Dame i gospodo, izvinjavam se što nisam bio na početku rada Skupštine. Bio sam prisutan na Odboru za pravosuđe. Po treći put za godinu i nešto dana na dnevnom redu Skupštine Republike Srbije nalazi se set zakona iz oblasti pravosuđa. U oblasti u kojoj je najbitnije obezbediti stabilnost po treći put prave se velika talasanja, pretumbacije, sa obrazloženjima po svemu sudeći upravljenim na to da za neuspešnost ili za neuređenost stanja u oblasti pravosuđa okrive nekog drugog sem Vlade Republike Srbije.
Nažalost za Vladu Republike Srbije, za sve u pravosuđu i za sve građane Republike Srbije stanje u pravosuđu je izuzetno loše, a saniranju stanja u pravosuđu nimalo nije doprinelo nijedno od tri raspravljanja seta pravosudnih zakona ovde u Skupštini.
Naime, podsetiću vas da smo u novembru 2001. godine imali na dnevnom redu set pravosudnih zakona koji je kao predlagač u skupštinsku proceduru stavila poslanička grupa Demokratske stranke Srbije. Ministar Batić tada je, dozvolite mi da pročitam kratak citat i da se to ne uračuna u vreme koje imam za izlaganje, istakao da su sve promene izvršene tada usaglašene na zajedničkim konsultacijama poslaničke grupe Demokratske stranke Srbije i predstavnika većine, predstavnika Vlade Republike Srbije, kako ne bi došlo do nekih kombinacija, nedorečenih rešenja i stavljanja u proceduru nečega što ne bi bilo moguće realizovati u skladu sa konceptom za reformu pravosuđa.
Međutim, samo sedam meseci posle toga imamo situaciju da se isti ministar i ista Vlada javljaju kao predlagači izmena i dopuna seta pravosudnih zakona sa nizom restriktivnih odredbi koje u velikoj meri denunciraju ono što je sadržano u predlogu pravosudnih zakona od novembra 2001. godine.
Dakle, ministar Batić je tada rekao: "Treba prihvatiti političku realnost da u političkim koalicijama postoje dogovori. Takav dogovor postignut je između poslaničke grupe DOS-a i poslaničke grupe DSS-a oko predloga zakona iz oblasti pravosuđa. Na bazi toga dogovora održan je sastanak radnih grupa Ministarstva pravde i poslaničke grupe Demokratske stranke Srbije i sve ove fundamentalne stvari iz nacrta zakona o sudovima i sudijama ugrađene su u ovaj projekat zakona koji je podnela poslanička grupa DSS-a."
Nažalost, na Petom vanrednom zasedanju 15. jula 2002. godine, kao što sam već pomenuo, došlo je do velikih pomeranja stavova Vlade Republike Srbije i samog Ministarstva pravde, kada je uneto u tekst seta zakona o pravosuđu, a posebno Zakona o sudijama, nekoliko odredbi koje su u najmanju ruku bile šokantne.
Reagovao je Ustavni sud Srbije, doneo je odluku i to je objavljeno 25. septembra u "Službenom glasniku Republike Srbije", povodom rešenja o Zakonu o sudijama. U njemu se kaže - donosi se rešenje da se obustavlja izvršenje pojedinačnih akata i radnji na osnovu člana 7, 10, 15, 16. i 18. Zakona o izmenama i dopunama Zakona o sudijama. Obrazloženja te odluke jesu krajnje rigidna i krajnje pojednostavljena, kako bi mogao shvatiti svaki laik.
Naime, najveći broj pritužbi podnet je od strane Fonda za otvoreno društvo, Centra za antiratnu akciju, Komiteta pravnika za ljudska prava, Lige eksperata "Leks". Svi su podneli Ustavnom sudu zajedničku predstavku u kojoj se izražava duboka zabrinutost zbog usvajanja zakona o izmenama i dopunama seta pravosudnih zakona. Većina od tih pritužbi bila je inkorporirana u amandmane koje je podnela poslanička grupa SPS. Nažalost, poslanička većina i Ministarstvo pravde nisu prihvatili te naše intencije, a samo sedam meseci kasnije Ministarstvo je prepisalo amandmane, a poslanička većina ih ovde podnela kao svoje.
U prilog tome, imamo dokumentaciju koju možete proveriti u dokumentaciji Republičke skupštine. Na dnevnom redu danas, po treći put, kao što sam rekao, za godinu i po dana, jeste set zakona o izmenama i dopunama zakona o pravosuđu, koji će još jednom uneti nestabilnost i nesigurnost u rad nosilaca pravosudnih funkcija.
Gospodine ministre, zaista ne bih raspravljao sa vama. Ako želite da učestvujemo u nekoj emisiji, pa da razgovaramo, ja kao pravnik i vi kao doktor pravnih nauka, vrlo rado. Ovde se trudim da na najkonstruktivniji mogući način iskažem neke konstruktivne predloge u kom smislu bi trebalo razvijati ove predloge zakona. Ako možete imati malo strpljenja, saslušajte.
Nema potrebe da jedan drugome dobacujemo i da polemišemo na ovakav način.
Dakle, rešenjem Ustavnog suda Republike Srbije stavljeni su van snage pojedini članovi Zakona o izmenama i dopunama Zakona o sudijama. Pre svega, član 1. osporenog zakona, a on menja član 11. Zakona o sudijama koji glasi: "Ako sud bude ukinut ili ako nadležnost suda u celini bude preneta na drugi sud, sudija nastavlja dužnost u sudu koji je nadležnost preuzeo". Takođe, član 10. osporenog zakona koji kaže: "Sudiju bira Narodna skupština na predlog Visokog saveta pravosuđa. Ako predloženi kandidat ne bude izabran, nadležni odbor Narodne skupštine (čime se vraća nadležnost odbora i zakonodavne vlasti za predlaganje nosilaca pravosudnih funkcija) predlaže Narodnoj skupštini drugog kandidata".
Ta odredba zakona o sudijama je obustavljena od izvršenja. Kao što znate, današnjim izmenama ovog zakona želi se pokriti sramota koju je Vlada Republike Srbije sebi dozvolila, a to je da njen predlog za izmenu i dopunu zakona Ustavni sud, najviše sudsko telo u jednoj državi, stavi van snage, obustavi od dalje primene, zbog toga što nije u skladu sa Ustavom.
Ako ćemo razgovarati o pojedinačnim odredbama seta ovih zakona, njihova suština koja se danas iznosi, pored činjenice da je Vlada Republike Srbije po treći put odložila, zbog svoje neažurnosti i nesposobnosti ili nečeg drugog, početak rada apelacionih sudova kao drugostepenih sudova u našem pravosudnom sistemu, a za to je propustila zakonski rok - 1. mart ove godine. Zaista je sramota da mi danas, kao zemlja koja teži učlanjenju u Evropsku uniju, da bude član evropske porodice, donosimo zakone koji se ne sprovode u delo. U praksi se ne sprovode. Oni na papiru postoje, ali u praksi ne.
Apelacioni sudovi je trebalo da budu konstituisani, koliko znam, oktobra 2002. godine, pa je taj rok produžen za mart 2003, pa ni u roku u kome ga je bilo moguće produžiti to nije urađeno. Sada, sa zakašnjenjem od 18 dana, Vlada Republike Srbije stavlja na dnevni red Skupštine izmene pravosudnih zakona, sa jednim ciljem: da prikrije sramotu što je stvoren pravni vakuum u kome se ljudi nisu mogli opredeljivati kom sudu treba uputiti žalbu na odluku prvostepenog organa.
Ne bih želeo da pominjem situaciju nastalu usvajanjem odredaba o lustraciji, a da ne pominjem odredbe o postupku izbora, o trajanju dužnosti, o zabrani suđenja ili vršenja sudijske funkcije predsednicima ili nosiocima upravne funkcije u pravosuđu, koje su takođe osporene odlukom Ustavnog suda.
Dakle, imamo set zakona iz ove oblasti, sa samo jednim ciljem, osnovnim, a to je da se prikrije sramota zbog nekonstituisanja de fakto apelacionih sudova. Kakva je pravna situacija nastala, lako možemo da vidimo svi. Ljudi koji su morali da ulože žalbe drugostepenim organima na prvostepene presude sudova, bilo da su opštinski ili okružni, 18 dana ne znaju kome te žalbe da upute. Na pragu 21. veka nijedna država, pa zvala se ona i Jamajka, Budžumbura ili Burundi, ne može sebi da dozvoli takav luksuz da se ni jednoj oblasti...