Gospodine Mrkonjiću Milutine, ja odlično vidim i vidim ovde papir na mestu gde bi trebalo da bude Milan Marković. A to gde je on i šta je zaboravio, stvarno nije naš problem. Nemojte tako nezgrapno da ga branite i ne znam zašto ga uopšte branite.
Dakle, član 27. Predloga zakona govori o generalnom sekretaru predsednika Republike. U četvrtom stavu ovog člana piše: ''Generalni sekretar ima zamenika, koga sam predlaže, a koga imenuje i razrešava predsednik Republike''.
SRS misli da ovo nije dobro rešenje, da je generalni sekretar javna funkcija i da to nikako ne može biti privatna stvar funkcionera. Predložili smo da se reči "koga sam predlaže, a" brišu.
Generalni sekretar ima zamenika koga imenuje i razrešava predsednik Republike – to bi bilo dobro rešenje.
Vlada kaže da ne prihvata naš amandman ''jer predlaže brisanje formulacije kojom se određuje da postavljanje zamenika generalnog sekretara predsedniku Republike predlaže generalni sekretar''.
Ovo je potpuno nebulozno objašnjenje Vlade Republike Srbije. Zaista ne razumem šta su hteli da kažu, osim onoga što nam je juče u jednom momentu Milan Marković i rekao, da jednostavno nemaju nameru da prihvataju amandmane, da su predvideli ovakav tekst zakona i da je to što mi radimo, otprilike, uzaludan posao.
Mi, naravno, mislimo da nije, zato što zaista želimo da ubedimo predstavnika Vlade i narodne poslanike da glasaju za naše amandmane, a s druge strane, želimo da objasnimo građanima Srbije kakve to predloge zakona Vlada Republike Srbije dostavlja Narodnoj skupštini i kako je Narodna skupština zapravo servis Vlade Republike Srbije, zato što narodni poslanici skupštinske većine uopšte ne učestvuju u radu kada se govori o predlozima Vlade Republike Srbije.
Zaista je potpuno nebulozno da generalni sekretar sam predlaže zamenika. Pa, zamislite dokle to ide – sada svaki funkcioner svoju funkciju treba da doživljava kao privatnu. Juče smo potrošili četiri sata vremena objašnjavajući predstavniku Vlade i skupštinskoj većini šta je javna funkcija, šta je privatna funkcija, a sada se ovde pojavljuje ovakav predlog da neko sam sebi predlaže zamenika.
Svaki put kad imamo ovako nešto, nama u SRS se javlja asocijacija na Haški tribunal, na činjenicu da taj tribunal sam sebi propisuje pravila, da ih menja od slučaja do slučaja i kada vidi da ne može da izađe na kraj s profesorom doktorom Vojislavom Šešeljem, onda menjaju svoja pravila. Pre svega zbog takve asocijacije, potpuno smo protiv i smeta nam ovakva formulacija.
Zamislite sad, generalni sekretar sam sebi predlaže zamenika i posvađaju se posle nekoliko dana, ko zna zbog čega, možda zbog neke provizije, zbog nekog posla Narodne kancelarije itd. Imamo šta? Imamo ponovo biranje novog zamenika sekretara i tako u nedogled.
Ovo je, pre svega, pravna nesigurnost, potpuna iluzornost da neka funkcija kao postoji, a zavisi isključivo od onog ko mu je nadređeni.
Dakle, ubeđena sam da je ministar ovde da bi bar ovaj amandman prihvatio, da bi razumeo suštinu našeg amandmana. Ali, nažalost, ministar opet nije tu. Kao što vidite, gospodine Mrkonjiću, nešto je mnogo zagubio, dugo traži to što je zaboravio.
Nadam se da će narodni poslanici u Danu za glasanje glasati za ovaj amandman. Vidim da je, izgleda, uticala naša kritika od juče, kada smo više puta prozivali narodne poslanike skupštinske većine. Ne zato što nama nešto znači vaše prisustvo u sali, ali, jednostavno, mislimo da nemate pravo da rušite kredibilitet Narodne skupštine tako što ne sedite u ovoj sali, što ne učestvujete u radu parlamenta.
Razumemo mi da vi podržavate Vladu, da podržavate ministra. Doduše, jedan deo poslanika - vladu Božidara Đelića, drugi deo poslanika - vladu Vojislava Koštunice i onaj treći - vladu Mlađana Dinkića, pošto cela Srbija zna da imamo tri vlade u Srbiji umesto jedne jedinstvene.
To se vidi i kada se ovde nađe na dnevnom redu predlog jedne od tih vlada. Ako je u pitanju vlada Vojislava Koštunice, onda poslanici njegove stranke učestvuju u radu parlamenta, ostali to bojkotuju. Kada je u pitanju, kao juče i ovih dana, predlog vlade Božidara Đelića, onda su prisutni jedino članovi DS-a, ovi ostali bojkotuju tog ministra, taj predlog.
I onda se pitamo zašto mediji loše pišu o parlamentu, a ja vam kažem da narodni poslanici svojim ponašanjem doprinose tome. Građani Srbije od narodnih poslanika očekuju da rade svoj posao, očekuju da sedimo u ovoj sali, da raspravljamo o predlozima, da iznosimo stavove.
Potpun razumem da predstavnik Vlade ili skupštinska većina ne žele da prihvate naš amandman zbog neke koncepcijske razlike, ali je potrebno samo da predstavnik Vlade izađe i to objasni, da predstavnik skupštinske većine izađe i to objasni, upravo da bi građani Srbije videli razliku između SRS i svih ostalih.
Mi na tome insistiramo i na svakom mestu želimo da ta razlika bude vidljiva, jer ona zaista postoji. Činjenica je da je SRS drugačija od svih ostalih stranaka u Srbiji i ubeđeni smo da su građani Srbije to već odavno prepoznali, da će potvrda toga biti na narednim predsedničkim izborima. Istina, još formalno na Centralnoj otadžbinskoj upravi nismo utvrdili kandidata, ali mogu sa sigurnošću da kažem, kada se raspišu izbori, da će naš kandidat za predsednika biti gospodin Tomislav Nikolić. Takođe sam ubeđena da će Tomislav Nikolić biti predsednik Republike Srbije posle ovih izbora.
Zbog toga nam je još više stalo da ovaj zakon bude dobar, da ne daje mogućnosti nikakvih posebnih privilegija ni predsedniku Republike, ni generalnom sekretaru, ni njegovom kabinetu. Mislimo da je i predsednik, kao što su i Narodna skupština i Vlada Republike Srbije, u obavezi da služi svom narodu, da služi građanima Srbije, apsolutno svim građanima Srbije.
Juče ceo dan nismo uspeli da vas ubedimo u to da predsednik Republike ne može biti i predsednik stranke. Nismo uspeli da vas ubedimo. Verujte da vam je to velika greška. Verujte da ni građani Srbije ne mogu da razumeju kako neko može biti predsednik stranke, a istovremeno predsednik Republike i da kaže - ja sam predsednik svih građana, a sat vremena kasnije, na nekom stranačkom skupu, koji je takođe javan, kaže - članovi i simpatizeri SRS-a su zlo za Srbiju, mi ćemo da se izborimo protiv tog zla.
Naravno, govorim konkretno o Borisu Tadiću, sadašnjem predsedniku. Na taj način on pokazuje da je predsednik samo svoje stranke, da nema ni govora o tome da je predsednik svih građana.
Mnogo je primera, i kroz Narodnu kancelariju su ti primeri vidljivi. O tome smo juče govorili, ali nije suvišno da se ponovi. Narodne kancelarije se otvaraju svuda gde je DS na vlasti, bez ikakvog pravnog osnova, bez javnog saznanja o tome kako se finansira ta javna kancelarija, za šta ona zapravo služi – za okupljanje članova DS-a, za potkupljivanje građana Srbije da će im uraditi ovo ili ono ako se priključe DS-u.
To je potpuno nezakonita i neustavna kancelarija. Znamo da je ona svojevremeno otvorena zbog promocije Dragana Đilasa. I uspeo je, kako novine ovih dana objavljuju, da podigne svoj rejting na čitavih 9%. Znači, nije mu pomogla ta narodna kancelarija, a i kako bi.
Podsećam da građani koji se obrate Narodnoj kancelariji uredno u roku od nekih 15-20 dana dobiju pismo iz Narodne kancelarije gde ih obaveštavaju - poštovani gospodine taj i taj, primili smo vaše pismo, upoznali smo se s vašim problemom, žao nam je, ne možemo da vam pomognemo, hvala što ste nam se obratili.
Takvo ruganje građanima Srbije i vređanje inteligencije građana Srbije mnogo je čak i ako je od Borisa Tadića. Zato ne smemo dozvoliti da se kroz ovu funkciju generalnog sekretara stvori neki drugi tako moćan lik, žargonski rečeno, koji će sam da uređuje funkcionisanje tog sekretarijata, koji će sam sebi da bira zamenika.
Onda se zaista pitam šta će nam zakoni, šta će nam institucije. Vi se kunete da učvršćujete institucije sistema, da institucije sistema funkcionišu od 2000. godine. Mi vam tvrdimo da je sve suprotno od toga, da u Srbiji ne funkcionišu institucije sistema, da svako radi šta mu pada na pamet, da je opšti javašluk. I to svi građani Srbije znaju i jako su nezadovoljni takvim stanjem u državi Srbiji i znaće to da objasne i pokažu na pravi način već na narednim izborima.
A do tada vam predlažem da sprečite generalnog sekretara da sam sebi predlaže zamenika jer, kako imamo praksu u DS-u, možda će dovesti ženu, ljubavnicu, ujnu, strinu, pošto su vam sve ministarske žene državni sekretari u nekim drugim ministarstvima i takvo iskustvo je razlog više da se ovaj amandman prihvati.