SEDMA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 13.05.2003.

1. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

SEDMA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA

1. dan rada

13.05.2003

Sednicu je otvorila: Nataša Mićić

Sednica je trajala od 11:10 do 18:00

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Ako se više niko ne javlja za reč, zaključujem zajednički načelni pretres o Predlogu zakona o finansijskom lizingu i Predlogu zakona o koncesijama. Nastavljamo rad po dnevnom redu.

Prelazimo na 1. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O FINANSIJSKOM LIZINGU (pojedinosti)

Primili ste Predlog zakona koji je podnela Vlada Republike Srbije.

Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici: Radoslav Veselinović, zajedno Petar Petrović, Adam Urošević, Miloš Todorović i Miloš Lukić, Zoran Krasić, Slobodan Janjić, Veroljub Arsić, Stevan Kesejić, Dragan Ljubojević, Milorad Mirčić, Milovan Radovanović, Vjerica Radeta, Dragoljub Stamenković, Goran Cvetanović, Vitomir Plužarević, Petar Jojić, Srboljub Živanović, Branislav Vakić, Lazar Marjanski, Ljubomir Kragović, Dragan Pavlović, Dragan Čolić, Nataša Jovanović, Branislav Blažić, Zlatan Jovanović, Radič Joković i Miodrag Stamenković; Jovan Todorović i Dušan Cvetković; Hranislav Perić i Jovan Todorović; Jovan Todorović i Joca Arsić; Rajko Baralić i Nebojša Jović; Jovan Todorović i Rajko Baralić; Jovan Todorović i Ljubomir Mucić; Dušan Cvetković i Joca Arsić; Joca Arsić, Dušan Cvetković i Golub Rajić; Radojko Petrić i Joca Arsić; Hranislav Perić i Joca Arsić; Hranislav Perić i Dušan Cvetković; Nebojša Jović i Sreten Mitrović; Miomir Ilić i Ljubomir Mucić; Radojko Petrić i Joca Arsić.

Primili ste izveštaje Odbora za finansije i Zakonodavnog odbora. U toku je umnožavanje izveštaja Vlade.

Reč ima narodni poslanik Siniša Mitrović.

Siniša Mitrović

Poštovana gospođo Čomić, uvažene kolege poslanici, na osnovu člana 137. Poslovnika o radu Narodne skupštine, predlažem da rasprava u pojedinostima traje najviše do tri minuta i pre glasanja molim da se utvrdi kvorum.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Molim narodne poslanike da ubace svoje kartice da bismo utvrdili kvorum.

Konstatujem da imamo kvorum za rad.

Molila bih narodne poslanike da uvažavaju odredbe Poslovnika Narodne skupštine koje se tiču poštovanja ove institucije. To podrazumeva lično ponašanje kao stav kojim izražavamo poštovanje svake od odredaba Poslovnika Narodne skupštine.

Pošto je Narodna skupština u okviru zajedničkog načelnog pretresa obavila i načelni pretres Predloga zakona o finansijskom lizingu, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.

Na naslov iznad člana i član 1. amandman je podneo narodni poslanik Zoran Krasić.

Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.

Da li podnosilac amandmana želi reč? (Da.)
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Prva dva amandmana, na član 1. i 2, verovatno su najznačajniji amandmani kada je u pitanju ovaj zakon. Zamolio bih predstavnika Vlade da sasluša ovo što ću da kažem povodom amandmana na član 1.

Zamolio bih vas da ne napravite grešku, obzirom da ste do malopre slušali upoređenja između ugovora o finansijskom lizingu i ugovora o lizingu koji je do sada poznat u našoj praksi. To su dva različita pojma. Ako ne pravite tu razliku, džabe donosimo ovaj zakon.

Ovaj zakon se donosi pre svega zbog onih koji treba da budu davaoci lizinga. Zašto? Zato što oni imaju slobodna sredstva i nude finansijsku uslugu. Ko su ti? To mogu biti banke registrovane za ove poslove, a mogu biti i sva ona lica, pravna lica sa tašnom i mašnom, koja raspolažu sredstvima i njih treba da regulišemo ovim zakonom, da se ne bi desila zloupotreba u primeni odgovarajućih odredaba.

Zbog toga mi sledimo vašu logiku. Mi ne podržavamo ove amandmane. Mi imamo potupno drugačiji koncept zakona o finansijskom lizingu. Pokušali ste da date jedno šire tumačenje toga, ali nažalost vi ste suzili pojam finansijskog lizinga, a to ćete videti u narednim amandmanima na članove ovog predloga zakona, gde ste načili štetu davaocima lizinga, bez obzira na odredbu člana 30. i neke odredbe ovog predloga zakona.

To se odnosi na situaciju kada prestane ugovoreno vreme trajanja finansijskog lizinga. Možda ste primetili, u našim amandmanima posebno insistiramo da se ugovor naslovi sa - ugovor o finansijskom lizingu, da bi se napravila jasna razlika od onih tzv. funkcionalnih i običnih poslova lizinga.

U ovom amandmanu kažemo da se članom 1. reguliše predmet zakona. Ako već koristite pojam u naslovu - oblast primene zakona, onda je moguće da ste stavili ove odredbe u Zakon o obligacionim odnosima, ali vi ste ovu materiju izvukli iz Zakona o obligacionim odnosima i dali ste im specifični značaj i karakter. Znači, ne vladate terminima.

Dalje, u prvoj rečenici prvog člana kažete da se radi o poslu finansijskog lizinga. Termini iz žargona ne smeju da se koriste u zakonu gde se definiše pravni odnos između pojedinih lica. Vi lica koja učestvuju u ovom pravnom odnosu nazivate subjektima. Nisu oni subjekti nego učesnici u ugovornom odnosu. Iz toga se izvlači kasnije kompletan pogrešan i restriktivan pristup pojmu finansijskog lizinga.

Dobro je što u članu 2. zadržavate dva ugovora i niste naseli na to da to treba da bude trostrani ugovor. Ovo treba da bude podeljeno na dva posebna ugovora - ugovor o isporuci i ugovor o finansijskom lizingu. Nas pre svega interesuje taj ugovor o finansijskom lizingu. Nas ne interesuje u ovom zakonu ugovor kako je davalac lizinga postao vlasnik opreme, vozila ili postrojenja.

Očigledno da niste ozbiljno pročitali naše amandmane. Vi ste ovim predlogom zakona pokušali da uradite nešto i stali ste na pola puta, ne zbog carinskih, poreskih ili računovodstvenih problema. Ti problemi se mogu javljati kod primaoca klasičnog lizinga, ali kod primaoca u poslu finansijskog lizinga nema tih problema zato što je vlasnik opreme, vozila, postrojenja davalac lizinga. Mi njega treba da definišemo da on ne bude izvor nekih smetnji.

Nadalje, ako pogledate vaše odredbe o prestanku ugovora o finansijskom lizingu, vi niste definisali koja je sudbina sredstava, predmeta lizinga. Ja ću da vas podsetim da u našim poreskim propisima postoji porez na prihode od izdavanja opreme i pokretnih stvari u zakup. Tako ste davaoca finansijskog lizinga gurnuli u nešto što se zove problem.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se još neko od ovlašćenih učesnika javlja za reč? (Ne.)

Prelazimo na član 2. Na naslov iznad člana i član 2. amandman je podneo narodni poslanik Zoran Krasić.

Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.

Podnosilac amandmana želi reč. Izvolite.

Reč ima narodni poslanik Zoran Krasić.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Ministre, ovim amandmanom pokušavamo da vam pomognemo da definišete pojam finansijskog lizinga. Mi smo rekli, neka to bude definicija finansijskog lizinga. Znači, nije posao, nego se radi o nečemu što se zove pravni odnos. To je jedna stvar.

Druga stvar, ako pročitate naš amandman videćete da smo izbacili sve ono što u vašem predlogu može da stvori zabunu i kod davaoca, i kod primaoca, i kod isporučioca, moram da vam kažem, i kod suda i kod onoga ko će da vodi registar.

Vašom formulacijom člana 2. niste na pravi način definisali finansijski lizing, već ste nepotrebno, u okviru onoga što nazivate ugovorom o isporuci, ubacili neke stvari koje opterećuju tekst. Mi smo taj tekst očistili i pokazali da je to ugovor kojim davalac lizinga stiče pravo svojine. Zbog čega stiče pravo svojine? Zbog toga što je pronašao interes da se ta oprema, to vozilo nalazi u specifikaciji i da to predstavlja interes primaoca lizinga. On zaključuje taj ugovor o isporuci, da bi zaključio ugovor o finansijskom lizingu.

Po logici stvari, ovome što je definisano u članu 2. sledi i nešto što se zove predugovor. Ukoliko toga ne bi bilo, onda ova dva ugovora ne bi imala organsku vezu i moglo bi da se desi da primalac lizinga stupi u pregovore sa eventualnim davaocem lizinga i naruči neku opremu bez zaključenja ugovora o finansijskom lizingu, da ovaj naruči kod isporučioca da se napravi ta oprema, ovaj da ne bude zadovoljan, ili nastupi neki drugi razlog i raskine se kompletna koprodukcija.

Zbog toga smo očistili ovaj član od onih stvari koje su nepotrebne i koje mogu da stvore zabunu.

Posebno potenciram, kod poslova finansijskog lizinga, kako vi to zovete, davalac lizinga je onaj koji raspolaže sredstvima. On postaje vlasnik na bazi jednog ugovora i želi da kapitalizuje sa tim predmetom lizinga. To je normalno. On je na taj način shvatio da treba da oplemeni svoj kapital i svoja sredstva. Ne želi da se prlja, želi čist posao. Došao je u poziciju da raspolaže sredstvima i da zarađuje mnogo više nego da je ta sredstva oročio kod banke. To je potpuno normalno. To treba priznati. To treba tako urediti da odnos između ove tri strane bude uređen, da ne bi bilo eventualnih sporova.

Vi ste nepotrebno, zbog toga što se ne razume, ili je loš prevod, ili ne znam šta, opteretili ceo pravni odnos odnosom između primaoca lizinga i isporučioca. Pretpostavka za zaključenje ugovora o finansijskom lizingu jeste da je davalac lizinga vlasnik stvari. Vlasnik odgovara za nedostatke. Vlasnik odgovara za sve. To što je on obezbedio opremu po specifikaciji i po zahtevu primaoca ne znači ništa sa gledišta isporučioca, jer je isporučilac u posebnom ugovornom odnosu sa davaocem lizinga.

Moram da vam kažem, vaša definicija je u suprotnosti sa onim načelima na koja se pozivate i na kojima se bazira ovaj zakon, kako ste naveli u obrazloženju. Ako želite da udahnete pravu snagu jednom ugovoru, da je akt koji obavezuje ugovorne strane i da je on za njih zakon, onda s kojim pravom lošom definicijom ugovora o finansijskom lizingu vi u nekoliko odredaba stavljate u pravni odnos primaoca i isporučioca opreme, koji nemaju nikakav zaključeni ugovor. Vodite računa, jer polazeći od ove definicije člana 2. bićete u mogućnosti da razrešite probleme koji vam slede, a tiču se poreza na promet, carine i računovodstva.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko od ovlašćenih učesnika želi reč?

Reč ima ministar u Vladi Republike Srbije, gospodin Goran Pitić.

Goran Pitić

Nemam nameru da polemišem. Samo rečenica, da se definicija posla finansijskog lizinga bazira na Konvenciji o međunarodnom finansijskom lizingu, koju je potpisalo 37 država. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se još neko javlja za reč? (Ne.)
Za današnji dan završavamo rad i nastavljamo sednicu sutra u 10,00 časova amandmanom na član 2, koji su zajedno podneli narodni poslanici Jovan Todorović i Dušan Cvetković.
Hvala vam.