10.12.2024. | Predlog za glasanje o nepoverenju predsedniku Vlade Republike Srbije, Milošu Vučeviću |
u proceduri
|
15.11.2024. | Predlog za glasanje o nepoverenju predsedniku Vlade Republike Srbije |
odbačen
|
18.10.2024. | Predlog zakona o „Ukradenim bebama" u Republici Srbiji: prisilni nestanak maloletnika |
u proceduri
|
čeka se odgovor 1 mesec i 14 dana i 3 sata
Poštovani, obraćam vam se kao predstavnicima građana, s dubokom zabrinutošću i nadom da ćete, možda i prvi put nakon pet godina institucionalne tišine, obratiti pažnju na jedno od najtežih sistemskih pitanja – nepostojanje podzakonskog akta propisanog članom 83, stav 4 Zakona o zdrav...
Ne moguće je ovde da se ne govori o Rafalima, zato što su ogromne pare u pitanju, kao što vam je poznato da to nije važno, pretpostavljam da gospodin Gašić ne bi sedeo ovde, i ja ne znam zašto on sedi, jer ceo ovaj projekat nema baš puno veze sa vojskom, ovo ima više veze sa privatnim poslovima i zato bi ovde trebalo da sedi Siniša Mali, on je zadužen za privatne poslove predsednika Republike i on bi to sigurno bolje znao da objasni, on bi znao da objasni i kolika će na kraju biti cena celog ovog posla, jer to nije samo cena letelica, nego cena naoružanja, za koje se još uvek ne zna koja će biti i koliko će koštati. Već sam rekao jednom i cena obuke, i mi ne znamo ko će ustvari moći na kraju da leti tim avionima kada jednog dana stignu, da li će to biti penzionisani francuski piloti ili će se uspeti uspešno obaviti obuka naših pilota.
Kao što rekoh, na žalost, ministar Gašić verovatno o tome ne može ništa da kaže i na našim sednicama Odbora za odbranu i unutrašnje poslove, on ni na šta nije u stanju da odgovori. Izveštaj koji mi dosta redovno analiziramo su neupotrebljivi i unutra ništa ne piše, ne znam zašto je to poverljivo i zašto smo zatvoreni, ne možemo da ih dobijemo ni u kakvoj formi, moramo doći tamo da ih pročitamo i to je potpuno neupotrebljivo, posebno deo koji se tiče obaveštajnog i bezbednosnog dela, tu se doslovno prepisuju stvari iz izveštaja u izveštaj. Ono što postavljamo pitanja, kolege koje su na tom odboru zajedno sa mnom, su ovde to i rekle, mi nikada ne dobijemo odgovor od gospodina Gašića.
Lakše će mi biti ako on ustvari te odgovore ne zna, i do sad bi da zna na nešto od toga odgovorio. Ali ima jedna stvar na koju je on ničim izazvan prošli put pokušao da nešto odgovori, a to je još jedan projekat koji je u nadležnosti gospodina Siniše Malog, jer je to privatni finansijski projekat, to je zgrada Generalštaba. Na Odboru za odbranu, gospodin Gašić je rekao da ta zgrada ne može da se obnovi jer ima Izveštaj Građevinskog fakulteta iz 2015. godine, u kome se tvrdi da ta statika to ne dozvoljava. Ponovo ga pitam ovaj puta pred Skupštinom, pred svima vama, gospodine Gašiću, pokažite taj papir. Izgleda da ga samo vi imate, pokažite taj papir. Hvala.
Hvala gospodine Gašiću, najzad ćemo vi i ja početi uspešno da sarađujemo i molim vas da taj papir pokažete ako možete već sutra, biće vam zadovoljstvo.
Hvala, predsedavajuća.
Narodni poslanici, ovde ima nekoliko tema koje su ovih dana na dnevnom redu. Nešto je manji broj tačaka nego inače, a krenuću od onoga za šta mislim da je najvažnije, a to su ovi medijski zakona, tj. izmene i dopune medijskih zakona. Mi imamo zakone i oni se, naravno, ne poštuju i pitanje - zašto se ne poštuju i zašto se menjaju ako su takvi kakvi jesu ovoj vlasti išli na ruku i omogućavali da dobije dosadašnje izbore uz pomoć takvih zakona? Jasno je da ima dva razloga.
Jedno je što više ne radi, i to se pokazalo u Kosjeriću i u Zaječaru, taj mehanizam gde se koriste dva načina za izbornu krađu. Jedan bih nazvao tvrdim alatima, a to je manipulacija spiskovima tj. zapisnicima, a zatim ucene i pritisci. Drugo, nazovimo to meki mehanizmi, to je funkcionerska kampanja i medijska zloupotreba, odnosno sve ono što omogućava da se medijski blokira opozicija, da se ocrni i da se manipuliše dezinformacijama. Kad ste to znali da pakujete na odgovarajući način, imali ste pametnu izbornu krađu. Vi to ne možete i ono što vam je sad preostalo je bahata krađa, i to se videlo u ova dva grada i čak i uz tu bahatost, a manjak pameti, definitivno, to ne daje rezultat. To je jedan od razloga zbog čega vi ovo hoćete da menjate, kad bi se igrali, naravno. Nije to pravi razlog. Pravi razlog je u tome što znate da je to jedina način da deblokirate onih 47 miliona evra evropskih para.
Drugi razlog je što je već imidž toliko loš i ne može da se dokupi, ništa više, što je imalo da se proda prodalo se. Za dokupljivanje za evropski imidž ostalo je da se nešto uradi sa Klasterom 3 i zato treba da se poprave ovi zakoni. Tu stvari stoje jako loše kao što znate. Nije više Crna Gora samo ta koja pretrčala Srbiju.
Gospođo Brnabić, možete samo malo da radite svoj posao, molim vas? Možete. Hvala.
Sada imamo problem i sa Albanijom. Pretpostavljam da je svima vama, pa čak i ovoj vlasti jasno da je to jako, jako loše za imidž ove zemlje i za vas da nas u ovoj situaciji pretrči i Albanija. Pokazalo se da to što je Edi Rama u svakoj prilici kada je Vučića ugošćavao bio uljudan i trezan, za razliku od domaćina, jedan obrazac ponašanja koji on primenjuje u svakoj prilici za dobrobit svoje zemlje i zato je Albanija u ovom momentu u mnogo boljoj poziciji.
Mi pokušavamo, izgleda da sustignemo stvar sa tim trećim Klasterom i zato se vama gospođo Brnabić žuri, jer ste jedan od zaduženih za to, da se to obavi što pre da bi stigli u julu, da bi uspeli da uskočimo u taj voz zajedno sa Albanijom i Crnom Gorom. Ako propustimo taj voz, čekaćemo onaj sa Moldavijom, a do tada ko živ, ko mrtav i ko zna šta će biti. Jasno je da se o tome u stvari radi.
To što ćemo mi imati bolje medijske zakone, mi iz opozicije znamo da to ništa ne mora da znači. Vi ovaj zakon možete da usvojite i bez nas i možete da nastavite krađu izbora i dalje i bez nas.
Ono što mi moramo da radimo, moramo da vas sprečimo. Ako mislite da i ove nove zakone koristite na način na koji je to predsednik države uradio pre neko veće na RTS-u a, izgleda da će to biti taj obrazac ponašanja, znači sasvim neprimeren, onda je to ono sa čime ćemo se mi dalje sretati. Ja mislim da to znaju i ljudi u Briselu, kojima vi pokušavate da ćete ovo da zbrzate do jula i da vam se otvori taj Klaster. Svima ste to obećali.
Ovo što je urađeno na RTS-u pokazuje da to neće da funkcioniše. Kao što znate ja u ovakav RTS više ne verujem. Ja mislim da to ne može da se popravi, da to mora nanovo da se pravi. Mi smo evo godinu i nešto opozicija u Skupštini. Nijednom nismo bili na RTS-u. Ja nisam bio, kolege iz naše poslaničke grupe i ne samo oni, nisu bili na RTS-u u toj funkciji narodnih poslanika. To je nepopravljivo.
Ne može neki žuti Bujke, kako ga vi zovete, ni braon Neša Stefanović da se promeni. To je nepopravljivo. To više nije za lustraciju. To je za nešto drugo. Ali, ja se i dalje nadam da tamo ima neko od integriteta da sledeći put kada mu dođe Vučić i onako se ponaša da ga uhvati za uši i izbaci napolje, jer je ono neprihvatljivo u bilo kojoj domaćinskoj kući, bilo od koga ko je tu gost, pa makar bio predsednik države.
Druga tema o kojoj se ovde radi, to je ova kupovina „Rafala“ o čemu je već bilo reči. Nemam nikakvu dilemu oko toga da je došlo vreme, ako se nije i zakasnilo sa zanavljanjem borbene avijacije Vojske Srbije. To svakako treba.
Međutim, ovo kako se radi, to je ono kako ne treba. Ovo nije posao koji je sklopljen da bi popravio borbenu moć Vojske ove zemlje, nego da bi popravio imidž njenog predsednika. Da se vodilo računa o ovoj drugoj stvari, verovatno se ne bi kupovalo po ovim parama. Da se kupio „F-16“, onda bi taj posao bio rađen između ljudi od struke. Onda bi ljudi od struke sa ove strane učestvovali u tom poslu, a ne bi isključivo ministar Mali i Baća iz Ministarstva odbrane, pa onda na kraju dobijemo ono što dobijemo. A, šta smo u stvari dobili? Dobili smo zajam koji će biti sa kamatama, otići će na preko 2,3 milijarde evra.
Srbija ima milion i 897 hiljada ljudi u radnom odnosu, što znači zaduživanje svakog zaposlenog za još hiljadu evra, kada prevedemo na ovaj jezik koji običan čovek razume. To to znači. Da ne bude manipulacije. Naravno da nam treba borbena avijacija. Treba li nam za ove pare? Mi ne znamo koliko će to na kraju koštati, zato što vi kupujete platformu. Gde su hangari? Gde je obuka? Gde je borbena tehnika na tome? To nije ugovoreno. Ne zna se šta će da se kupi i ako dobijemo te „Meteore“ koliko će to da košta? To će doći na četiri milijarde.
Da ne dođemo u situaciju da sa ovakvom situacijom, sa ovakvim pristupom, koji je političko trgovački, da nam to na kraju i stigne i da nemamo rakete i da nemamo obične pilote, da nam se ne desi da na tim avionima, na „Rafalima“ lete penzionisani francuski piloti. Nemojte to da radite na taj način.
Sledeća stvar, na kraju oko tih „Rafala“ rekao je kolega da ima još nekih stvari koje se tiču načina upotrebe i iskustava koja su se desila tokom ovog sukoba Indije i Pakistana. Mi smo na Odboru za odbranu i unutrašnje poslove pitali ministra. Ministar nam je rekao da on o tome ne zna ništa. Da se u Vojsci niko sa tim ne bavi i da to ako nas interesuje čitamo. On je čovek potpuno nekvalifikovan za taj posao. To što je taj Odbor zatvoren za javnost to ne znači da tamo ministar odbrane sme da lupa gluposti. On potpuno lupa gluposti. Bio je potpuno nekvalifikovan, a sa njim nije bio niko ko je u stanju da odgovori na takva pitanja.
Ovde imate još dve teme, rekao bih. Jedna se tiče potvrđivanja Sporazuma o ukidanju viza za diplomatske i službene pasoše. Obratili ste pažnju, pretpostavljam, bar kolege iz opozicije, spisak zemalja sa kojima ste napravili taj aranžman – Sao Tome i Prinsipe, Togo, Maldivi, Burundi, Gvineja, Bisao, Uzbekistan, Gana, Nepal, Kongo, to je ona lokacija gde je onaj pametni ambasador koji javlja o stanju u zemlji, ilustrujući to u jednoj rečenici, da nema više običnog jogurta nego samo voćni jogurt na rafovima, zatim Tadžikistan, Kraljevina Esvatini, svaki put Kraljevina Esvatini, to ne može da se obiđe. Pretpostavljam da ovo nisu destinacije na koje nameravate vi iz vlasti da putujete turistički. Znam da imate istančaniji ukus. Meni ovo liči na onaj spisak zemalja koje su podržale našu kandidaturu za EKSPO i koje su verovatno najavile učešće na tome.
Ako je ovo sva investicija, to je u redu, ali ovo svakako nisu diplomatski, a ni ekonomski prioriteti Srbije, bar ne bi trebali da budu. Ja ne očekujem nekakvu spektakularnu ekonomsku razmenu sa ovim zemljama, ali ni da će nam rešiti naše geopolitičke prioritete.
Imate ove redovne, u stvari vrlo neredovne izveštaje povereništava za 2023. i 2024. Ne znam da li je to do sada bila praksa. Prvi put sam narodni poslanik. Ali, zar je takva stvar po prirodi da ne može dve godine da stigne na dnevni red i ovako neće izazvati neku veliku diskusiju? Neko nije radio svoj posao očigledno. Hvala.
Hvala.
Pitanje za Ministarstvo energetike i ministarku Handanović - Da li je ministarka Handanović 9. decembra 2022. godine bila u sastavu delegacije koja je u Briselu imala sastanak sa predstavnicima kompanije "Rio Tinto". Da ne bude zabune, ministarka Handanović se na tom sastanku predstavljala pod drugim prezimenom, ali se nesumnjivo radi o istoj osobi.
Da li je u toj delegaciji bio predsednik Srbije Aleksandar Vučić, koji je predvodio delegaciju? Da li je u delegaciji bio i tadašnji savetnik u kabinetu predsednika Republike, Danilo Cicmil? Ko su bili sagovornici sa strane kompanije "Rio Tinto" i šta je bila tema razgovora? Da li je tadašnja premijerka, Ana Brnabić, bila obaveštena o tom sastanku? Da li su nadležna ministarstva i Vlada dali saglasnost za to službeno putovanje u inostranstvo i da li je platforma za razgovore razmatrana na Vladi? Po čijem nalogu je ministarka Handanović putovala u Briselu, na koji način i o čijem trošku? Da li je ministarka Handanović bila informisana i svesna da je u momentu kada je taj sastanak obavljan, bila na snazi odluka Vlade Srbije o obustavljanju svih daljih aktivnosti na Projektu "Jadar"?
Drugo pitanje je za premijera Vučevića i predsednicu Skupštine Republike Srbije, Anu Brnabić - Da li je Ana Brnabić, u to vreme obavljajući dužnost predsednika Vlade Republike Srbije, sredinom decembra 2023. godine, uputila pismo evropskoj administraciji, naslovljeno na gospodina Marka Makoveca, deputy manager director EEAS na temu "Tumačenje deklaracije sa samita EU zapadni Balkan" od 13. decembra 2023. godine?
Dokumenta pod naslovom "Sporazum o putu normalizacije i implementacije", Aneks, a koji se odnosi na tumačenje obaveza na koje je predsednik Vučić pristao prihvatanjem Ohridskog sporazuma? Da li se u tom pismu navodi da pomenuti dokument, citiram: "ne predstavlja pravno obavezujući sporazum po međunarodnom pravu"? Da li je gospođa Brnabić ubrzo posle toga, a nakon diplomatskih intervencija iz nekih evropskih metropola, uputila novo pismo, izmenjenog sadržaja, u kome se izostavlja sporna rečenica? Da li je tačno da se u propratnom pismu uz to drugo pismo, koje je potpisala i ponovo naslovila na gospodina Makoveca, moli da se prvo pismo zanemari? Šta je bio razlog za tu vrstu prepiske, neuobičajene u diplomatskoj praksi, i po sadržaju i po nivou komunikacije, da premijer suverene zemlje komunicira u zvaničnoj prepisci sa službenikom EU administracije?
Treće pitanje je za ministra finansija, Sinišu Malog - Dokle su odmakli razgovori i dogovori sa firmom "Arčer aviejšen" iz San Hozea na temu letećih taksija? Šta je razlog da sa ovom firmom ministar Mali potpisuje tzv. sporazum o obelodanjivanju, tj. "non-diskložer agriment", kojim se poslovni odnos Vlade Srbije i ove strane privatne firme stavlja u kategoriju tajnosti? Da li su već stvorene neke obaveze za državu Srbiju ili grad Beograd, eventualno, na temu letećih taksija, sa firmom "Arčer aviejšen" ili nekom drugom firmom? Iz koje budžetske stavke će se finansirati projekat letećih taksija, koje je nenadležno najavio predsednik Aleksandar Vučić?
Četvrto pitanje je za predsednika Vlade Vučevića - Gde je nestao ministar odbrane Gašić? Odavno se ne pojavljuje u javnosti. Da li je ministar Gašić sprečen da obavlja svoju dužnost ministra odbrane, šta je uzrok njegove sprečenosti i do kada se procenjuje da će biti ta sprečenost na snazi? Hvala.