ŠESTO VANREDNO ZASEDANjE, 23.07.2007.

5. dan rada

OBRAĆANJA

Oliver Dulić

| Predsedava
Zahvaljujem.
Određujem pauzu. Nastavak rada u 15,30 časova.
(Posle pauze)
Odbor za pravosuđe i upravu je, na osnovu člana 162. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, predložio da se, po hitnom postupku, na dnevni red ove sednice stavi tačka – Predlozi odluka o prestanku dužnosti nosiocima pravosudnih funkcija, koje je podneo Narodnoj skupštini 23. jula 2007. godine.
Stavljam na glasanje ovaj predlog.
Zaključujem glasanje i saopštavam: za - 126, protiv - niko, uzdržan - niko, nije glasalo šest, od ukupno 132 narodna poslanika.
Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila ovaj predlog.
Zaključujem jedinstveni pretres o Predlogu zakona o potvrđivanju Protokola o izmenama i dopunama Međunarodne konvencije o uprošćavanju i usklađivanju carinskih postupaka.
Pošto smo obavili jedinstven pretres, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu i u celini.
Prelazimo na 6. tačku dnevnog reda: – PREDLOZI ODLUKA O PRESTANKU DUŽNOSTI NOSIOCIMA PRAVOSUDNIH FUNKCIJA
Pre početka, obaveštavam vas da ćemo produžiti rad i nakon 18 sati za tačku koja se nalazi na dnevnom redu.
Podsećam vas da, prema članu 160. stav 3, a shodno članu 94. Poslovnika Narodne skupštine, ukupno vreme rasprave za poslaničke grupe iznosi pet časova, kao i da se ovo vreme raspoređuje na poslaničke grupe srazmerno broju narodnih poslanika članova poslaničke grupe.
Pošto ukupno vreme rasprave za poslaničke grupe iznosi pet časova, konstatujem da je vreme rasprave po poslaničkim grupama sledeće: Srpska radikalna stranka - jedan sat 37 minuta i 12 sekundi, Demokratska stranka - jedan sat 16 minuta 48 sekundi, Demokratska stranka Srbije - Nova Srbija - dr Vojislav Koštunica - 56 minuta 24 sekunde, G17 plus - 22 minuta 48 sekundi, Socijalistička partija Srbije - 19 minuta, 12 sekundi, Poslanička grupa Liberalno-demokratska partija - 13 minuta 12 sekundi, Savez vojvođanskih Mađara, Lista za Sandžak, Unija Roma Srbije, Koalicija Albanaca Preševske doline - 7 minuta 12 sekundi, Vojvođanski poslanici - LSV, SVM - 6 minuta. Poslanici koji ne pripadaju nijednoj poslaničkoj grupi, jedan narodni poslanik - 5 minuta.
Molim poslaničke grupe, ukoliko to već nisu učinile, da odmah podnesu prijave za reč, sa redosledom narodnih poslanika.
Saglasno članu 160. stav 2. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram jedinstveni pretres o predlozima odluka.
Da li predstavnik predlagača, narodni poslanik Miroslav Petković, predsednik Odbora za pravosuđe i upravu, želi reč? (Ne)
Da li resorni ministar želi reč? Izvolite. Ministar pravde Dušan Petrović.
...
Demokratska stranka

Dušan Petrović

Dame i gospodo poslanici, po Zakonu o sudijama i Zakonu o Javnom tužilaštvu, Skupština Srbije, kao što donosi odluku o izboru sudija i tužilaca, dakle nosilaca pravosudnih funkcija u Srbiji, donosi i odluku kojom se utvrđuje prestanak njihove dužnosti, njihove funkcije.
I po jednom i po drugom zakonu, dakle, i zakonu koji uređuje status sudija, i zakonu koji uređuje status tužilaca i njihovih zamenika, postoje tri grupe razloga zbog kojih dolazi do prestanka funkcija. Jedna je razrešenje, druga je navršetak radnog veka, a treća - lični zahtev. Naravno, i smrt, u onim slučajevima kada se dogodi po prirodi stvari, predstavlja razlog za prestanak funkcije.
Ali, kako god, bez odluke Narodne skupštine Republike Srbije nije moguće, formalno-pravno, utvrditi da je bilo ko koga je ova skupština izabrala izgubio mogućnost, pravo i dužnost da vrši tužilačku i sudijsku funkciju, izuzev u jednom slučaju, a to je ukoliko je to tražio sam.
Iz različitih razloga, u prethodnom sazivu Parlamenta i u ova dva meseca nisu se bili stekli uslovi da Skupština Republike Srbije ovakvu vrstu odluka donese, ovakvu grupu vrlo važnih odluka. Neophodno je da se to dogodi i da Parlament to učini, da bi moglo da bude izvršeno imenovanje i da se uđe u proceduru za izbor onih nosilaca pravosudnih funkcija za koje je neophodno da pre toga bude konstatovan prestanak njihove funkcije.
Na dnevnom redu danas je konstatovanje prestanka funkcije Republičkom javnom tužiocu, zbog navršetka radnog veka, jednom zameniku Republičkog javnog tužioca, za pet osoba koje u ovom trenutku vrše funkciju okružnih javnih tužilaca i opštinskih javnih tužilaca i za četiri zamenika okružnih i opštinskih javnih tužilaca, kao i za dvoje sudija, koji su na svoj zahtev tražili od Parlamenta da utvrdi prestanak njihove dužnosti, i za veći broj sudija kod kojih su se, takođe, stekli uslovi za prestanak radnog veka.
Želim da kažem i nekoliko reči o jednoj stvari koja deluje kao formalno-pravna, a u suštini je vrlo važna, vrlo bitna, i u predlogu odluka koje je Odbor za pravosuđe dostavio ovom parlamentu je sastavni deo tih odluka, a odnosi se na datum kada, pre svega, tužilačka, ili sudijska funkcija prestaje, i to osobama kojima ove funkcije prestaju zbog navršetka radnog veka.
Zakonom o Tužilaštvu, članom 79, definisana su dva načina određivanja trenutka kada prestaje tužilačka funkcija za one tužioce, analogno tome, i za sudije, koji su to sami tražili, dakle, na lični zahtev. Ukoliko Parlament Srbije odluku ne donese u roku od mesec dana od dana podnošenja zahteva, po sili zakona, ove funkcije prestaju i neophodno je da to bude konstatovano i objavljeno u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Za one nosioce pravosudnih funkcija kojima zbog navršetka radnog veka prestaje tužilačka ili sudijska funkcija, ostavljeno je Skupštini Srbije, i to je definisano stavom 2. člana 79. Zakona o Javnom tužilaštvu, da utvrdi datum prestanka ovih funkcija.
Želim da kažem, pravnici to znaju, a za one koji to nisu vrlo je bitno da imaju potpuno jasnu predstavu o tome, Tužilaštvo je organ koji funkcioniše po principu subordinacije. Dakle, Tužilaštvo je jedna piramida. Na čelu te piramide nalazi se Republički javni tužilac. U daljim redovima te piramide nalaze se okružni i opštinski javni tužioci. Svi oni imaju svoje zamenike. Ceo taj sistem funkcioniše tako da predstavlja jednu organsku celinu.
Zbog toga je vrlo važno, po mom dubokom uverenju, da Skupština Srbije usvoji u ovakvom obliku, kako je to i predloženo, odluke o utvrđivanju prestanka funkcija tužiocima i sudijama, dakle, da dan donošenja odluke bude i dan prestanka njihovih funkcija, jer je to neophodno da bi se obezbedio kontinuitet funkcionisanja celog sistema Javnog tužilaštva u Srbiji, a i da bismo izbegli vrlo ozbiljne komplikacije do kojih bi moglo doći ukoliko nastane diskontinuitet u obavljanju ovih funkcija. Taj diskontinuitet može da proizvede vrlo ozbiljne posledice kako u krivičnim postupcima, tako i u parničnim i izvršnim postupcima, gde postoje ovlašćenja nosilaca ovih funkcija.
Pozivam Skupštinu da usvoji odluke onako kako ih je Odbor za pravosuđe i upravu dostavio ovom parlamentu. To će otvoriti put, odnosno to je vrlo veliki korak ka potpunom preustrojavanju kako sistema tužilaštva, tako i sudova, njihovom usklađivanju sa Ustavom Republike Srbije.
Duboko verujem da ćemo svi zajedno, već u toku ove godine ili početkom iduće godine, biti u prilici da donesemo suštinske zakone, zakon o Državnom veću tužilaca, zakon o Visokom savetu sudstva, da će Tužilaštvo dobiti sve ingerencije samostalnog organa, da će pravosuđe dobiti punu nezavisnost, po standardima koji važe u civilizovanom svetu, i da će ovaj saziv Parlamenta imati tu mogućnost, taj kapacitet, tu čast da dovede pravosuđe u Srbiji tamo gde ono mora da se nađe, da bi u punoj meri štitilo interese građana Srbije, da bi pružalo sudsku zaštitu za prava i interese koje građani i pravna lica u ovoj zemlji imaju i da bismo svi zajedno napravili veliki korak prema životu kakav zaslužuje i mora da ima Srbija na početku 21. veka.

Oliver Dulić

| Predsedava
Obaveštavam narodne poslanike da je ovlašćeni predstavnik SRS-a za ovu tačku dnevnog reda narodni poslanik Vjerica Radeta.
Da li predsednici, odnosno predstavnici poslaničkih grupa žele reč?
Narodni poslanik Vladan Batić je izdvojio mišljenje u Odboru za pravosuđe. Izvolite, imate reč.

Vladan Batić

Gospodine predsedniče, dame i gospodo narodni poslanici, prošlo je skoro šest meseci od konstituisanja Parlamenta i ova tačka dnevnog reda mogla se naći mnogo ranije da nije bilo neodgovornosti, nebrige, partijskog poimanja pravosuđa, licitiranja, trgovine, jeftinih stranačkih interesa u svemu ovome.
Naravno da ćemo mi glasati za razrešenje onih nosilaca pravosudnih funkcija čija se imena nalaze na dnevnom redu. U čemu je onda problem?
Najpre ću obrazlagati svoj stav i stav naše poslaničke grupe kada je u pitanju Republički javni tužilac, ili državni tužilac, dosadašnji, bivši, virtuelni, čije ime je Slobodan Janković.
Bili smo zemlja koja je skoro dve godine na čelu tužilačke organizacije imala penzionera. Ovo što je gospodin ministar rekao nije tačno. O čemu se radi? Semantički, teleološki, jezički, logički, gramatičkim tumačenjem pravne norme, potpuno jasno se dolazi do zaključka, čak i laici, da tužilačka funkcija, između ostalog, prestaje navršenjem radnog veka.
Član 68. Zakona o Javnom tužilaštvu, imperativno, odredbom konstatuje da se radni vek navršava sa 65 godina života i oko toga nema pogađanja.
Nije to sada neko pitanje oko koga se može voditi polemika. Slobodan Janković je navršio radni vek 10. decembra 2005. godine. Tada mu je morala prestati tužilačka funkcija.
U materijalu koji je prezentiran članovima Odbora za pravosuđe imate svojevrstan paradoks - da čovek koji je trebalo da bude u penziji 10. decembra 2005. godine, predlaže razrešenje svih drugih tužilaca zbog toga što su navršili radni vek, a on je pre svih njih navršio radni vek.
Dakle, razlika u mišljenju je u tome što je tačno ovo što je rečeno - da Skupština konstatuje datum prestanka tužilačke funkcije, ali Skupštinu obavezuje zakon, a zakon kaže da ona prestaje sa 65 godina života, za Slobodana Jankovića 10. decembra 2005. godine. Oko toga se ne može pogađati.
Jasno je meni šta je cilj. Cilj je da se osnaže, da se konvalidiraju sve one protivzakonite odluke koje je Slobodan Janković donosio, a donosio je protivzakonite odluke.
Pošto danas ili sutra, pre podne, vršioca dužnosti treba da izabere Visoki savet pravosuđa, setite se slučaja kada je Slobodan Janković pokrenuo inicijativu za razrešenje trećeg tužioca - Gordane Čolić. Visoki savet pravosuđa je rekao: "Ti nemaš pravo da to radiš, ti si penzioner, idi na Kalemegdan, šetaj unučiće, igraj domine sa kolegama", ali vam je Slobodan Janković bio potreban da čini protivzakonite stvari, recimo, da izdaje obavezno uputstvo. Sada je obavezno uputstvo hit za građane Srbije, ali za nekog drugog tužioca, za onoga koji je uhapšen zbog obaveznog uputstva, za Radeta Terzića.
Slobodan Janković je izdao obavezno uputstvo da se ukine poternica Miri Marković. Šta će biti? Slušali smo i gledali na medijima da se Mira Marković pominje kao jedan od glavnih optuženih u ubistvu Ćuruvije. To još nije obelodanjeno, ali će tako biti.
Pitam ja vas, hoće li onda Slobodan Janković biti uhapšen, jer je izdao obavezno uputstvo da se njoj ukine poternica i pritvor? Odgovorite na to. Ili, još nešto ...

Oliver Dulić

| Predsedava
Vreme.

Vladan Batić

Ovo je važno, gospodine predsedniče. Javiću se onda zbog povrede Poslovnika. Samo da završim. Vrlo brzo ću. Hvala na razumevanju.
Moram da naučim neke kolege, obavezan sam na to i po funkciji koju sam nekada obavljao, i po nekim znanjima kojima raspolažem, i po nečemu što je moralni sistem vrednosti, a ne samo pravničko znanje. Pošto vidim da neki koji samo prolaze pored pravnog fakulteta tumače zakon.

Oliver Dulić

| Predsedava
Gospodine Batiću, hajde da se onda ipak javite po Poslovniku i da to objasnite, pošto vam je isteklo vreme.
Reč ima narodni poslanik Vjerica Radeta, ovlašćeni predstavnik SRS-a.
...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Dobro jutro, gospodine Petroviću. Ovako vas pozdravljam zato što ste se malopre ponašali kao da ste 5. oktobra zaspali, kao Trnova ružica, i malopre se probudili da nam ispričate bajke, kao da mi ne znamo šta se dešavalo od 5. oktobra u oblasti pravosuđa do dana današnjeg.
Ovo što ste nam ispričali nema veze sa zakonom, nema veze sa tumačenjem zakona i zaista mislim da sam u obavezi, kao i ostali poslanici, da vam na to skrenem pažnju. Jedino što je po zakonu, odnosno u skladu sa Poslovnikom, jeste ovako naprasno stavljanje na dnevni red ovoga što je sada na dnevnom redu, iako je neshvatljivo i nerazumljivo zašto baš danas, zašto ne do danas. Ovo je pitanje i za vas, ovo je pitanje i za onu vladu pre vas.
Podsetiću vas u toku dalje rasprave na neke datume za koje ne znam da li ćete imati valjano obrazloženje.
Objasnili ste nam šta je nadležnost Narodne skupštine kada su u pitanju pravosudni organi, odnosno nosioci pravosudnih funkcija, hvala, nije trebalo. Objasnili ste nam koji su, po zakonu, razlozi za prestanak pravosudnih funkcija, takođe, hvala, nije trebalo. Trebalo je da nam objasnite ono što svakako interesuje i narodne poslanike u ovoj sali, a i javnost Srbije.
Rekli ste da se do danas nisu stekli uslovi da ni u ovom, a ni u onom prethodnom sazivu, Skupština raspravlja o ovome o čemu danas raspravljamo. Zaista nisam razumela o kojim se uslovima radi, da li su ti uslovi koje do sada niste imali to što niste imali 126 istomišljenika, kada su u pitanju ova imena o kojima ćemo danas govoriti, a koja su se bavila javno-tužilačkom funkcijom. To je jedini logičan razlog koji možete da navedete, a koji ste vi prećutali. Zaista ne znam koji drugi razlozi su morali da se steknu, a vi kažete da se do danas nisu stekli.
Kada ste govorili o državnom tužiocu, govorili ste o tužilačkoj piramidi, na čijem čelu se nalazi državni tužilac. Ja vas pitam, gospodine Petroviću, kako je ta piramida dve godine funkcionisala bez tog svog formalno i zvanično zakonskog vrha? Vi ste ga imali, ali gde vam je tu zakonski osnov. To niste objasnili. O tome niste govorili, zato što nemate objašnjenja, kao što sam sigurna da nemate objašnjenja ni zbog čega, već drugi put od kad ste vi u vlasti, država Srbija nema Ustavni sud. To vama, takođe, nije tema. Jednog dana kada uspete, kad se opet dogovorite, kad sakupite 126 glasova da izglasate neka imena, onda ćete da kažete kao i sad - do danas se nisu stekli uslovi.
Govorili ste nam, takođe, o budućim zakonima, ne znam zašto, o tome ćete valjda govoriti ako još budete ministar, kada nam te zakone podnesete ovde, u proceduru u Narodnoj skupštini.
Nemojte da pričate o nekoj zemlji dembeliji u pravosuđu, koja će, možda, jednog dana to biti. Dok ste vi ministar, neće sigurno, zato što odlično znamo i imamo iskustva iz vremena kada ste bili narodni poslanik, kako ste vi sa kolegom Boškom Ristićem, koji me, vidim, vrlo pažljivo sluša, postavljali i sudije i tužioce, kako su vam predsednici sudova postajali ljudi kojima je to bio prvi pravnički posao, kako je na istoj sednici, da vas podsetim i javnost Srbije da podsetim, neko izabran i za sudiju i za predsednika suda. Onda ste šefove pravnih službi zemljoradničkih zadruga postavljali za predsednike sudova; vd tužilac, to je posebna priča.
Tek da se podsetimo, kratko, postavljanja tužilaca i sudija u vreme akcije "Sablja". Sećate se, daleko od očiju javnosti, trebala vam je skupštinska većina koju su činili Čankovi poslanici, oni su vam tada bili tas na vagi, pa vam je onda Čanak kadrirao, pa ste tada postavili gospodina Ostojića, pa ste tada postavili gospođu Biserku, odnosno, ja sam je zvala Biserka zbog njenih bisera. Kako se zvala ova što je bila predsednik... setiću se, naravno.
(Nataša Jovanović, sa mesta: Sonja Brkić.)
Sonja Brkić, hvala Nataša, naravno, enciklopedija Nataša. Sonja Brkić je izabrana za predsednika Vrhovnog suda Srbije. Posledice njihovog delovanja u pravosuđu Srbije osete se i danas, osete se, pre svega, na budžetu Republike Srbije, jer i danas imate obavezu da svakom građaninu od 12.000 onih koje ste hapsili u toku akcije "Sablja", ko god se obratio nadležnom sudu, protiv koga nije pokrenut postupak, a uglavnom su svi takvi, svi ti ljudi koji su vas tužili dobili su pravosnažne presude i država Srbija mora da im plati odgovarajuću nadoknadu.
Niko nikoga ne pita ko je za to odgovoran, niko nikoga ne pita ko je odgovoran, zašto je Rade Terzić bio okružni tužilac za Beograd. Vi iz DOS-a ste ga postavili, za vas iz DOS-a je bio nedodirljiv.
Jutros sam pričala, sad ponavljam da i vi čujete, kada smo mi prozivali Radeta Terzića i upozoravali Zorana Đinđića da ga ne šalje u restoran "Milošev Konak", da tamo neke ljude prisiljava i da ih ucenjuje da iznose lažne optužbe protiv Vojislava Šešelja, u vreme kada je vođena politička hajka protiv Vojislava Šešelja u Srbiji, tada ste nam, kada pomenemo Radeta Terzića u tom kontekstu, skakali u oči, vikali ste - u, a, i, šta sve ne, iz ovih klupa. Danas, odnosno pre tri dana ste Radeta Terzića, sa lisicama na rukama, odveli u CZ.
Za razliku od vas i od predstavnika Vlade, i ove i one prethodne, Koštuničine, kao i onih prethodnih, neću danas da govorim o delima ili nedelima Radeta Terzića. On je sada u rukama pravosudnih organa i nadam se da je u rukama nekog časnog tužioca i sudije, kome je stalo do profesije, do časti i koji će taj postupak voditi u skladu sa zakonom.
Nažalost, nijedan za javnost interesantan postupak u Srbiji u poslednjih sedam godina, očigledno je to posle izricanja određenih presuda, ne vodi se u skladu sa zakonom i ne važi onaj princip da je zakon jednak za sve, odnosno da su svi isti pred zakonom.
Svaka presuda je sa toliko repova, sa toliko priča, sa toliko dokumenata, knjige i knjige ste vi iz DOS-a napisali, sve govoreći, između ostalog, o tome kako je ko od vas uticao na ovog sudiju ili na onog tužioca, pa se, u međuvremenu, negde posvađali, pa onda onaj optužuje onog, onaj okrivljuje onog, a, u suštini, svi ste isti.
Zato mi, kada izađete, pa optužujete one pre vas, kažemo da ste u pravu, kao i kad oni optužuju vas, takođe, kažemo da ste u pravu, jer to zaista jeste istina.
Niste govorili, gospodine ministre, iako danas govorimo o tužiocima, šta se dešava sa gospođom Milenom Ilić-Drecun, da li imate objašnjenje, i gde je ovde drugi predsednik Visokog saveta sudstva, gde je gospođa predsednik Vrhovnog suda. Kada su je pitali novinari pre neki dan da li zna zašto je gospođa Drecun podnela ostavku, ona je rekla da je ostavka lični čin.
Otkrila Ameriku. Naravno da je lični čin, ali je gospođa Drecun rekla i zbog čega je podnela ostavku - zato što nije htela da učestvuje u donošenju odluka kojima se krši zakon.
Takođe, rekla je da, dok presuda ne postane pravosnažna, neće da iznosi više detalja.
Zato što je časno radila svoj posao, morala je da podnese ostavku.
Vidim da je ovde, takođe, na listi ovih sudija kojima treba da prestane pravosudna funkcija, samo ne znam da li će biti u prilici barem da radi kao advokat. Jer, vi imate čudan manir da nekima ne dozvoljavate ni da budu advokati, ako nisu bili sudije po vašoj meri.
Sutra očekujemo da postavite nekog vršioca dužnosti, nije nekog, nego već se zna, to je onaj, što gospodin Tomislav Nikolić reče – pre je za ludnicu, nego za sudnicu - Radovanović, koji je već podneo ostavku, da bi se namestio da bude izabran za vršioca dužnosti državnog tužioca. Pošto se to dešava na nekim tajnim dogovorima i sastancima i samo u ''Službenom glasniku'' dobijamo obaveštenje o tome, čime ćete pravdati njegovo postavljenje?
Pošto nećemo biti u prilici da ovde govorimo o tome, ja vas sada pitam, čime ćete pravdati njegovo postavljenje? Time što je protiv mrtvog čoveka podneo krivičnu prijavu? Da li mu je to pravničko znanje, je li to zasluga zbog koje će biti državni tužilac?
Pitala bih vas još, gospodine ministre. Čuli ste to više puta u vreme kad ste bili narodni poslanik.
Šta se desilo, a očekivala sam, kada budete ministar, da ćete da se setite tih naših diskusija, često smo vas podsećali, sa inicijativom SRS-a da se Danko Laušević, sudija Petog opštinskog suda, razreši sudijske funkcije?
Podsećam javnost da je Danko Laušević prof. dr Vojislava Šešelja osudio na uslovnu zatvorsku kaznu, zato što je oklevetao, tako je pisalo, i uvredio Stanka Subotića Caneta, Žapca, jer ga je nazvao šefom ''duvanske mafije''.
Okružni sud je poništio tu njegovu odluku, vratio je ponovo u Peti opštinski sud i prošlo je već pet godina, evo, Vojislav Šešelj je petu godinu, skoro pet godina u Haškom tribunalu, znači više od toga je prošlo, a taj predmet stoji u fioci tog Danka Lauševića.
Evo, sada i vi priznajete da je Stanko Subotić Cane šef ''duvanske mafije''. Vi ste ga stavili na međunarodnu poternicu. Šta se sad dešava? Zar sad ne postoje uslovi da se taj čovek, barem, razreši zbog takvog flagrantnog kršenja zakona o kojem smo mi i pisali i govorili i vrlo često vas podsećali na to?
Naravno, Danko Laušević je bio vaš sudija. Vi ste ga postavili, vi iz DOS-a. Ne znam da li vi lično, ne znam da li iz Šapca. Podsećam, to je onaj sudija kome je, kada smo bili na jednoj raspravi, dok je trajao glavni pretres zazvonio mobilni telefon. Puna sala zainteresovane javnosti, tužilac, tuženi i advokati, a on se javlja na mobilni telefon i glasno kaže: "Ćao, ljubavi, ne mogu, boli me zub".
Dakle, neverovatne ste sudije postavljali i zato nije nikakvo čudo što nam je ovakvo stanje u pravosuđu.
Sada, konkretno, gospodine ministre Petroviću, volela bih da odgovorite Narodnoj skupštini šta se dešavalo, ili šta će se desiti sa odlukama koje je Slobodan Janković, republički javni tužilac, donosio, a bilo ih je mnogo od 10. decembra 2005. godine, odnosno 6. februara 2006. godine, jer su ovo datumi kada je on ispunio i 65 godina života i 40 godina osiguranja, odnosno radnog staža, narodski rečeno?
Šta će se dešavati i ko je odgovoran što je taj čovek skoro dve godine vršio ovu visoku funkciju, donosio razne odluke? Kakve će biti posledice tih odluka? Gde ste našli i ko je našao pravni osnov da on može to da radi?
Zamislite, njemu je trebalo da prestane javnotužilačka funkcija ili krajem 2005. ili početkom 2006. godine, koji hoćete datum - birajte, a mi imamo sa njegovim potpisom desetak predloga za prestanak javnotužilačkih funkcija po opštinskim i okružnim tužilaštvima! Dakle, kako je on to uopšte mogao da potpisuje, kako može da predlaže Skupštini, kada ni on nema pravni osnov da radi to što još uvek radi?
Zaista ne razumem kako ćete, kao pravnik i koga ćete u ovoj sali i u državi Srbiji da ubedite da je to pravno regularna situacija?
Da li će ovim ljudima, a i vi ste rekli da je logično da predlažete da dan donošenja odluke, a to je npr. danas ili, eventualno, sutra, kada se sakupi vas 126, da to bude dan prestanka funkcija svih ovih tužilaca?
Ja vas sada pitam šta su oni radili u međuvremenu? Jesu li oni bili tužioci, ili nisu bili? Da li su primali platu, ili nisu? Da li su postupali po predmetima, ili nisu?
Da li su bili ljudi bez ovlašćenja, bez posla, bez plate? Bilo koja od ovih varijanti da jeste, suprotna je zakonu i neko je za to odgovoran.
Ja vas pitam, preuzimate li vi kao sadašnji ministar tu odgovornost ili mislite, delite moje mišljenje, da je odgovorna kompletna Vlada, sa Koštunicom na čelu, i sada i prošlog mandata, kada je bio predsednik Vlade?
Dakle, danas ste pokušali, a verovatno ste očekivali, i zato ste stavili ovako, navrat-nanos, na dnevni red, da će narodni poslanici biti nespremni i da se neće upuštati u raspravu sa vama o ovako važnim pitanjima. Onda ste to tako malo poturili, malopre, verovatno ste tako rekli i službama - ko je sedeo u sali, dobio je ovaj materijal, a ko nije sedeo u sali, nije mu ostavljeno na mestu.
Dakle, pokušali ste da to, nekako, ako je ikako moguće, da ne bude primećeno.
Suviše je ovo značajno i suviše je velika stvar, gospodine Petroviću, da bi prošlo neprimećeno. Ovo će ostati kao crna mrlja i u vašoj karijeri, naravno, uz sve ono što ste kao narodni poslanik, pre toga predsednik opštine, a i funkcioner vaše, Demokratske stranke, zloupotrebljavali, postavljajući svoje kadrove preko određenih ljudi u Odboru za pravosuđe, a kasnije i nekakvom pogodbama, ovde, u Narodnoj skupštini.
Dakle, neprihvatljivo je ovo što radite. Ono što je najbitnije, kada jedan državni tužilac, tužilac kakav je ovaj Janković, ili ma kako da se zove, završava radni vek kao tužilac, najmanje što se od njega očekuje jeste da dođe ovde, da Skupštini podnese nekakav izveštaj o svom radu, da malo pričamo o tome šta je on radio. Možda da prenese svoja iskustva, ako je imao neka lepa i pametna, na nekog budućeg tužioca.
Ne, vi to ne radite, naravno, i zato vaši tužioci završavaju sa lisicama na rukama.
Onaj ko neće i ko nema hrabrosti da se, lepo, ispovedi svom narodu, mora tamo negde drugde da kaže ono što je radio, možda voljno, možda i nevoljno. To će, verovatno, svi da kažu. To će, verovatno, i Rade Terzić da kaže.
Šta je radio - zato što je hteo i mislio da treba, a šta je radio - zato što mora, i po čijem nalogu, naravno. To je neizostavno.

Oliver Dulić

| Predsedava
Vreme.
...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Dakle, završavam. Poslanici SRS-a, bez obzira na to što formalno izgleda da bi morali da glasaju, neće učestvovati u glasanju. Znamo da će ovim ljudima prestati javnotužilačka funkcija. Ali, hoćemo da vam pokažemo da više ne smete da silujete pravo, da morate da se ponašate ozbiljno. Ova država, kakve god zakone da ima, oni, gospodine Petroviću, moraju da se primenjuju. Naučite nešto od vašeg idejnog tvorca - držite se zakona kao pijan plota.