Poštovano predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, u svom izlaganju više vremena posvetiću Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o akcizama, a drugi deo vremena će koristiti ovlašćeni predstavnik Stranke srpskog jedinstva, koji će govoriti o zakonu o carinama.
Poslanička grupa Stranke srpskog jedinstva ne vidi nijedan razlog zašto je Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o akcizama stavljen na dnevni red po hitnom postupku. Iz ovih izmena zakona, iz obrazloženja predlagača, zašto se zakon stavlja po hitnom postupku, stvarno nema nijedan ubedljiv razlog da bi ovaj zakon morali da razmatramo po hitnom postupku. Naime, šta se Predlogom zakona menja?
Ukida se akciza na so. Želeo bih da vas podsetim, poštovani narodni poslanici, da smo mi iz Stranke srpskog jedinstva, zajedno sa još nekim poslaničkim grupama, i još prilikom usvajanja osnovnog teksta ovog zakona tražili amandmanom da se između ostalog i so stavi u poziciju da se na taj proizvod ne plaća akciza. Tada je iz Ministarstva finansija objašnjeno da to mora, iz razloga koji su navedeni, nisu bili ubedljivi, ali ste vi to usvojili. Prema tome, sada ste, posle godinu-dve primene ovog zakona valjda uvideli da na so za ljudsku ishranu ne treba plaćati akcizu, vidim da to predlažete i mi to ispred Stranke srpskog jedinstva pozdravljamo.
Međutim, ne možemo da prihvatimo vaš predlog da se ukine akciza na luksuzne proizvode. Valjda je težnja svake poreske politike u bilo kojoj državi, ozbiljnoj državi, a mi pretendujemo da budemo ozbiljna država, da se porez i akcize uzimaju od onih koji više imaju. Prema tome, ako je neko spreman da kupi i ima para da kupi luksuzne proizvode, da kažemo narodnim rečnikom "da se luksuzira", treba i da plati akcizu na luksuzne proizvode. Iz ovih razloga mi ne vidimo valjano objašnjenje da treba da se ukine akciza na luksuzne proizvode.
Posebno pitanje, i tome ću najviše vremena posvetiti, jeste da predlagač traži i predlaže dopune dva člana koji regulišu promet cigareta, odnosno duvanskih proizvoda.
Vrlo je interesantno da ovo ministarstvo još sada, sredinom 2003. godine, predviđa akciznu politiku i akcizne mere na cigarete koje će biti u prometu 2005, 2006. do 2010. godine. Postavljamo mi iz Stranke srpskog jedinstva jedno pitanje, sasvim logično po našem mišljenju, zašto se ovakva akcizna politika, kada su u pitanju cigarete, ne predviđa i za 2004. godinu.
Logično objašnjenje je vrlo jasno. To je da se Vlasi ne sete, da će do kraja ove godine i najkasnije tokom 2004. godine doći do privatizacije dve najveće fabrike duvana u Srbiji. Jedna je čak i najveća na Balkanu. To je Fabrika duvana Niš ili DIN, druga je Fabrika duvana u Vranju ili DIV. Na ovaj način, kada dođe do privatizacije ove dve fabrike i kada strani partner počne da proizvodi licencirane cigarete u tim privatnim fabrikama, one će automatski imati povoljniji tretman od 2005. i dalje kod pušača, odnosno kod kupaca, jer će biti jeftinije.
Na taj način se želi da se jedna zdrava konkurencija eliminiše, tako da onaj ko bude uvozio strane cigarete iste marke, da li je to "marlboro", "memfis", "ronhil" i slično, neću da nabrajam, biće u nepovoljnijem položaju u odnosu na proizvođača licenciranih cigareta, a bojim se da će se u ovim fabrikama ove cigarete samo pakovati i stavljati markica domaćeg proizvođača.
Automatski će, na taj način, kupci koji to moraju da znaju sada, kada treba da kupe ove dve fabrike duvana, da budu stavljeni u povoljniji položaj. To je jedino obrazloženje zašto se na ovaj način još sada, sredinom 2003. godine, poseglo za tim da se zna kolika će akciza biti na paklicu cigareta 2005. i nadalje. Stvar je vrlo jasna i ministarstvo bi trebalo to javno ovde da prizna da je to to i ništa drugo.
S druge strane, postavlja se pitanje zašto se uvodi jedinstvena akciza, kada su u pitanju domaće cigarete od dinar, odnosno dva, za sve vrste duvana, odnosno cigareta, pa čak i za one koje trenutno koštaju i 20 i 22 dinara i one koje trenutno koštaju 40 itd. Mislim da trenutno domaćih cigareta skupljih od 40 dinara nema. Da li je to logično da pušač, odnosno kupac plati istu akcizu na proizvod koji vredi 20 dinara i na proizvod koji vredi 40 dinara? Tu apsolutno procentualno ne može da se objasni.
Takođe nije jasna odredba u članu 40b u stavu 2. koja kaže: "Maloprodajnu cenu iz stava 1. ovog člana utvrđuje proizvođač, odnosno uvoznik cigareta". I to je jasno. Ali u sledećem stavu kaže: "Prodaja cigareta po maloprodajnim cenama koje su različite od onih koje je odredio proizvođač, odnosno uvoznik nije dozvoljena".
Ako se zna, dame i gospodo, da su danas rabati od strane proizvođača cigareta od 12 do 15% prema prvom velikom kupcu, a taj ako ima maloprodajne objekte, da li je logično da on ovim zakonom ne može da prodaje te cigarete ispod utvrđene cene? Evo jednog primera: ako "klasik 100s" košta danas 40 dinara, ako prvi u lancu ima na njemu rabat pet dinara, zašto on taj proizvod, ako mu se isplati, ne može da prodaje po 38 dinara?
Ovim zakonom mu je to zabranjeno, ovim članom. Razumem da ste rekli da ne može da se prodaje preko cena koje su maksimirane od strane uvoznika, odnosno proizvođača, ali ovde je cementirano da ne može da prodaje ispod te cene. To apsolutno nema nikakvog opravdanja. Ima kupaca, velikih kupaca, koji imaju mogućnosti da dobiju i tzv. bonus rabat, jer će uplatiti za godišnju proizvodnju nekog proizvoda i na taj način će od fabrike duvana dobiti specijalni popust, ne od 15, nego od 18% itd.
Mi smo želeli, iz Stranke srpskog jedinstva, da amandmanom popravljamo ovaj tekst, jer više ne vredi ni popravljati ovakve tekstove, pošto vi kad nešto zacrtate jednostavno nećete da prihvatite ono što je logično.
Iz svega iznesenog, mi iz Stranke srpskog jedinstva ne možemo da podržimo ovaj predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o akcizama, iako pozdravljamo da ste se konačno dosetili i uverili da smo i mi iz Stranke srpskog jedinstva, kao i poslanici drugih stranaka, koji su tražili pre dve godine da so ne bude oporezovana, odnosno da ne bude uvedena akciza na taj proizvod, da konačno to i predložite ovim zakonom. Hvala.