Gospodine potpredsedniče, dame i gospodo narodni poslanici, drago mi je da nam je pružena prilika da danas govorimo o jednom vrlo važnom zakonu iz oblasti poljoprivrede.
Takođe, neobično mi je drago da se danas osvrnemo i nešto kažemo i o radu Ministarstva za poljoprivredu u proteklom periodu tokom kojeg oni obavljaju funkciju u tom ministarstvu.
Iskreno se nadam da ovo što ćemo moje kolege narodni poslanici i ja danas reći neće biti nov povod za pokretanje jedne besomučne kampanje za zabranu Srpske radikalne stranke.
Trudiću se da argumentima ubedim i vas i javnost u Republici Srbiji šta je loše u ovom ponuđenom zakonu, a takođe trudiću se da sa činjenicama pokažem šta je i kako Ministarstvo za poljoprivredu u protekom periodu radilo i koliko je uradilo za interes svih poljoprivrednih proizvođača, pogotovo što se ministar, a i ostali saradnici u Ministarstvu poljoprivrede diče ocenama o pozitivnom radu, a to ističu svakako i predstavnici iz poslaničke grupe, o visokim ocenama rada Ministarstva poljoprivrede u proteklom periodu i reformama koje su sprovedene u proteklom periodu.
Pa, da prvo krenemo upravo od toga. Reforme, pretpostavljam da ćemo se složiti, podrazumevaju donošenje zakonskih propisa iz oblasti poljoprivrede.
Ova vlada i ovo ministarstvo do sada su iz oblasti poljoprivrede u ovoj skupštini prezentirali četiri zakonska predloga, od kojih su tri usvojena, to je Zakon o sadnom materijalu, Zakon o biljnom semenu i Zakon o veterinarstvu, a Predlog zakona o veterinarskim, sanitarnim i fitosanitarnim laboratorijama je povučen iz procedure.
Danas raspravljamo o dva zakona. Jedan od ova dva upravo je zakon o poljoprivrednom zemljištu, i to je zakon koji je trebalo da bude donet odmah posle njihovog dolaska na vlast, a ako ne pre toga, onda nakon donošenja dugoročne strategije razvoja poljoprivrede, jer upravo tim dokumentom su oni sebi stavili u zadatak da će taj zakon doneti. On treba da reguliše gazdovanje jednim od najznačajnijih resursa u ovoj državi, a to je zemljište, svakako i državnim zemljištem. A evo, javnost, poljoprivredni proizvođači su svedoci kada upravo o tom zakonu raspravljamo.
Imam jedan dopis ovde, koji je stigao 20. jula prošle godine meni kao predsedniku Odbora za poljoprivredu, u kome me gospođa Dulić obaveštava da je u završnoj fazi javna rasprava o tom zakonu i da će taj zakon s jeseni doći u parlament i biti usvojen. To nije prvi put da je Odbor za poljoprivredu, a i u krajnjem poljoprivredna javnost dezavuisana, da se zakonska regulativa iz oblasti poljoprivrede samo obećava, a da se u suštini na njoj ništa ne radi.
Gospođa Dulić je 2. juna na jednom sastanku u Bečeju izjavila da će podneti ostavku ako se ovaj zakon ne usvoji, jer smatra da je ovaj zakon toliko bitan.
Izjavila je to pred skupom koji je organizovan upravo ispred G17 plus i asocijacije tih poljoprivrednih proizvođača koji podržavaju ministra i politiku Ministarstva poljoprivrede; to su pre svega bili poljoprivredni proizvođači koji su u proteklom periodu dobili značajna podsticajna sredstva za razvoj poljoprivrede.
Svakako ću o tome reći poimenično koji su to ljudi, koliko su sredstava dobili, jer mislim da je krajnje vreme da se o tome otvoreno govori, ne može se više to prikrivati.
Po meni, krajnje je neprimereno da ministar u vreme kada je zakon ušao u proceduru, kada je uvršten u dnevni red, ucenjuje i narodne poslanike i javnost da će abdicirati ako se ne usvoji zakon koji je predložen, a uzgred, taj zakon se čeka gotovo dve godine, ako ne i više. Tako nešto je nedopustivo i neprimereno.
Moje kolege i ja ćemo danas pokušati da našim poljoprivrednicima i našoj javnosti upravo ukažemo da je stvarno krajnje vreme da se gospođa Dulić i Ministarstvo poljoprivrede promene, jer mislim da ništa značajno i kapitalno nisu uradili za oblast poljoprivrede.
Već sam spomenuo zakonsku regulativu koja je apsolutno zatajila i na temelju toga ne mogu govoriti o nekim značajnim reformama, da su ih sproveli, jer ne znam šta su sproveli, na temelju čega su sprovodili.
Ono što su uradili pozitivno za poljoprivredne proizvođače, samo donekle pozitivno, jesu podsticajna sredstva koja su u proteklom periodu obezbeđena u republičkom budžetu. Međutim, ono što im se zamera i ono što je u nekoliko navrata i na Odboru za poljoprivredu zamereno i traženo od Ministarstva poljoprivrede i ministra, to je informacija o namenskom trošenju tih sredstava i informacija o tome ko su ti poljoprivredni proizvođači koji su dobili ta podsticajna sredstva.
Odbor za poljoprivredu nije dobio takve informacije; dobila su samo tri člana Odbora; oni su imali pravo uvida u spisak i evidentirali su imena petnaestak lica koja bi trebalo da obiđu u narednom periodu i da vide da li su ta sredstva koja su ti poljoprivredni proizvođači dobili namenski utrošena. Uredba kojom je regulisano upravo korišćenje i trošenje tih sredstava apsolutno podrazumeva da ministarstva poljoprivrede i finansija, pošto preko njih ide, izvrše nadzor i uvid namenskog trošenja tih sredstava i da informišu javnost.
(Glasovi iz sale: Reci nešto o zakonu.)
Reći ću i o zakonu. Molim eksperte da se strpe, da imaju toliko tolerancije. Biće vam pružena prilika da izađete za govornicu. Sve je ovo vezano za ovaj zakon.
Upravo sada želim da kažem koliko je ta netransparentnost u dodeljivanju sredstava omogućila pojedincima da dobiju sredstva. U petak ste mogli dobiti informaciju da je gospodin Vitošević, koji je bio savetnik gospodina Miroljuba Labusa za poljoprivredu, dobio kredit 2004. godine u iznosu od 13.470.000 dinara, kredit koji je iskorišćen da kupi junice, kao priplodni materijal, i da ih gaji, da unapređuje poljoprivrednu proizvodnju.
Međutim, te junice koje su uvezene imale su određene bolesti koje su nedopustive u našoj zemlji; bile su zaražene leukozom i infektivnom bovinom dijarejom, i o tome je ovaj parlament obavešten. Ono što je posebno nedopustivo jeste da su sredstva koja se daju za podsticaj u suštini iskorišćena da bi se te junice posle preprodale i na budžetskim sredstvima zaradilo.
Upravo oni koji čine asocijaciju poljoprivrednih proizvođača "105 plus", znači, 100 paora i opet nešto plus... Recimo, gospodin Malešev, koji je predsednik toga i koji zdušno podržava politiku ministarstva i gospođu Dulić, dobio je 200.000 evra da bi kupio mehanizaciju i da bi uzimao zemlju u arendu i obrađivao i radio usluge drugima. Svakako, ovaj gospodin pripada grupaciji G17 plus.
Gospodin Dragiša Borić iz Lukićeva uzeo je u zakup iz zadruge iz Jakšićeva 1.200 hektara po ceni od 2.400 dinara, a dobio je podsticajna sredstva da kupuje mehanizaciju i da obrađuje tu zemlju, znači, nije imao svoju zemlju, nego je uzeo zemlju u zakup, da kupuje mehanizaciju i da koristi i za to zarađuje pare. Dalje, gospodin Miroslav Ivković iz Žednika dobio je oko 100.000 evra, takođe član G17 plus.
Sve su to lica koja se predstavljaju kao paori od strane ministra i njenih saradnika, da su to poljoprivredni proizvođači i da oni unapređuju poljoprivrednu proizvodnju, a u suštini oni koriste ili su koristili ta sredstva da bi nabavili mehanizaciju i neke druge pogodnosti i da bi zarađivali na sredstvima svih građana.
To je politika G17 plus, to je politika unapređenja poljoprivredne proizvodnje.
(Glasovi iz sale: Šta kaže zakon?)
Čućete šta kaže zakon. Ono što još želim da kažem, a što je politika Ministarstva poljoprivrede, što svakako ima veze sa zakonom, jeste da Ministarstvo poljoprivrede i ministar gospođa Dulić apsolutno ne uvažava našu naučnu i stručnu javnost, ne pojavljuje se na skupovima koje organizuju značajne institucije kao što je Institut za ratarstvo i povrtarstvo, koji održava svake godine veliki skup na Zlatiboru, gde se razrađuju razne teme, ali stiže da ode na skup paora, nazovipaora, da u isto vreme finansijski pomogne sa dva miliona dinara jedan skup koji je održan u Banji Vrujci, jer su to glasači G17 plus, jer su to ljudi koji podržavaju gospođu ministra. To nije politika koja treba da se vodi za interes poljoprivredne proizvodnje.
Politikom koju je Ministarstvo vodilo doći ćemo ove godine u situaciju da ćemo uvoziti pšenicu, jer je politika bila da je pšenica nekurentna proizvodna biljka i da je ne treba sejati, treba se opredeljivati za neke druge kulture. Ove godine najmanje je, od rata naovamo, zasejano pod pšenicom, a još su, na nesreću, kiše, poplave uticale da će ove godine, po svim procenama naših vrhunskih stručnjaka koji se bave ovom žitaricom, prinosi biti ispod dva miliona tona, što će značajno ugroziti naš prehrambeni potencijal. Možemo doći u situaciju da pored svih resursa uvozimo i pšenicu.
Pitam i vas i naše poljoprivrednike da li je to politika koju treba podržavati, da li je to politika Ministarstva koja donosi dobro poljoprivrednim proizvođačima?
Ministar je prilikom obrazlaganja zakona, u toku javne rasprave, pa čak i na Odboru za poljoprivredu, rekla da se ona kroz ovaj predlog zakona bori protiv tajkuna i njihove zloupotrebe poljoprivrednog zemljišta. Samo ću vam na jednom primeru pokazati kako izgleda ta njihova borba.
Jedan od spominjanih je upravo gospodin Mišković i Kompanija "Delta". "Delta banka" je kao podsticajna sredstva 2004. godine, kao kratkoročne kredite poljoprivrednim proizvođačima dala 4.667 kredita u iznosu od 281.304.000 dinara. Dalje, prva javna rasprava o dugoročnoj strategiji razvoja poljoprivrede bila je u Kompaniji "Delta" 2004. godine.
Treća stvar, pre nekoliko meseci "Jedinstvo" iz Apatina je prodato kao poljoprivredni kombinat sa sedam hiljada hektara. Predsednik tenderske komisije je bio gospodin Živkov, koji se ovde kandiduje za budućeg ministra poljoprivrede. Njegov glas u tenderskoj komisiji je presudio, zato što je gospodin koji je ispred lokalne samouprave bio u bolnici i nije mogao da dođe. Znači, glas gospodina Živkova je presudio da tih sedam hiljada hektara i taj napredni poljoprivredni kombinat kupi upravo "Delta" kompanija. Neka iz ovih primera naša javnost proceni, i vi narodni poslanici, kako se Ministarstvo poljoprivrede bori protiv tajkuna i protiv novih veleposednika.
Na kraju želim da kažem – ovo je ipak politika koja je projektovana odranije. Nisam čovek koji prihvata teoriju zavere i koji veruje tome, ali neke stvari se moraju prihvatiti kao činjenice. U javnosti je već saopštavano da je gospođa ministar bila jedan od stipendista "Monsanta", najveće američke firme za proizvodnju genetski modifikovanih biljaka. U julu 2001. gospođa ministar je sa 20 naših stručnjaka predvodila delegaciju koja je bila gost američkog ministarstva poljoprivrede i "Monsanta", te čuvene američke firme. Bili su sedam dana u Vašingtonu, u ministarstvu poljoprivrede, a ostalih 14 dana su proveli u Ajovi i Sent Luisu, obilazeći njihove poljoprivredne institute, njihove zasade biljaka, svakako i genetski modifikovanih. U toj delegaciji je bio i gospodin Zaharije Trnavčević, koji i te kako promoviše Ministarstvo i gospođu Dulić svake nedelje na B92. Ako govorim neistinu, neka nadležne službe ove države provere sve što sam rekao.
Prema tome, to je politika koje je projektovana odnekud i koja se nameće i vodi kao agrarna politika naše zemlje. Ona ne može biti od interesa, ovakvo ministarstvo i ovakav rad ministra poljoprivrede ne može se tolerisati i ne može se braniti, čak ni vašom kampanjom da zabranite rad Srpske radikalne stranke.
Vrlo ste nestrpljivi. Govoriću u načelu, ja sam ovlašćeni predstavnik. Ne brinite, izneću vrlo temeljne argumente i za zakon. Ono što još želim da kažem, pre nego što pređem na zakon – postoji jedna nevladina organizacija koja se zove "Agromreža", koju takođe promoviše Ministarstvo i gospođa Dulić.
Ta nevladina organizacija, prema mojim saznanjima, dobila je oko deset miliona dolara iz SAD u proteklom periodu.
Samo se vi iščuđavajte i smejte, gospođo ministre, otkriće se sve to. Znači, moje pitanje za vas i za nadležne institucije – ko finansira tu nevladinu organizaciju i za čiji ona interes ona radi, da li isključivo radi za interes Ministarstva poljoprivrede i vaše politike ili je to stvarno institucija koja je od značaja za unapređenje poljoprivredne proizvodnje?
Na kraju, što se tiče zakona, samo delimično da kažem, ovaj zakon ima za cilj da u potpunosti uništi naše poljoprivredne kombinate, a pre svega Kombinat PIK "Bečej" i Kombinat PKB. (Dobacivanje iz sale.)
Homan, vrlo ste duhoviti, slušao sam vas sinoć, niste znali da objasnite šta je Ministarstvo poljoprivrede uradilo u toku mandata. Sada ste imali prilike da čujete šta je uradilo. Prema tome, suzdržite se, biće prilika da izađete ovde i da kažete.
Prema tome, ovaj zakon ima za cilj da uništi poljoprivredne kombinate u potpunosti i upravo da omogući novoformiranim veleposednicima, tajkunima koji su i uz pomoć Ministarstva došli do kapitala i zemlje i da pomogne upravo ovim arendašima, kako seljaci zovu ove poljoprivredne proizvođače koji su dobili podsticajna sredstva i kupili mehanizaciju i sada uzimaju zemlju u zakup i obrađuju sa tom mehanizacijom zemlju. Znači, to će biti budući vlasnici ili zakupci tog državnog poljoprivrednog zemljišta. To nije politika koja treba da se podrži i najžešće ćemo se boriti. Svakako, u raspravi u načelu ću govoriti temeljnije o zakonu.