Gospođo potpredsedniče, poštovano predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, pred vama je Predlog zakona o planiranju i izgradnji. On objedinjuje četiri postojeća zakona: Zakon o izgradnji objekata, Zakon o planiranju i uređenju prostora i naselja, Zakon o građevinskom zemljištu i predlažemo da se ukine tzv. zakon o legalizaciji (Zakon o posebnim uslovima za izdavanje građevinske,odnosno upotrebne dozvole za određene objekte), koji nije dao nikakve rezultate, odnosno samo tri posto nelegalnih objekata je po njemu legalizovano.
Koji su ciljevi donošenja ovog zakona?
Ciljevi donošenja ovog zakona su, pre svega, pojednostavljivanje procedure dobijanja građevinskih dozvola. Samim tim ćemo, siguran sam, privući strane investitore.
Drugi razlog donošenja ovog zakona je što želimo da eliminišemo preveliko prisustvo uprave u ovoj oblasti; sama procedura je zbog toga bila jako komplikovana i duga.
Svi vi znate da se za najjednostavnije objekte tražilo i po 20 do 30 raznoraznih papira i saglasnosti i da je ta procedura samim tim trajala i po nekolik meseci, a često se događalo da traje i po godinu dana i duže. Zbog same te komplikovane procedure i zbog svih tih saglasnosti, primena rešenja važećih zakona je bila podložna korupciji. Kao što znate, ovo je jedna od oblasti gde je korupcija cvetala.
U narednih nekoliko minuta rekao bih nešto o novinama koje smo uveli u pojedinim oblastima. Rekao sam već da on menja četiri zakona.
U oblasti prostornog planiranja sada uvodimo Strategiju prostornog razvoja Republike Srbije. Do sada je postojao Prostorni plan.
Kao što znate, Prostorni plan, kada je donet, bez obzira što je u to veme to bila velika novina i napredak, pokazalo se vrlo brzo, bio je spisak lepih želja koje se nisu mogle ostvariti.
Prvo što je Srbiju posmatrao kao izolovano ostrvo, nepovezano sa drugim, pre svega okolnim i evropskim zemljama, a s druge strane, po tom prostornom planu trebalo je već sada da imamo pruge sa velikim brzinama od 250 do 300 kilometara na sat, a znamo da najbrži voz danas od Beograda do Niša ide više od četiri i po sata, dok je 1939. godine išao manje od četiri sata.
Pored toga, uveli smo i Agenciju za prostorno planiranje. U to interministarsko telo prerašće Zavod za prostorno planiranje, sada postoji u okviru našeg ministarstva. Ta agencija će zajedno sa ministarstvima raditi na strategiji prostornog razvoja, a strategiju će usvajati Skupština, s tim što će svako ministarstvo biti zaduženo da na osnovu Strategije prostornog razvoja radi pojedine šeme. Tako ćemo imati šemu, recimo, za saobraćaj i telekomunikacije, za visokoškolske ustanove, turizam itd.
Jedna od velikih novina u oblasti prostornog planiranja je što zakonom uvodimo prostorni plan opštine. Prostorni plan opštine do sada nije postojao. Dakle, opštine će moći same da odlučuju o svom razvoju. To će biti zakonska obaveza svih opština. To je jedan od najvećih doprinosa decentralizaciji u ovoj oblasti.
Što se samog urbanizma tiče, vi znate da su do sada urbanistički planovi bili kruti. Ako je u nekom delu grada bilo predviđeno po planu da se rade petospratnice, ako je neko želeo da gradi kuću sa jednim spratom, nije mogao nikada da dobije dozvolu. Dakle, i tu je jedan od razloga što postoji tolika bespravna gradnja u našoj Republici.
Mi smo sada uveli pravila građenja i pravila uređenja zajedno sa grafičkim delom. Oni će predstavljati urbanističke planove.
U pravilima uređenja moraju da se nalaze svi uslovi javnih preduzeća. I to je velika novina u ovoj oblasti.
Kao što sam i malopre rekao, po sadašnjoj proceduri, po važećem zakonu, kada se izradi glavni projekat onda tek počinje hod po mukama, odnosno investitor mora da ide od jednog do drugog javnog preduzeća i da pribavlja saglasnosti. Recimo, od vodovoda, PTT-a, Elektrodistribucije i svih saglasnosti koje su potrebne, a to je i po 30 papira. Često se dešavalo da samo jedan službenik radi u tom preduzeću na tim saglasnostima, tako da kada je on odsutan, niko nije mogao da ga menja, a često se dašavalo da oni i namerno stave taj projekat u fioku. Dakle, procedura je omogućavala da taj posao bude podložan korupciji.
Mi smo sada uveli, a to ste vi od nas tražili kada smo uvodili krivične kazne za nesavesne investitore, izvođače radova i direktore javnih preduzeća 2001. godine, i te kazne su zaista dale rezultate, na vaš predlog kazne za upravu. Dakle, svi predstavnici javnih preduzeća, ako u određenom roku, a to je 30 dana, ne daju odgovarajuće saglasnosti, one se daju u toku izrade urbanističkog plana, snosiće odgovarajuće sankcije.
Time smo ubrzali postupak izdavanja potrebnih papira.
U roku od18 meseci od stupanja na snagu ovog zakona opštine su dužne da urade nove planove. Zakonom smo predvideli da za opštine koje to ne učine urbanističke planove uradi Republika o trošku opština. Procedura po novom predlogu je sledeća: ako podnesete zahtev za izdavanje potrebnih papira, onda ćete dobiti izvod iz urbanističkog plana za određenu lokaciju za koju tražite; u tom izvodu moraju da postoje, kao što smo rekli, svi uslovi; posle toga se radi idejni projekat i na osnovu idejnog projekta se od nadležnog organa, da li se radi o opštini, gradu ili Republici, dobija odobrenje za gradnju.
Mi smo izbacili onaj pojam građevinske dozvole, koji je bio sinonim duge procedure, korupcije i birokratizovanog sistema. Dakle, sada se to zove odobrenje za izgradnju. Ono menja urbanističko - tehničke uslove, urbanističku dozvolu i građevinsku dozvolu. Potrebno je samo dva puta ići u administraciju, odnosno upravu za dobijanje odobrenja za izgradnju.
Posle toga ide proces građenja, koji smo opet oslobodili od svih mogućih administracija, ne samo u oblasti građenja, nego i u oblasti planiranja, na taj način što smo uveli lične licence. O tome ću nešto malo kasnije reći kada bude reč o komorama.
Za šta je potrebno tražiti odobrenje za gradnju? Potrebno je tražiti odobrenje za gradnju samo u dva slučaja: kada se grade novi objekti i kada se vrši rekonstrukcija postojećih objekata. To znači nadziđivanje ili proširivanje objekata. Ako su objekti ostali u istom gabaritu, onda se samo podnosi glavni projekat. Dakle, odobrenje za gradnju nije ni potrebno. I to će, takođe, dosta ubrzati proceduru.
Smanjili smo broj objekata za koje je nadležno ministarstvo. Vi znate da su kod nas dolazili projekti za otvaranje prozora, recimo u Knez Mihajlovoj ili u zaštićenoj zoni u Zemunu; sada smo to izbacili. Samo su ostali nacionalni parkovi, Fruška Gora ili Kopaonik, jer ipak mislimo da nemaju opštine, recimo Raška ili Brus dovoljno kapaciteta da vode računa o tako značajnim područjima kao što su nacionalni parkovi.
Ostali su, takođe, neki hemijski objekti i objekti od značaja za Republiku, kao što su auto-putevi, magistralni putevi, odnosno veliki mostovi, brane i tome slično.
Dakle, i taj postupak je potpuno pojednostavljen. I što je važno, da bi se izbegao uticaj uprave, da ne bi naši činovnici gledali kako je urađen projekat, morali smo da uvedemo lične licence.
Te lične licence postoje u Evropi po sto i više godina. Mi smo se povezali sa austrijskom Komorom arhitekata i inženjera, i po ugledu na tu komoru smo radili statut naše komore, koji će usvojiti komora kada se bude konstituisala, tako da sada postoji mogućnost gubljenja licenci. Do sada ta mogućnost nije postojala. Mi smo izdavali licence za pojedine firme.
Mislim da sam i na ovoj govornici pričao primer iz Kolubarskog okruga, gde smo dosta sredstava uložili i da se tamo jedna od novih kuća, koje su male, sa jednim spratom i podrumom, sama srušila. Kada smo hteli da oduzmemo licencu firmi koja je radila, nije postojala mogućnost po postojećem zakonu.
Dakle, ovde se uvodi mogućnost gubljenja licence u postojeća četiri sektora . To su: sektor za prostorno planiranje u okviru komore, zatim urbanista, projektanata i izvođača radova. Projektanti i izvođači radova će biti najbrojniji i oni će se deliti na podsekcije. Recimo, projektanti će imati verovatno podsekcije arhitekata i građevinaca, a građevinci sa svoje strane će se deliti na konstruktivce, niskogradnju i hidraše. Pored toga, tu će biti i podsekcija mašinaca, električara i svih onih koji učestvuju u procesu izgradnje i projektovanju. Izgradnja objekata će biti slična kao i projektovanje.
Nešto da kažem o kaznama; već sam pomenuo, pored ovih kazni koje smo uveli 2001. godine, kada ste podržali onaj naš predlog za uvođenje krivičnih kazni za bespravne graditelje, sećate se da je bilo godinu dana za izvođače radova, a tri godine za investitore i za direktore preduzeća, javnih preduzeća koja priključe bespravni objekat na vodovod, kanalizaciju, električnu mrežu. Sada smo uveli kazne i za upravu.
Ako se odobrenje za izgradnju, ako je podnet uredan zahtev, ne izda u roku od 15 dana, dakle za dve nedelje, sledi kazna od 30 dana zatvora i plus novčana kazna.
To isto važi i za sve, za direktore javnih preduzeća ako ne daju saglasnost u određenom roku, tako da smo kaznama pokrili čak i inspektore, koji će sada imati veća ovlašćenja, ali će i oni sami snositi odgovarajuće sankcije ako ne budu radili savesno svoj posao.
Ovim zakonom, rekao sam na početku, rešavamo i problem legalizacije. Vi znate da je postojeći zakon omogućavao legalizaciju objekata koji su izgrađeni do 1995. godine i tu je bilo dilema do kog stepena je izgrađen objekat, a po ovom predlogu svi objekti se mogu potencijalno legalizovati. Normalno, neće se legalizovati oni koji su na važnim koridorima, ulicama, parkovima, putevima, ali će svi potencijalno moći da se legalizuju i vlasnici tih objekata su dužni da u roku od šest meseci prijave te objekte opštinama, a opštine opet u roku od dva meseca da daju odgovor da li se dotični objekat može legalizovati ili ne. Opet, ako se ne dobije odgovor, sledi odgovarajuća kazna. Dakle, mislimo da ćemo i ovaj segment ovim rešenjem pokriti.
Evo, ne bih više dužio, na kraju samo da vam kažem da sada više pre svega proces izdavanja potrebnih papira neće biti avantura sa neizvesnim ishodom, da će proces građenja biti normalan kao što je u svim zemljama u okruženju i zato vas pozivam da podržite ovaj naš predlog zakona. Hvala.