DRUGO VANREDNO ZASEDANjE, 05.06.2002.

2. dan rada

OBRAĆANJA

...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Pošto više nema prijavljenih za reč, pitam da li žele reč predsednici, odnosno predstavnici poslaničkih grupa? (Ne.)

Pitam da li želi reč predlagač akta, narodni poslanik Čedomir Jovanović? (Ne.)

Zaključujem jedinstveni pretres.

Stavljam na glasanje Predlog odluke o izboru članova Ustavne komisije za izradu Ustavne povelje, najvišeg pravnog akta državne zajednice Srbije i Crne Gore.

Za 128, protiv 13, uzdržanih 10, nije glasalo 45, od ukupno 196 narodnih poslanika.

Konstatujem da je Narodna skupština usvojila Predlog odluke o izboru članova Ustavne komisije za izradu Ustavne povelje, najvišeg pravnog akta državne zajednice Srbije i Crne Gore.

Čestitam izabranim članovima Ustavne komisije i želim im uspeh u radu.

To su narodni poslanici: prof. dr Dragor Hiber, Srđan Sikimić, Išpanovič Ištvan, Boško Ristić, Dejan Mihajlov, Dragan Jočić, Nenad Lemajić, Mujo Muković i Nebojša Leković.

Prelazimo na 3. tačku dnevnog reda: - PREDLOG ODLUKE O RAZREŠENjU I IMENOVANjU ČLANOVA REPUBLIČKE IZBORNE KOMISIJE I NjIHOVIH ZAMENIKA

Uručen vam je Predlog odluke, sa ispravkom, koji je podneo narodni poslanik Čedomir Jovanović, predsednik Poslaničke grupe DOS, kojim je zamenjen tekst Predloga odluke koji vam je dostavljen 31. maja 2002. godine.

Uručeni su vam amandmani koje je na Predlog odluke podneo narodni poslanik Tomislav Nikolić.

Amandmani koji u skladu sa Poslovnikom, budu podneti do otvaranja pretresa biće vam uručeni u toku sednice.

Podsećam vas da, prema članu 157. stav 3. a shodno članu 90. Poslovnika Narodne skupštine, ukupno vreme rasprave za poslaničke grupe iznosi pet časova.

Molim predsednike poslaničkih grupa da predaju liste sa prijavljenim govornicima o ovoj tački dnevnog reda.

Saglasno članu 157. Poslovnika Narodne skupštine otvaram jedinstveni pretres o Predlogu odluke.

Da li predlagač, narodni poslanik Čedomir Jovanović, želi reč? (Da.) Izvolite.
...
Demokratska stranka

Čedomir Jovanović

Gospođo Mićić, poštovano predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, ovo je još jedna od tačaka dnevnog reda koja ima, pre svega, tehnički karakter i mislim da ćemo se lako složiti oko toga da u njoj nema nikakvog skupštinskog ili parlamentarnog presedana.
Pokrenuta inicijativa, još početkom ove godine, bila je zapravo posledica saznanja da u okviru postojeće Republičke izborne komisije imamo neprihvatljivo veliki broj predstavnika danas neparlamentarnih stranaka, s obzirom da je Republička izborna komisija formirana u oktobru mesecu 2000. godine.
U međuvremenu su održani izbori i narušen je taj princip na kome je do sada počivala Republička izborna komisija u stalnom sazivu; ne govorim o onom njenom delu koji se imenuje nakon raspisivanja izbora - princip predstavljanja stranaka koje imaju svoje poslaničke klubove u okviru Republičkog parlamenta.
Istovremeno i u skladu sa tom inicijativom, poslanička grupa DOS je pokrenula inicijativu zamene članova Republičke izborne komisije, imajući u vidu nastojanja sekretara Republičke skupštine, ali i interese stranaka, članica naše koalicije koje imaju poslaničke klubove unutar Republičkog parlamenta.
Ono što sam dužan da vam kažem jeste da smo, kao poslanička grupa, u potpunosti ispoštovali pravila na kojima je Republička izborna komisija konstituisana i do sada, da smo zatražili od predstavnika opozicionih stranaka da delegiraju svoje predstavnike u okviru Republičke izborne komisije, pri čemu smo uvažili u potpunosti zahtev i stav SSJ, dok smo u slučaju SPS-a morali, imajući u vidu limite utvrđene zakonom, izabrati između dvojice predstavnika jednog i to onog koji nije bio sporan po inicijativi sekretara Republičke skupštine.
Paralelno sa svim ovim dešavanjima dužan sam da vam dam i obrazloženje jedne tehničke greške do koje je došlo usled zapostavljanja činjenice da pored Republičke izborne komisije u ovom trenutku funkcionišu kroz stalni sastav i gradske, odnosno opštinske izborne komisije, tako da je predloženi predsednik Republičke izborne komisije zapravo istovremeno i predsednik Gradske izborne komisije; stoga smo izvršili korekciju i predložili predsednika Petog opštinskog suda, poštujući to nepisano pravilo rada Republičke izborne komisije, za tu funkciju predsednika, povlačeći predlog gospodina Kljajevića koji je istovremeno ostao na mestu stalnog predsednika gradske izborne komisije.
Sve drugo je zapravo pitanje te skupštinske procedure i tehnologije rada Republičke izborne komisije. Nezamenjeni članovi su ostali oni članovi koji su i do sada predstavljali, što se tiče DOS-a, i naš poslanički klub i naš interes u okviru Republičke izborne komisije, a to su gospođa Maja Vasić i Biserka Živković, dok su neki zamenici paralelno poput njih unapređeni u status člana.
U međuvremenu su izvesni članovi Republičke izborne komisije, postali i narodni poslanici, pa im je i po tom osnovu prestao status članova, odnosno zamenika u RIK i mislim da bi, imajući u vidu sve ove činjenice, ova tačka dnevnog reda trebalo da prođe upravo onako kako su prošle konsultacije uz saglasnost. Hvala.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Zahvaljujem. Pitam da li žele reč predsednici, odnosno predstavnici poslaničkih grupa o ovoj tački dnevnog reda? (Da.)
Izvolite, reč ima narodni poslanik Žarko Obradović, predsednik poslaničke grupe SPS.
...
Socijalistička partija Srbije

Žarko Obradović

Poštovano predsedništvo, kolege narodni poslanici, dozvolite mi da u ime poslaničke grupe SPS-a iznesem nekoliko stavova povodom Predloga odluke o razrešenju i imenovanju članova Republičke izborne komisije i njihovih zamenika.
1. Dobra strana ove odluke, promena izborne komisije, jeste u tome što se izborna komisija uvek menja pre izbora. Stanje u zemlji je takvo da je svima jasno da izbora mora da bude i to na svim nivoima.
To je uvidela i Vlada Republike Srbije, izvršna vlast u državi Srbiji, čijim radom je i Srbija došla u ovo poražavajuće stanje, kako u oblasti državne politike, tako i u sferi privrede i standarda građana.
2. Ta ista Vlada Republike Srbije, koja je predlagač ovog vanrednog zasedanja, svakodnevno nas ubeđuje da ima stabilnosti u Parlamentu i van Parlamenta, da može da vlada čitav mandat, a onda odjedanput na polovini mandata menja organe koji treba da pripreme i sprovedu republičke izbore.
3. Postavlja se jedno logično pitanje - zašto se menja sastav Izborne komisije? Ako je odgovor - zbog izbora, onda u redu.
Ako se tvrdi da nema izbora, čemu onda promena sastava izborne komisije? Javnost mora da zna da je Zakonom o izboru narodnih poslanika utvrđen mandat Republičke izborne komisije od četiri godine. Zakon se ne menja, jer se ne predlaže njegova izmena, ali se očigledno radi suprotno Zakonu i skraćuje mandat Komisije, iz samo Vladi znanih razloga.
Zašto se menja Izborna komisija? Na njen rad iz decembra 2000. godine, pa nadalje, nije bilo nikakvih primedaba, niti političkih stranaka, niti drugih subjekata koji su učestvovali u izborima.
Promenom postojećeg sastava Komisije pre vremena na koje su izabrani ti ljudi, članovi dosadašnje izborne komisije dobijaju negativnu ocenu u javnosti, koju nisu zaslužili, jer niko osim predlagača i ne zna zašto se menjaju!
Suština je da se promenom sastava Komisije pre vremena utvrđuju pozicije DOS-a pre izbora. Ima razloga da sumnjam da se promenom sastava Izborne komisije žele postići i drugi ciljevi od značaja za DOS; da se od strane Izborne komisije žele isposlovati odluke vezane za mandate poslanika koje će biti u funkciji održavanja Vlade Republike Srbije i borbe protiv političkih neistomišljenika, bilo da su oni unutar DOS-a, bilo da su u redovima opozicije, pre svega u Socijalističkoj partiji Srbije.
Kada je reč o sastavu Komisije pitanje je da li odražava strukturu poslaničkih grupa, odnosno stranaka u Parlamentu. Nema razloga da se ne kaže Skupštini šta su predlozi poslaničkih grupa i da li ih uopšte ima.
Po Zakonu o izboru narodnih poslanika, član 33. stav 1, Republičku izbornu komisiju imenuje Narodna skupština, na predlog poslaničkih grupa u Narodnoj skupštini. Dakle, svaka poslaničke grupa koja je ovde registrovana bila je dužna da dostavi predlog za izbornu komisiju. Da li je to učinjeno - bilo bi dobro čuti.
Na kraju, očigledno je da u okviru sveobuhvatnih reformi koje sprovodi Vlada Republike Srbije, pored Poslovnika o radu Narodne skupštine, prioritet ima sigurno i reforma Izborne komisije, što se i da videti u odnosu na ovaj predlog.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko od predsednika, odnosno predstavnika poslaničkih grupa javlja za reč? (Ne.)
Prijavu za reč je podnela samo poslanička grupa SPS, jedan govornik, narodni poslanik Rajko Baralić.

Rajko Baralić

Uglavnom je ono što je ovde trebalo da se kaže u ime poslaničke grupe Socijalističke partije Srbije rekao dr Žarko Obradović, šef našeg poslaničkog kluba.
Hoću da ohrabrim građane Srbije i građanke .... Tako je, Zorane, izbora će svakako biti.
Niko ko drži vlast ne pravi personalne promene u Izbornoj komisiji, a da pri tom ne misli da su izbori blizu. To je dobro. Ima ono što nije dobro - dopunski izbori u Preševu i Bujanovcu.
Čiji je to zahtev, promenićemo i izborni zakon. Ove dve stvare su u korelaciji. O posledicama toga razgovaraćemo kasnije.
Ne ulazeći u personalni sastav koji ste predložili hoću da kažem da sam u ovoj komisiji neke ljude poznavao lično.
Dakle, radi se o licima koje danas ova skupština treba da razreši. Oni su svoj posao uradili časno, u svemu, u skladu sa Zakonom. Jedno ime neću pomenuti, jer moja hvala može da mu naškodi, a jedno hoću, jer moja hvala ne može da mu više naškodi. Ne možete mu više ništa, u penziji je.
Radi se o gospodinu Veroljubu Raketiću, bivšem predsedniku Okružnog suda u Čačku. Gospodin Raketić je ona persona koja je predsedavala Većem koje je izreklo kazne Klintonu, Bleru i ostalim iz te ekipe.
Čast mi je da je iz Čačka, da je bio član Republičke izborne komisije i da je predsedavao ovim većem.
Žalim što ne ostaje član Republičke izborne komisije.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Pošto više nema prijavljenih za reč, pitam da li žele reč predsednici, odnosno predstavnici poslaničkih grupa? (Ne.)
Prelazimo na odlučivanje o amandmanima.
Narodni poslanik Tomislav Nikolić podneo je amandman kojim predlaže da se Poglavlje I briše.
Stavljam na glasanje ovaj amandman.
Za 22, protiv 122, uzdržanih nema, nije glasalo 44, ukupno 188 narodnih poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Narodni poslanik Tomislav Nikolić podneo je amandman kojim predlaže da se Poglavlje II briše.
Stavljam na glasanje ovaj amandman.
Za 23, protiv 116, uzdržanih nema, nije glasalo 50, od ukupno 189 narodnih poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Pošto smo završili jedinstveni pretres o Predlogu odluke i odlučivanje o amandmanima, da li predlagač, narodni poslanik Čedomir Jovanović, želi da da završnu reč? (Ne.)
Zaključujem jedinstveni pretres i stavljam na glasanje Predlog odluke o razrešenju i imenovanju članova Republičke izborne komisije i njihovih zamenika.
Za 127, protiv nema, uzdržan jedan, nije glasao 61, od ukupno 189 narodnih poslanika.
Konstatujem da je Narodna skupština usvojila Predlog odluke o razrešenju i imenovanju članova Republičke izborne komisije i njihovih zamenika.
Dame i gospodo, ovim bismo završili današnji radni dan. Određujem pauzu i rad nastavljamo sutra u 10,00 časova, zato što predstavnik predlagača nije prisutan.
Još jedno obaveštenje - sednica Zakonodavnog odbora održaće se nakon završetka sednice u sali I u prizemlju, znači odmah.