Da li to nije istina? Pa, to je pisalo u štampi, molim vas. Nisam rekla ništa što nije istina.
Mi imamo samo jedan predlog da se podnose godišnji izveštaji o broju oružja koje je vraćeno i da imamo stanje na raspolaganju i stanje koje stoji u magacinima, tako da u jednom momentu budemo načisto da je sve to i vraćeno.
Ima smisla da se vodi zajednički pretres i zajednička rasprava o Zakonu o Visokom savetu pravosuđa i Zakonu o javnom tužilaštvu. Po ova dva zakona, koja su u vezi, Visoki savet pravosuđa više nema nadležnosti u postupku izbora javnih tužilaca i njihovih zamenika, što smo vam govorili da ne treba da bude ni onda kada smo donosili paket pravosudnih zakona. U međuvremenu ste videli da to ne fukcioniše dobro. I onda ste bili svesni da to nije bilo dobro, ali je to bio međusobni dogovor između DSS i ostatka DOS-a, da vi njima izglasate ove zakone koji se tiču pravosuđa, a oni vama Zakon o radu.
Po nama, Skupština treba da zadrži nadležnost kod izbora javnog tužioca, s tim što ne vidimo razliku između javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca, pogotovu kada se ima u vidu da su zamenici javnih tužilaca oni koji operativno rade posao i čiji bi tretman trebalo da bude isti, što se tiče izbora. Znači, da opet Skupština bude ta koja će ih birati, a na čiji predlog - sigurno ne na predlog Vlade, pretpostavljam javnog tužioca, da to prođe Odbor za pravosuđe i opštu upravu i da dođe opet ovde u Skupštinu Srbije, da Skupština o tome odlučuje.
Istina je da Javno tužilaštvo nije ni čist upravni organ, nije ni pravosudni organ. Razlikuje se od pravosuđa i pravosudnih funkcija u tom smislu što nisu potpuno nezavisni. Dati Vladi ovlašćenje da imenuje zamenike javnih tužilaca po nama je apsolutno neprihvatljivo i u tom smislu smo podneli amandmane na ovaj zakon.
Najvažniji zakon iz ovog paketa je Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o organizaciji i nadležnosti državnih organa u suzbijanju organizovanog kriminala, kojim se na sasvim drugačiji način definiše pojam organizovanog kriminala, proširuje se taj pojam organizovane kriminalne grupe, koja je sada ovde definisana i na tzv. drugu organizovanu grupu, potpuno jedan nejasan pojam; ali, možemo da pretpostavimo šta se iza toga krije - krije se mnogo štošta i ostavlja mogućnost za kolektivizaciju odgovornosti, iako u krivično-pravnom smislu postoji samo individualna odgovornost.
Ja ću navesti jedan primer, onako kako smo mi to shvatili, šta može da bude druga organizovana grupa. To može da bude bilo koje udruženje građana, može da bude, recimo, Društvo sudija, pa se dogodi da dvojica-trojica sudija počine neko krivično delo, to već ima neke osobine organizovanog kriminala, ili može da ima. Kakva je posledica po tu organizaciju, odnosno po Društvo sudija? To može da bude i sindikalna organizacija, i politička organizacija.
U članu 3. Predloga ovog zakona odredbe o krivičnom postupku materijalno ne mogu da bude sadržina ovog zakona.
Ministar nam je juče rekao, nažalost, nije ovde, da su ove odredbe leks specijalis u odnosu na Zakon o krivičnom postupku. Tako imamo pritvor od 30 dana, zahvaljujući vanrednom stanju i Uredbi v.d. predsednika države, a u redovnom ćemo nakon prestanka vanrednog stanja, koje jednom mora da prestane, imati pritvor od 270 dana.
Iz odredaba ovih članova od 15a do 15l vidimo da pritvor može da traje 24 časa, a izuzetno može da se produži na 30 dana, pa još 30 dana, pa još 30 ukoliko postoje osnovi sumnje da je lice izvršilo krivično delo organizovanog kriminala, pa tri meseca u pritvorsku jedinicu (to me nešto mnogo podseća na pritvorsku jedinicu Haškog tribunala), i još tri meseca, znači ukupno 270 dana. Postavlja se pitanje koja to međunarodna konvencija dozvoljava, ako imamo u vidu da moramo da poštujemo međunarodne konvencije.
Ja ću vam pročitati samo jedan dokument sa drugog sastanka Konferencije o ljudskoj dimenziji KEPS-a, Kopenhagen 1990. godina, paragraf 1, član 5.15 i 5.16.
Tačka 5.15: "Svako lice koje je uhapšeno ili pritvoreno pod optužbom da je učinilo krivično delo ima pravo da odmah bude izvedeno pred sudiju ili drugo lice koje je zakonom ovlašćeno za vršenje te funkcije, kako bi se moglo odlučiti o zakonitosti njegovog hapšenja ili pritvora".
Tačka 5.16: "U odlučivanju o krivičnoj optužbi protiv takvih lica ili njihovih prava i obaveza u sudskom postupku svako ima pravo da bude pravično i javno saslušan od strane nadležnog, nezavisnog i nepristrasnog suda koji je zakonom utvrđen".
Pošto je državna zajednica Srbija i Crna Gora prihvatila Statut Saveta Evrope, obavezna je da primenjuje opšteprihvaćena načela o pravima čoveka. Savet Evrope zahteva da uhapšeno i pritvoreno lice odmah bude izvedeno pred sudiju i pravo da bude pravično i javno saslušan od strane nadležnog, nezavisnog i nepristrasnog suda. Dakle, ne može policija, tužilac, a pogotovo ne može ministar da odlučuje o pritvoru, nego samo sudija, pa se pitamo kakve su posledice toga što nećemo poštovati ove međunarodne konvencije koje smo dužni da poštujemo.
(Predsednik: Da li želite da koristite narednih 10 minuta?)
Naravno. Što se tiče Krivičnog zakona Savezne Republike Jugoslavije, ovo je bio, po nama, gledajući materijal koji ste nam dostavili i koji se tiče izmena Krivičnog zakona Savezne Republike Jugoslavije i Krivičnog zakona Republike Srbije, momenat da se izvrši kodifikacija krivično-pravne materije. Posle donošenja Povelje državne zajednice Srbija i Crna Gora propušten je taj momenat, pa imamo ovakve izmene na parče. Kroz amandmane i kroz raspravu u pojedinostima videćete koliko predlagač nije bio konzistentan i koliko nije imao strpljenja za sve ono što treba da se promeni, samim tim što ovo sada može da postane samo osnovni zakon. Osnovni krivični zakon Republike Srbije dodatno ćemo obrazložiti kroz amandmane.
Dakle, prvo je problematičan član 1. i promena naziva ovog zakona u osnovni krivični zakon. Ako je već tako, onda on mora da se zove osnovni krivični zakon Republike Srbije i da se onda kroz ceo tekst zakona menjaju sve one odredbe gde se spominje Savezna Republika Jugoslavija. Novine su predviđene u članu 3. ovog predloga, gde se kao sporedna kazna uvodi konfiskacija imovine. Po postojećem zakonu, zakonu koji važi, već je regulisana mogućnost oduzimanja svega što je nezakonito stečeno, pa čak i onoga što je osuđeno lice prenelo na nekog drugog, bračnog druga, srodnika ili poklonom na bilo koje lice. Dakle, postojala je mogućnost da se ta imovina oduzme.
Ovde se naravno traži da se radi o organizovanom kriminalu i to je uslov ovog člana, a kako to može biti i nasilno rušenje ustavnog poretka onda bi pod to mogao da potpadne i ministar Batić (evo ga stiže) i njegova akcija prikupljanja potpisa za samostalnu Srbiju, jer to ima sve osobine organizovanog kriminala, jer se napada direktno ustavni poredak zemlje i teži se menjanju ustavnog poretka zemlje.
Podsetiću vas na konvenciju o pranju novca, pretresu, zapleni i konfiskaciji imovine (iz Strazbura, 8. novembra 1990. godine) koju su prihvatile zemlje Saveta Evrope, a koja pod konfiskacijom podrazumeva oduzimanje imovinske koristi pribavljene krivičnim delom. "Svaka strana usvojiće takve zakone i druge mere, koje mogu biti neophodne kako bi se omogućilo konfiskovanje sredstava i imovinske koristi pribavljene krivičnim delom ili imovine čija vrednost odgovara pribavljenoj koristi". Dakle, nema potpune konfiskacije i ne može predmet konfiskacije da bude imovina stečena na legalan način, poklonom, nasleđem, zajednička imovina stečena u braku i tome slično.
Druga novina, zakon poznaje samo povrat, a ne više i višestruki povrat. Šta je posledica toga? Predviđa se mogućnost da se, recimo, jednom licu osuđenom na kaznu zatvora od godinu dana zbog neke kafanske tuče, za izvesno vreme dogodi da bude osuđeno i na kaznu zatvora od 12 godina, koja može odmah dvostruko da bude veća i onda je to 24 godine, a radi se o povratu dva krivična dela u periodu od pet godina, jer posle pet godina ne može i posle toga je zastarelo, briše se iz evidencije i odmah se primenjuje ova mera. Višestruki povrat bi morao da ostane kao institut i u ovom zakonu. Povrat je već regulisan ovim istim zakonom u članu 41. stav 2. u kojem se nije intervenisalo, pa su ove dve norme u koliziji i mislim da će predstavljati zabunu i mogućnost da sudovi različito sude i različito tumače ove dve pravne norme.
Sve to pokazuje da se niste ozbiljno bavili krivičnim zakonodavstvom, već onako da rešite neke akutne probleme u kaznenoj politici.
Treća novina su krivična dela u sticaju, član 48. koji je do sada već deset puta menjan: "Ako je za krivična dela u sticaju utvrdilo kazne zatvora, jedinstvena kazna mora biti veća od svake pojedine utvrđene kazne, ali ne sme dostići zbir utvrđenih kazni, niti preći 15 godina zatvora".
Po nama tu treba predvideti kaznu zatvora od 40 godina, znači da ne može da pređe tu meru; 40 godina je nešto što bismo mogli da nazovemo i doživotnom robijom i mi smatramo da je to sasvim dovoljno. Inače, kazna postaje odmazda, a gubi se potpuno ona njena druga funkcija nekog prevaspitavanja, ukoliko je moguće. A, nemamo odmazdu, ako se ja dobro sećam, još od vremena kauboja u Sjedinjenim Američkim Državama, gde se primenjivala jedna neorganizovana sankcija kao što je linč.
Dalje, predlagač očigledno nije primetio da je čitava grupa krivičnih dela protiv Savezne Republike Jugoslavije, koja više ne postoji, trebalo da bude predmet intervencije, pa da tu stoji umesto SRJ državna zajednica Srbija i Crna Gora i Republika Srbija. Nije bio problem da se ovo uradi, ako smo želeli ozbiljno da se bavimo ovim zakonom i ako smo se već upustili u izmene i dopune.
Protiv toga smo da budu određene samo minimalne kazne, iako jesmo za pooštravanje kaznene politike, ali smo uvek za određivanje i minimuma i maksimalne kazne, inače, dolazimo u situaciju da uvek može da bude izricana maksimalna kazna. To će sigurno uticati na politiku pravosuđa kod odmeravanja kazne. Imaćemo veoma, veoma različitu praksu.
Kao što vidite, pretrčavam preko zakona, ali šta da radim, 20 minuta je malo da bi se ovim ozbiljnije bavili, bolje da smo ono jučerašnje vreme iskoristili za ove zakone, jer diskusija koju smo juče vodili nije imala apsolutno nikakvog efekta.
Htela bih da iznesem samo jedan primer, koji ilustruje da predlagač nije vodio računa da zakon bude konzistentan, jer je u članu 63. za protivpravno lišavanje slobode, koje je za posledicu imalo smrt, kazna određena na pet godina. Morala bi da bude sedam godina, jer je to minimalna kazna predviđena za ubistvo, po predlogu ovog zakona, što je predmet izmene već u prvom članu.
Dakle, trebalo bi da se okanemo toga da akutno rešavamo probleme, onako kako se oni pokušavaju razrešiti. Kada su se ti problemi stvarali niste razmišljali o tome kako ćete ih razrešavati, ali, ako već idemo na izmene postojećih zakona i ako nas već Povelja obavezuje na neke izmene zakona, dajte da se to uradi ozbiljno. Skratićemo onda vreme tokom kojeg će se ova skupština baviti stalno jednim te istim zakonom, jer, verujte, već poslanici dobijaju ospice kada dobiju ovaj set pravosudnih zakona, koliko smo ih puta za ove dve godine imali u proceduri.
Poslanici SRS u svakom slučaju, zbog ovakvog pristupa ovoj problematici, neće glasati za predloge ovih zakona.