21.10.2020. | Odluka o izboru predsednika Narodne skupštine |
usvojen
|
Zahvaljujem.
Poštovana predsednice, poštovano predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici.
U ime poslaničke grupe Savez vojvođanskih Mađara, želim da postavim pitanje Ministarstvu finansija. Naime 14. marta 2025. godine stupio je na snagu Zakon o utvrđivanju garantne šeme i subvencionisanju dela kamate kao mera podrške mladima u kupovini prve stambene nepokretnosti, čija rešenja predstavljaju deo sistemskih, ekonomskih, socijalnih, demografskih i populacionih politika koja će mladim ljudima omogućiti da po povoljnim uslovima steknu prvu nekretninu. Nesporno je da Rešenje ovog zakona znače zaštitu osnovnih ljudskih prava, prava na dom, uživanje imovine i zaštite svojinskih prava.
Za našu poslaničku grupu pomoć mladima u kupovini prve stambene nepokretnosti je deo sistemskih napora koji predstavljaju i ekonomsku, socijalnu i demografsku i populacionu meru i iznad svega meru koja će osigurati ostanak mladih u zavičaju. Zahvaljujući detaljnom i preciznom predstavljaju uslova i procedure u medijima više od 3.000 porodica uzelo je stambeni kredit za mlade i kako smo čuli od gospodina ministra Malog planirano je da se garantnom šemom pokrije 5.500 stanova.
Moram naglasiti da je kod ovih vrsta kredita sopstveno učešće 1%, a kod komercijalnih kredita bez državne garancije najmanje 10% što npr. u jednom konkretnom slučaju znači - ako je vrednost nekretnine 50.000 evra onda sopstveno učešće iznosi svega 500 evra dok je kod komercijalnih kredita najmanje 5.000 evra.
U ime poslaničke grupe Savez vojvođanskih Mađara nedelju dana nakon početka primene zakona postavio sam poslaničko pitanje Ministarstvu finansija. Ukazao sam i drago mi je da je Ministarstvo finansija prihvatila našu argumentaciju, da je važna solidarna pomoć svih članova porodice dok ne samo roditelja, nego i ostalih članova porodice da bi što veći broj mladih ljudi mogao da podnese Zahtev za kredit i reši stambeni problem svoj i stambeni problem buduće porodice.
Želim da vam skrenem pažnju na to da je Savez vojvođanskih Mađara preko svoje strategije za ekonomski razvoj Vojvodine i zahvaljujući finansijskoj podršci Vlade Mađarske omogućio mladim ljudima kupovinu 1.341 seoske kuće u Vojvodini i na taj način uspeo da ih zadrži u svom zavičaju.
Iskoristiću ovu priliku da pomenem još jednu dilemu pitanje koje postavljaju zainteresovani mladi ljudi, a tiče se realne životne situacije.
Naime, član 5. Zakona propisuje da korisnik kredita može biti lice koje nema niti je imao u vlasništvu stambenu nepokretnost i koje nije korisnik stambenog kredita kod neke od poslovnih banaka.
U praksi dolaze nam mladi ljudi koji su suvlasnici nad imovinom koja predstavlja su svojinu više naslednika tri, četiri ili pet, to su situacije nasleđenih starih kuća, malog procenta vlasništva gde postoji Zakon o utvrđenom pravu da kao suvlasnik mladi čovek koristi imovinu srazmerno svom suvlasničkom udelu, ali i je to u stvarnosti neizvodljivo, jer je suvlasnički udeo mali ili je više vlasnika koji ne mogu da naprave sporazum.
Formalno-pravno, ti mladi ljudi su vlasnici nepokretnosti, ali to ništa ne znači u smislu rešavanja njihovog stambenog pitanja.
Na osnovu navedenog, poslanička grupa SVM smatra da bi radi rešavanja navedenog problema Ministarstvo finansija trebalo da utvrdi minimalnu vrednost nekretnina, na primer do 15.000 evra, koje mogu da poseduju mladi, a da im to ne bude prepreka za dobijanje navedenog stambenog kredita. Na drugačiji način oni ne bi mogli da rešenje svoje stambeno pitanje.
Inače, na sličan način je Vlada Mađarske rešila da lica koja poseduju bezvrednu imovinu ne budu isključena iz programa.
Moje pitanje, dakle, glasi – da li će Ministarstvo finansija izaći u susret mladima koji poseduju imovinu bez vrednosti koje ne mogu da koriste za stanovanje i da li će navedeni program biti nastavljen i u 2026. godini? Zahvaljujem na pažnji.
Zahvaljujem se.
Poštovana predsednice, poštovano predsedništvo, poštovani ministri, dame i gospodo narodni poslanici, poslanička grupa SVM će podržati Predlog izmena i dopuna Zakona o utvrđivanju garantne šeme i subvencionisanju dela kamate, kao mera podrške mladima u kupovini prve stambene nepokretnosti.
Za našu poslaničku grupu pomoć mladima u kupovini prve stambene nepokretnosti je deo sistemskih napora koji predstavljaju ekonomsku, socijalnu, demografsku i populacionu meru, a iznad svega meru koja će osigurati ostanak mladih u zavičaju.
Zahvaljujući detaljnom i preciznom predstavljanju uslova i procedure u medijima za svega dva meseca registrovano je više od 5.000 upita i skoro 1.500 zahteva koje su banke uzele u proceduru. Od toga preko 710 zahteva je već odobreno, a oko 524 kredita su potpisana ili isplaćena korisnicima.
Poslanička grupa SVM, posebno vodi računa da svaki zakonski predlog sadrži odredbe koje sprečavaju neravnopravan tretman. Zaštita od diskriminacije je vidljiva i u odredbama koje propisuju uslove za apliciranje za kredite. Zahtev mogu podneti mladi od 20 do 35 godina starosti, zaposleni na neodređeno vreme, poljoprivrednici, obveznici poreza na prihode od samostalne delatnosti i samostalni umetnici, dok su zaposleni na određeno vreme dužni da na zahtev obezbede jemstvo člana porodice ili trećeg lica.
Nema ograničenja kada je reč o visini primanja, a kada je reč o nezaposlenima oni su dužni da obezbede solidarno jemstvo kreditno sposobnog člana porodice ili trećeg lica.
Moram naglasiti da je kod ovih vrsta kredita sopstveno učešće je samo 1%, a kod komercijalnih kredita bez državne garancije najmanje 10% što npr. u jednom konkretnom slučaju znači, ako je vrednost nekretnine 50.000 evra onda sopstveno učešće iznosi svega 500 evra, dok je kod komercijalnih kredita najmanje 5.000 evra.
U ime poslaničke grupe SVM, nedelju dana nakon početka primene zakona postavio sam poslaničko pitanje Ministarstvu finansija. Ukazao sam i drago mi da je Ministarstvo finansija prihvatilo našu argumentaciju da je važno solidarna pomoć svih članova porodice, dakle, ne samo roditelja nego i ostalih članova porodice da bi što veći broj mladih ljudi mogao da podnese zahtev za kredit i reši stambeni problem i svoj i stambeni problem buduće porodice.
Na osnovu prvih iskustava u praksi ukazao sam da je važno da se objasni značenje pojma član porodice i shodno tome kriterijumi po kojima će poslovne banke prihvatiti kreditno jemstvo šireg kruga članova porodice.
Nemogućnost drugih članova porodice da obezbede kreditno jemstvo unucima i rođacima, predstavljaju prepreku mnogim mladima da dođu do prvog stana. I zato poslanička grupa SVM pozdravlja predložene izmene i dopune kojim se utvrđuje da će osim članova porodice i treća lica koje korisnik ponudi moći da budu jemci.
Treće lice se odnosi kako na članove šire porodice, tako i na bilo koje treće lice, različite suživotne situacije.
Takođe od posebnog značaj je da se izmenama zakona omogućava i finansiranje stambene nepokretnosti koju grad i podnosilac zahteva na zemljištu sa građevinskom dozvolom, a to su npr. individualna izgradnja ili izgradnja montažne kuće. I dodatno, dopunjena je i definicija stambene nepokretnosti pa i pomoćni objekti postaju podobni za kreditnu podršku.
Usvajanjem izmena i dopuna zakona krediti će biti dostupni većem broju mladih uz dodatno smanjenje troškova, ne plaćaju se takse za upis hipoteke, izdavanje lista nepokretnosti. U ovom zakonu javni beležnici ne naplaćuju korisnicima kredita nagrade i naknade troškova za sačinjavanje založne izjave, potvrđivanje ugovora itd.
Želim da vam skrenem pažnju na to da je SVM preko svoje strategije za ekonomski razvoj Vojvodine i zahvaljujući finansijskoj podršci Vlade Mađarske omogućio mladim ljudima kupovinu 1.341 seoske kuće u Vojvodini i na taj način uspeo da ih zadrži u svom zavičaju.
Dozvolite mi da citiram Ištvana Pastora, koji je u leto 2016. godine izjavio – Uobičajeno je da se kaže da su Mađari u Vojvodini nemotivisana i ostarela zajednica, koja se ne zauzima za sebe i da su oni koji nešto vrede pobegli iz Vojvodine ili se spremaju da pobegnu. Međutim, iskustvo u proteklih 6 meseci, pokazuje nešto sasvim drugo, u ovom trenutku radimo na tome da se otvore nove mogućnosti za konkurse u jesen i nadamo se zajedno sa dostupnom kreditnom linijom. Ponosan sam što sam predsednik SVM, jer bez njega od ove priče ne bi bilo ništa. Navedeni citat jasno govori o tome kako SVM, bori se već dugo vreme za ostanak mladih u domovini. Moram da napomenem da je sadašnji predsednik SVM, dr Balint Pastor najavio u januaru ove godine izradu nove verzije navedene strategije SVM.
Jedan od ciljeva te strategije da se obezbede uslovi za prosperitet u zavičaju. Rečima predsednika Balinta Pastora veliki akcenat stavljamo i na pripadnike naše zajednice, koji su otišli u inostranstvu u nadi za boljom egzistencijom, a hteli bi da se vrate. Stav predsednika Pastora, aktivna smo zajednica koja gradi svoju budućnost jasno govori o tome da prosperitet zajednice predstavlja sigurnu perspektivu.
Ovo znači da će SVM kroz svoje nove strategije i dalje podržavati kupovinu seoskih kuća i pružati podršku razvoju različitih ekonomskih aktivnosti, da bi što veći broj ljudi ostao ili se vratio i gradio svoju budućnost ovde.
Stav SVM je da se izmenama i dopunama Zakona o utvrđivanju garantne šeme i subvencionisanju dela kamate kao mera podrške mladima, da pod povoljnim uslovima steknu svoju prvu stambenu nepokretnost i time zadovolje jednu od svojih osnovnih potreba, a to je stanovanje.
Dalje, poseban podsticaj mladima, kao nosiocima budućeg razvoja Republike Srbije da grade svoju budućnost ovde u svom zavičaju.
Iz tih razloga, poslanička grupa SVM, će glasati za predložene zakone.
Hvala vam.
Hvala.
Poštovana predsednice, predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, u ime poslaničke grupe SVM želim da postavim pitanje Ministarstvu finansije.
Naime, 14. marta ove godine stupio je na snagu Zakon o utvrđivanju garantne šeme i subvencionisanja dela kamate kao mera podrške mladima u kupovini prve stambene nepokretnosti čija rešenja predstavljao deo sistemskih, ekonomskih, socijalnih, demografskih i populacionih politika koje će mladim ljudima omogućiti da pod povoljnim uslovima steknu prvu nekretninu.
Nesporno je da rešenja ovog zakona znače zaštitu osnovnih ljudskih prava, prava na dom, uživanje imovine i zaštite svojinskih prava, međutim u praksi se pojavljuju prve nedoumice. Stoga se obraćam Ministarstvu finansija da bi se blagovremeno razjasnile sve dileme i nejasnoće. U konkretnom slučaju za poslaničku grupu SVM je važno da već u prvim danima primene zakona pojasnimo značenje pojma „član porodice“ i shodno tome kriterijume po kojima će poslovne banke prihvatiti kreditno jemstvo šireg kruga članova porodice.
Naime, utisak je u praksi da banke pojam „jemstvo člana porodice“, odnosno „kreditno sposobnog člana porodice“ iz tačke 4. i 5. zakona tumače samo kao članove uže porodice, što isključuje članove šire porodice i posebno bake i deke.
Imajući u vidu napred navedeno, kao i činjenicu da svojim tumačenjima banke sužavaju nameru zakonodavca, što nije dozvoljeno, naša poslanička grupa smatra da bi bližim tumačenjem Ministarstvo finansija zaštitilo i našu i nameru zakonodavca.
Za našu poslaničku grupu ovo nije samo pitanje kreditno-monetarne i bankarske politike koja omogućuje ekonomsko osnaživanje mladih već je i pitanje zalaganja za antidiskriminacione mere, u konkretnom slučaju zaštite od diskriminacije starih ljudi, odnosno pravo baka i deka, odnosno starijih članova i šireg kruga porodice da obezbede kreditno jemstvo svojim unucima i rođacima i time obezbede njihovu sigurniju budućnost.
Budući da se tek počelo sa primenom zakona za poslaničku grupu SVM je važno da otklonimo nedoumice kako bi što veći broj mladih ljudi uz solidarnu pomoć svih članova porodice mogao da podnese zahtev za kredit i reši stambeni problem i svoj i stambeni problem buduće porodice.
Iskoristiću ovu priliku da pomenem još jednu dilemu, pitanje koje postavljaju zainteresovani mladi ljudi i tiče se realne životne situacije. Naime, član 5. Zakona propisuje da korisnik kredita može biti lice koje nema niti je imalo u vlasništvu stambenu nepokretnost i koje nije korisnik stambenog kredita kod neke od poslovnih banaka.
U praksi nam dolaze mladi ljudi koji su suvlasnici nad imovinom koja predstavlja svu svojinu više naslednika, tri, četiri ili pet, to su situacije nasleđenih starih kuća, malog procenta vlasništva, gde postoji zakonom utvrđeno pravo da kao suvlasnik mladi čovek koristi imovinu srazmerno svojom suvlasničkom udelu, ali je to u stvarnosti neizvodljivo jer je suvlasnički udeo mali ili je više vlasnika koji ne mogu da naprave sporazum. Pravno-formalno ti mladi ljudi su vlasnici nepokretnosti, ali to ništa ne znači u smislu rešavanja njihovog stambenog pitanja.
Na osnovu navedenog, Poslanička grupa SVM smatra svrsishodnim da Ministarstvo finansija u prvim danima primene zakona izda bliže uputstvo koje će poslovnim bankama olakšati proces odobravanja kredita i samim tim pojednostaviti rešenje brojnih nedoumica. Pomenuo sam samo dve, a siguran sam da su se kolege u praksi već suočile i sa drugim dilemama i pomoći da odredbe ovog zakona zaista zažive i da se primenjuje u realnom životu.
Na kraju, Poslanička grupa SVM pozdravlja usvajanje Odluke o utvrđivanju iznosa novčanih sredstava u 2025. godini za ostvarivanje prava na novčana sredstva za izgradnju učešća u kupovini, odnosno kupovinu porodično stambene zgrade ili stana po osnovu rođenja deteta. Novčana sredstva iznose ukupno 500 miliona dinara, a pravo na njih može da ostvari majka novorođenog deteta, do iznosa koji utvrđuje Vlada.
Zahvaljujem na pažnji.
Hvala lepo.
Poštovani predsedniče, predstavništvo, poštovana premijerko i članovi Vlade, dame i gospodo narodni poslanici, želeo bih da u prvom krugu postavim pitanje ministru infrastrukture, gospodinu Vesiću i ministarki za evropske integracije, Tanji Miščević.
Država se nalazi na glavnim transportnim pravcima koji povezuju Zapadnu i Centralnu Evropu, sa Jugoistočnom Evropom, Turskom i Bliskim Istokom, njen strateški i geografski položaj je od velikog značaja za formiranje saobraćajnih tokova u regionu, zbog toga je železnica ključni element infrastrukture i prevoza u našoj zemlji, ona bi mogla da nam omogući brz i efikasan prevoz robe i putnika, te da pruži mogućnost povezivanja različitih regija i gradova u Srbiji.
Savez Vojvođanskih Mađara smatra da je razvoj železničke infrastrukture ključan za dalji ekonomski razvoj i napredak naše zemlje, modernizacija i proširenje postojeće železničke mreže omogućava brži, sigurniji, efikasniji prevoz robe i ljudi. To će povećati konkurentnost Srbije na tržištu, te privući nove investitore i poslovne partnere.
Gospodine Vesiću, u januaru ste razgovarali sa predstavnikom naše poslaničke grupe, sa Balintom Pastorom o tome da je važno rešiti carinsku, odnosno graničnu kontrolu na brzoj pruzi između Beograda i Budimpešte i na pruzi Segedin-Subotica na takav način da putnici ne čekaju satima na graničnim prelazima. Pokretanje železničkog saobraćaja na linije Horgoš-Subotica preko Bačkih Vinograda, Hajdukova i Palića u što kraćem roku je od izuzetne važnosti.
O rešavanju problema koji će nastati u drumskom saobraćaju u centru Subotice zbog početka radova na izgradnji železničke pruge Beograd-Budimpešta i o početku radova na železničkoj pruzi Subotica-Baja. Pošto će voz između Subotice i Segedina krenuti još u ovoj godini prema planu u oktobru, da li će biti rešena granična kontrola na svakoj stanici gde voz stane i ako je odgovor potvrdan, molim vas kažite nam na koji način će se to rešiti. Da li se izgradnja deonice brze pruge između Novog Sada i Subotice odvija po dinamičkom planu? Da li ima napretka u vezi izgradnje železničke pruge Subotica-Baja? Hvala lepo.
Hvala.
Moje drugo pitanje bih postavio ministarki za evropske integracije, a odnosi se na IPA III program prekogranične saradnje.
Prioriteti ovog programa su pružanje pomoći zemljama korisnicima u ispunjavanju političkih, ekonomskih i drugih kriterijuma koji se odnose na usvajanje pravih tekovina EU, izgradnju administrativnih kapaciteta i jačanje pravosuđa, kao i pomoć zemljama u procesu priprema za korišćenje strukturnih i kohezionih fondova nakon pristupanja EU.
Pomoć treba da, između ostalog, pruži podršku zemljama u njihovim naporima jačanja demokratskih institucija i vladavine prava, reformi državne uprave, privrede, poštovanju ljudskih i manjinskih prava, unapređenju regionalne saradnje, dostizanju održivog razvoja i smanjenju siromaštva.
Instrument za pretpristupnu pomoć predstavlja usmereni mehanizam koji je EU stvorila kako bi uspešno pružila pomoć zemljama jugoistočne Evrope i Turskoj.
IPA je osmišljena tako da usmeri podršku na reforme kroz jedinstveni i fleksibilni sistem od koga neposrednu korist ostvaruju građani, dok zemlje dobijaju dodatnu pomoć za postizanje evropskih standarda.
Pomoću kriterijuma za izdvajanje sredstava vodi se računa o kapacitetima svake zemlje da koristi fondove i da upravlja njima, kao i poštovanju uslova za pristupanje.
IPA pomaže da te zemlje ostvare standarde i vrednosti na kojima je izgrađena Unija. Na taj način IPA je prava investicija u budućnost za zemlje korisnice, ali i za samu EU.
Zahvaljujući IPA programima u proteklim periodima godinama uspešno smo ostvarili izuzetno važne projekte u Vojvodini, kao što je na primer izrada tehničke dokumentacije za prugu Subotica - Baja, revitalizacija navigacione infrastrukture kanala Begej, izgradnja Mađarskog doma kulture na Paliću, izgradnja više kilometara biciklističkih staza u Subotici i u Novom Kneževcu, izgradnja graničnog prelaza Rabe-Kibekhaza itd.
Ako prevedemo gore navedena ulaganja na dinare, onda možemo reći da je EU na svaki naš dinar dodala još oko sedam dinara. To nijedna zemlja nije uradila, osim EU.
Prema predlogu Evropske komisije, EU bi do 2027. godine trebalo da obezbedi bespovratna sredstva u iznosu od 14,5 milijardi evra za IPA III jugoistočnoj Evropi i Turskoj, koja će se koristiti za finansiranje projekata koji doprinose sprovođenju političkih, ekonomskih i institucionalnih reformi i napretku procesu evropskih integracija.
U kojoj fazi se nalazi realizacija programa IPA III i da li imate informaciju kada će se raspisati konkurs i koje teme će finansijski podržati?
Hvala lepo.
Hvala lepo.
Poštovani predsedniče, predsedništvo, članovi Vlade, narodni poslanici.
Želeo bih da u pravom krugu postavim poslaničko pitanje premijerki Vlade Republike Srbije.
Kao što znate poslanička grupa SVM je podržala rebalans budžeta za 2020. godinu, kao i budžet za 2021. godinu, pošto su bili sastavljeni tako da su stvorili dobar osnov za suzbijanje pandemije izazvane virusom Korona i pomoć privredi, a svakako glavni cilj nam je bio da očuvamo svako radno mesto i da ne ostavimo ni jednog radnika bez posla. Sada već možemo reći da u najvećoj meri je to ostvareno.
Svi znamo da je uticaj pandemije Kovid 19 na globalnu ekonomiju ogroman, a posledice su teške. Zbog toga je jako važno da se fiskalna politika i dalje fokusira na privatni sektor i da nastavi da se smanjuju ukupno poresko opterećenje rada, čime se dodatno rasterećuje privreda, odnosno povećava konkurentnost privatnog sektora, zadržavaju postojeća radna mesta.
Bitno je reći i to, da su na rashodnoj strani prioritet imali infrastrukturni i kapitalni projekti, te politika penzija i plata, a Vlada Republike Srbije je vodila računa o tome da sa povećanjem ove dve najveće kategorije rashoda ne izađe iz planiranog održivog okvira. Zahvaljujući makroekonomskoj i fiskalnoj stabilnosti postignutoj u prethodnoj godini Republika Srbija je imala dovoljno prostora da monetarnim i fiskalnim merama pomogne privredi, ublažavanju negativnih efekata pandemije.
Bio je predviđen sveobuhvatni paket mera kojim je pružena pomoć privredi čiji su se pozitivni efekti odrazili na makroekonomske pokazatelje. Ukupna vrednost paketa mera, pomoć privredi i stanovništvu iznosila je oko 12,5% BDP. Odgovorno vođenje ekonomske politike i konstantno dobro stanje u budžetu ponovo je stvorilo dovoljno prostora da Vlada Republike Srbije pomogne privredi u ublažavanju negativnih efekata pandemije virusa Korona, te je stoga usvojen novi treći ekonomski paket mera za podršku privredi i građanima, vredan 294,4 milijardi dinara, čime je između ostalog obezbeđeno dodatnih 500 miliona evra za privrednike kroz prvu garantnu šemu i 500 miliona evra kroz druge garantne šeme kako bi se obezbedila dodatna likvidnost privredi. Moramo ponovo naglasiti da je sve urađeno u cilju očuvanja postojećih radnih mesta.
Moje pitanje glasi. Koje mere planira Vlada Republike Srbije, odnosno kakve programe predviđa za ubrzavanje privrednog oporavka, a u cilju ne samo očuvanja, već i otvaranja novih radnih mesta. Hvala lepo.
Zahvaljujem.
Poštovana predsednice, poštovano predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici.
U ime poslaničke grupe Savez vojvođanskih Mađara, želim da postavim pitanje Ministarstvu finansija. Naime 14. marta 2025. godine stupio je na snagu Zakon o utvrđivanju garantne šeme i subvencionisanju dela kamate kao mera podrške mladima u kupovini prve stambene nepokretnosti, čija rešenja predstavljaju deo sistemskih, ekonomskih, socijalnih, demografskih i populacionih politika koja će mladim ljudima omogućiti da po povoljnim uslovima steknu prvu nekretninu. Nesporno je da Rešenje ovog zakona znače zaštitu osnovnih ljudskih prava, prava na dom, uživanje imovine i zaštite svojinskih prava.
Za našu poslaničku grupu pomoć mladima u kupovini prve stambene nepokretnosti je deo sistemskih napora koji predstavljaju i ekonomsku, socijalnu i demografsku i populacionu meru i iznad svega meru koja će osigurati ostanak mladih u zavičaju. Zahvaljujući detaljnom i preciznom predstavljaju uslova i procedure u medijima više od 3.000 porodica uzelo je stambeni kredit za mlade i kako smo čuli od gospodina ministra Malog planirano je da se garantnom šemom pokrije 5.500 stanova.
Moram naglasiti da je kod ovih vrsta kredita sopstveno učešće 1%, a kod komercijalnih kredita bez državne garancije najmanje 10% što npr. u jednom konkretnom slučaju znači - ako je vrednost nekretnine 50.000 evra onda sopstveno učešće iznosi svega 500 evra dok je kod komercijalnih kredita najmanje 5.000 evra.
U ime poslaničke grupe Savez vojvođanskih Mađara nedelju dana nakon početka primene zakona postavio sam poslaničko pitanje Ministarstvu finansija. Ukazao sam i drago mi je da je Ministarstvo finansija prihvatila našu argumentaciju, da je važna solidarna pomoć svih članova porodice dok ne samo roditelja, nego i ostalih članova porodice da bi što veći broj mladih ljudi mogao da podnese Zahtev za kredit i reši stambeni problem svoj i stambeni problem buduće porodice.
Želim da vam skrenem pažnju na to da je Savez vojvođanskih Mađara preko svoje strategije za ekonomski razvoj Vojvodine i zahvaljujući finansijskoj podršci Vlade Mađarske omogućio mladim ljudima kupovinu 1.341 seoske kuće u Vojvodini i na taj način uspeo da ih zadrži u svom zavičaju.
Iskoristiću ovu priliku da pomenem još jednu dilemu pitanje koje postavljaju zainteresovani mladi ljudi, a tiče se realne životne situacije.
Naime, član 5. Zakona propisuje da korisnik kredita može biti lice koje nema niti je imao u vlasništvu stambenu nepokretnost i koje nije korisnik stambenog kredita kod neke od poslovnih banaka.
U praksi dolaze nam mladi ljudi koji su suvlasnici nad imovinom koja predstavlja su svojinu više naslednika tri, četiri ili pet, to su situacije nasleđenih starih kuća, malog procenta vlasništva gde postoji Zakon o utvrđenom pravu da kao suvlasnik mladi čovek koristi imovinu srazmerno svom suvlasničkom udelu, ali i je to u stvarnosti neizvodljivo, jer je suvlasnički udeo mali ili je više vlasnika koji ne mogu da naprave sporazum.
Formalno-pravno, ti mladi ljudi su vlasnici nepokretnosti, ali to ništa ne znači u smislu rešavanja njihovog stambenog pitanja.
Na osnovu navedenog, poslanička grupa SVM smatra da bi radi rešavanja navedenog problema Ministarstvo finansija trebalo da utvrdi minimalnu vrednost nekretnina, na primer do 15.000 evra, koje mogu da poseduju mladi, a da im to ne bude prepreka za dobijanje navedenog stambenog kredita. Na drugačiji način oni ne bi mogli da rešenje svoje stambeno pitanje.
Inače, na sličan način je Vlada Mađarske rešila da lica koja poseduju bezvrednu imovinu ne budu isključena iz programa.
Moje pitanje, dakle, glasi – da li će Ministarstvo finansija izaći u susret mladima koji poseduju imovinu bez vrednosti koje ne mogu da koriste za stanovanje i da li će navedeni program biti nastavljen i u 2026. godini? Zahvaljujem na pažnji.
Hvala.
Poštovana predsednice, predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, u ime poslaničke grupe SVM želim da postavim pitanje Ministarstvu finansije.
Naime, 14. marta ove godine stupio je na snagu Zakon o utvrđivanju garantne šeme i subvencionisanja dela kamate kao mera podrške mladima u kupovini prve stambene nepokretnosti čija rešenja predstavljao deo sistemskih, ekonomskih, socijalnih, demografskih i populacionih politika koje će mladim ljudima omogućiti da pod povoljnim uslovima steknu prvu nekretninu.
Nesporno je da rešenja ovog zakona znače zaštitu osnovnih ljudskih prava, prava na dom, uživanje imovine i zaštite svojinskih prava, međutim u praksi se pojavljuju prve nedoumice. Stoga se obraćam Ministarstvu finansija da bi se blagovremeno razjasnile sve dileme i nejasnoće. U konkretnom slučaju za poslaničku grupu SVM je važno da već u prvim danima primene zakona pojasnimo značenje pojma „član porodice“ i shodno tome kriterijume po kojima će poslovne banke prihvatiti kreditno jemstvo šireg kruga članova porodice.
Naime, utisak je u praksi da banke pojam „jemstvo člana porodice“, odnosno „kreditno sposobnog člana porodice“ iz tačke 4. i 5. zakona tumače samo kao članove uže porodice, što isključuje članove šire porodice i posebno bake i deke.
Imajući u vidu napred navedeno, kao i činjenicu da svojim tumačenjima banke sužavaju nameru zakonodavca, što nije dozvoljeno, naša poslanička grupa smatra da bi bližim tumačenjem Ministarstvo finansija zaštitilo i našu i nameru zakonodavca.
Za našu poslaničku grupu ovo nije samo pitanje kreditno-monetarne i bankarske politike koja omogućuje ekonomsko osnaživanje mladih već je i pitanje zalaganja za antidiskriminacione mere, u konkretnom slučaju zaštite od diskriminacije starih ljudi, odnosno pravo baka i deka, odnosno starijih članova i šireg kruga porodice da obezbede kreditno jemstvo svojim unucima i rođacima i time obezbede njihovu sigurniju budućnost.
Budući da se tek počelo sa primenom zakona za poslaničku grupu SVM je važno da otklonimo nedoumice kako bi što veći broj mladih ljudi uz solidarnu pomoć svih članova porodice mogao da podnese zahtev za kredit i reši stambeni problem i svoj i stambeni problem buduće porodice.
Iskoristiću ovu priliku da pomenem još jednu dilemu, pitanje koje postavljaju zainteresovani mladi ljudi i tiče se realne životne situacije. Naime, član 5. Zakona propisuje da korisnik kredita može biti lice koje nema niti je imalo u vlasništvu stambenu nepokretnost i koje nije korisnik stambenog kredita kod neke od poslovnih banaka.
U praksi nam dolaze mladi ljudi koji su suvlasnici nad imovinom koja predstavlja svu svojinu više naslednika, tri, četiri ili pet, to su situacije nasleđenih starih kuća, malog procenta vlasništva, gde postoji zakonom utvrđeno pravo da kao suvlasnik mladi čovek koristi imovinu srazmerno svojom suvlasničkom udelu, ali je to u stvarnosti neizvodljivo jer je suvlasnički udeo mali ili je više vlasnika koji ne mogu da naprave sporazum. Pravno-formalno ti mladi ljudi su vlasnici nepokretnosti, ali to ništa ne znači u smislu rešavanja njihovog stambenog pitanja.
Na osnovu navedenog, Poslanička grupa SVM smatra svrsishodnim da Ministarstvo finansija u prvim danima primene zakona izda bliže uputstvo koje će poslovnim bankama olakšati proces odobravanja kredita i samim tim pojednostaviti rešenje brojnih nedoumica. Pomenuo sam samo dve, a siguran sam da su se kolege u praksi već suočile i sa drugim dilemama i pomoći da odredbe ovog zakona zaista zažive i da se primenjuje u realnom životu.
Na kraju, Poslanička grupa SVM pozdravlja usvajanje Odluke o utvrđivanju iznosa novčanih sredstava u 2025. godini za ostvarivanje prava na novčana sredstva za izgradnju učešća u kupovini, odnosno kupovinu porodično stambene zgrade ili stana po osnovu rođenja deteta. Novčana sredstva iznose ukupno 500 miliona dinara, a pravo na njih može da ostvari majka novorođenog deteta, do iznosa koji utvrđuje Vlada.
Zahvaljujem na pažnji.
Hvala lepo.
Poštovani predsedniče, predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, pre nego što postavim poslaničko pitanje Ministarstvu poljoprivrede, želeo bih da naglasim da poslanička grupa Savez vojvođanskih Mađara od početka ideje podržava digitalizaciju poljoprivrede, jer smatramo da je E-agrar jedna savremena aplikacija koja modernizuje i ubrzava procese upisa podataka i omogućava uštedu vremena kod obrade zahteva, kao i elektronske obrade zahteva, brže odobravanje podsticaja, bržu isplatu, kao i ubrzanje obrade zahteva usled uvezivanja relevantnih registara. Kao što je poznato, na E-agrar se prijavilo oko 350 hiljada gazdinstava, što potvrđuje njegovu opravdanost.
Poslednjih nedelja u javnosti je odjeknula informacija da su prvom proverom šta je prijavljeno na E-agraru, koje je stanje na terenu, utvrđene nepravilnosti. Problema ne bi bilo da se za neobrađene parcele ne podnesu zahtevi za subvencije, međutim, to nije slučaj. Reč je o 245 neobrađenih hektara. Kao što je poznato, subvencije u ovoj godini iznose 18 hiljada dinara po hektaru i dolazimo do računice od 4,4 miliona dinara. Dakle, ovaj novac građana i države otišao je onima koji nisu poljoprivrednici.
Proverama treba da se napravi razlika između poljoprivrednika i onih koji se tako izjašnjavaju i žive na grbači ratara, stočara, zloupotrebljavajući novac koji je njima namenjen. Oni što su ovo napravili nisu pravi poljoprivrednici i njima je to neka usputna delatnost i tu najviše strada opet mali poljoprivrednik.
Prelazni period na E-agrar je bio dosta ambiciozan i puno poljoprivrednika je napravilo grešku prilikom prijave kulture. Da li će oni koji su greškom prijavili drugu kulturu trpeti bilo kakve sankcije ili će moći da sami isprave grešku i do kog datuma će moći da isprave grešku?
Pošto je cena žitarica u odnosu na prošlu godinu mnogo niža, poljoprivrednicima se moraju isplatiti subvencije što pre. Stoga nas zanima kada će se isplatiti neisplaćeni deo davanja po hektaru i da li će se isplatiti subvencija za primarnu biljnu proizvodnju još u ovoj godini?
Moje drugo pitanje se odnosi na E-agrar, ali pošto je vezano za katastar nepokretnosti, pitanje želim postaviti direktoru republičkog Geodetskog zavoda.
Naime, E-agrar vidi samo one katastarske parcele kod kojih je u listi nepokretnosti upisan i JMBG vlasnika, međutim, zbog toga što katastar u ranijem periodu nije bio u obavezi da upiše u JMBG građana, brojeve vlasnika, veliki broj poljoprivrednika ima problem prilikom upisa parcele u E-agrar, jer prvo moraju otići u katastar nepokretnosti i podneti zahtev i plaćati naknadu za promenu podataka, umesto da katastar bez naknade, po službenoj dužnosti, unese JMBG koji ranije nije uneo.
Pojedini katastri čak traže da vlasnici sa svedocima dokažu da su oni stvarni vlasnici zemljišta, što poljoprivrednicima stvara dodatne troškove.
Pored toga, ukoliko se na primer promeni naziv ulice u kojoj poljoprivrednik živi on ponovo treba da ode u Katastar i da plati hiljadu dinara na ime naknade za promenu podataka umesto da Katastar po službenoj dužnosti automatski bez prisustva poljoprivrednika i bez naknade sprovede promene na osnovu gradske ili opštinske odluke.
Moje pitanje je - da li Katastar može po službenoj dužnosti, bez naknade, da odradi promene i upis navedenih podataka? Hvala na pažnji.
(Subotica, 20.01.2018.)
Funkcija | Državni organ, javno preduzeće, ustanova, druga organizacija | Izvor prihoda | Interval | Neto prihod | Valuta | Vreme obavljanja / od-do |
---|---|---|---|---|---|---|
Član gradskog veća | Grad Subotica | Grad | Mesečno | 94380.00 | RSD | 23.06.2016 - |
- | Jkp Vodovod i kanalizacija Subotica | Javni | Mesečno | 60000.00 | RSD | 01.04.2015 - 31.03.2017. |
Član | Narodno pozorište u Subotici | Javni | Godišnje | 20613.00 | RSD | 26.10.2016 - |