ČETVRTA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 19.05.2011.

7. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ČETVRTA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA

7. dan rada

19.05.2011

Sednicu je otvorila: Slavica Đukić Dejanović

Sednica je trajala od 10:10 do 17:10

OBRAĆANJA

...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem. Na član 582. amandman je podneo narodni poslanik Aleksandar Martinović. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 583. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika Poslaničke grupe Napred Srbijo. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 583. amandman je podneo narodni poslanik Dragan Stevanović. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 583. amandman je podnela narodni poslanik Marina Toman. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 584. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika Poslaničke grupe Napred Srbijo. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 584. amandman je podneo narodni poslanik Dejan Mirović. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 585. amandman je podnela narodni poslanik Suzana Grubješić.
Vlada je prihvatila amandman. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 585. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika Poslaničke grupe Napred Srbijo. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 588. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika Poslaničke grupe Napred Srbijo. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 588. amandman je podneo narodni poslanik Aleksandar Martinović. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 589. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika Poslaničke grupe Napred Srbijo. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 590. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika Poslaničke grupe Napred Srbijo. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 591. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika Poslaničke grupe Napred Srbijo. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 592. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika Poslaničke grupe Napred Srbijo. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 596. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika Poslaničke grupe Napred Srbijo. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 600. amandman je podnela narodni poslanik Suzana Grubješić.
Vlada je prihvatila amandman. Da li neko želi reč? (Ne.)
Pošto smo završili pretres o svim amandmanima, zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i u celini.
Prelazimo na 2. tačku dnevnog reda – PREDLOG ZAKONA O SPORAZUMNOM FINANSIJSKOM RESTRUKTURIRANjU PRIVREDNIH DRUŠTAVA (pojedinosti)
Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici: Miroslav Markićević, Srđan Spasojević, Zlata Đerić, Mladen Grujić, Nenad Popović, Aleksandar Pejčić, Lidija Dimitrijević, Vladan Jeremić, Tomislav Ljubenović, Milorad Buha, Dragan Stevanović, Zoran Krasić, Tomislav Nikolić, Jorgovanka Tabaković, Zoran Antić, Veroljub Arsić, Zoran Babić, Igor Bečić, Jelena Budimirović, Stefan Zankov, Oto Kišmarton, Milan Knežević, Saša Maksimović, Zoran Mašić, Predrag Mijatović, Ljiljana Miladinović, Borislav Pelević, Mileta Poskurica, Gojko Radić, Mićo Rogović, Vučeta Tošković, Dragan Čolić i Dragan Šormaz.
Primili ste mišljenje Vlade o podnetim amandmanima.
Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 157. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na član 2. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika Poslaničke grupe Napred Srbijo.
Vlada je prihvatila amandman. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 6. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Miroslav Markićević, Srđan Spasojević, Zlata Đerić i Mladen Grujić. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 6. amandman je podnela narodni poslanik Lidija Dimitrijević. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na naslov iznad člana 7. i na član 7. amandman je podneo narodni poslanik Tomislav Ljubenović. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 7. amandman je podneo narodni poslanik Dragan Stevanović.
Vlada je prihvatila amandman. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 8. amandman je podnela narodni poslanik Lidija Dimitrijević. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 9. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Miroslav Markićević, Srđan Spasojević, Zlata Đerić i Mladen Grujić. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 11. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Nenad Popović i Aleksandar Pejčić. Da li neko želi reč? (Da.) Reč ima gospođa Milica Vojić Marković. Izvolite.

Milica Vojić-Marković

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Hvala. Koristiću vreme grupe. Gospođo predsednice, gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, moje kolege iz Demokratske stranke Srbije Nenad Popović i Aleksandar Pejčić su podneli amandman na član 11. koji se menja i glasi: „Finansijsko restrukturiranje može se sprovoditi ako u njemu učestvuju najmanje dve domaće ili strane banke u svojstvu poverioca i Republika Srbija i javna preduzeća koja je ona osnovala, kao dužnici. Osim banaka iz stava 1. ovog člana, u finansijskom restrukturiranju mogu učestvovati i svi drugi poverioci i dužnici.“

Pokušaću ću da obrazložim ovo što je napisano. Dakle, sad već uopšte nije tajna da je država Srbija zahvaljujući ovoj vladi, koja je potpuno neozbiljna i prilično ne zna da radi svoj posao, praktično najveći dužnik privredi. Ova Vlada neštedimice troši novac iz budžeta, novac poreskih obveznika, a kada ga potroši potpuno neadekvatno i nenamenski, onda ide po svetu i pozajmljuje i tako i naše praunuke uvaljuje u kredite koje treba da otplaćuju. S druge strane, svoje obaveze prema privrednim subjektima nije u stanju da plati i da na taj način pomogne razvoj privrede, tako da su, praktično, finansijske teškoće u koje upadaju ovi privredni subjekti potpuno izazvane ovim neradom i neozbiljnim odnosom Vlade. Takođe, Vlada na taj način podstiče nelikvidnost privrede.

Zbog toga je amandman koji smo mi ovde podneli pre svega zahtev Demokratske stranke Srbije da država mora, država je dužna da vrati dugove, odnosno da plati ono što duguje privrednim subjektima, a tek onda može da priča o tome da će praviti adekvatnu poslovnu klimu za razvoj i restrukturiranje privrednih društava. S druge strane, mi takođe smatramo da bi veliki dužnici trebalo da budu aktivno uključeni u nalaženje rešenja za pomenute privredne subjekte i u finansijsko restrukturiranje privrednih društava.

To je ono što smo pokušali da vam prenesemo kao poruku, pa se nadam, gospodine ministre, da će doći do vas i da ćete promeniti način poslovanja makar u svom Ministarstvu i sa onim javnim preduzećima i privrednim subjektima sa kojima poslujete, pa će na taj način moći da se malo zahukta privreda, jer bez toga, bez duga koji vi praktično pravite, Srbija neće moći da se probudi. Hvala vam.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Na član 11. amandman je podneo narodni poslanik Milorad Buha. Da li neko želi reč? (Da.) Reč ima narodni poslanik Milorad Buha.

Milorad Buha

Srpska radikalna stranka
I u načelnoj raspravi smo rekli da je sa aspekta SRS ovo štetočinski zakon, ovo je zakon koji ponovo daje prioritet bankama u odnosu na državu, u odnosu na druge poverioce; ovo je zakon kojim ćemo ponovo dozvoliti bankama da rade šta god hoće. Još se u odredbi ovoga člana 11. kaže da će čak dve banke biti uključene u postupak restrukturiranja. Tako ćemo ponovo napuniti kasu banaka, a državna kasa će biti prazna.
Šta kaže aktuelni ekonomski, privredni i finansijski trenutak u kojem deluje privreda Srbije? Preko 80.000 privrednih subjekata je blokirano od strane državnog organa, odnosno poreske uprave. Ovde ste naveli podatak, zaključno sa junom 2010. godine – organizaciona jedinica za prinudnu naplatu NBS je u evidenciji imala blokirane račune 73.092 subjekta, dok je ukupni iznos nominalnih potraživanja premašivao 333 milijarde dinara, što je 3,5 milijarde evra, a kamata je iznosila još 222 milijarde dinara, odnosno to je 2,2 ili 2,3 milijarde evra. Ukupan nominalan iznos je podeljen na klase itd. gde otprilike 73% pripada bankama a 26% ostalim. Ogroman deo ovih blokiranih sredstava, odnosno preračunatih osnovica duga sa pripadajućim kamatama, pripada državi. Iz svega ovoga ispada blizu šest milijardi evra, samo 10% je ogromno krpljenje budžeta.
Da li ste vi kroz ovaj zakon omogućili državi da namiri svoja potraživanja? Ne. Omogućićete bankama da one namire svoja potraživanja. Kasnije ću povodom jednog drugog člana reći kako ste to modelirali. To je štetočinski. Prvo, svaka savremena država vodi računa o finansijskoj disciplini, finansijskoj odgovornosti subjekata koji vrše platni promet, koji deluju unutar pravnog sistema i vodi računa o tome da se poreske obaveze izmire. Prevashodno poreske obaveze, sve ostalo će doći na red. Međutim, vi na pijedestal stavljate banke. Zašto? To valjda samo vi znate. Bankarski lobi je toliko jak da zanemaruje državne interese, što je sasvim normalno, to je privatni interes. Gde je tu država? Gde je tu državni interes? Gde je tu interes naroda? Nema ga. To je pogubna politika aktuelne vlasti.
Ako smo rekli da je privreda dužna ukupno dvadesetak milijardi evra, onda vidimo strmoglav pad privrede i nedisciplinu koja je prisutna u toj oblasti. Šta se čini da se disciplina pojača? Ništa. Toliko blokiranih preduzeća, za koja odgovorno tvrdim da se pola njih preselilo na sivo tržište, i dalje posluje, i dalje radi, i dalje isplaćuje plate itd., samo nema države, nema poreza, nema doprinosa.
Šta je bitno još naglasiti? Pročitaću vam podatke o zaduženosti privrede: 2001. godine ona je bila na nivou od oko osam milijardi nemačkih maraka, odnosno četiri milijarde evra; krajem 2010. godine – dvadeset milijardi evra! Sa zateznim kamatama i sistemom obračuna koji odgovara bankarskom sistemu, pa i zateznoj kamati koja pripada državi, na kraju ove godine će to biti negde u nivou 25-26 milijardi evra. Ukupna vrednost imovine privrede je petnaestak milijardi evra. Nemamo privredu. Sve je zarobljeno, sve je otišlo pod neki vid obezbeđenja. Da li ova vlast razmišlja o tome? Ne razmišlja.
Vratio bih se na odredbu člana 11. On je ključni u svemu ovome. Odredba kaže sledeće: „Finansijsko restrukturiranje može se sprovoditi ako u njemu učestvuju najmanje dve domaće ili strane banke u svojstvu poverilaca“. Ima i stav 2, koji ću kasnije tumačiti. Molim vas, kako ćete vi pravno omogućiti, a i finansijski, stranoj banci da učestvuje na domaćem tržištu, kojim pravnim institutom, da ona ovde vrši restrukturiranje? Hajde da ove dve banke zanemarimo, ali kako ćete stranoj banci omogućiti? Ne može ona delovati ovde. Ne može naša banka restrukturirati neko preduzeće u Nemačkoj. Kako? Ne može ni pravno ni finansijski, nema mogućnosti.
Zašto dve banke, ako imamo na desetine i na stotine hiljada poslovnih odnosa, poverilačko-dužničkih, u kojima na jednoj strani postoji jedan dužnik, a poverioci su i banke, i država, i fondovi i razni drugi? Mi ćemo iz ovoga isključiti i državu i poverioca u pravom smislu, a poverićemo dvema bankama da vrše restrukturiranje. Zašto to ne bi neki poverilac obavio? Zašto njega isključujemo? Zašto njega stavljamo u stranu?
Između ostalog, imamo i Fond za razvoj. Zašto ne bi u ime države, tamo gde je interes države, Fond za razvoj učestvovao u postupku? Zašto njega nismo stavili ovde pa obezbedili sredstva i preko njega izvršili finansijsko restrukturiranje? Ono jeste dobrovoljno. Znači, dužnik mora da prihvati to. Da li je to dobro? Mislim da je to prethodni član, čini mi se 6. ili 7. I opet banka. Opet dve banke koje učestvuju u restrukturiranju. Šta vam to znači?
Naš predlog u amandmanu je bio, ja ću ga pročitati ovde, razmislite dobro o njemu, to je dobronameran amandman: „Finansijsko restrukturiranje može se sprovoditi ako u njemu učestvuje najmanje jedno pravno lice kao poverilac.“ Široko je postavljeno. Jedan poverilac podrazumeva jedno pravno lice iz oblasti privrede i Fond za razvoj, i državu, neku državnu instituciju, i banku, i neki drugi pravni subjekt koji je u platnom prometu i koji ima svoj interes da se uključi u restrukturiranje; s druge strane, ima dobru volju dužnika da prihvati njegovo učešće u poverilačkom odnosu.
Ne znam iz kojih razloga ste ovo ovako napisali, mislim da to ne stoji, to je desetak nebuloznih rečenica koje su iznete ovde. Mislim da niste potrefili suštinu. Celokupan zakon nema smisao i on je kao takav štetan. Sa aspekta SRS, povucite ga, nemojte još dublje da tonemo, u kolapsu u koji smo oterali privredu. Hvala.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Na član 11. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika Poslaničke grupe Napred Srbijo. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 11. amandman je podneo narodni poslanik Zoran Krasić. Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 12. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Miroslav Markićević, Srđan Spasojević, Zlata Đerić i Mladen Grujić. Da li neko želi reč? Ima reč gospodin Markićević.
...
Nova Srbija

Miroslav Markićević

Nova Srbija
Poštovana predsednice, iskoristiću vreme koje Nova Srbija ima kao stranka, i to vrlo kratko. Ovoliki broj amandmana na Predlog zakona o privrednim društvima i na Predlog zakona o sporazumnom finansijskom restrukturiranju privrednih društava koje je podnela Nova Srbija i koje je gospodin Ćirić, nadležni ministar, prihvatio govori pre svega o trudu i radu, studioznosti s kojom je Nova Srbija prišla predlozima ovih zakona. Isto tako, moram da kažem (ne moram, nego želim da kažem) da je ministar Ćirić, kao retko koji ministar ovde, uvažio trud i rad, pre svega, opozicionih poslanika, u ovom slučaju Nove Srbije.
Iz ovoga mogu da zaključim, možda se varam, da je on jedan od retkih ministara koji je, čini mi se, autor samog zakona pa mu onda nije teško da prihvati neke amandmane i da prizna, neću da kažem da mu nije spala kruna s glave, prihvati neka rešenja koja su možda (nije možda, nego sigurno) bolja.
Dakle, želim ovom prilikom da se zahvalim gospodinu Ćiriću na tome što je uvažio trud poslanika Nove Srbije, ali i da mu postavim jedno pitanje za razmišljanje. Gospodine ministre, u danu kada vi branite (ne znam zašto svi upotrebljavamo tu reč „branimo“), predlažete, obrazlažete vrlo važne zakone, nijedan poslanik iz vaše stranke trenutno nije prisutan u sali. Još jednom vam se najiskrenije zahvaljujem.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem. Na član 12. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika Poslaničke grupe Napred Srbijo. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 13. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika Poslaničke grupe Napred Srbijo. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 14. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Miroslav Markićević, Srđan Spasojević, Zlata Đerić i Mladen Grujić.
Vlada je prihvatila ovaj amandman. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 15. amandman je podneo narodni poslanik Milorad Buha. Da li neko želi reč? (Da.) Izvolite, gospodine Buha.

Milorad Buha

Srpska radikalna stranka
Suština celokupnog zakona je sadržana u članu 15. ovog predloga zakona. Član 15, probaću samo da ga prepričam zbog javnosti, da javnost zna, nosi naslov „Založno pravo“, međutim, po svom sadržaju predstavlja i druge kategorije: i hipoteku, i založno pravo i druga prava koja proizilaze iz nekih drugih zakonskih propisa.
Ne samo što ćete omogućiti bankama, pa i stranim bankama, kao što ste ovde rekli, da izvrše inoviranje elemenata u zemljišnim knjigama, u katastarskim knjigama, nego ćete omogućiti remećenje odnosa koji su definisani zakonima koji definišu materiju hipoteke, zaloge i nekim drugim zakonima, o vlasničko-pravnim odnosima i obligacionim odnosima itd., koji po svom karakteru predstavljaju zakone prvoga reda u odnosu na ovaj leks specijalis, da tako kažem, jedan specijalni zakon koji definiše finansijsko restrukturiranje.
Kroz to remećenje odnosa i stanja vi ćete dovesti do toga da će na temelju sklopljenih ugovora o finansijskom restrukturiranju neke banke koje će imati interes, pa i strane banke, kao što vi kažete ovde, biti upisane ovde kao nosioci hipoteke, nosioci zaloge iz poslova u kojima nisu učestvovale, na temelju vrlo malo para, malo sredstava. Po pravilu, to će biti sredstava za likvidnost, da bi se namirila zainteresovana lica. Treći će izgubiti sve: i mogućnost da izvrše naplatu, izgubiće hipoteku putem ovog ugovora o finansijskom restrukturiranju, izgubiće zalogu koju su imali upisanu kroz određene knjige i određene instrumente obezbeđenja. Opet ćemo omogućiti bankama da uzmu, da otmu.
Vidite kako vi radite. Ovo je zločin prema privredi, jer ti koji se nađu u tom poslu verovatno će imati malu korist, menadžment preduzeća. Šta je sa državom? Porušićete nekoliko desetina zakona koji definišu ovu materiju.
Zamislite odredbu koja kaže: „Katastar nepokretnosti, odnosno drugi registar založnog prava, vrši izmenu podataka upisane hipoteke, odnosno založnog prava na pokretnim stvarima i pravima, saglasno iznosu restrukturiranog obezbeđenog potraživanja, kao i drugim uslovima restrukturiranog obezbeđenog potraživanja“. Samo na temelju jednog ugovora sve što je bilo do tada pada u vodu; evo, napravili smo ugovor i na temelju ovog zakona menjamo sve što je bilo u istoriji.
Vidite koliko štete ćete sa ovakvim stvarima naneti prevashodno državi, pravim poveriocima koji su strpljivo čekali da dužnik izađe iz krize, da se namire. Da li će interes banaka biti da namire sve poverioce? Neće. Namiriće isključivo sebe, i to višestruko. Države nema nigde, državnih interesa u ovom zakonu nema. Hvala vam.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Na član 16. amandman je podneo narodni poslanik Vladan Jeremić. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 17. amandman je podneo narodni poslanik Milorad Buha. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 18. amandman je podnela narodni poslanik Lidija Dimitrijević. Da li neko želi reč? (Ne.)
Pošto smo završili pretres po svim amandmanima, zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i u celini.
Poštovani narodni poslanici, rad ćemo nastaviti 23. maja 2011. godine, u ponedeljak, u 10.00 časova, raspravom u pojedinostima po tački dnevnog reda – Predlog zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga.
Samo bih htela još da vas informišem o vremenu koje je pojedinim grupama ostalo za raspravu: ZES - 87 minuta, SRS - 30 minuta, Ujedinjeni regioni - 28 minuta, Napred Srbijo - 15 minuta i 35 sekundi, DSS - Vojislav Koštunica - 11 minuta, SPS-JS - 17 minuta, LDP - 14 minuta i 24 sekunde, NS - deset minuta, Poslanička grupa manjina - sedam minuta i PUPS - šest minuta. Predstavnici, odnosno predsednici poslaničkih grupa imaju po petnaest minuta.
Zahvaljujem, gospodine Ćiriću, vama i vašim saradnicima.
Poštovani narodni poslanici, zahvaljujem na učešću u radu.