Dakle, evo još jednog zakona, zakona o elektronskoj trgovini, kojim bi, ukoliko doživi svoju primenu u praksi, moglo na neki način da se pomogne uopšte gledano i privredi.
Međutim, imajući u vidu opet jedan podatak da od strane predlagača zakona nismo naišli na razumevanje kada je reč o amandmanima koje je podnela poslanička grupa SRS, između ostalog i kolege Borisa Aleksića, izražavam sumnju - da će i ovaj zakon, poput ovog o kome smo malopre govorili i mnogobrojne prethodne, zaista ostati neprimenjiv u praksi. Vi znate da smo i tokom rasprave u načelu ukazivali na činjenicu da je u Srbiji još uvek ova oblast praktično neuređena, jer uprkos pokušajima stručne javnosti da na neki način promoviše prednosti elektronske trgovine, kako za domaću privredu, tako i za građane, pomaci koji su učinjeni u ovoj prethodnoj deceniji su gotovo efemerni i svode se samo na pojedinačne primere, čija znanja, inventivnost i entuzijazam ne mogu bitnije da utiču na poboljšanje generalne slike.
Shodno nekim podacima kojima raspolažemo, u Srbiji je veoma malo ponuđača i korisnika elektronske trgovine i njeno učešće u ukupnom prometu je skoro na zanemarljivom nivou. Za razliku od nekih drugih država, primera radi SAD, gde se oko 70% trgovine obavlja elektronski i zemalja EU, gde je to negde oko 40% ukupnog prometa, u Srbiji je situacija takva da tek nekolicina preduzeća posluje na ovaj način sa drugim firmama i to pre svega u segmentu spoljne trgovine.
Da bi ova oblast bila na valjan način formulisana neophodno je, pre svega, napraviti jedan suštinski prilaz, odnosno strategiju za rešavanje ove oblasti. Znači, pre svega tu se misli na neophodnost uvođenja elektronskih javnih usluga, elektronske uprave, elektronskog zdravstva, učenja, kao i okruženja koje će omogućiti elektronskom poslovanju da se razvije.
Naravno, da bi sve ovo bilo moguće jeste da postoji sigurna informaciona infrastruktura i mogućnosti za korišćenje nekakvog brzog interneta po konkurentnim cenama. Budućnost razvoja celokupnog elektronskog poslovanja u Srbiji umnogome će zavisiti od tempa razvoja elektronskog trgovanja.
Međutim, pravac u kojem će se razvijati ova oblast i gde je predlagač zakona pokušao da kroz članove to ograniči, jeste pre svega razvoj tih javnih elektronskih servisa, koji bi morali da omoguće lakše i efikasnije poslovanje, razvoj i korišćenje tehnologija koje pomažu u elektronskom poslovanju i trgovini, i na kraju sam razvoj tih elektronskih servisa, kako onih komercijalnih, tako i nekomercijalnih.
Elektronska trgovina u svetu zapravo predstavlja jedan hod najpopularnijih, najzastupljenijih vidova elektronskog poslovanja. Međutim, kao što smo već čuli i ono što je de fakto tako, u Srbiji jako mali broj ili uzak krug ljudi koristi usluge na ovakav način. Tu, uz nedostatak brzog internet pristupa, stoji i nedostatak validnih kreditnih kartica, sredstava za plaćanje, pej-pol, na primer, još uvek nije moguće koristiti iz Srbije zbog nedostatka poverenja u internet transakcije, kao i nedostatka elektronskog potpisa.
Samo ću vas podsetiti da je Srbija poslednja država u Evropi koja je donela Zakon o elektronskom potpisu, ali mnogo žalosnija je činjenica - da se taj zakon ne primenjuje u praksi. Dakle, rekao sam da u zemljama EU se u priličnom procentu trgovina obavlja elektronskim putem.
Ovakvim predlogom zakona o elektronskoj trgovini Vlada bi trebalo da obezbedi ovu oblast koja je, kao što sam već rekao, u nekakvom povoju u Srbiji. Dakle, perspektiva nekakvog razvoja je tek u godinama koje dolaze. Podaci pokazuju da bi recimo prometom od elektronske trgovine u Srbiji u narednoj godini bi moglo da se ostvari 346 miliona evra, što pokazuje da je zaista reč o ozbiljnoj oblasti i zakonu kome bi trebalo maksimalno korektno i ozbiljno se posvetiti.
Što se tiče SRS, mi smo sa ovih 22 amandmana, ako se ne varam, pokušali da neko naše viđenje ove elektronske trgovine upotpunimo, popravimo određene članove o elektronskoj trgovini. Međutim, opet kažem, sa dozom razočaranosti, da nije baš nijedan amandman naišao na prihvatanje kod Vlade.
Posebno smo hteli da ukažemo na aspekt, koji je eto tako na osnovu nekih veoma važnih istraživanja koja su nedavno objavljena, koji smo koristili prilikom podnošenja amandmana - to su neka istraživanja koja je obavio Republički zavod za statistiku i Kompanija " E target", a odnosi se na korišćenje interneta. Dakle, sada govorim uopšteno za ovu oblast u svrhe elektronske trgovine, a to je sledeće - u Srbiji koristi internet 35,6% stanovništva, a tek nekih 7% kupuje preko interneta.
Iznos od 137 hiljada evra nije mali, jer je toliki promet zabeležen od elektronske trgovine u Srbiji pretprošle godine. Rekao sam kolika je projekcija za narednu godinu i zato smo i smatrali da je ovaj zakon, zakon o elektronskoj trgovini, izuzetno važan za dalje funkcionisanje u ovoj oblasti.
Dakle, što se tiče ovih podataka koje sam prezentovao, oni su veoma indikativni, jer se verovatno pri tome mislilo na one tzv. B2B i B2C sektore zajedno, gde je u Srbiji 46% korisnika već kupuje karticama, a 57% naručuje pouzećem. Sve je ovo u stvari pokazatelj potencijala elektronske trgovine u Srbiji.
Ono što smo želeli da istaknemo je činjenica da je jako bitna uloga medija, koji bi trebalo na dovoljno kvalitetan način da promovišu ovakve informacije, kako bi se u Srbiji intenzivirao razvoj tog "on lajn" poslovanja.
Pomaci koji su učinjeni u prethodnoj deceniji su, kažem, jako mali i svode se uglavnom na neke pojedinačne primere.
Da li će ovaj zakon, odnosno regulisanjem ove oblasti kroz ovaj zakon doći do nekog pomaka, ne mogu da kažem, jer opet izražavam bojazan da će i poput zakona o elektronskom potpisu, nekog seta zakona koji bi trebalo u potpunosti da reguliše ovu oblast, da i zakon o elektronskoj trgovini neće biti na valjan način realizovan u praksi, što smatram da nije dobro.
Jer moramo da prihvatimo te neke svetske tendencije u ovoj oblasti i od nas zavisi da li ćemo i na koji način kroz zakonska rešenja uspeti da doprinesemo razvoju privrede uopšte, a samim tim i nekih boljih životnih uslova građana u Srbiji.