Poštovano predsedništvo, kolege narodni poslanici, dozvolite mi da u ime poslaničke grupe SPS-a iznesem nekoliko stavova povodom Predloga odluke o razrešenju i imenovanju članova Republičke izborne komisije i njihovih zamenika.
1. Dobra strana ove odluke, promena izborne komisije, jeste u tome što se izborna komisija uvek menja pre izbora. Stanje u zemlji je takvo da je svima jasno da izbora mora da bude i to na svim nivoima.
To je uvidela i Vlada Republike Srbije, izvršna vlast u državi Srbiji, čijim radom je i Srbija došla u ovo poražavajuće stanje, kako u oblasti državne politike, tako i u sferi privrede i standarda građana.
2. Ta ista Vlada Republike Srbije, koja je predlagač ovog vanrednog zasedanja, svakodnevno nas ubeđuje da ima stabilnosti u Parlamentu i van Parlamenta, da može da vlada čitav mandat, a onda odjedanput na polovini mandata menja organe koji treba da pripreme i sprovedu republičke izbore.
3. Postavlja se jedno logično pitanje - zašto se menja sastav Izborne komisije? Ako je odgovor - zbog izbora, onda u redu.
Ako se tvrdi da nema izbora, čemu onda promena sastava izborne komisije? Javnost mora da zna da je Zakonom o izboru narodnih poslanika utvrđen mandat Republičke izborne komisije od četiri godine. Zakon se ne menja, jer se ne predlaže njegova izmena, ali se očigledno radi suprotno Zakonu i skraćuje mandat Komisije, iz samo Vladi znanih razloga.
Zašto se menja Izborna komisija? Na njen rad iz decembra 2000. godine, pa nadalje, nije bilo nikakvih primedaba, niti političkih stranaka, niti drugih subjekata koji su učestvovali u izborima.
Promenom postojećeg sastava Komisije pre vremena na koje su izabrani ti ljudi, članovi dosadašnje izborne komisije dobijaju negativnu ocenu u javnosti, koju nisu zaslužili, jer niko osim predlagača i ne zna zašto se menjaju!
Suština je da se promenom sastava Komisije pre vremena utvrđuju pozicije DOS-a pre izbora. Ima razloga da sumnjam da se promenom sastava Izborne komisije žele postići i drugi ciljevi od značaja za DOS; da se od strane Izborne komisije žele isposlovati odluke vezane za mandate poslanika koje će biti u funkciji održavanja Vlade Republike Srbije i borbe protiv političkih neistomišljenika, bilo da su oni unutar DOS-a, bilo da su u redovima opozicije, pre svega u Socijalističkoj partiji Srbije.
Kada je reč o sastavu Komisije pitanje je da li odražava strukturu poslaničkih grupa, odnosno stranaka u Parlamentu. Nema razloga da se ne kaže Skupštini šta su predlozi poslaničkih grupa i da li ih uopšte ima.
Po Zakonu o izboru narodnih poslanika, član 33. stav 1, Republičku izbornu komisiju imenuje Narodna skupština, na predlog poslaničkih grupa u Narodnoj skupštini. Dakle, svaka poslaničke grupa koja je ovde registrovana bila je dužna da dostavi predlog za izbornu komisiju. Da li je to učinjeno - bilo bi dobro čuti.
Na kraju, očigledno je da u okviru sveobuhvatnih reformi koje sprovodi Vlada Republike Srbije, pored Poslovnika o radu Narodne skupštine, prioritet ima sigurno i reforma Izborne komisije, što se i da videti u odnosu na ovaj predlog.