DAN ZA ODGOVARANjE NA POSLANIČKA, PITANjA U VEZI S AKTUELNIM TEMAMA, 24.02.2011.

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

DAN ZA ODGOVARANjE NA POSLANIČKA, PITANjA U VEZI S AKTUELNIM TEMAMA

24.02.2011

Sednicu je otvorila: Slavica Đukić-Dejanović

Sednica je trajala od 10:10 do 19:05

OBRAĆANJA

...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
 Gospodin premijer ima reč. Izvolite.

Mirko Cvetković

Vezano za vaše konkretno pitanje, daću reč mojim ministrima jer stvarno ne znam te ljude po imenu, kako se zovu. Ne znam da li će i oni znati, neke verovatno hoće, ali hteo sam samo da vam kažem dve stvari, za koje mislim da su važne.
Ovde smo razgovarali o transformaciji javnih preduzeća, pri čemu pod transformacijom podrazumevam vlasničku transformaciju, prodaju iz državne svojine i dovođenje strateškog partnera, ali isto tako i internu transformaciju, u smislu bolje organizacije, efikasnosti itd. Ako ste vi to nazvali korakom od sedam milja, mogu da se složim da je zaista veliki korak napravljen u vreme ove vlade. Nije on dovoljan, ali u odnosu na to šta je urađeno u prethodnom periodu je zaista veliki.
Ono što mislim da niste najbolje razumeli jeste ideja da o transformaciji javnih preduzeća saznate iz izveštaja DRI. DRI je institucija koja se uopšte ne bavi suštinskim pristupom transformaciji i uopšte preduzećima, već gleda prosto knjigovodstveno da li su uplaćene pare, nisu uplaćene itd. Tako da vas upućujem na određene studije koje su rađene na tu temu, da se vidi šta je trebalo da se uradi i šta je urađeno itd., a ne da ulazite u čisto knjigovodstvo, jer iz knjigovodstva nećete dobiti informaciju o tome.
Drugo što sam želeo da kažem jeste da je tačno sve što kažete da se ogromne subvencije daju i ''Železnicama'' i rudnicima s podzemnom eksploatacijom, međutim, to nije neka novost, da do sada nije bilo subvencije pa ju je ova vlada uvela. Naprotiv, to smo mi nasledili i grčevito pokušavamo da nađemo mogućnost kako da ta preduzeća dobiju manje subvencije, ali ne tako što ćemo im ukinuti subvencije i ostaviti ljude bez plate u ionako teškoj situaciji, već tako što ćemo poboljšati njihovu efikasnost.
To je suština i na tome se radi. Pozivam i vas, ako tu imate neku ideju, da izađete s njom, a mi smo već dali određene programe, o kojima mogu da vas obavestim ako vas to interesuje.
Sada, ako dozvolite i ako imamo vremena, da dam reč… Izvolite.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
 Ministar Mrkonjić ima reč.
...
Socijalistička partija Srbije

Milutin Mrkonjić

Odgovoriću s posebnim zadovoljstvom na pitanje gospodina poslanika o tome ko su ljudi koji rukovode javnim  preduzećima.
U Ministarstvu za infrastrukturu dva su javna preduzeća – ''Železnice Srbije'' i ''Putevi''. ''Jat'' je akcionarsko društvo, to da vas podsetim, ''Aerodrom Beograd'' je takođe akcionarsko društvo. Što se tiče ''Jata'', v.d. generalnog direktora je iz samog ''Jata'', čovek koji je ceo život proveo u ''Jatu'', prema tome – stručan.
Prethodno da kažem još jednu stvar, što se meni često zamera od mojih koalicionih partnera – u Ministarstvu za infrastrukturu princip feudalizacije nikad nije postojao otkako sam ja ministar. To znate valjda. Svi pomoćnici bivšeg ministra su ostali. To mi se čak i zameralo. Prvi put se u Ministarstvu govorilo o struci kada sam ja došao za ministra. Zato i govorim o tome.
U ''Putevima Srbije'' nema nijednog socijaliste. U ''Železnicama Srbije'' direktor je inženjer sa 30 godina staža. Ovi ljudi imaju moje puno poverenje. U ''Aerodromu Beograd'' je takođe čovek, bez obzira što nije bilo pitanje, koji je dugo godina na Aerodromu, profesor itd. Prema tome, u javnim preduzećima i ovim društvima o kojima vi govorite, u Ministarstvu infrastrukture stanje je takvo.
Kada govorimo o subvencijama o kojima se sada govori, moram da kažem kao čovek koji je dugo vremena proveo na železnici, da svuda u svetu se železnica, barem putnički saobraćaj, subvencioniše.
Premijer je rekao – veliki korak. Šta je veliki korak? Čovek koji je radio na železnici, ili ja koji sam radio na železnici, da tako kažem, ne volim da govorim o sebi u trećem licu… Pet puta smo započinjali neke reforme. Sada smo prvi put napravili koncepciju i pripremamo se ovih dana da donesemo osnivački akt holding kompanije Železnica, gde će infrastruktura biti odvojena, dakle koloseci od prevoza. U prevozu ćemo imati dva preduzeća, jedno se bavi prevozom putnika, koje takođe mora da se subvencioniše, a drugo prevozom roba. I četvrto, organizacija koja se bavi nekretninama koje ima Železnica.
To je jedan moderan koncept, kome težimo godinama, ali sada sam ubeđen da ćemo do kraja Vlade to i sprovesti, bez obzira ko bude ministar umesto mene ili ako ja ostanem na tom mestu. To je veliki korak napred. Nema problema, razgovaramo sa sindikatima i onda će sve biti definisano. Ali, i dalje tvrdim, Železnica mora da dobije subvencije, barem u onom delu koji se odnosi na infrastrukturu.
Što se tiče putničkog saobraćaja, praviće se ugovori sa lokalnim samoupravama, pa koja ima interes da je Železnica vozi, voziće je. Dobar primer je Beograd. Beograd je pokrenuo pitanje razvoja železnice i železničkog čvora upravo zbog toga što Beogradu odgovara da se iskoristi ono što već postoji od objekata koje imamo.
Za sada toliko. Ako ima još pitanja, ja bih odgovarao i dalje.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Izvolite, gospodine Đuriću.
...
Liberalno demokratska partija

Bojan Đurić

Liberalno demokratska partija
Hvala prvo ministru Mrkonjiću na ovom odgovoru, koji liči na nekakav politički odgovor. Neću ulaziti detaljnije u to, razumeo sam da SPS nije ona partija koja je delegirala svoje neposredne rukovodioce u javna preduzeća koja kontroliše vaše ministarstvo. To mogu da prihvatim, ali stoga razumem da isto pravilo ne važi i za druge stranke, s obzirom da premijer nije navodio drugačije primere za druga javna preduzeća, ali nebitno.
Dosta je zanimljivo, gospodine Cvetkoviću, da vi ovde poslanike u Skupštini Srbije optužujete za to da su politiku sveli na knjigovodstvo. Mislim da je takav način ponašanja bio najčešći u radu vaše vlade, a pogotovo u onim situacijama kada ste vi lično i povremeno ministarka finansija ovde obrazlagali i budžet i druge finansijske zakone pre svega na nivou knjigovodstva, a ne na nivou nekakvih političkih odluka ili aspiracija koje želite da ostvarite tim budžetom.
Nisam govorio o knjigovodstvu. Ovo je izvor podatka koji pokazuje da ste, recimo u prošloj godini, u 2009, 150 miliona evra sredstava iz privatizacije potrošili kroz davanje subvencije, ili kratkoročne pozajmice, da budem knjigovodstveno precizniji, "Srbijagasu" za kupovinu gasa.
Meni sa ekonomskog i političko stanovišta nije normalno da se proda državna kompanija, a da se onda privatizacioni prihod ulaže u jednokratnu ili kratkoročnu kupovinu gasa tokom zimske sezone zbog toga što to preduzeće iz raznoraznih razloga, između ostalog i zbog lošeg i partijskog upravljanja, nije u stanju da funkcioniše na normalan način, ili nije u stanju da funkcioniše na normalan način zbog toga što plaća za 30 ili 40 posto veću uvoznu cenu gasa nego što to čine neke zemlje EU koje navodno nisu u tako dobrim političkim odnosima sa Rusijom.
Poslednje pitanje, to sam pitao i ministra Škundrića na sednici Odbora za industriju, on je u jednom trenutku naveo da su mnoga javna preduzeća u 2010. godini, pogotovo ona koja su u njegovom sektoru, funkcionisala na mnogo bolji način, pa su ostvarili dobitke – koliki je taj dobitak po vašoj proceni?
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Premijer ima reč.

Mirko Cvetković

Prvo da vam kažem da se uopšte nismo razumeli. Nisam ja vas optužio ni za šta. Daleko od toga da sam vas optužio, nego sam prosto rekao, jer ste krenuli o transformaciji i rekli ste da je transformacija loša i onda da o tome govori i DRI. Ja ne optužujem, nego izlažem da se DRI bavi knjigovodstvom, a transformacija je nešto mnogo ozbiljnije i fundamentalnije.
Prosto sam to izneo, to je činjenica bez ikakvog optuživanja. Naprotiv, sa zadovoljstvom sam slušao vaše primedbe, i sa najvećim uvažavanjem. Upravo sam vam i rekao, tamo gde ste govorili o tim subvencijama, ja vas tu potpuno podržavam. Kamo sreće kad bismo mogli da kažemo da nećemo davati, Železnici – nula. Odjednom bi nam se pojavile sve te pare kao neka mogućnost da podstičemo, da pomognemo siromašnima, na kraju krajeva, ali to je tako kako je i to sam objasnio. Molim vas, nikakvog optuživanja ovde nije bilo, niti loše namere s moje strane.
Što se tiče "Srbijagasa", dao bih reč ministru Škundriću, da on da odgovor.
...
Socijalistička partija Srbije

Petar Škundrić

Ako dozvolite kratko da odgovorim na vaše pitanje, "Srbijagas"  povlači određene kreditne linije za nabavke gasa i nije gas kupovan iz privatizacionih sredstava. To je prva činjenica.
Druga činjenica – nije tačno da mi plaćamo gas 30% skuplje nego druge države koje nabavljaju gas na istom izvoru. Ta cena je identična. Ako želite da vam kažem koja je cena gasa za domaćinstva i za industriju, onda samo Rumunija ima nižu cenu gasa, zbog strukture gasa, jer preko 50% ima sopstvenu proizvodnju gasa.
Mi smo u poslednje dve godine imali povećanje proizvodnje gasa negde na nivou oko 15%. Cena domaćeg gasa koja učestvuje u formiranju ukupne cene je upola manja od cene ruskog gasa. Znači, cena gasa koju "Srbijagas" plaća NIS-u je na nivou (možda ću pogrešiti) oko 15 dinara. Prema tome, to je što se tiče "Srbijagasa".
Što se tiče poslovanja, "Srbijagas" prošle godine nije poslovao sa gubitkom. Očekuje se da i ove godine neće poslovati sa gubitkom, bez obzira na veliki disparitet u kursu i u ceni koji proizvodi disparitet dolara i dinara.
Što se tiče NIS-a, mogu ovde sa zadovoljstvom da konstatujem da će posle dužeg vremena NIS imati poslovanje sa značajnom dobiti. Šta to znači "sa značajnom dobiti"? Dobit će biti preko 10 milijardi dinara ili preko 100 miliona evra za 2010. godinu. Cena derivata…
(Tomislav Nikolić: Najviša u Evropi.)
Nije tačno.
(Tomislav Nikolić: Znači da ja lažem?)
Apsolutno nije tačno. Daću vam pojedinačne podatke. Nižu cenu za pojedinu vrstu derivata u regionu imaju jedino Bugarska Hrvatska.
(Ivan Andrić: I Bosna i Crna Gora.)
Crna Gora nema, nema ni Slovenija, nema ni Grčka. A morate uzeti u obzir da je naša naftna industrija bila devastirana i da je u toku ozbiljan kapitalni remont. Završeni su svi preduslovi za početak montaže postrojenja za hidrokreking, čija je ukupna vrednost oko 400 miliona evra. Remont će se završiti do kraja 2012. godine i tada ćemo sigurno moći da imamo i kvalitetnije i jeftinije gorivo, iako je i sada NIS jeftiniji i od "Mola" i od "OMV" i od "Lukoila" i od drugih kompanija koje se nalaze na našem tržištu.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Narodni poslanik Tomislav Nikolić.