP Vojvodine gospodin Kostreš, o kojem ste maločas govorili. Gospodin Kostreš je, inače, danas član Biroa Skupštine evropskih regija.
Pominjali ste i Republiku Srpsku. Baš na insistiranje Bojana Kostreša, ponavljam, člana Biroa Skupštine evropskih regija iz AP Vojvodine, Republika Srpska je pre nekoliko dana primljena u Skupštinu evropskih regija.
Kuda ćete veće zalaganje za prava Republike Srpske u okviru jedinstvene države Bosne i Hercegovine?!
Što se tiče toga što je samo Vojvodina članica Skupštine evropskih regija, samo bih rekao da je to baš zbog te rigidne centralizacije u Republici Srbiji, baš zato što nema ostalih regiona; postoji samo region Vojvodina u Srbiji i, naravno, autonomna pokrajina. Baš zbog politike SPS-a, zato što nema decentralizacije Republike Srbije, ostali regioni u Srbiji ne mogu da uđu u Skupštinu evropskih regija.
Malo razmislite o tome šta radi Liga socijaldemokrata Vojvodine, kako radi Liga socijaldemokrata Vojvodine. Na naš način pomažite Srbima sa prostora bivše Jugoslavije, bićemo mnogo srećniji svi.
Hvala, gospodine predsedniče. Poslanica LSV-a Jerkov i ja smo predložili amandman na član 154. koji glasi: "Vojniku na služenju vojnog roka, licu u rezervnom sastavu dok se nalaze na vojnoj dužnosti u Vojsci Srbije i licu na drugom stručnom osposobljavanju za oficire i podoficire mogu se izreći sledeće disciplinske mere...". Ima ih četiri. Sa tri možemo da se složimo, ali smatramo da stav 4. odnosno disciplinska mera prekoredne službe u trajanju do tri smene ne bi trebalo da bude u ovom članu, jer smatramo da prekoredna služba u trajanju do tri smene, ovako definisana, može da predstavlja osnov za nečovečno postupanje i torturu. Svi koji su bili na služenju vojnog roka znaju da je bilo takvih pojava.
Poslanica Jerkov i ja smatramo da je stav Vlade da se ovaj amandman ne prihvati pogrešan i zato, kao i moj prethodnik, savetujem poslanicima da u danu za glasanje pritisnu zeleno dugme. Hvala.
Hvala, gospodine predsedavajući.
U prepodnevnom delu rasprave, gospodin Šajn je govorio o romskom teatru i ja u potpunosti podržavam njegov predlog da Romski teatar bude finansiran od Ministarstva kulture, odnosno iz republičkog budžeta. Mislim da je to od nacionalnog značaja. Zašto o ovome govorim?
U 30 sekundi ću vam reći nešto što nema veze s Ministarstvom odbrane, sa Vojskom i, uopšte, sa strategijom odbrane, ali smatram da prisustvo gospodina Šutanovca, koje je, svakako, značajno u Vladi Republike Srbije, možda, može da natera premijera Vojislava Koštunicu da posle dve i po godine sazove Savet za međunacionalne odnose Republike Srbije, koji je veoma važno telo za funkcionisanje naše države i, uopšte, za međunacionalne odnose.
Smatram da je sramotno da u državi Srbiji postoji jedno veoma važno telo koje se ne saziva dve i po godine, da premijer Vojislav Koštunica ne nađe za shodno da sazove ovo telo. Smatram da bi i pitanje Romskog teatra i, uopšte, međunacionalnih odnosa moglo na mnogo bolji način da se rešava. Gospodine Šutanovac, utičite na premijera da sazove Savet. Hvala.
Hvala, gospodine Albijaniću. Poslanici Lige socijaldemokrata Vojvodine podržaće svojim glasovima u danu za glasanje ovaj predlog zakona.
Smatramo da je postavljanje kvalitetnog okvira za međunarodne odnose naše države, kao i regulisanje međusobnih odnosa državnih organa u međunarodnim odnosima trebalo mnogo ranije biti postavljeno kao pitanje o kojem bi razgovarali predstavnici građana u najvišem zakonodavnom telu Republike Srbije.
Poslanici Lige socijaldemokrata Vojvodine smatraju da sa ovim zakonom diplomatija Republike Srbije može počivati na zdravim osnovama, i to želimo da pohvalimo. Ipak, valja istaći da mnogo štošta u ovoj državi počiva na dobrim zakonskim rešenjima ali nas je dnevnopolitička zbilja uverila da konačna rešenja ne moraju uvek biti dobra.
Inače, protiče sedmi mesec od formiranja nove republičke vlade i moramo istaći da, bez obzira na nezadovoljstvo radom Vlade u globalu i pre svega njenog premijera Vojislava Koštunice, ministar Jeremić zaslužuje visoku ocenu, pre svega zbog svoje agilnosti i želje da se u što većoj meri popravi međunarodni položaj Republike Srbije.
Pravo je pitanje kakva je trenutna spoljna politika Republike Srbije. Postoji li jedna spoljna politika ili možda i dve? Ko sve nastupa sa pozicije nosilaca prava učešća u međunarodnim odnosima Republike Srbije?
Mi u Ligi socijaldemokrata Vojvodine smo i ranije isticali da smatramo da ne postoji samo jedna Vlada Republike Srbije, znači, ona koju vodi premijer Koštunica, nego dve: jedna, Koštuničina i druga, Đelićeva. Takva je i spoljna politika – dve priče o NATO-u, dve priče o EU, dve priče o strateškim partnerima u Evropi, dve priče o odnosima sa Rusijom, dve priče o odnosima sa zemljama u komšiluku.
Setimo se nedavnog primera savetnika Vojislava Koštunice Aleksandra Simića, koji je našeg prvog suseda - Republiku Crnu Goru nazvao kvazidržavom. To svakako nije bio primer dobre međunarodne politike Srbije.
Pretpostavljam da se ministar Jeremić, uveren sam u to, sasvim sam siguran, nije složio sa ovakvom ocenom savetnika premijera, ali je činjenica da se neko drugi, a ne nadležni organ, bavio pitanjima spoljnih odnosa Republike Srbije.
Srbija treba da vodi mudru politiku, mudru spoljnu politiku, da gradi dobre odnose poverenja sa Evropskom unijom, sa SAD, Ruskom Federacijom, Kinom, arapskim državama, državama regiona. Treba da, po uzoru na Bugarsku i Rumuniju, stremimo jačanju naše spoljnopolitičke pozicije i ugleda. Sofija i Bukurešt, glavni gradovi Bugarske i Rumunije, danas su centri brojnih međunarodnih asocijacija, pa ne protekne niti jedan dan a da se u ovim prestonicama ne održi neki važan sastanak na ministarskom ili parlamentarnom nivou.
Da li Vlada Republike Srbije može Srbiju načiniti takvom državom? Mi u Ligi socijaldemokrata Vojvodine smatramo da može i mora, ali za to nam je potrebna jedinstvena platforma, bez lutanja i jeftine nacionalističke demagogije.
Liga socijaldemokrata Vojvodine podržava i podržavaće napore ministra Jeremića da i dalje stremi ka dovođenju Srbije u red normalnih svetskih država.
Na kraju, poručio bih gospodinu Jeremiću da mora više računa da povede i o AP Vojvodini. Postoji dogovor ministra Vuka Jeremića i predsednika Izvršnog veća Vojvodine Bojana Pajtića o zastupljenosti kadrova iz Vojvodine u srpskoj diplomatiji. Smatramo da je to važno, ali ne i dovoljno. Valja urediti ovo pitanje sistematski, a ne da zavisi od dobre volje ministra, koja sada postoji, ali pitanje je da li će postojati kada na funkciji bude neki drugi ministar.
Dakle, 27% stanovništva Republike Srbije živi na teritoriji AP Vojvodine i smatramo da Vojvodina mora da ima i srazmernu zastupljenost. Mislim da je dobra sugestija od nas iz Lige socijaldemokrata Vojvodine ministru Jeremiću da o pitanjima zastupljenosti AP Vojvodine i njenih kadrova u srpskoj diplomatiji mišljenje mora da da i AP Vojvodina i mislim da se na taj način mogu doneti kvalitetna kadrovska rešenja.
Na kraju, LSV i SVM, još jednom da istaknem, podržavaju ovaj zakon. Hvala.
Hvala, gospodine predsedavajući.
Gospodinu Bajatoviću bih samo poručio da je jako dobro što se setio gospodina Dude Boškovića, koji je, kao i Joca Lalošević, u Vojvodini bio istaknuti radikal pre Drugog svetskog rata i veliki zagovornik ideje o autonomnoj Vojvodini.
Što se tiče neke priče o fašizmu u Vojvodini, o tome da neko ne želi građane romske nacionalnosti u Vojvodini, mislim da i gospodin Šajn može da kaže o odnosu aktuelne vlasti u Vojvodini prema pitanju Roma, prema Dekadi Roma. Hiljadu puta smo od njega čuli da baš u Vojvodini postoji sjajan odnos prema romskom pitanju, tako da mislim da aktuelna vlast u Vojvodini na sjajan način rešava te probleme.
Što se tiče izbora, gospodine Bajatoviću, SPS je jedva prešla cenzus na izborima u Vojvodini. LSV je osvojila otprilike duplo više glasova, otprilike isto glasova koliko DSS i SPS zajedno. Od nekih partija smo osvojili i tri-četiri puta više glasova. LSV je i tada, po istraživanjima javnog mnjenja, imala nekih 0,1%, i onda se dese izbori i mi osvojimo deset procenata glasova.
LSV i SVM su predložili nacrt statuta AP Vojvodine. Nađite, imate na sajtu i SMV i LSV, pročitajte statut i pronađite jednu jedinu reč koja nije u saglasju sa Ustavom Republike Srbije i onda ću vam reći da ste u pravu. Nismo separatisti, samo želimo prava AP Vojvodine. Ne samo vi, obraćam se i ljudima iz SRS, neka nađu jedan primer iz separatističkog delovanja LSV i SVM.
A što se tiče predsednika AP Vojvodine, ako opština Žitište, opština Zrenjanin, opština Pančevo, opština Gadžin Han mogu da imaju predsednika, zašto jedna autonomna pokrajina ne bi imala predsednika? Mi jako volimo da ističemo primer decentralizacije Italije, koji je sjajan. Ako pobratim AP Vojvodine, AP Friulija-Venecija-Đulija u Italiji, ima svog predsednika, zašto ga ne bi imala i AP Vojvodina? Da li neko u Trstu želi otcepljenje od Italije? Ne želi. Isto tako, niko u Vojvodini ne želi otcepljenje. Hvala.
Poštovani predsedavajući, poštovani poslanici, poslanici Lige socijaldemokrata Vojvodine očekivali su da će zanos koji je postojao među svim partijama u Republici Srbiji koji su podržali tekst novog Ustava navesti poslanike tih partija da brže rade na donošenju zakona koji su vezani za sprovođenje izbora.
Ipak natezanje oko formiranja parlamentarne većine, podela javnih preduzeća i ostalih sinekura, čini se, bila je važnija partijama vladajuće koalicije. Umesto da su već održani predsednički, lokalni, pokrajinski izbori, mi se tek sada nalazimo pred zakonskim aktima vezanim za predsedničke izbore.
Naravno da poslanici Lige socijaldemokrata Vojvodine podržavaju ova dva veoma važna zakona, ali je upitno vreme njihovog donošenja. Kao što sam i maločas istakao, o ovim zakonskim predlozima trebalo je da razgovaramo još pre nekoliko meseci.
Predsednik države je reprezent države. On je slika Srbije koja se šalje u svet. Zato je veoma važna zdrava osnova koja će stvoriti dobru sliku o Srbiji putem kvalitetnog predsednika države Srbije. Bude li ta osnova kvalitetna, možemo očekivati kvalitetan rad predsednika države. Ne bude li, može biti brojnih problema.
Poslanici Lige socijaldemokrata Vojvodine uglavnom su zadovoljni zakonskim predlozima, ali ovi predlozi zakona bi mogli biti poboljšani našim amandmanima. Mi smo podneli nekoliko amandmana i imamo informacije da neki od ovih amandmana mogu da budu prihvaćeni.
Sada bih vas upoznao sa naša dva amandmana. Naime, poslanica Aleksandra Jerkov i ja, Aleksandar Marton, predložili smo da se član 21. stav 1. menja i da glasi: ''Na ponovljenom glasanju za predsednika Republike izabran je kandidat koji je dobio većinu glasova birača koji su glasali na ponovljenom glasanju''.
U Predlogu zakona o izborima za predsednika Republike stoji: ''Na ponovljenom glasanju za predsednika Republike izabran je kandidat koji je dobio najveći broj glasova'', bez definisanja da se najveći broj glasova odnosi samo na ponovljeno glasanje. Ukoliko ovaj stav ostane ovakav, postoji mogućnost njegovog različitog tumačenja.
Poslanica Jerkov i ja smo predložili da se u članu 19. doda novi stav 3. koji glasi: ''Dan ponovljenog glasanja mora da bude na dan koji se ne radi''. Naime, smatramo da, isto kao u članu 5. Predloga zakona o izborima za predsednika Republike, treba jasno navesti da glasanje mora biti održano na neradan dan.
Smatramo da su ova dva amandmana sasvim logična, zdravorazumska i ja bih još pozvao ministra Markovića da razmisli i o našem predlogu, poslanice Jerkov i mene.
U ovom zakonu bi građanke i građani Republike Srbije morali da imaju pravo da podrže i više od jednog kandidata, jer smatramo da samo podržavanje putem potpisa nije isto što i glasanje, a na samom glasanju građani imaju pravo da podrže jednog kandidata. Smatramo da građanke i građani imaju pravo da u startu podrže dva, tri ili pet kandidata, ako u tom trenutku još ne mogu da se opredele, a da na sam dan izbora pokažu svoje opredeljenje.
Završiću, dakle, poslanica i poslanici Lige socijaldemokrata Vojvodine i poslanici poslaničkog kluba Vojvođanski poslanici – LSV, SVM podržavaju ovaj tekst zakona, a bili bismo veoma zadovoljni da naši amandmani budu prihvaćeni i tako će naša poslanička grupa pred samo glasanje onda i doneti odluku. Imamo neke nezvanične informacije da su predstavnici vladajuće većine zadovoljni nekim amandmanima, tako da očekujem pozitivan odgovor. Hvala.
Hvala, gospodine predsedniče. Pošto sam želeo da postavim pitanje ministru za infrastrukturu gospodinu Velimiru Iliću i ministru za ekonomiju gospodinu Mlađanu Dinkiću, a vidim da nisu prisutni, njih neću pitati naravno ništa.
Imam samo kratko pitanje (možda ću biti dosadan) za ministra Markovića, ministra za državnu upravu i lokalnu samoupravu.
Moram da istaknem da je u tom ministarstvu došlo do određenih pozitivnih pomaka u prethodnih nekoliko meseci. Ali, rekao bih da Vlada Republike Srbije, na čelu sa premijerom, a mislim i ministar (ovo je mala kritika), nisu učinili ništa da se razjasne neki aspekti delovanja prethodnog ministra gospodina Zorana Lončara.
On je, podsetiću − pošto dolazim iz Zrenjanina, a sada se navršava godina dana od uvođenja privremenih mera u mom gradu i mnogim drugim sredinama − kršeći Ustav Republike Srbije, za koji se zdušno zalagao, i zakone Republike Srbije, prekršio odredbe: da prilikom imenovanja privremenog organa lokalne samouprave moraju da budu zadovoljena dva segmenta - nacionalni i da bude zadovoljeno političko stanje u lokalnoj samoupravi pre raspuštanja skupštine opštine.
To u Zrenjaninu nikako nije učinjeno. U privremeni organ je uvedena partija Nova Srbija koja je na izborima dobila 0,28% glasova, a nema npr. Lige socijaldemokrata Vojvodine, moje partije, koja je na lokalnim izborima dobila 10%, nema SRS koja je dobila 20%, nema nekih drugih političkih partija, tako da je svakako prekršen i Ustav Republike Srbije i zakoni Republike Srbije, i mislim da su tu Vlada, na čelu sa premijerom, potpredsednikom Vlade gospodinom Đelićem i resorni ministar morali mnogo više toga da urade. Hvala i očekujem odgovor, a očekujem i reakciju u narednom periodu.