Sudeći po dnevnom redu mi u ovoj objedinjenoj raspravi imamo praktično šest tačaka dnevnog reda, a sudeći po dokumentaciji koju smo dobili od Vlade dobili smo pet predloga zakona. Možda sam nešto pobrkao, ali verovatno će to sekretar da raspravi i zbog toga sam malopre i prišao da ih pitam o čemu se radi.
Dok se to ne razreši, dužan sam da u ime Srpske radikalne stranke iznesem generalne primedbe koje se tiču ovakvog postupka koji se vodi pred Narodnom skupštinom Republike Srbije.
Na početku moram da kažem da se, sudeći po obrazloženju, ustavni osnov za ove predloge zakona nalazi u odredbama Ustava, član 72. stav 1. tač. 1. i 4. Ako se pogleda šta piše u Ustavu onda se vidi da ovakav zakon, kao specijalni zakon kojim se daje praktično kontragarancija, ne poznaje Ustav Republike Srbije.
Kada se u Ustavu Republike Srbije kaže da je Narodna skupština dužna da uredi sistem u oblasti ekonomskih odnosa sa inostranstvom, onda su to zakoni, obimni i opšti akti, koji na principijelan način regulišu sve tačke i sva pitanja tog sistema, a nama se ovde nudi nešto što može biti i pojedinačna odluka, samo što je na vrhu napisano da je to zakon. Hoću da ukažem na to da koncept Ustavne povelje, Ustava Republike Srbije ne poznaje ovu mogućnost.
Međutim, pošto je već postala praksa da Republika Srbija, u Narodnoj skupštini, daje kontragarancije; to je rađeno prošle i pretprošle godine povodom nekih drugih zajmova koje je uzela i SRJ i državna zajednica, a zbog ona dva koloseka, gde praktično republike - države, kao pravna lica sa punim sadržajem, jer je državna zajednica samo pro forme subjekt međunarodnog prava u personalnom smislu, ali u onom suštinskom, realnom nije, jer gotovo da nema ni imovine, nema ni sredstava sa kojima bi mogla da bude garant ispunjavanja svojih obaveza, pre svega svojih obaveza, zato se pribegava ovoj operaciji da praktično imamo četvorostepeno dogovaranje oko jednog kredita.
Neko sa saveznog nivoa inicira postupak dogovaranja, zainteresovani se uključe, napravi se sporazum, on se ratifikuje u Saveznoj skupštini; e, pošto to ništa ne znači, onda je potrebna kontragarancija Republike Srbije, jer ona ima imovinu, ona može da bude nosilac prava i obaveza, jer je državna zajednica nosilac nekih prava samo u personalnom pogledu. To se praktično svodi na podizanje zastave na jarbolu ispred Organizacije UN.
Ako pređemo i preko ovog nedostatka, pošto za protekle dve - tri godine to i nije bio nedostatak, jer je ovde po principu nove realnosti formirana psihoza - dohvati što možeš da dohvatiš iz inostranstva; da li je to plaćanje onima koji su 5. oktobar izvršili na ovaj način i pomoć da stabilizuju svoju vlast, ili je stvarna pomoć za potrebe građana - to možda u ovom trenutku i nije toliko bitno. Bitna je ta nova realnost koja se zasniva na tome da se i za elementarnu akumulaciju koju ovo društvo nije sposobno da odvoji kao neminovnost javlja novo zaduživanje.
Ako se saberu ovi iznosi, bez obzira za koliko godina treba da se taj iznos vrati, koja je kamatna stopa i koji nivo vlasti se zadužuje, suštinski i realno to je oko 250 miliona evra. Za nekoga je to malo, za nekoga je to veliki iznos. Verovatno za one kojima su ta sredstva namenjena predstavlja iznos koji znači organizaciju posla u zdravstvu, u elektroprivredi, vodovodu, gradovima, ali se nad svim ovim nadvija jedno pitanje – da li ekonomija i javne finansije ove države to mogu da izdrže?
Tim pre ako se podsetimo da je 2001. godine masovno bilo zastupljeno da se gotovo na svakoj sednici Savezne skupštine po dva-tri sporazuma ratifikuju, počevši od onog gde je Švajcarska bila garant za naš pristup međunarodnim finansijskim institucijama, odnosno garantovala je otplatu nečega što bismo mi reprogramirali, pa je to bila ulaznica za sva buduća zaduženja. Znači, sa tom praksom se nastavlja.
Najveći nedostatak Zakona o budžetu i Zakona o rebalansu budžeta, o kome smo pre nekoliko dana raspravljali ovde, jeste što u suštini u onim silnim papirima nismo videli konsolidovani bilans javne potrošnje. Njega tamo nema. Nema ga jer je izokrenut, ne samo u obrazloženju, nego i u onim čuvenim članovima 3, 5. i 6, gde nastupa jedna najobičnija igra reči.
Kao igru reči treba shvatiti i iskazani deficit. Sa gledišta Zakona o budžetskom sistemu iskazani deficit, što se tiče neposrednih korisnika, u suštini ništa ne znači, jer budžet može da troši samo ono što ima. Ono što nema ne može da troši. Ali deficit kada se iskaže, javlja se kao prostor koji dozvoljava Vladi da na nekom drugom tržištu obezbedi sredstva, da li emitovanjem hartija od vrednosti ili ulaskom u neke kreditne aranžmane (naravno, opet sa odabranim bankama) i posebne aranžmane u pogledu kamatne stope koja se takođe dogovara vraćajući te kredite.
Apsolutno sam siguran, s obzirom da i ova vlada nastavlja ekonomsku politiku prethodne vlade, jer u tom smislu nije bilo ni personalnih promena. Setimo se, 2001. godine krenula je neka nova ekonomska politika, sa Labusom i Dinkićem; imala je prekid dva-tri meseca 2003. godine, kada kadrovska kombinatorika nije dala nekih rezultata, te jedan više nije bio član ni upravnog odbora Agencije za sanaciju, a jedan guverner NBS.
Posle nekoliko meseci oni su se vratili na vlast, nastavili sa istom ekonomskom politikom, ali sad sa drugim pozicijama. Sada kritikuju prethodnu vlast. Kritikuju onu vlast u kojoj su bili, kao što sada, kada Srbija kritikuje DS, aplaudiraju poslanici Nove Srbije, a oni su prošle godine donosili sve te zakone i učestvovali u svemu tome što DSS kritikuje.
To mora javnost da zna, da bude upoznata, jer ovo je jedna najobičnija medijska igra koja treba da obezbedi uslove da u ovoj zemlji finansijski lobiji nesmetano rade svoj posao, nezavisno od toga ko će biti na vlasti. Jedno od sredstava koje garantuje tako nešto jesu ovakvi zakoni.
Kada izađe predlagač ovog zakona, on kaže – ko ne glasa za ovaj zakon, taj nije za Klinički centar, nije za sređivanje ulica u Beogradu, za gradski vodovod u Nišu i Novom Sadu, za elektroprivredu. Kod elektroprivrede ima dva-tri ugovora. Jedan je za upravljanje sistemima, neka oprema radi izračunavanja vršne struje i obračuna sa jednog mesta potrošnje itd. To kod nas postoji.
Karakteristika svih kredita koji su ušli u ovu zemlju od 2001. godine jeste da je najmanje 35% sredstava ostalo u inostranstvu ili je vraćeno drugim kanalima. To su ove konsalting usluge, tu vam se javljaju ovi eksperti, Pitić i kompanija, Begović, svi koji nude usluge, Vlahović sa njegovom firmom, koji takođe nudi usluge; tu se malo operu pare i vrate se onom sponzoru.
Kako se to radi, pokazaću vam na jednom primeru. Ko god ne veruje, neka ode do Makiša. Švedska je poslala kredit, mislim da je 2 miliona evra, da se sanira nešto što je urgentno.
Zamislite, nisu urgentne ni šine, ni neki transformatori, nego krov, po novoj švedskoj tehnologiji. GG firma odavde, to je tih 35 posto, sredila krov najboljim materijalima, i šta vredi, on prokišnjava još gore nego onaj stari.
Slična situacija je i sa rekonstrukcijom ove pruge koja ide prema Mladenovcu. Svečano otvaranje, biće brzina 120 kilometara. Sad razmišljaju kako da smanje na 50-60, da ne bi ispadali vozovi.
Ako treba da se ređaju primeri kako su upotrebljene pare od kredita, pomoći, u kojim aranžmanima, što državnim, što privatnim, onda svi u publici treba da shvate jednu stvar - da onaj ko je protiv ovog zakona nije protiv vodovoda u Beogradu, protiv vodovoda u Nišu, nego je protiv načina na koji se obezbeđuju sredstva, protiv toga kako će ta sredstva da se utroše, protiv toga što će neko ta sredstva da stavi u svoj džep, a svi će morati da vraćaju, preko poreske politike ili na drugi način, bez obzira ko vraća, pričamo o garanciji i kontragaranciji.
Kada Republika Srbija daje kontragaranciju, ona garantuje vraćanje tih sredstava sredstvima Republike. Sredstva Republike koja se nalaze u budžetu su, pre svega, sredstva koja se putem poreza, carina i drugih dažbina obezbeđuju kao javni prihodi. Te javne prihode plaćaju građani Republike Srbije. Zašto bi građani Republike Srbije bili transmisija preko budžeta, odnosno budžet transmisija, da građani Republike Srbije plate nekome onih 35 posto koje je stavio u svoj džep?
Nedavno smo imali lokalne izbore. Ako ništa drugo, makar je korektno da se zastane sa ovom tačkom dnevnog reda, da se nove lokalne vlasti izjasne povodom ovih kredita. To ne znači da ako je pre dve godine Skupština grada Niša donela odluku da pristupi ovakvom zaduživanju, da će i u novom sazivu skupština da prihvati tu obavezu. Elementarno je da se pita nova lokalna samouprava da li oni procenjuju da u njihovom delu javnih finansija postoje sredstva u nekoj bliskoj budućnosti za servisiranje ovakvih zajmova i ovakvih kredita.
Na ovo što sam rekao ne može da utiče navod predlagača koji kaže – dajte da uzmemo te pare, prošlo je sve moguće procedure, postoje potrebe. Postoje potrebe, ali postoje i činjenice. Činjenice kažu – bez obzira na vašu statistiku o rastu industrijske proizvodnje, o nekim dobrim privrednim tokovima, privredna klima je loša, privatizacija – videli ste i sami dokle je stigla. Javne finansije će svakim danom imati sve veći problem i mali će biti efekti pomoći koja dolazi iz inostranstva, da li preko Narodne banke, da li preko drugih transmisija, gde se upumpavaju sredstva, a dokaz za to jesu velike državne devizne rezerve. Drže se velike državne rezerve da ne bi pukao sistem.
Po logici stvari, ako su došle devize iz inostranstva, za toliko treba da se štampa dinara. Zato se dinar povlači, da bi se očuvao sistem, da se ne bi srozao, da se ne bi pojavila inflacija, ali ne inflacija zbog štampanja novih para, nego iz potpuno drugačijih razloga.
U takvim uslovima, novo zaduženje. Da se opet ne desi posle nekoliko meseci – mi demokratski odlazimo sa vlasti, a šta ostavljamo, ne znamo. Vi ste došli, pa razmišljajte šta ste zatekli.
Zato mi moramo da upozorimo i da kažemo da se ne slažemo sa ovakvim nekontrolisanim zaduživanjem države. Država treba da se zadužuje za one pouzdane, jake projekte, od kojih građani i privreda imaju koristi i gde je sprečena mogućnost zloupotrebe tih sredstava. Iskustvo za ove tri-četiri godine pokazuje da zloupotreba nije sprečena. Država ne raspolaže mehanizmima da spreči zloupotrebu. Zašto? Zato što se razlog zloupotrebe nalazi u strukturama državne vlasti.
Nijedna afera na relaciji inostranstvo - Republika Srbija nije rešena. Afera oko šećera godinu i po dana ne može da se reši. Zašto? Zato što su svi uključeni, oni koji su do pre nekoliko meseci bili na vlasti i ovi koji su sada na vlasti. To je ta kohabitacija. U kom delu se ogleda kohabitacija? Dok se navodno nešto ne desi, sklope uslovi za neke nove izbore, pa će opet da se prekomponuje.
Kao što vidite, sva ova uzajamna pljuvanja mesecima ništa ne znače. Čim gazda kaže - ujedinjujte se, dolaze radikali, oni kažu - za demokratiju smo. Kao da postoji demokratski lopovluk i običan lopovluk. Lopovluk je lopovluk. Razlika između velikog i malog lopova je samo u tome koliko je bilo para u kasi. U principu oni su isti, namera im je ista.
Znači, ovo je druga faza ekonomske politike DOS-a, koju sada sa pozicije vlasti sprovode kreatori te politike. Barem što se tiče Republike Srbije dok je bila prethodna vlada tu politiku nisu sprovodili kreatori, već na nižem rangu neki činovnici, Pitić, Đelić i da ne ređam dalje. Sada su se pojavili prvi u tom lancu, koji su u neposrednom kontaktu sa Međunarodnim monetarnim fondom, Svetskom bankom i još nekim asocijacijama.
O tim asocijacijama najbolje je govorio gospodin Labus, a to je sve lepo citirano u onom predlogu za izglasavanje nepoverenja potpredsedniku Savezne vlade na 182 strane, gde je tačno priznao šta je uradio. Znači, ekonomska politika se ne vodi ovde, ne vodi se prema našim mogućnostima i našim interesima, nego prema diktatu sa strane.
Neki put ova zaduženja idu radi očuvanja sistema, a neki put zato što stvarno postoji potreba, ali onda dolaze onih 35%, pranja i nas neko ovde stavi pred situaciju - ako nisi za već si protiv, onda si ti i protiv građana.
Samo zbog toga sam izašao da kažem da SRS nije protiv građana, protiv vodovoda, sređivanja ulica, nije protiv otvaranja novih kopova za eksploataciju uglja, nije protiv onoga čemu bi možda trebalo da budu namenjeni ovi krediti i ovi zajmovi, ali je protiv ovih pojava.
Naše javne finansije neće biti u mogućnosti da izdrže ovaj nivo zaduživanja. Videćete za nekoliko meseci, ove velike devizne rezerve i ovo veštačko držanje kursa javiće se kao bumerang. To se odavno javlja i posledica toga jeste svakodnevni realni pad životnog standarda građana. Međutim, pošto to dugo traje, vi ste izgubili osećaj za crtu. Znam zbog čega ste izgubili osećaj za crtu, jer kada ste dolazili na vlast dolazili ste sa pretpostavkom, samo da vas podsetim, da kod građana u slamaricama postoje dve milijarde maraka, pa kada je krenula ona zamena marke - dinar, dinar - evro, onda se guverner u ono vreme pohvalio da je bilo osam milijardi i da je bila loša procena, kod građana ima para.
Da je ta logika prisutna dokaz je kada je ovde na dnevnom redu bila promena zakona o akcizama, jedini argument je bio - narod vozi kola, znači ljudi imaju pare za gorivo. Za neke druge poreze i akcize jedini razlog i kao kriterijum korišćeno je to - ima, vozi se, koristi se, biće. Možda u Beogradu, ali prođite Velikom Planom, Smederevskom Palankom, idite u Prokuplje, Leskovac, Vranje i druga mesta. Idite tamo na ulicu, pa ih ubedite u to što pričate. Kada im kažete o ovim kreditima, da će od ovoga da se poboljša to i to, odmah im kažite ko će da vrati.
U svakom pogledu sve ove zajmove, da li se aktivirala kontragarancija ili ne, vraćaju građani. Zašto? Sve su ovo javna preduzeća i naplaćuju svoje usluge. Kome? Građanima. Iz kojih sredstava mogu da vrate? Iz sredstava koja uberu. Ako se zaduže opet moraju da vrate. Ako je zaduženje kratkoročno, radi premošćavanja neke dospele obaveze, opet plaća korisnik usluge, sve to građani plaćaju. Da li će građani biti u mogućnosti da servisiraju ove zajmove?
Uostalom, imamo nove lokalne samouprave i neka provere da li su i dalje na pozicijama Demokratske stranke od pre dve godine. Ako jesu na tim pozicijama - u redu, obezbedite većinu i izglasajte. Ukoliko nove lokalne samouprave ne žele ove projekte i na ovaj način da realizuju, da ovako zatvaraju finansijsku konstrukciju, onda povucite ovo, tim pre što su ovi sporazumi potpisani odavno, ratifikovani odavno u Saveznoj skupštini, pre dva meseca.
Preispitajte volju. Možda volja lokalnih vlasti više nije ovakva. Možda volja upravnog odbora Elektroprivrede nije ovakva. Ja građanima vrlo pouzdano iznosim podatke. Toliko puta je skočila cena struje i samo po nalogu Međunarodnog investicionog fonda.
Vreme postoji, sat i po za Srpsku radikalnu stranku i ako niste u mogućnosti da ovo zapamtite onda čitajte stenograme, a ako vam je dosadno imate drugi način da se zabavljate.
Vreme neumitno teče, vreme sve dokazuje, sve pokazuje. Vreme ne može da se zaustavi, mada bi neko voleo to da se desi, ali ne može, ide, i to vreme koje dolazi upravo nam govori i kazaće nam da su ove reči koje iznosim ovde velika i surova istina.
Znači, mora da se proveri volja lokalnih samouprava. Građani Srbije su nekoliko puta imali prilike da čuju kako im se povećava cena struje samo po nalogu Međunarodnog investicionog fonda. To nije bio zahtev i interes Elektroprivrede, bar dok je bila javno preduzeće na nekim pozicijama gde je morala da vodi računa i o interesima građana. Međunarodni investicioni fond je rekao vrlo prosto i jednostavno da cena struje u nekoliko etapa mora da se poklopi sa tim nivoom cene struje.
To je bio nalog iz inostranstva, kao što je bio nalog kako da se usklade penzije, kao što je bio nalog da se poveća cena lekova, kao što je bio nalog da se proganjaju neki u Srbiji iz prethodne vlasti. To su sve nalozi iz inostranstva. To nije originalno razmišljanje prethodne i ove vlade. To je zadatak koji oni moraju da ispune.
U okviru tog zadatka nalazi se i ovo. Za nalogodavce ovo su mrvice, ali ovi imaju zadatak da to predstave kao nešto epohalno, kao pronašli su nešto, svet ih hoće, deli kapom i šakom pare. Gde završavaju te pare? Ko će to da plaća? Da li će privreda, da li će ova država biti u stanju da servisira ovo?
Iole ozbiljniji ekonomisti upozoravaju Vladu i Narodnu banku Srbije da nam preti ozbiljna dužnička kriza, da ne upotrebim onu drugu reč. O tome ova vlada mora da vodi računa, osim ukoliko stvarno nije rešila da da doprinos onima koji tvrde da će ovo biti verovatno najgora vlada u istoriji Srbije, a mnogi pričaju da će po svim karakteristikama to upravo biti takva vlada. Vodite računa.
Mi ćemo biti protiv ovakvog predloga zakona i ovakvog načina trošenja ovih sredstava, ali nismo protiv vodovoda, protiv "Elektroprivrede", gradskog saobraćaja, nismo protiv onoga što je interes građana. Ovde se ne nalazi interes građana, već interes finansijskih lobija koji je i formirao ovu vladu koja je dužna da radi po nalogu iz inostranstva, i to je sada samo druga faza. Pričaću vam ja i o trećoj.