Poštovana gospođo predsednice, predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, stavljanjem na dnevni red Skupštine Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o javnim preduzećima i obavljanju delatnosti od opšteg interesa otvoreno je krupno i značajno pitanje - ostvarivanje javnog interesa iz delatnosti javnih preduzeća.
Iz obrazloženja predlagača o razlozima za donošenje izmena i dopuna proizilazi da je u pitanju "samokritički osvrt" Vlade, koja je sagledala da je funkcionisanje javnih preduzeća zbog njenih prevelikih ovlašćenja i procedure davanja saglasnosti usporeno. Obrazloženje, na prvi pogled, zvuči "uverljivo" i "čedno", ali je reč o sasvim drugoj suštini na koju treba ukazati. Naime, i dalje je kod javnih preduzeća na zakonodavnom nivou ostalo otvoreno pitanje doslednog razdvajanja vlasničke funkcije nad sredstvima preduzeća od javnog interesa same delatnosti.
Savezni zakon o preduzećima prepustio je (kroz dve odredbe -članovi 401. i 402.) državi Srbiji da svojim zakonima utvrdi mere i instrumentarijum kojima se ne dovodi u pitanje osnovno opredeljenje javnih preduzeća, da su ona u osnovi i pre svega preduzeća, dakle privredni subjekti koji u tržišnim uslovima, na principima pozitivnog privrednog računa, nalaze razlog svog postojanja i opstajanja.
I površna, a pogotovo studioznija analiza normativnih rešenja, kao i praktična iskustva celine postojećih preduzeća, ne daju nam pravo ni na trunku optimizma da je izvršeno dosledno razdvajanje vlasničke od javno-pravne funkcije. U tom pravcu su veoma indikativne odredbe propisa, koje ću u narednim redovima izlaganja samo naznačiti po oblastima, a kojima se sa raznih aspekata uređuje pitanje osnivanja i poslovanja javnih preduzeća.
Šta je rezultat toga? Rezultat je: objedinjenost vlasničke i funkcije staranja o ostvarivanju javnog interesa u oblasti u kojoj je osnovano javno preduzeće; davanje većeg značaja ostvarivanju javnog interesa. To je dovelo, evidentno i bez brojčanog iskaza, da skoro sva javna preduzeća posluju sa naglašeno velikim gubicima, dakle, mimo svake logike organizovanja tržišno orijentisanih privrednih subjekata, što ona kao preduzeća treba da budu.
Ako se tome doda da su javna preduzeća osnovana u skoro svim značajnim sektorima privrede, a rekao bih života, onda zablude i neodređenost prakse predlagača (Vlade), a tek onda parlamenta kao zakonodavca, dobijaju, bez preterivanja, apokaliptične razmere.
Bez imalo ustručavanja, predlagač decidno u obrazloženju priznaje postojanje dominacije javno-pravne varijante i uveren je da se isti ciljevi mogu postući "smanjivanjem" ovlašćenja Vladi, dakle sebi, primenom drugih odredaba zakona, kao i posebnih zakona kojima se uređuju pitanja korišćenja, odnosno raspolaganja sredstvima u svojini Republike.
Normalnog i odgovornog čoveka, poslanika Stranke srpskog jedinstva, koji vam se obraća i koji dolazi iz sredine u kojoj deluje veoma značajno javno energetsko preduzeće, koje grca u gubicima, mora ozbiljno da zabrine ovakav arogantan, da ne kažem ciničan stav Vlade kao predlagača.
Najblaže rečeno, ostaje potpuno nejasno zašto već danas nismo u prilici da u vodimo raspravu i zakonodavno uređujemo celinu javnog sektora privređivanja. Jer, posebno obeležje rđave uređenosti poslovanja javnih preduzeća nalazi se i na strani propisa kojima je regulisana ova materija. Urađeno je to na više nivoa opštosti, što direktno i dopunski otvara problem usklađenosti, a pred praksu javnih preduzeća ostavlja i dalje složen zadatak tumačenja tih i takvih propisa.
Imajući u vidu celinu odnosa može se pouzdano konstatovati da su statusni aspekti organizovanja javnih preduzeća, u većoj ili manjoj meri, sadržani u zakonima (saveznom) o preduzećima, u ovom (republičkom) čije se izmene vrše i u posebnim kojima je Republika Srbija osnovala javna preduzeća (za naftu i gas, sisteme veza i PTT, elektroprivredu, železnicu, vode, šume i radio i TV). Veliki stepen opštosti kojim je regulisana odnosna materija i međusobna usklađenost tih propisa, van svake sumnje, pokazuju neujednačen pristup i nepreciznost.
Naravno, prevazilazi moju stručnost, ali i ograničeno poslovničko vreme izlaganja, da ukažem na sadržinu i domašaj pojedinih odredbi tih zakona, koje su od posebnog značaja za statusne aspekte organizovanja javnih preduzeća. Sva ta javna preduzeća, inicijalno osnovana kao jedanosubjektna, sa svojim opštim aktima, posebno statutima, uredila su brojna pitanja kaja bi trebalo da budu u domenu zakonske regulative. Problem je dodatno uvećan činjenicom da nadležni republički organ, dajući saglasnost na statute (uverili su me pravni stručnjaci), tim aktima daje snagu zakonskih, odnosno podazakonskih akata.
Prevazilazi karakter ove rasprave ako bih ulazio u sadržinu rešenja datih u statutima pojedinih javnih preduzeća. Umesto toga, da bih bio dosledan napred izrečenim konstatacijama i kritici, a zatim za potrebne promene, činim globalan osvrt na celinu zakona kojima su osnovana javna preduzeća. Možda ponavljam poznate stvari, ali ipak ukazujem: u tim posebnim zakonima javna preduzeća su inicijalno osnovana kao državna preduzeća. To je učinjeno na taj način što su sredstva rada - kojima su do donošenja i stupanja na snagu ovih zakona poslovali privredni subjekti, registrovani za obavljanje delatnosti iz predmeta regulisanja ovih zakona - proglašena državnom svojinom.
Saglasno stavu o državnom vlasništvu nad sredstvima ovih preduzeća, utvrđena je i struktura organa upravljanja, sa dominantnom ulogom Vlade Republike Srbije u njihovom imenovanju. Doduše, jedan broj članova upravnih odbora imenuje se iz reda zaposlenih.
S obzirom na činjenicu da su u okvirima postojećih privrednih subjekata, koji su "ušli" u sastav javnih preduzeća, obavljane i delatnosti, odnosno vršeni poslovi koji se ni najširim tumačenjem ne mogu podvesti pod pojam delatnosti i poslova koji su "nezamenljiv uslov života i rada", to je zakonodavac u nekoliko slučajeva, (naftna privreda, elektroprivreda) utvrdio koje su od registrovanih delatnosti za Republiku od posebnog značaja.
Zajednička karakteristika svih javnih preduzeća je da su ona inicijalno osnovana kao jednosubjektna preduzeća, kojima je dalje stavljeno u zadatak da pre početka rada utvrde svoju organizaciju i intervenišu osnivajući javna i druga preduzeća. Na taj način javna preduzeća su, bar u početnoj fazi svoga rada, osnovana i kao holding preduzeća u državnom vlasništvu (izuzetak u određenom smislu je RTS).
Do takvog zaključka se može doći, najpre, iz normativnog naloga zakonodavca upravnim odborima ovih preduzeća: da su dužna da osnuju druga javna preduzeća iz predmeta svog poslovanja, odnosno da osnuju preduzeća koja doprinose efikasnijem i racionalnijem poslovanju ovih preduzeća; a potom iz činjenice da ovako osnovana i organizovana javna preduzeća, suprotno svakoj elementarnoj logici organizacije privrednih subjekata, jednostavno ne bi mogla da posluju.
Ukazujem na još jednu odrednicu svih tih posebnih zakona kojima su osnovana javna preduzeća; to je činjenica upućivanja na tokove svojinskog prestrukturiranja, u skladu sa programima čije je donošenje stavljeno u nadležnost upravnih odbora, sa pravom Vlade da davanjem saglasnosti prihvata ili odbacuje te programe. S tim u vezi, potrebno je istaći da svi zakoni utvrđuju ograničenje, shodno kome se ceo proces svojinske transformacije zaustavlja na procentu 49, koji uvek i u svakom slučaju obezbeđuje dominantni uticaj države na rad i poslovanje ovih preduzeća.
Naglašeno veliki uticaj države na rad i poslovanje javnih preduzeća predstavlja zajedničku odrednicu svih tih posebnih zakona. Učešće države naročito je ugrađeno u segment ovlašćenja upravnih odbora za vođenje poslovne politike javnih preduzeća; skoro sve značajnije odluke donose se uz saglasnost Vlade Republike Srbije, bez obzira što ona imenuje upravne odbore.
Jedina, uslovno rečeno, "pogodnost" vezanosti za državnu aparaturu je u tome što javna preduzeća, u slučaju da posluju sa gubitkom, u meri da se nad njima, po važećim propisima, može sprovesti stečaj, neće prestati sa radom, jer je propisano da je osnivač (u konkretnim slučajevima - država Srbija) dužan da obezbedi sredstva za nesmetan rad javnih preduzeća. Veoma je, dakle, jasno da je vezanost javnih preduzeća za državu u stvari pozicija potpune zavisnosti. Potpuno je suženo i zatvoreno polje bilo kakvog autonomnog delovanja javnih preduzeća u vođenju poslovne politike.
Skoro sva javna preduzeća nemaju gotovo nikakve ingerencije u domenu cena proizvoda koje plasiraju na tržište; ne mogu da utiču na politiku zarada; odsustvo ovlašćenja isključuje odgovornost organa javnih preduzeća za poslovni rezultat; to vodi stanju evidentno prisutne stagnacije, kao i veoma značajnom i evidentnom raubovanju vrednosti sredstava javnih preduzeća. Jasno je da je pitanje odgovornosti za takvo stanje već poprilično dugo otvoreno; treba ga samo realizovati.
Dame i gospodo, koleginice i kolege poslanici, ukazao sam na suštinu problema, sa kojima je trebalo da se već i danas suočimo. Više od 10 godina na sceni je takvo stanje. Prethodnom režimu javna preduzeća kupovala su socijalni mir u Srbiji, a njih dovela tu gde jesu. Imamo li pravo da zatvaramo oči i nastavljamo sa takvom politikom.
Kako se misli da se u normativnom galimatijasu sprovodi prestrukturiranje privrede javnog sektora, usvaja nova organizacija i vrši svojinska transformacija. Umesto bavljenja tim pitanjima, nudi nam se kozmetika i pozamanterija Predloga zakona koji je na dnevnom redu, pri tome praćena veoma lošom i nedoslednom zakonodavnom tehnikom, na koju nema smisla da se osvrćem.
Iz izloženih razloga, Stranka srpskog jedinstva ne može da prihvati, ni delom, zakonodavnu odgovornost i da glasa za Predlog zakona.