DVANAESTO VANREDNO ZASEDANjE, 17.07.2003.

3. dan rada

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
 Da li se još neko od predsednika, zamenika predsednika ili ovlašćenih predstavnika javlja za reč? (Ne.)
Zaključujem zajednički načelni pretres o Predlogu zakona o Narodnoj banci Srbije i Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o bankama i drugim finansijskim organizacijama.
Nastavljamo rad po dnevnom redu.
Prelazimo na 2. tačku dnevnog reda: - PREDLOG ZAKONA O NARODNOJ BANCI SRBIJE (pojedinosti)
Primili ste Predlog zakona koji je podnela Vlada Republike Srbije.
Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici: Bojan Pajtić; zajedno Nataša Milojević, Aleksandar Vatović, Olgica Kirćanski, Dragan Milentijević i Meho Omerović; Branislav Blažić; Veroljub Arsić; Branislav Vakić; Srboljub Živanović; Slobodan Janjić; Zlatan Jovanović; Petar Jojić; Stevan Kesejić; Ljubomir Kragović; Dragan Ljubojević; Dragan Pavlović; Vjerica Radeta; Milovan Radovanović; Dragoljub Stamenković; Goran Cvetanović; Dragan Čolić; zajedno Zoran D. Nikolić i Milan Stanković; Dragan Tomić; zajedno Golub Rajić i Đura Lazić; zajedno Živodarka Dacin i Rade Bajić; zajedno Ljubomir Mucić i Đura Lazić; zajedno Živodarka Dacin i Velimir Živojinović; zajedno Radojko Petrić i Rajko Baralić; zajedno Đura Lazić i Ljubiša Maravić; zajedno Joca Arsić i Milan Janković; Toma Bušetić; zajedno Radojko Petrić i Miloš Nešović; zajedno Jovan Todorović i Živodarka Dacin; Nebojša Jović; zajedno Rade Bajić i Živanko Radovančev; zajedno Ljubomir Mucić i Dušan Cvetković; zajedno Ljubomir Mucić i Rade Bajić; zajedno Jovan Todorović i Tomislav Marković; zajedno Radojko Petrić i Joca Arsić; zajedno Marko Ćulibrk i Dušan Cvetković; zajedno Joca Arsić i Tomislav Marković; zajedno Dragan Todorović i Hranislav Perić; zajedno Marko Ćulibrk i Milan Janković; zajedno Hranislav Perić i Sreten Mitrović; Tomislav Panajotović; Srđa Popović i Teodora Vlahović, kao i Odbor za finansije Narodne skupštine Republike Srbije.
Primili ste izveštaje Odbora za finansije i Zakonodavnog odbora.
Pošto je Narodna skupština obavila zajednički načelni pretres, u okviru koga je razmotren i Predlog zakona o Narodnoj banci Srbije, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na član 1. amandman je podneo narodni poslanik Branislav Blažić.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li podnosilac amandmana želi reč? (Ne.)
Da li neko drugi želi reč?
Reč ima narodni poslanik Zoran Krasić, zamenik predsednika poslaničke grupe SRS.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Mi smo hteli ovim amandmanom da vrlo precizno kažemo šta je predmet i sadržaj ovog zakona. Ako se ovaj amandman usvoji, verujte da 99% odredbi ovog zakona ne bi smele da budu sporne, ako se sledi ovaj stav o mestu i ulozi Narodne banke Srbije. Pročitaću kako glasi taj amandman. Naravno, on je u potpunosti u skladu sa Ustavom Republike Srbije i do sada poznatim standardima koji se primenjuju kada su u pitanju centralne banke.
Znači, amandman na član 1. glasi: "Ovim zakonom uređuje se status, organizacija, upravljanje i poslovanje Narodne banke Srbije, kao samostalne i jedine emisione ustanove monetarnog sistema Republike Srbije, koja je odgovorna za monetarnu politiku, za stabilnost domaće valute, finansijsku disciplinu i obavljanje drugih poslova određenih zakonom".
Ne radi se o stilskoj razlici u odnosu na član 1. iz Predloga zakona, već o suštinskoj razlici. Ovde se garantuje nezavisnost, ovde se tačno utvrđuje koji su poslovi Narodne banke Srbije, za šta je ona odgovorna i ovde se precizno propisuje da se ovim zakonom, odredbama koje slede, reguliše organizacija, način upravljanja, status, a to znači položaj, ovlašćenja i svi mogući odnosi u koje upada Narodna banka Srbije, po Ustavu i po zakonu, kao paralelni organ izvršne vlasti zadužen za monetarnu politiku i za obezbeđenje stabilnosti domaće valute.
Na ovaj način i ovim amandmanom, naročito sa još tri sledeća amandmana, mi definišemo duh ovog zakona. Ukoliko Narodna skupština prihvati ovo, a ovo je u svakom pogledu standard koji važi za centralne banke, onda bi predlagač mogao da donese ovde još jedno 30-40 svojih amandmana i da usaglasi sve ove odredbe sa ovom početnom odredbom.
Mislimo da se na ovaj način izbegavaju i zatvaraju sva otvorena i sporna pitanja iz one emisije koja je sinoć dva sata trajala. Ovim članom se reguliše i nezavisnost, odgovornost i sve ono što je neophodno.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
 Da li se još neko od ovlašćenih učesnika javlja za reč? (Ne.)
Na član 2. amandman je podneo narodni poslanik Veroljub Arsić.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li podnosilac amandmana želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Veroljub Arsić.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo poslanici, tek sad čujem od predsedavajućeg da predlagač nije prihvatio moj amandman. Znači, nastavlja se sa ponižavanjem i Skupštine Srbije i narodnih poslanika, da ne dobijamo izveštaje od Vlade Republike Srbije.
U svom amandmanu, koji sam podneo u ime SRS, tražio sam da se član 2. Predloga zakona menja i da stav 1. člana 2. glasi: "Za obaveze iz poslovanja Narodne banke Srbije jemči Republika Srbija". Sasvim je normalno da neko mora da stoji iza odluka koje donosi guverner i organi koji su nadležni za rad Narodne banke Srbije.
Taj deo je izuzetno važan, radi stvaranja poverenja i kod građana i kod ostalih učesnika u platnom prometu, da svoja sredstva stavljaju na štednju ili deponuju po viđenju, da u slučaju ako dođe do zabrane rada neke banke, Republika Srbija je ta koja će da obešteti građane i pravna i fizička lica koja takvom jednom odlukom trpe štetu, odnosno da im njihov novac nije dostupan.
Do sada je bilo da je dosadašnji guverner Mlađan Dinkić zatvarao banke. Jednostavno, samo je od njegove dobre volje zavisilo hoće li novac da bude vraćen građanima, bez obzira da li je bio na štednji ili je samo bio deponovan po viđenju. Isto tako je važilo i za pravna lica koja su obavljala svoje poslovanje preko te poslovne banke. Sa tom praksom treba da se raščisti i da zakonom neko odgovara za takve odluke guvernera.
Stav 2, koji se nastavlja na stav 1. po svojoj prirodi, glasi: "Za svoj rad i poslovanje Narodna banka Srbije odgovara samo Narodnoj skupštini Republike Srbije". Trebalo bi svima da bude jasno da je Vlada Republike Srbije izvršni organ. Isto tako je i Narodna banka Srbije izvršni organ. Izbor guvernera konstituiše Narodna skupština, isto tako i Vladu konstituše Narodna skupština. Ne može biti uticaja ni jednih ni drugih na rad jednog ili drugog organa.
Ovde sada imamo jedan primer da Vlada, kao izvršni organ, vrši konstantan pritisak na Narodnu banku i na način na koji će ona da posluje. Ide se čak dotle da Vlada jednostavno želi da pokrije svoj budžetski deficit preko Narodne banke Srbije. U svakom slučaju može biti katastrofalno za finansijske i privredne tokove u zemlji, najblaže rečeno može izazvati inflaciju.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se još neko od ovlašćenih učesnika javlja za reč?
Reč ima narodni poslanik Zoran Krasić, zamenik predsednika poslaničke grupe Srpska radikalna stranka.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Mi smo ovim amandmanom hteli da potenciramo razliku u odnosu na član 1. stav 2. Predloga zakona. Tu je predlagač naveo i kaže: "Za obaveze Narodne banke Srbije jemči Republika Srbija". Deluje vrlo slično sa onim što mi predlažemo, a to glasi: "Za obaveze iz poslovanja Narodne banke Srbije jemči Republika Srbija".
Hoću da kažem da Republika Srbija ne može da bude jemac za sve što radi Narodna banka Srbije. Ona može biti jemac za ono što se tiče zaduživanja Narodne banke Srbije u inostranstvu i kod domaćih banaka. Može da jemči za sve ono što se tiče obaveza i odgovornosti po osnovu vođenja emisione politike, ali ne može da jemči Republika Srbija za nešto što bi uslovno mogli da kažemo da je interno, a tiče se zaposlenih i klasičnog ugovornog odnosa između Narodne banke Srbije, kao pravnog lica, sa bilo kojim pravnim licem na našem tržištu.
Znači, reč i pojam "jemči" koristi se u tačno određenim situacijama, za tačno određene stvari gde se država javlja kao garant. To smo mi izvukli i stavili u član 2, da bi to potencirali, i naravno naš član 2. stav 2. praktično, ne samo da preformuliše ceo član 2. Predloga zakona, nego stvari postavlja na pravo mesto. U članu 2. poslednji stav Predloga zakona kaže - "neće primati niti tražiti uputstva". To je otprilike kao da smo u zakonu rekli - "časna reč, Narodna banka neće nikoga da sluša".
Ali, to je "časna reč, neće". Nema ni jedne druge reči, niti termina koja ukazuje na zabranu. Nema. Da bi ukazali na postojanje te zabrane i zakonom i Ustavom garantovane samostalnosti i nezavisnosti Narodne banke Jugoslavije, koja, opet se koristi Kardeljev termin "funkcija", posluje u ime države kao emisiona ustanova i ostvaruje druge nadležnosti. Mi kažemo: "Za svoj rad i poslovanje, Narodna banka Srbije odgovara samo Narodnoj skupštini Republike Srbije". Sa jednom pozitivnom definicijom, otklanjamo sve zablude i sprečavamo TV emisije, u kojima se čak vređa dostojanstvo naroda.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko želi reč?
Reč ima narodni poslanik Rajko Baralić, ovlašćeni predstavnik poslaničke grupe Socijalističke partije Srbije.

Rajko Baralić

Jemsto države u odnosu na ono što radi centralna banka daje centralnoj banci poziciju nezavisnosti i važnosti. Ima smisla amandman koji su podneli narodni poslanici Srpske radikalne stranke. Imali smo priliku da se upoznamo ovih dana da je budžet Narodne banke Srbije veći od budžeta prosvete za jednu godinu, jedan i po put veći od budžeta Ministarstva unutrašnjih poslova, dva puta je veći od svih socijalnih davanja u Republici Srbiji za godinu dana.
Sa stanovišta tih argumenata, ovo što je predloženo amandmanom na bolji i precizniji način definiše za šta jemči država u odnosu, kako je rekao gospodin Krasić, na neke od funkcija Narodne banke. Drugi stav, koji je prekomponovan ovim amandmanom, takođe zaslužuje pažnju i poslanici Socijalističke partije Srbije podržaće ovaj amandman.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se još neko od ovlašćenih učesnika javlja za reč? (Ne.)
Na član 2. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Zoran D. Nikolić i Milan Stanković.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li u ime podnosilaca amandmana neko želi reč? (Niko od podnosilaca amandmana.)
Reč ima narodni poslanik Dragan Tomić, zamenik predsednika poslaničke grupe Socijalističke narodne stranke.

Dragan Tomić

Poštovana gospodo, narodni poslanici, u amandmanu mi smo rekli da se u članu 2. stav 3. briše, jer Narodna banka Srbije u obavljanju svoje funkcije neće primati, niti tražiti uputstva od državnih organa i drugih lica. To znači da monetarni odbor, u kome su sadržana sva ovlašćenja i sva surova vlast te grupe ljudi koji su isključivo državni činovnici, i kojima ova skupština treba da podari ta ovlašćenja, neće imati nikakvu obavezu da nikome u ovoj državi, ni jednom organu, ni jednom ovlašćenom licu koje takođe imenuje ova skupština, ni na jedan njegov pisani dokument, pisanu odluku, pa čak ni na odluke ovog parlamenta ne mora da odgovori, odnosno da preduzme određene mere.
Govorim o jednom važnom detalju, a taj detalj je usvajanje budžeta Republike Srbije, na kojem se izlaže ekonomska politika države za narednu godinu. Taj dokument sam po sebi predstavlja jedan od ključnih dokumenata ekonomske i fiskalne politike države u narednoj godini. Kako je moguće, da mi biramo odavde guvernera Narodne banke Srbije, a ne možemo kao Narodna skupština da mu prosledimo taj dokument u kojem će on biti obavezan da uskladi poslovanje Narodne banke Srbije sa ekonomskom politikom države, onoga što je usvojio ovaj parlament, i na kraju Vlade Republike Srbije.
Mislim da se u Predlogu zakona otišlo dalje sa ovlašćenjima nego što su i postojala u prethodnoj fazi. Prosto je neverovatno da ovoliku količinu surovih ovlašćenja, koja su suprotna i Ustavu Republike Srbije, suprotna svim pozitivnim pravnim propisima iz finansijske sfere u ovoj državi, dovodimo do te mere da se ovako nešto predloži u ovom zakonu.
To nije smanjenje nezavisnosti Narodne banke, kako govori trenutno v.d. guvernera Narodne banke. To je jedan apsolutizam, a u narednim članovima zakona lepo stoji i kaže se da će oni samo informisati nadležne organe u Skupštini Srbije. Znači, nećemo imati nikakva ovlašćenja. Nema ga ni savet Narodne banke Srbije, nema ga ni ovaj organ. Prosto je neverovatno da se prelazi na ovakav način i daju se ovakva surova ovlašćenja Narodnoj banci Srbije.