Poštovani predsedniče, uvažene dame i gospodo narodni poslanici, o prve dve tačke dnevnog reda imao bih uvodno izlaganje jedinstveno, znači o Zakonu o hartijama od vrednosti i Zakonu o Akcijskom fondu, a to je sledeće.
Zašli smo već u treću fazu privatizacije društvenih preduzeća u privredi Srbije. Privatizacija društvenih preduzeća iz perioda pre 2001. godine nije završena, sve dok u Akcijskom fondu postoje akcije tih preduzeća. To su državne akcije koje treba privatizovati, kako bi se u ovim preduzećima u privatnom vlasništvu našao celokupan paket akcija. To je uslov za povećanje slobode i inicijative privatnog sektora i efikasnije upravljanje preduzećem.
Kako bi se to obezbedilo, neophodno je otkloniti postojeća ograničenja koja onemogućavaju bržu privatizaciju ovih akcija i postizanje boljih efekata u njihovoj prodaji, a što je osnovni cilj izmena i dopunama Zakona o Akcijskom fondu i Zakona o hartijama od vrednosti.
To se postiže uvođenjem svih metoda prodaje, javni tender, finansijska berza, ponuda za preuzimanje akcija koje su prenete Akcijskom fondu, akcija čiji je zakoniti imalac Republički fond za penzioni i invalidsko osiguranje, Republički fond za razvoj i Republika Srbija po osnovu konverzije potraživanja u kapital. Daleko najveći broj akcija u portfelju Akcijskog fonda potiče iz privatizacije društvenog kapitala u društvenim preduzećima pre 2001. godine.
Celokupni portfelj Akcijskog fonda bio je, prema važećim propisima, ograničen na prodaju berzi aukcijom ili preko berzanskih posrednika i ponudom za preuzimanje. Tender je bio moguć po Zakonu o privatizaciji, član 69. stav 3. Zakona o privatizaciji, ali ne i prema Zakonu o tržištu hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata, član 52. Zakona o tržištu hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata.
Osim što su ova dva zakona bila u međusobnom sukobu, ovo je bitno ograničavalo slobodu izbora metoda prodaje prema uslovima tržišta i bitno uticalo na rezultate prodaje akcija iz portfelja Akcijskog fonda. Stoga je bilo potrebno zakonom sankcionisati što veći broj oblika prodaje, koje će slobodno birati vlasnici akcija, u zavisnosti od toga koji metod nudi najbolje efekte. Time se stvara institucionalni okvir za jačanje tržišne konkurencije i u trgovanju hartijama od vrednosti i ne dozvoljava da ovim tržištem vladaju uži parcijalni interesi, razni finansijski lobiji i druge interesne grupe.
Ova izmena je posebno važna u našim uslovima, koje karakteriše nerazvijenost finansijskog tržišta i odsustvo raznih i razvijenih institucija koje učestvuju u finansijskom tržištu, investicioni fondovi, razne vrste berzi i njihova decentralizacija, nerazvijene društvene norme i pravila ponašanja u ovoj oblasti i slično.
Ovim izmenama i dopunama Zakona o akcijskom fondu i Zakona o hartijama od vrednosti postići će se bolji rezultati i veća transparentnost u prodaji akcija tzv. manjinskih akcionara preduzeća, od kojih potiču akcija u Akcijskom fondu. Pokazalo se da izvršena privatizacija modelom većinske besplatne podele na zaposlene, penzionere i građane nije rešila pitanje povećanja efikasnosti upravljanja i poslovanja ovako privatizovanih preduzeća.
Nijedno nije rešilo pitanje niske tekuće produktivnosti radnika, potreban nivo tehničkog progresa i investicija iz sopstvene akumulacije.
Suočena sa tim nerešenim nasleđem traže strateškog partnera radi prodaje većinskog paketa akcija sitnih akcionara ili udruženo sa državnim paketom akcija u posedu Akcijskog fonda.
Uvođenjem tendera kao metoda prodaje akcija stvara se odlična prilika da se za preduzeća koja imaju dobre programe privuče dolazak jakih kompanija koje su lideri u svojoj oblasti na svetskom tržištu, koje nazivamo strateškim investitorima.
To je neophodno, pošto sopstvenih sredstava za investicije i tehnički progres u svim preduzećima nema, kao ni sredstava na domaćem tržištu.
I ovde vidimo šansu za ulazak stranih investicija, i po tom osnovu rast proizvodnje i zaposlenosti na duži rok. Njihovim ulaskom u domaća preduzeća doprineće se i bržem razvoju finansijskog tržišta.
Druga ključna promena je davanje prava glasa po osnovu akcija iz Akcijskog fonda i njihove prodaje bez obzira na veličinu paketa akcija koji se kupi.
Prema važećem zakonu, akcije iz portfelja Akcijskog fonda su bez prava glasa i bilo kog oblika upravljanja u preduzećima iz kojih potiču. To je demotivaciono delovalo na kupovinu akcija Akcijskog fonda, ali i stvaralo prostor za razne manipulacije koje su obarale cenu ovih akcija.
Do sada je postojalo ograničenje po kome prodaja akcija javnim preuzimanjem do 25% paketa Akcijskog fonda su sa pravom glasa, a iznad tog procenta su bez prava glasa.
To je demotivisalo kupce da kupuju ceo paket akcija Akcijskog fonda, koji u proseku raspolaže sa oko 41% akcija, pošto se gubi pravo glasa na razliku od 16%, što je obaralo cenu akcija Akcijskog fonda i išlo na ruku špekulantima na tržištu hartija od vrednosti, cepkalo akcije Akcijskog fonda na manje pakete i išlo na ruku raznim lobijima u preduzeću, a na štetu sitnih akcionara, posebno u relativno atraktivnim preduzećima i putem tzv. neprijateljskog preuzimanja paketa akcija preko sitnih akcionara.
Ovim izmenama se to ograničenje otklanja. Sve akcije, bez obzira na broj koje prodaje Akcijski fond na tržištu kapitala, na berzi ili van nje, daju pravo glasa kupcu tih akcija. Time se svi kupci - vlasnici akcija izjednačavaju i imaju pravo glasa tj. upravljanja preduzećem srazmerno broju akcija koje poseduju.
To će znatno povećati motivaciju i interesovanje kupca za akcije iz portfelja Akcijskog fonda, sitnih akcionara za udruživanje svojih akcija sa akcijama Akcijskog fonda radi prodaje većinskog paketa akcija, podstaći strateške investitore da otkupljuju celokupan paket akcija dobrih preduzeća i ubrzati prodaju akcija Akcijskog fonda.
Takođe se ovim izmenama akcije Akcijskog fonda tretiraju kao upravljačke akcije, čime se obezbeđuje da Akcijski fond posluje sa pažnjom dobrog privrednika i štiti državni kapital do njegove privatizacije. Akcijski fond je najveći pojedinačni akcionar u oko 400 preduzeća, većinski u 30 preduzeća, ali bez realnih mogućnosti da postojećim propisima zaštiti vrednost kapitala na tržištu.
I ovim izmenama Akcijski fond neće koristiti sva prava i oblike upravljanja koji mu pripadaju po Zakonu o privrednim društvima (član 208), već se svodi na pravo učešća u donošenju glavnih odluka od kojih zavisi promena vrednosti i struktura kapitala u preduzeću, odnosno akcija Akcijskog fonda, kao što su smanjenje, odnosno povećanje kapitala, reorganizacija, prodaja dela imovine, opterećenje imovine, zalaganje stvari ili uspostavljanje hipoteke, dugoročni zakup, poravnanje sa poveriocima i uzimanje kredita, a ne neposredno učešće u upravnim odborima i skupštinama akcionarskih društava, već putem pribavljanja pismenog izjašnjavanja Akcijskog fonda u donošenju takvih odluka.
Svesno nismo išli na potpuno korišćenje prava glasa i upravljanja preduzećem, jer bi se neodoljivo stekao utisak da se država vraća na mala vrata da upravlja privatnim preduzećima i da neposredno utiče na njihove poslovne i druge odluke, kao i da ne želi da privatizuje svoj portfelj i okonča privatizaciju ovih preduzeća.
Naprotiv, ovim želimo da zaštitimo državni paket akcija od odluka koje mogu ugroziti njihovu vrednost i tako omogućiti njihovu bržu prodaju. Poseban problem je pribavljanje prospekta preduzeća, čije se akcije nalaze u portfelju Akcijskog fonda, što je uslov za njihovo kotiranje i iznošenje na berzu i tržište kapitala uopšte.
Do sada je to bilo kod boljih preduzeća, odnosno poslovodnog rukovodstva i organa upravljanja, čime je sudbina prodaje akcija iz Akcijskog fonda bila vezana za njihovu volju i njihove interese. To bitno ograničava razvoj tržišta kapitala, a time i konkurencije, koja na najbolji način određuje cenu akcija i drugih hartija od vrednosti. Zato je bilo neophodno uvesti obavezu da privredna društva, čije su akcije prenete na Akcijski fond, budu obavezna da na zahtev Akcijskog fonda ili najmanje 10% akcionara, u roku od sedam dana, dostave prospekte i zaključe ugovor sa berzom o kotizaciji njihovih akcija.
Ako to ne učine, trgovina akcijama će se odvijati na finansijskoj berzi bez prospekta. Zbog nepostupanja po ovom zahtevu uvodi se kazna za odgovorno lice u visini od 800 hiljada dinara, ili tri meseca do pet godina zatvora.
Zajedno sa izmenama i dopunama Zakona o privatizaciji i Zakona o akcijskom fondu na dnevnom redu su i izmene Zakona o tržištu hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata radi međusobnog usaglašavanja povodom pitanja koja su tretirana u njima.
Inače, u Ministarstvu finansija se sprema sasvim novi zakon o hartijama od vrednosti, kojim će se tržište akcijama urediti na moderan način.
Na osnovu iznetog, molim poslanike Narodne skupštine da usvoje predloge zakona o izmenama i dopunama Zakona o akcijskom fondu i Zakona o hartijama od vrednosti.
Pošto su u okviru ove tačke dnevnog reda spojena sva tri predloga zakona, predlažem da dam i obrazloženje vezano za Zakon o privatizaciji.
Dakle, zašli smo već u treću fazu privatizacije društvenih preduzeća u privredi Srbije.
Prva faza je bila do kraja 2000. godine, u kojoj je privatizovan najveći broj, a za naše uslove i najboljih preduzeća sa društvenom svojinom.
Druga faza obuhvata period od juna 2001. godine, koja se sprovodi po važećem Zakonu o privatizaciji, u kojoj je do kraja 2003. godine privatizovan ostatak boljih društvenih preduzeća.
To je logičan sled ovog procesa po kome prvo idu u privatizaciju najbolji, a onda preduzeća koja je najteže privatizovati.
Treća faza privatizacije se obeležava ovim izmenama i dopunama zakona, koje su danas na dnevnom redu Narodne skupštine Srbije. Naime, ostatak društvenih preduzeća karakterišu visoki dugovi koji su se gomilali više od jedne decenije, visoka tehnološka zaostalost i zastarelost mašina i opreme, i ogromni gubici.
Kao takva, neatraktivna su za ozbiljne kupce i strateške investitore, te što vreme više odmiče sve je teže po njih. To se naročito odnosi na velike industrijske sisteme, koji su locirani u velikim gradovima i regionalnim centrima Srbije, a koji su u prošlom vremenu bili nosioci razvoja u svojim regionima.
Njihova uspešna privatizacija nije moguća bez velikog odricanja države i njenih institucija, kao najvećih poverilaca, radi njihovog oporavka i većih prihoda od njih, koje će dobiti u budućnosti. O alternativi neću da govorim i ovim želimo da je predupredimo. Reč je o obaveznom otpustu potraživanja svih državnih poverilaca (član 9. izmena i dopuna) kao uslovnom otpisu po izvršenoj privatizaciji.
Naime, po izvršenoj privatizaciji otpuštena potraživanja namiruju se iz sredstava dobijenih od privatizacije srazmerno svom učešću u ukupnom potraživanju.
Nenamireno potraživanje se otpisuje. Pri tome je data mogućnost da to urade i drugi komercijalni poverioci svojom voljom. Ako to ne žele, svoje potraživanje rešavaju u sporazumevanju sa kupcem društvenog kapitala subjekta privatizacije.
Prema podacima za preduzeća koja su u postupku restrukturiranja ili će ući u tu fazu privatizacionog procesa, potraživanja koja se svrstavaju u grupu državnih poverilaca učestvuju u ukupnim potraživanjima prema subjektu privatizacije sa oko 75%. Naravno, to je prosek, u mnogima je to i 90%.
Ovaj podatak dovoljno govori o neophodnosti države da se odrekne svojih potraživanja radi sprečavanja daljeg propadanja ovih preduzeća, a radi njihove uspešne privatizacije, dajući prednost njihovom razvoju i očuvanju što većeg broja radnih mesta i investicionim ulaganjima kupaca, koja su osnovna pretpostavka za njihov brz oporavak. Radi se o davanju prednosti razvojnom pristupu privatizaciji na tekućim prilivima sredstava od privatizacije u budžet Republike.
Za najveći broj preduzeća kupci postoje, ali nisu spremni da na sebe prihvate ogroman teret dugova, čijim vraćanjem gube mogućnost da ulože u modernizaciju, povećanje proizvodnje i radnih mesta u budućnosti. Sa ovim rešenjima, pored ubrzanja privatizacije, povećaće se direktne strane investicije kupaca subjekta privatizacije i podstaći će se dalji rast industrijske proizvodnje i privrede u celini.
Drugi važan segment izmene i dopune Zakona o privatizaciji odnosi se na bolji izbor kupaca i njihovu veću odgovornost za ugovorene obaveze pri kupovini društvenog kapitala subjekta privatizacije. Uočeni problemi privatizovanih preduzeća u prethodnom periodu daju za pravo da se pooštre uslovi kršenja ugovornih obaveza.
Kupac sa kojim se raskine ugovor gubi pravo da bude ponovo kupac kapitala, odnosno imovine nekog drugog društvenog preduzeća, kao i pravo na povraćaj uloženih sredstava. Ovim se onemogućava da loš kupac ponovo bude kupac, sprečava se kupovina više preduzeća od strane loših kupaca i da privatizacija društvenih preduzeća ne bude svojevrstan biznis radi ličnog bogaćenja.
Do sada raskinuti ugovori upravo pokazuju da ima loših, neozbiljnih i neodgovornih kupaca, čiji motiv nije bio razvoj preduzeća, nego njegovo lično bogaćenje. Među njima ima i onih koji nisu bili u mogućnosti da odgovore svojim obavezama, oni pokazuju veliku požrtvovanost, ali tržište to ne priznaje. Očigledno su precenili svoje mogućnosti i bila bi društvena šteta ne pružiti šansu da takva preduzeća preuzmu drugi.
Sve jača konkurencija će nametnuti sve bržu promenu vlasnika privatizovanih preduzeća i pre isteka roka koji je ugovorom o privatizaciji određen da mogu to sami da rade. Otuda se uvodi institut ustupanja ugovora, kako bi se smanjio broj raskida ugovora, povećao stepen uspešnosti privatizacije, izbegli novi troškovi privatizacije i dala šansa kupcu koji je sebe precenio da to ispravi i prepusti firmu boljem pre nego što isteknu uslovi iz ugovora.
U stvari, ovim dajemo šansu da u određenom smislu deluje tržište u selekciji kupca i u takozvanom postprivatizacionom periodu, što predstavlja treću značajnu izmenu. Ova promena ni u kom slučaju ne sme pogoršati situaciju u privatizovanom preduzeću. Naprotiv, samo ako se radi o boljem kupcu može doći do preuzimanja ugovora, bez ikakvih promena, tj. ugovor i obaveze se preuzimaju u celini, uz saglasnost Agencije za privatizaciju i ustupiocu i primaocu ugovora. Tako prijemnik postaje nosilac svih prava i obaveza iz ugovora o prodaji društvenog kapitala subjekta privatizacije.
Četvrta važna izmena je uvođenje privremenog zastupnika kapitala u slučaju raskida ugovora, čiji je cilj zaštita državnog kapitala do konačne privatizacije. Ovim izmenama i dopunama precizirani su nabrojani uslovi za automatski raskid ugovora, posle koga neprodat kapital preduzeća prelazi u portfelj Akcijskog fonda.
U postojećem zakonu postoji pravna praznina, gde se u periodu od pokretanja raskida ugovora do konačnog raskida nastajale najveće štete u preduzeću, gde kupac koji gubi ugovor čini sve da na razne načine izvuče sve što može iz preduzeća. Ovim rešenjem se to sprečava preko privremenog zastupnika, koji upravlja subjektom privatizacije do prodaje kapitala. Kao dobar privrednik, preduzima neophodne mere za zaštitu imovine, završetak započetih, a neizmirenih poslova, i organizaciju proizvodnje, odnosno poslovanje preduzeća.
Ovim i drugim izmenama i dopunama Zakona o privatizaciji stvaraju se odgovarajući zakonski uslovi da se proces privatizacije ubrza, ostvare bolji efekti privatizacije mereno rastom proizvodnje, investicija i zaposlenosti za efikasniju privatizaciju, kako u pretprivatizacionom, tako i u postprivatizacionom periodu, veće odgovornosti za preuzimanje obaveza kupaca društvenog kapitala subjekta privatizacije i njihova bolja selekcija.
Time želimo da smanjimo ukupne društvene troškove ovog tranzicionog procesa i obezbedimo bolje i trajne razvojne efekte. Imajući to u vidu, molim poslanike Narodne skupštine Republike Srbije da usvoje ovaj zakon, sa amandmanima koje je prihvatila Vlada.