ČETVRTA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 09.04.2003.

2. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ČETVRTA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA

2. dan rada

09.04.2003

Sednicu je otvorila: Nataša Mićić

Sednica je trajala od 11:10 do 18:05

OBRAĆANJA

...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Zahvaljujem ministru pravde.
Prelazimo na 2. tačku dnevnog reda: - PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O ORGANIZACIJI I NADLEŽNOSTI DRŽAVNIH ORGANA U SUZBIJANjU ORGANIZOVANOG KRIMINALA (pojedinosti)
Primili ste Predlog zakona koji je podnela Vlada Republike Srbije.
Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici: Zoran Krasić, Vjerica Radeta, zajedno Đorđe Mamula, Dragan Lazić i Dragan Jočić, Gordana Pop-Lazić, Petar Jojić, Ljubiša Maravić, Milan Janković, Živodarka Dacin, Hranislav Perić, Đorđe Mamula i zajedno Ljubiša Kesić, Sima Radulović, Mirko Rosić i Miloš Lučić, i Odbor za pravosuđe i upravu.
Na osnovu člana 142. stav 4. Poslovnika Zakonodavni odbor je odbacio amandmane narodnog poslanika Đorđa Mamule na članove 2. i 3, tako da ovi amandmani neće biti predmet rasprave.
Primili ste izveštaje Odbora za pravosuđe i upravu i Zakonodavnog odbora, a pošto je Narodna skupština obavila zajednički načelni pretres u okviru koga je razmatran i ovaj predlog zakona, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Reč ima narodni poslanik Siniša Mitrović.

Siniša Mitrović

Poštovana gospođo Mićić, uvažene kolege poslanici, na osnovu člana 137. Poslovnika Narodne skupštine, predlažem da rasprava u pojedinostima o tačkama od 2. do 7. traje najviše do tri minuta. Molim da se Skupština o tome izjasni.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Stavljam na glasanje predlog narodnog poslanika da rasprava u pojedinostima traje tri minuta i to po tačkama od 2. do 7.
Prvo moram da stavim predlog na glasanje.
Za 93, protiv 79, uzdržanih nema, nije glasalo 16, od ukupno 188 narodnih poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila predlog narodnog poslanika Siniše Mitrovića.
Je lÄ po Poslovniku tražite? Narodna poslanica Gordana Pop-Lazić, povreda Poslovnika.

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, iako ovakav jedan beskrupulozan predlog narodnog poslanika koji ama baš nikada nije izašao za ovu govornicu da obrazlaže bilo koji amandman, niti da podrži bilo koji predlog Vlade, nije prošao, moram da kažem da je ovaj član Poslovnika 137. na koji se gospodin Siniša Mitrović stalno poziva, možda moguće iskoristiti u ovim prilikama, ali pre nego što rasprava počne. Mi smo raspravu već počeli i nije mogao ni da izađe za ovu govornicu. Malo je zakasnio u startu. Moramo da pročitamo član 137, jer je bar gospodin Mitrović to trebalo da uradi kada je izašao za govornicu, to mu se ne računa u vreme, a i 30 sekundi mu je dovoljno da kaže ...
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Molim vas da pročitate naglas taj član.

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka
"Rasprava u pojedinostima obavlja se po članovima na koje su podneti amandmani i o amandmanima kojima se predlaže unošenje novih odredaba, a u raspravi mogu da učestvuju", pa sada svi oni koji su navedeni, "ako Vlada nije predlagač, i to po jednom, u trajanju najviše pet minuta". To je nešto što se podrazumeva. Gde ćete manje od pet minuta, aman ljudi, hoćete da ne izlazimo uopšte za ovu govornicu? (Žagor.) Znam da vi hoćete, ali mi hoćemo da izlazimo, zato pišemo amandmane, obrazlažemo, odugovlačimo raspravu. Morate da nas slušate, ako nećete da nas slušate, izađete napolje, a mi i dalje pričamo. Nama je važno da ovde bude sve zapisano, a to da li vi slušate ili ne slušate, isto vam je, do mozga vam ionako ne dopire.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Pošto ste ga pročitali, nadam se da ste razumeli ovaj član Poslovnika,  pošto kaže da rasprava u stvari počinje kada počne rasprava po članovima na koje su podneti amandmani. Dakle, nema povrede, jer još nismo počeli raspravu o amandmanima. U drugom delu piše - najviše pet minuta, što znači da ostavlja alternativu da može da bude i kraće vreme.
Prelazimo na raspravu u pojedinostima.
Na član 1. amandman je podneo narodni poslanik Đorđe Mamula.
Odbor za pravosuđe i upravu nije prihvatio ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.
Izvolite.

Đorđe Mamula

Organizovani kriminal u smislu ovog zakona predstavlja vršenje krivičnih dela od strane organizovane kriminalne grupe, odnosno druge organizovane grupe ili njenih pripadnika za koja je predviđena kazna zatvora od četiri godine ili teža kazna. Zakon o izmenama Zakonika o krivičnom postupku na sasvim drugi način određuje šta je organizovani kriminal. Ovaj prvi član daje svoju definiciju, dakle postoje dve različite definicije, pa nije jasno koja će se primenjivati, budući da ovim članom nije isključen onaj član Zakona o izmenama i dopunama Zakonika o krivičnom postupku koji govori o tome šta je organizovani kriminal.
S druge strane, molim, gospodine ministre, da objasnite šta znači ovo - predviđena kazna zatvora od četiri godine ili teža kazna. Za koje delo je predviđena kazna četiri godine, precizno, zar nije bolje rešenje neko drugo? Mislim da je ovo vrlo nejasno. Verovatno da je mustra uzeta iz međunarodne Konvencije o organizovanom kriminalu, ali znate, ovde ne sme biti igre. Ili će se to dobro definisati da bi se dobro primenjivalo, dakle, ne sme se ići po principu daj šta daš.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li neko drugi od ovlašćenih učesnika u raspravi želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Dejan Mihajlov, predsednik poslaničke grupe DSS.

Dejan Mihajlov

Namera predlagača je bila da tačno prepiše, odnosno prevede formulaciju iz Konvencije koja je politički, a ne pravni akt. To je trebalo da bude vodilja da se normira organizovani kriminal, odnosno da se definiše. Loše je definisano i trebalo je pravno normirati i definisati organizovani kriminal, a ne bukvalno prevoditi političku formulaciju iz konvencije koja je politička i koja treba da služi kao najopštija definicija; to treba da se normira krivičnim zakonom ili nekim drugim zakonom kojim se suzbija organizovani kriminal.
Ova formulacija bi trebalo da se precizira, drugačije definiše i da se uvedu neka druga obeležja organizovanog kriminala o kojima smo mi govorili. Naročito je važan deo organizovanog kriminala - sprega sa vlašću - zakonodavnom, izvršnom, sudskom, ili sa drugim delovima vlasti, tužilaštvom, upravom; to je nešto što jeste, svakako, element organizovanog kriminala.
U suprotnom, imamo jedan drugi oblik kriminala koji nije organizovan, nego organizacioni oblik ili organizovana grupa koja ne deluje i nema kontakt s vlašću, već je to neka grupa izvan toga. Organizovani kriminal svakako ima kontakt s vlašću koji se zasniva na dobrovoljnosti ili na korupciji ili na ucenama, ali svakako postoji kontakt s vlašću. Zato je važno da se ova definicija precizira, kako bi se mogla tačnije, nakon toga, utvrditi krivična dela.
Ova odredba o kojoj je govorio Đorđe Mamula - četiri godine ili teža kazna - treba precizirati za koje segmente je teža kazna, za koje oblike je četiri godine. Jednostavno, treba što manje ostaviti mogućnosti sudijama i njihovoj oceni. Vidimo, gospodin Batić je naveo šta se dešava kada se sudijama ostavi puno prostora da odlučuju, pa se onda donese kazna četiri meseca ili dve godine uslovno, ili pet meseci, ili deset meseci, pa pet godina uslovno.
Zato treba svesti mogućnost sudijskog voluntarizma na najmanju moguću meru, kako se ne bi dešavalo, bar kod počinioca ovako teških krivičnih dela, ovo što smo imali prilike da vidimo. Bilo je puno povratnika, puno oslobađajućih presuda, uslovnih presuda, upravo zbog nejasnih definicija.
Naša namera je samo da se popravi tekst ovog predloga zakona, kako bi se izbeglo ovo o čemu govorimo. Treba ovo prihvatiti kao jednu korisnu sugestiju i ugraditi je u ovaj predlog zakona.